Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén"— Esityksen transkriptio:

1 professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén
Voiko norsua syödä pala kerrallaan – syventävät opinnot gradun teon tukena Peda-Forum professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén Helsingin yliopisto Farmasian tiedekunta

2 Opiskelijan lähtötilanne
Viimeinen vuosi alkaa Gradun aihe ja ohjaajat ovat suurin piirtein tiedossa Syyslukukauden aikana pakollisia opintoja 9 ov Valinnaisia opintoja vähintään 5 ov

3 Iso G – opiskelun kohokohta?
Tähänastisen elämäni suurin projekti ja voimankoitos Tämän perusteella minua arvostetaan/arvostellaan koko loppu työelämäni? Tutkimukseni on mullistettava maailmaa, jotta se muistetaan! Toisista ei vain ole gradun tekijäksi? Seuraavan vuoden tulevaisuudennäkymät: Kofeiinin orja Yötyöläinen Hermoraunio

4 VVV - Valmiiksi Viidessä Vuodessa?
Mitä ja milloin syventäviksi opinnoiksi, jotta niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä? Mitä todella tutkin? Mikä ja millainen on tutkimussuunnitelma? Kuinka ja milloin aloitan gradun kirjoittamisen? Mistä aloitan kirjallisuushaun? Mitä haen? Miten toteutan tutkimuksen? Miten tulkitsen tuloksia? Miten gradua kirjoitetaan? Mitä on tieteellinen kirjoittaminen? Millainen gradun pitäisi olla? Millaisella aikataululla teen graduni? Mikä on ohjaajieni rooli gradun tekemisessä? MITEN SELVIÄN TÄSTÄ KAIKESTA??? KENELTÄ JA KUINKA PALJON USKALLAN PYYTÄÄ APUA?

5 Voiko norsua syödä pala kerrallaan?

6 TYÖPAJA: Miten norsu palastellaan?
Laatikaa 5. vuoden koulutusohjelma, joka tukee gradun tekijää selviämään tavoitteeseensa ilman hermoromahdusta Käytettävissä Aikaa yksi vuosi Teoriaopintoihin 14 ov Erikoistyö ja pro gradu –tutkielma 26 ov. Työskentely 5 hengen ryhmissä, aikaa 30 minuuttia, purku 5 min/ryhmä

7 TYÖPAJOISTA POIMITTUA
Seminaarien tulisi tukea omaa gradua (4 kl ja 5 sl?) gradun tavoitteen avaus Tutkimussuunnitelma Tieteellinen kirjoittaminen Metodipohdintaa Aikataulutus TVT-tuki Gradutuutorit seminaarit jo käyneistä opiskelijoista (esim. Tuutoroinnista opintopisteitä jatko-opiskelijoille) Graduaiheeseen liittyvät syventävät kurssit/tentit/erikoiskysymykset

8 TYÖPAJOISTA POIMITTUA
-Suositusaikataulu, ohjaussopimukset (niin opiskelija kuin ohjaaja) Jokaiseen tapaamiseen 5 sivua valmista tekstiä -ryhmäohjaus seminaarissa Vertaistuki ja arviointi Esim. Eri opintojen vaiheessa olevia opiskelijoita Gradupiiri Gradutalli (yliopiston järjestämä + YTHS) vertaistukea + ohjattua tukea (esim. 2 kertaa kuussa)

9 TYÖPAJOISTA POIMITTUA
Ongelmalähtöisyys metodiopetuksessa Oppimispäiväkirja, johon sisältyy oheiskirjallisuuden käyttäminen Ryhmässä tekeminen Opiskelijoiden tutkimusryhmiä, mukaan johonkin valmiisen tutkimusryhmään

10 TYÖPAJOISTA POIMITTUA
Lähtökohtana tiedon haku (omasta aiheesta) ja tieteen etiikka Vertaistukiryhmät, seminaarien alku Kirjoitusviestintä, metodiopinnot alkaa, erikoistyö alkaa Vuoden lopulla intensiivijakso (2pv) Vuoden alussa intensiivijakso (2pv) – erikoistyö valmistuu Oman työn puolustus ja palaute Publiikki

