Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tavoitteet ja arviointi osana taiteellista oppimistapahtumaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tavoitteet ja arviointi osana taiteellista oppimistapahtumaa"— Esityksen transkriptio:

1 Tavoitteet ja arviointi osana taiteellista oppimistapahtumaa
Timo Sinivuori Turun yliopisto 4/8/2017

2 Lähtökohtana omat odotukset, omat ja yhteiset tavoitteet
Arviointi Lähtökohtana omat odotukset, omat ja yhteiset tavoitteet Eläytymismenetelmä Pienten tarinoiden kirjoittamista tutkijan antaman kehyskertomuksen ja ohjeiden mukaan. Tarinoissa vastaaja kuvaa, mitä kehyskertomuksessa esitettyä tilannetta ennen on voinut tapahtua. Tarinat eivät ole kuvauksia todellisuudesta vaan mahdollisia asioita, joita saattaa tapahtua. Keskeinen asia menetelmän käytössä on variointi. Samasta kehyskertomuksesta on kaksi tai useampia versioita, joissa muutetaan yhtä keskeistä tekijää. Eläytymismenetelmän erityispiirre moniin muihin tiedonhankintamenetelmiin verrattuna on variointi. Tällöin verrataan erilaisten kehyskertomusten pohjalta syntyneitä tarinoita. (Eskola 1997) 4/8/2017

3 Tarinoista nousevat teemat luokitellaan ja kvantifioidaan
Tarinoista nousevat teemat luokitellaan ja kvantifioidaan. Yksilölliset tavoitteet asetetaan henkilökohtaisesti tarinan pohjalta ja kirjoitetaan arviointitaulukkoon. Ryhmässä keskustellaan tarinoiden synteesin pohjalta. Pohditaan teemojen esiintymisfrekvenssejä sekä poikkeavia vastauksia. Arvioidaan ryhmänä esiin nousevia mahdollisia oppimiskokemuksia. Sovitaan ryhmä- ja produktiokohtaiset tavoitteet, toimintatavat ja pelisäännöt. 4/8/2017

4 Esimerkkinä näyttelijöiden perustelut onnistuneelle teatteriesityksen valmistusprosessille
Ryhmässä on hyvä yhteishenki (7). Kaikki yrittivät parhaansa (7). Näyttelijöiden sitoutuminen projektiin (6). Kaikki auttoivat toisiaan (5 ). Ohjaaja oli koossa pitävä voima, hänellä oli hyvä ote (5). Toisten kuunteleminen (4). Noudatettiin harjoitusaikataulua (4). Ryhmätyö toimi hyvin (4). Aikataulu oli toimiva (3). Näytelmätekstin analysointi (3). Kaikilla oli yhteinen tavoite (3). Kaikki osasivat vuorosanansa (3). Näyttelijöiden kannustaminen (3). Näyttelijöiden keskittyminen (3). Lavalle ei tuotu kenenkään yksityisasioita (3). Toisiinsa luottaminen (3). Noudatettiin ohjaajan antamaa järjestystä (3). Ohjaaja antoi henkilöohjausta (3). Uskaltaminen (3). 4/8/2017

5 Onnistumistarina näyttelijöiden mukaan (synteesi monista tarinoista)
Onnistuimme täysin projektissamme, koska ryhmämme yhteishenki oli hyvä. Jokainen meistä yritti aina parhaansa. Kun tulimme säännöllisesti harjoituksiin, jätimme kaiken muun pois mielestämme ja omistauduimme vain näytelmälle, eikä lavalle tuotu kenenkään yksityisasioita. Aina, jos joku tarvitsi apua, olimme auliisti auttamassa. Ohjaajalla oli hyvä ote, ja hän sai ryhmän pysymään hyvin koossa. Ohjaaja kuunteli minua aina, kun minulla oli asiaa. Jaksoimme aina myös kuunnella, mitä ohjaajalla oli meille sanottavaa. Ryhmämme hitsautui hyvin yhteen, meillä oli yhteinen tavoite, ja saimme aikaan upeita tuloksia. Näytelmän aikataulu oli järkevästi suunniteltu, eikä siihen tullut liikaa muutoksia pitkin harjoitusputkea. Ennen kohtausharjoitusten aloittamista analysoimme tekstin yhdessä ohjaajan johdolla. Tämä auttoi minua pääsemään roolihenkilön ”ihon alle”. Jo hyvin varhaisessa vaiheessa kaikki osasivat vuorosanansa ulkoa. Ohjaaja kannusti meitä aina, kun sitä tarvitsimme. Opimme kannustamaan myös toinen toistamme. Ymmärsin, että keskittyminen on onnistumisen elinehto. Luotin ohjaajaan, ja hänen antamansa henkilöohjaus tuntui hirmu hyvältä ja oikealta. Uskalsin yrittää! Onnistumistarina näyttelijöiden mukaan (synteesi monista tarinoista) 4/8/2017

