Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008."— Esityksen transkriptio:

1 Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008

2 Toiset työskentelevät nopeammin, toiset hitaammin nopea - hidas taidoiltaan taitava - taidoiltaan heikko tarkka ja tunnollinen työskentelijä - hutiloiva työskentelijä  eriytä jo suunnitteluvaiheessa työn laajuuden tai vaikeusasteen mukaan  hitaammille voit antaa kotityöksi tai ohjata tarvittaessa tukiopetuksessa  nopeampia voit työllistää tunnilla lisätöillä; kaveriapuna toiminen kertaa uutta tietoa  anna tilaa luontaiselle työskentelytavalle: varmista nopeiden työllistyminen sekä hitaampien työrauha

3 © Riitta Huovila 2008 Työhön keskittymistä auttaa  luo luokalle selkeät, toistuvat toimintatavat  anna lyhyet henkilökohtaiset ohjeet, ei liikaa vaihtoehtoja  vältä liikettä ja turhaa puhetta työskentelyn aikana  pidä luokka järjestyksessä - esillä vain tarvittava materiaali  suunnittele sopivan pituiset työrupeamat, vähennä odotusaikaa ja lisää työskentelyaikaa  anna tehtäville aika- ja toimintarajoitteet; osoita oppilaalle, milloin tehtävä tulee valmiiksi, tarkista ja anna palautetta  teetä työ tarvittaessa valmiiksi tukiopetuksessa Tärkeää varsinkin silloin, kun oppilas häiriintyy ulkopuolisista ärsykkeistä tai on motorisesti levoton.

4 © Riitta Huovila 2008 Opettajasta riippuvainen oppilas - oppilas ei luota omiin taitoihinsa  huolehdi, että tehtävät ovat tasoltaan sopivia  anna tehtävät pieninä palasina  kehu ja kannusta  auta oppilasta asettamaan välitavoitteita; kannusta häntä osoittamalla kuinka pitkälle hän on päässyt tai kuinka vähän on enää jäljellä  opeta oppilasta pyytämään apua, ohjaa myös itsenäiseen työhön ja oppimateriaalin käyttöön, jotta osaaminen ei ole opettajaan sidottua

5 © Riitta Huovila 2008 Työskentelyn aikana osa vetäytyy syrjään, osa pyrkii dominoimaan  organisoi ohjausvuorojen jako; vuoron varaaminen ei saa häiritä työskentelyä  keskity rauhassa kunkin kysyjän työhön, älä anna tilaa ’sivusta kysyjille’  tarkista usein varsinkin vetäytyvien oppilaiden työskentelytilanne  luo pysyvät käytänteet yhteisten tilojen hoitamisesta, vastuu kuuluu kaikille

6 © Riitta Huovila 2008 Oppilaat, joilla on hahmotusvaikeuksia/ heikko näkö  anna informaatioita korostetusti kaikkien aistien kautta: ohjeet ’kädestä pitäen’, sanalliset muistimielikuvat  materiaalivalinnoissa suosi selkeitä pintoja ja näkyviä värejä  huolehdi, että oppimateriaali on riittävän kokoista ja selkeää, eikä sitä ole liikaa kerralla  käytä tarvittavia apuvälineitä ja kikkoja - niistä on hyötyä kaikille  tarkista valon määrä ja suunta

7 © Riitta Huovila 2008 Työturvallisuus on kaikille tärkeä Koko opetuksen läpäisynä ergonomian ja työturvallisuuden korostaminen  suojavarusteet (suojalasit, kuulosuojaimet, suojakäsineet)  selkeästi osoitetut työalueet  työrauha  riittävät tauot Motoristen taitojen vahvistumiselle on tärkeää  työvälineiden hyvä kunto,  oikea valinta (tarkoitus, koko) sekä  pitkäjännitteinen harjaantuminen niiden käyttöön.

8 © Riitta Huovila 2008 Vasenkätiset oppilaat  opetetaan pääsääntöisesti vasenkätisesti, etenkin lankatyöt ja kirjontatekniikat  apuna käy tarvittaessa peilin kautta katsominen tai piirtoheitinkalvon kääntäminen – opettajan kuitenkin hallittava perusteet  oikeat työvälineet  www.kaspaikka.fi www.kaspaikka.fi  www.leftover.fi www.leftover.fi

9 © Riitta Huovila 2008 Allergiset oppilaat  ota materiaalivalinnoissa huomioon - pölyisyys - kosketusyliherkkyys - väriaineherkkyys  käytä tarvittaessa suojavarusteita, kuten suojakäsineitä ja hengityssuojia  järjestä suljettu työtila pölyiselle työlle  järjestä tarvikkeille siistit säilytystilat  www.allergia.com www.allergia.com

10 © Riitta Huovila 2008 Edelliseltä kerralta poissaolleet oppilaat  puuttumaan jääneen tiedon paikkaaminen  työskentelyn kirittäminen  kuinka organisoit?  kuinka voit hyödyntää muun ryhmän opetukseen?


Lataa ppt "Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google