Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaija Haavisto Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008
2
Toiset työskentelevät nopeammin, toiset hitaammin nopea - hidas taidoiltaan taitava - taidoiltaan heikko tarkka ja tunnollinen työskentelijä - hutiloiva työskentelijä eriytä jo suunnitteluvaiheessa työn laajuuden tai vaikeusasteen mukaan hitaammille voit antaa kotityöksi tai ohjata tarvittaessa tukiopetuksessa nopeampia voit työllistää tunnilla lisätöillä; kaveriapuna toiminen kertaa uutta tietoa anna tilaa luontaiselle työskentelytavalle: varmista nopeiden työllistyminen sekä hitaampien työrauha
3
© Riitta Huovila 2008 Työhön keskittymistä auttaa luo luokalle selkeät, toistuvat toimintatavat anna lyhyet henkilökohtaiset ohjeet, ei liikaa vaihtoehtoja vältä liikettä ja turhaa puhetta työskentelyn aikana pidä luokka järjestyksessä - esillä vain tarvittava materiaali suunnittele sopivan pituiset työrupeamat, vähennä odotusaikaa ja lisää työskentelyaikaa anna tehtäville aika- ja toimintarajoitteet; osoita oppilaalle, milloin tehtävä tulee valmiiksi, tarkista ja anna palautetta teetä työ tarvittaessa valmiiksi tukiopetuksessa Tärkeää varsinkin silloin, kun oppilas häiriintyy ulkopuolisista ärsykkeistä tai on motorisesti levoton.
4
© Riitta Huovila 2008 Opettajasta riippuvainen oppilas - oppilas ei luota omiin taitoihinsa huolehdi, että tehtävät ovat tasoltaan sopivia anna tehtävät pieninä palasina kehu ja kannusta auta oppilasta asettamaan välitavoitteita; kannusta häntä osoittamalla kuinka pitkälle hän on päässyt tai kuinka vähän on enää jäljellä opeta oppilasta pyytämään apua, ohjaa myös itsenäiseen työhön ja oppimateriaalin käyttöön, jotta osaaminen ei ole opettajaan sidottua
5
© Riitta Huovila 2008 Työskentelyn aikana osa vetäytyy syrjään, osa pyrkii dominoimaan organisoi ohjausvuorojen jako; vuoron varaaminen ei saa häiritä työskentelyä keskity rauhassa kunkin kysyjän työhön, älä anna tilaa ’sivusta kysyjille’ tarkista usein varsinkin vetäytyvien oppilaiden työskentelytilanne luo pysyvät käytänteet yhteisten tilojen hoitamisesta, vastuu kuuluu kaikille
6
© Riitta Huovila 2008 Oppilaat, joilla on hahmotusvaikeuksia/ heikko näkö anna informaatioita korostetusti kaikkien aistien kautta: ohjeet ’kädestä pitäen’, sanalliset muistimielikuvat materiaalivalinnoissa suosi selkeitä pintoja ja näkyviä värejä huolehdi, että oppimateriaali on riittävän kokoista ja selkeää, eikä sitä ole liikaa kerralla käytä tarvittavia apuvälineitä ja kikkoja - niistä on hyötyä kaikille tarkista valon määrä ja suunta
7
© Riitta Huovila 2008 Työturvallisuus on kaikille tärkeä Koko opetuksen läpäisynä ergonomian ja työturvallisuuden korostaminen suojavarusteet (suojalasit, kuulosuojaimet, suojakäsineet) selkeästi osoitetut työalueet työrauha riittävät tauot Motoristen taitojen vahvistumiselle on tärkeää työvälineiden hyvä kunto, oikea valinta (tarkoitus, koko) sekä pitkäjännitteinen harjaantuminen niiden käyttöön.
8
© Riitta Huovila 2008 Vasenkätiset oppilaat opetetaan pääsääntöisesti vasenkätisesti, etenkin lankatyöt ja kirjontatekniikat apuna käy tarvittaessa peilin kautta katsominen tai piirtoheitinkalvon kääntäminen – opettajan kuitenkin hallittava perusteet oikeat työvälineet www.kaspaikka.fi www.kaspaikka.fi www.leftover.fi www.leftover.fi
9
© Riitta Huovila 2008 Allergiset oppilaat ota materiaalivalinnoissa huomioon - pölyisyys - kosketusyliherkkyys - väriaineherkkyys käytä tarvittaessa suojavarusteita, kuten suojakäsineitä ja hengityssuojia järjestä suljettu työtila pölyiselle työlle järjestä tarvikkeille siistit säilytystilat www.allergia.com www.allergia.com
10
© Riitta Huovila 2008 Edelliseltä kerralta poissaolleet oppilaat puuttumaan jääneen tiedon paikkaaminen työskentelyn kirittäminen kuinka organisoit? kuinka voit hyödyntää muun ryhmän opetukseen?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.