6 Ohjaajien perustelut onnistuneelle teatteriesityksen valmistusprosessille
Toimiva aikataulu (3). Hyvä motivaatio, positiivinen ote (2). Hyvä yhteishenki (2). Luottamus (2). Näyttelijät sitoutuivat (2). Omien taitojen testaaminen ja kykyjen huomioon ottaminen (2). Työtä oli tehtävä paljon (2). Uskaltaminen (2). Usko onnistumiseen (2). Yhteinen tavoite (2). Yhteistyö (2). 4/8/2017

7 Onnistumistarina ohjaajien mukaan (synteesi monista tarinoista)
Näytelmä saatiin onnistuneesti valmiiksi, koska aikataulu oli huolellisesti suunniteltu ja toimiva. Koko porukalla oli hyvä motivaatio ja positiivinen ote juttuun. Yhteishenki oli loistava. Luotin näyttelijöihin ja koin, että hekin luottivat minuun. Näyttelijät suhtautuivat projektiin ammattimaisin ottein, vakavasti ja päättäen tehdä siitä hyvän. Kukaan ei luistanut yhteisestä tavoitteesta. Pystyin ohjaajana hyviin tuloksiin, koska myös itse halusin kokeilla rajojani ja taitojani. Pystyin vaatimaan samaa myös näyttelijöiltä, joiden jokaisen kyvyn ja tason otin huomioon. Työtä oli kyllä tosi paljon, mutta kaikki halusivat tehdä – ja uskalsivat tehdä, heittäytyä. Uskoa ei puuttunut, jokainen oli suorastaan aivan varma siitä, että tästä tulee hyvä juttu. Yhteistyö on voimaa! Onnistumistarina ohjaajien mukaan (synteesi monista tarinoista) 4/8/2017

8 Vuorosanoja ei luettu eikä muistettu (6). Passiivisuus (5).
Näyttelijöiden perustelut epäonnistuneelle teatteriesityksen valmistusprosessille Aikatauluongelmat (6). Huono yhteishenki (6). Vuorosanoja ei luettu eikä muistettu (6). Passiivisuus (5). En osannut näytellä (4). Harjoituksista oltiin poissa (4). Sairastelu (4). Tavoitteet olivat epäselvät tai unohtuneet (4). Emme sitoutuneet asiaan (3). Harjoituksista myöhästeltiin (3). Huono sää (3). Ohjaaja ei tehnyt mitään ilmapiirin parantamiseksi (3). Ohjaaja ei tehnyt tehtäväänsä (3). Paniikki (3). 4/8/2017

9 Ohjaajien perustelut epäonnistuneelle teatteriesityksen valmistusprosessille
Kommunikaatio ei toiminut (3). Aikatauluongelmat (2). Ei kannettu vastuuta (2). Huono yhteishenki (2). Ohjaaja ei kannustanut (2). Ohjaaja piti liikaa kiinni omista ideoistaan (2). Passiivisuus (2). Poissaoloja paljon (2). Ryhmä ei nähnyt yhteistä päämäärää (2). Ryhmä lopetti kesken prosessin (2). 4/8/2017

10 Näyttelijöiden oppimiskokemustarinat Ohjaajien oppimiskokemustarinat
(synteesi useista tarinoista, joissa sai keksiä mitä mahdollisesti prosessin aikana oppi) Opin tästä jutusta sen, että asioiden ilmaisukeinoja on äärettömästi. Näytelmän tekeminen on kovaa ryhmätyötä, jossa ei parane turhia löysäillä. Opin, että jos kerran lähtee mukaan, niin sitten täytyy sitoutua hommaan. Opin paljon omasta ilmaisustani ja luottamaan itseeni. Voi sanoa, että kantapään kauttakin oppii. Teatterin tekemisen täytyy olla aina perusvireeltään kivaa, varsinkin näin harrastusmielessä. Parhaalta on tuntunut kokea yleisön läsnäolo: sen myötä olen oppinut nauttimaan esittämisestä ja nauttimaan yhteistyöstä. Harjoitus tekee mestarin! Ohjaajien oppimiskokemustarinat Opin tästä sen, että näyttelijöiden on kannettava paremmin vastuunsa. Työn jakamiseen liittyvissä asioissa pitää tehdä selvät sopimukset. Työryhmään on tutustuttava paremmin ennakkoon, ennen kuin sitoutuu koko hommaan. Opin, että ohjaajan tulee luoda yhteishenkeä ja että positiivisella asenteella päästään pitkälle. Ohjaajan täytyy koko ajan kannustaa ja luoda uskoa. Ennen ohjaamisen aloittamista on tehtävä kunnon pohjatyö ja laadittava realistiset tavoitteet ja aikataulut. Opin ottamaan vastaan uusia ajatuksia myös näyttelijöiltä. 4/8/2017