11 TYÖPAJOISTA POIMITTUA
Graduopintojen viralliset ja epäviralliset sosiaaliset verkostot Onko elämää gradun jälkeen? Gradun esitteleminen talon ulkopuolelle (mahdollisuus ujuttautua työelämään)

12 Case: Helsingin yliopiston farmasian tiedekunta, sosiaalifarmasian osasto

13 LÄHTÖKOHDAT VUONNA 2004 Uusi oppiaine Ei omia syventäviä opintoja
Ei selkeää ohjausta eikä opiskelijoiden ryhmäyttämistä Muu tiedekunnan opetus luonnontieteellisesti suuntautunutta Pienet resurssit Innokkaat opiskelijat (10-12/vuosi) Tiedekunnan henkinen tuki Visio opiskelijoiden osallistamisesta oppimiseen

14 AINEKSET GRADUN TEKEMISEEN
Teoriat Aikaisemmat tutkimukset ISO G Metodit Konteksti / toimintaympäristö Tieteellinen kirjoittaminen

15 TUTKIMUSPROSESSI Metodikurssi Muut syventävät opinnot
Aiheen valinta ja tutkimusongelman muodostaminen 4. vuosikurssin kevät Metodikurssi Kirjallisuuteen, menetelmiin ja toimintaympäristöön tutustuminen 5. vuosikurssin syksy Muut syventävät opinnot Tutkimusasetelma Aineistosta ja menetelmästä päättäminen, reliabiliteetin ja validiteetin varmistaminen Tutkimussuunnitelma Aineiston kerääminen 5. vuosikurssin kevät Analyysi Raportointi (Pro gradu –tutkielma)

16 PERUSPERIAATE Syksyllä opetellaan tutkimuksessa tarvittavia taitoja, tutustutaan omaan tieteenalaan ja suunnitellaan omaa tutkimusta Keväällä tehdään tutkimus ja raportoidaan se Hyödynnetään ryhmää oppimisessa

17 LEARNING BY DOING Paljon oppimistehtäviä ja niiden raportointia kontaktiopetuksessa Graduanalyysi (mikä on ISO G!) Tutkimusmenetelmät: artikkeliseminaarit Teorioihin tutustuminen: referaatti yhdestä itse valitusta teoriasta, joka voisi soveltua omaan tutkimusongelmaan (theory website: Tenttien asemesta kirjalliset lopputehtävät, jotka ohjaavat kokonaisuuksien hahmottamiseen ja tiedon soveltamiseen

18 GRADUN KIRJOITTAMISEN PALASTELEMINEN
Kirjoittaminen aloitetaan heti syksyllä Tukena tieteellisen kirjoittamisen minikurssi, joka integroitu metodikurssiin (5x 2 h) Tieteellisen kirjoittamisen kurssi toteutettu pilottikokeiluna yhteistyössä HY:n kielikeskuksen kanssa (Sara Hännikäinen)

19 KIRJOITTAMISEN MINIKURSSIN SISÄLTÖ
Kirjoitustaitojen itsearviointi ja kehittämissuunnitelma (2 h) Mitä tutkin ja miten? Kirjoittaminen prosessina (2 h) Viittaustekniikka ja tieteellisen tekstin konventiot (2 h) Tuloksista tekstiksi (2 h) Tutkimuksen raportointi, pohdinnan ja johtopäätösten kirjoittaminen (2 h)

20 PRO-SEMINAARIT Artikkeliseminaarit (lokakuussa)
Tutkimussuunnitelmaseminaarit (joulukuussa) Tähän liittyy opponointi Erikoistyöseminaarit (loppukeväällä) Vinkkejä gradun lopputyöstöön

21 OHJAAJAN ROOLI Tärkeää säännölliset tapaamiset opiskelijan kanssa
Välittömän ilmapiirin luominen – mutkaton yhteistyö ja opiskelijan osaamisen arvostaminen Välitavoitteiden ja aikatavoitteiden asettaminen Verkostoitumisessa auttaminen Hyvä olla kaksi ohjaajaa Jatko-opiskelijoiden hyödyntäminen ohjauksessa + gradujen integrointi väitöskirjatutkimusten osatöiksi

22 Voiko norsua syödä pala kerrallaan?

23 KIITOS AKTIIVISESTA OSALLISTUMISESTA!


Lataa ppt "professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google