11 PARIKESKUSTELU Mihin kaikkeen eläytymismenetelmää voi käyttää?
Kuinka sitä voi varioida? 4/8/2017

12 4/8/2017

13 Herkkyysvaihtelu oppimisalueittain
4/8/2017

14 Teatteriharrastusmotiivit
Onnistumiskokemusten ja myötäelämisen tarve Halu oppia uutta Mielikuvituksen ja ilmaisutaitojen kehittäminen Viihtyminen 5) Terapeuttiset vaikutukset. Kokemusten tarve Motivoiva asenne 8) Esiintymistarve 9) Ammatilliset motiivit Hyväksytyksi ja huomioon otetuksi tulemisen tarve Halu toimia ja erottua yksilönä Kontaktimotiivit 13) Turvallisuus 14) Suoritusmotiivit. 4/8/2017

15 PARIKESKUSTELU Ajatuksiasi taiteellisen oppimisen synteesistä?
Miten arvioisit oppimista näiden oppimisalueiden näkökulmasta? 4/8/2017

16 HENKILÖKOHTAISET OPPIMISTAVOITTEET
TÄHÄN BLANCO 4/8/2017

17 OPPIMISKOKEMUSTEN MUISTELEMINEN OPPIMISALUEITTAIN
   TAITOTIETO OMASTA TYÖSKENTELYSTÄ (oppiminen draamassa) TAITOTIETO OMASTA TYÖSKENTELYSTÄ eli oppiminen draamassa Mitä opit omasta työskentelystäsi? Mitä opit tunteista ja niiden ilmaisemisesta? Mitä opit roolityöskentelystä? Muut löydöt ja havainnot omasta työskentelystä. Mahdollinen poisoppiminen? Mahdolliset virheet ja niiden kautta oppiminen? Mitä muuta haluat kertoa omasta työskentelystäsi? Mitä haluaisit oppia lisää? 4/8/2017

18 KÄSITE- JA MIELIKUVATIETO (oppiminen draamasta)
Tärkeimmät asiat Ohjaajantyö Draaman työtavat Analysointi Puvustus Muu skenografia Musiikki Rakenteet Muuta 4/8/2017

19 ELÄMYS- JA VUOROVAIKUTUSTIETO (oppiminen draaman avulla)
Vuorovaikutus ja sosiaaliset suhteet Elävä elämä – ympäröivä todellisuus- ilmiöt Ajattelun mahdollinen muuttuminen – toiminnan mahdollinen muuttuminen Muuta 4/8/2017

20 Turhat maneerit jääneet pois Opin olemaan ilveilemättä
Puhun kuuluvammin Turhat maneerit jääneet pois Opin olemaan ilveilemättä Opin avaamaan ääneni Opin tekniikkaa: rytmittämistä ja eri tasoissa liikkumista Opin tekemään ryhmätyötä. · Opin antamaan tarvittaessa periksi. Eri ikäiset ihmiset ovat ryhmälle rikkaus Tiedän nyt, kuinka paljon meikkiä kuluu esityksissä Ymmärrän, että vähälläkin rahalla saa hyvän lavastuksen Opin, että toimiva aikataulu on kaiken a j o Opin valodramaturgiasta Tajusin, että roolivaatteiden tulee kestää kovaa kulutusta · Ohjaaja ohjasi esittämällä kysymyksiä. Palautetta pitäisi saada paljon enemmän, ja sen tulisi olla henkilökohtaista. Opin artikuloimaan paremmin Opin roolihenkilön sisäistämistä Opin eläytymään syvemmin ja herkemmin Opin näyttelemään paremmin vanhaa ihmistä · Opin, että katsojat voi jakaa tavallisiin katsojiin ja hyvinvointikatsojiin. ·  Yleisön ei tarvitse ainoastaan nähdä, vaan voi kuunnellakin. ·  Opin ottamaan vastuuta omasta elämästäni. ·  Opin uusia asioita sisarten välisestä mustasukkaisuudesta. ·  Opin, että työssä käyvä perheenäiti ei voi tehdä täysipainoisesti teatteria. ·  En voi olla turha, kun olen mukana tällaisessa jutussa. Tiedän, miten valmistaudun oikein esitykseen Ymmärrän ja pystyn ilmaisemaan oman roolini kaaren ja käännekohdat.

21 Esittelen ohjaajan ja näyttelijän välisen teemahaastattelun.
Arviointimenetelmiä Prosessin arvioinnissa käytetään useita arviointimenetelmiä, mm. ryhmän yhteistä harjoituspäiväkirjaa, osallistuvaa havainnointia, henkilökohtaista oppimispäiväkirjaa, ryhmän harjoituspäiväkirjaa, sosiometriaa, kriitikkoa, vanhempia, ohjaajan antamaa arviointia sekä haastatteluja (ryhmä- ja teemahaastatteluja) Esittelen ohjaajan ja näyttelijän välisen teemahaastattelun. Haastattelun jälkeen teemat luokitellaan ja sijoitetaan samanlaiseen arviointitaulukkoon, kuin eläytymistarinoiden pohjalta nousseet MAHDOLLISET oppimiskokemukset. Taulukoita vertaillaan keskenään ja tehdään havaintojen pohjalta johtopäätökset. Myös oppimisen voimakkuutta voidaan tässä yhteydessä mitata, esim. toiminnallisen sosiogrammin avulla. 4/8/2017

22 MITÄ MUITA ARVIOINTIMENETELMIÄ TULI MIELEESI?
PARIKESKUSTELU MITÄ MUITA ARVIOINTIMENETELMIÄ TULI MIELEESI? 4/8/2017

23 MUITA ARVIOINTIMENETELMIÄ
YHTEISEN JA HENKILÖKOHTAISTEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJOJEN PITÄMINEN RYHMÄHAASTATTELU / KESKUSTELU, YHTEISTEN TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISEN ARVIOINTI. KIRJATAAN KATSOJIEN (KRIITIKOIDEN YM. ARVOSTELIJOIDEN ) ANTAMA PALAUTE PIIRTÄMINEN, MUOVAILU KIRJE KYSELYLOMAKKEET GALLUPIT PORTFOLIO SKRÄPPÄYS VANHEMPIEN HAASTATTELU MIELIPIDENURKAT SOSIOGRAMMI JANA KUUMA TUOLI SOSIOMETRIA 4/8/2017

24 TUNNENAAMAT 4/8/2017

25 Teatteriesityksen valmistusprosessi
OHJAAJAN ALKUVALMISTELUT YHTEISET ALKUVALMISTELUT TEKSTIHARJOITUKSET KOHTAUSHARJOITUKSET LÄPIMENOT ESITYKSET NÄYTTELIJÄNTYÖN TEKNIIKKAHARJOITUKSET TUTUSTUMISH. LEIKIT LUOTTAMUS KANNUSTUS KESKITTYMIS- HARJOITUKSET AISTI- HARJOITUKSET KEHO- JA LIIKE- HARJOITUKSET IMPRO- VISAA- TIOT HENGITYS- JA ÄÄNEN- KÄYTTÖ- HARJOITUKSET TUNNETILA- HARJOITUKSET STATUS- HARJOITUKSET kontaktiharjoituksia 4/8/2017

26 PARIKESKUSTELU Miten sinä hahmotat teatteri-, musiikki tai sirkusesityksen valmistusprosessin? Löydätkö Warnerin luokituksen mukaisia tyyppejä ryhmästäsi? 4/8/2017

27 TEATTERIESITYKSEN VALMISTUSPROSESSIIN SITOUTUMINEN
puhujat (Talkers), käsittelijät (Processors), osallistuvat tarkkailijat (Participant Observes) ja kuuntelijat/ulkopuoliset (Listeners/Outsiders) (Warner 1997, 27). 4/8/2017

28 MOTIIVIT – TAVOITTEET – TAHTO!
HARRASTUSMOTIIVIEN KARTOITUS (VAPAAMUOTOINEN PERUSTELU: MIKSI OPISKELEN TAI HARRASTAN TEATTERIA TAI SIRKUSTA?) OPETUSSUUNNITELMAN TAVOITTEET 3. OPPILAAN PROSESSIKOHTAISET TAVOITTEET (LOMAKE TAI HAASTATTELU) KIRJATAAN YLÖS MOLEMMILLE 4.. RYHMÄN YHTEISET TAVOITTEET / OPETUSSUUNNITELMAN TAVOITTEET (YHTEINEN KESKUSTELU) HUOM. OHJAAJA KERTOO MYÖS OMISTA TAVOITTEISTAAN! TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN LUO TIEN OPPIMISEEN MUTTA SE ON MYÖS METATAVOITE 4/8/2017

29 4/8/2017

30 Uusi draama- ja teatterikasvatuskirja Esiripusta arvoihin
4/8/2017

31 4/8/2017

32 4/8/2017

33 TOIMINNALLINEN TEHTÄVÄ
SYMBOLIT Jokainen valitsee kaksi esinettä, joista toinen symboloi jollain tavalla tuntemuksia ja ajatuksia koulutuksesta ja toinen sitä, kuinka aiot hyödyntää oppimaasi. Jokainen esittelee vuorollaan esineet ajatuksineen. 4/8/2017

34 KIITOS! 4/8/2017


Lataa ppt "Tavoitteet ja arviointi osana taiteellista oppimistapahtumaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google