Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päivätoiminnan asiakaskysely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päivätoiminnan asiakaskysely"— Esityksen transkriptio:

1 Päivätoiminnan asiakaskysely
Marjatta Lahti, Arja Aronen ja Päivi Kinnunen Toukokuu 2013

2 Asiakaskyselyn toteutustapa (1/4)
Heinolan kaupungin kotihoito toteutti päivätoiminnan asiakkailleen asiakaskyselyn huhtikuussa Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia päivätoiminnan antamista palveluista. Kyselylomakkeen pohjana käytettiin Effica-potilastieto-järjestelmässä olevaa kotihoidon asiakaspalautelomaketta, jota muokattiin soveltuvaksi päivätoimintaan. Näin saatiin vertailtavuutta kotihoidon helmikuussa 2013 toteutettuun asiakaskyselyyn.

3 Asiakaskyselyn toteutustapa (2/4)
Lomakkeen kolme ensimmäistä kysymystä otettiin sellaisenaan, ne koskivat asiakkaiden toiveiden huomiointia ja asiakkaiden kohtelua sekä asiakkaita pyydettiin antamaan arvosana saamastaan hoidosta. Neljäs kysymys antoi asiakkaille mahdollisuuden antaa vapaamuotoista palautetta toiminnasta; ruusuja ja risuja. Asiakaskysely toteutettiin huhtikuussa viikolla 16, jolloin kaikilla päivätoiminnassa käyvillä asiakkailla oli mahdollista osallistua kyselyyn.

4 Asiakaskyselyn toteutustapa (3/4)
Päivätoiminnassa työharjoittelussa oleva lähihoitajaopiskelija toteutti kyselyn antamalla lomakkeen asiakkaille. Asiakas täytti lomakkeen itse ja opiskelija auttoi tarvittaessa asiakasta lomakkeen täyttämisessä. Kysely oli asiakkaalle vapaaehtoinen, nimetön ja luottamuksellinen. Vastauslomakkeet palautettiin päivätoiminnassa olevaan suljettuun asiakaspalautelaatikkoon, joten yksittäisten asiakkaiden antamat vastaukset eivät tule päivätoiminnan henkilökunnan tietoon.  

5 Asiakaskyselyn toteutustapa (4/4)
Päivätoiminnassa kävi viikolla 16 yksittäisiä asiakkaita 85. Heille kaikille tarjottiin mahdollisuutta osallistua kyselyyn. Kyselyyn vastasi 65 asiakasta, yksi asiakas jätti tyhjän lomakkeen. Asiakaskyselyn vastausprosentti oli 77,6 %. Vastaajista naisia oli 61,5 % (40 henkilöä) ja miehiä 38,5 % (25 henkilöä). Sanallista palautetta antoi 57 % vastaajista (37 henkilöä).

6 Kysymykset: Miten toiveesi otetaan huomioon hoidollisen ja kuntouttavan päivätoiminnan suunnittelussa / toteutuksessa? Miten päivätoiminnan henkilökunta kohtelee teitä? Minkä arvosanan antaisitte saamastanne hoidosta päivätoiminnassa? Mitä muuta haluatte kertoa toiminnasta? Ruusut ja Risut

7 1. Miten toiveesi otetaan huomioon hoidollisen ja kuntouttavan päivätoiminnan suunnittelussa / toteutuksessa?

8 2. Miten päivätoiminnan henkilökunta kohtelee teitä?

9 3. Minkä arvosanan antaisitte saamastanne hoidosta päivätoiminnassa?

10 Mitä muuta haluatte kertoa toiminnasta? Ruusut ja Risut
Sanallinen palaute: Sanallista palautetta antoi 57% vastaajista (37 hlöä).

11 ”Ruusuja” toiminnasta:
Vastaajat totesivat, että ovat viihtyneet hyvin, ei ole moitteen sanaa tai valittamisen aihetta, ” ihan hyvä ja KIITOS”. Todettiin, että kaikki on hyvin ja moni vastaaja antoi ruusuja henkilökunnalle, eräs vastaaja totesi: ”jos olisi ruusuja, niin antaisin niitä” tai toiset vastaajat ”iso kimppu ruusuja” ja ”ruusuja kaikesta”. Eräs vastaajan palaute oli ”suurkiitokset kaikille henkilö-kunnasta, myös laitosapulaisille”

12 Ruusuja: Toimintojen todettiin olevan hyvät, päivätoiminta on tärkeää, toiminta on asiallista ja sitä pidettiin erittäin tarpeellisena hoitomuotona, joka palvelee hyvin omaishoitajan tarpeita ja mahdollistaa heille lepoa. Eräs vastaaja toteaa: ”kiitettyä toimintaa meikäläiselle, on erilaista kuin yksin ollessa, lapset maailmalla”. Asiakkaita kohdellaan samanarvoisina, päivätoiminnassa olo koetaan turvallisena ja koetaan, että on mukavaa, kun saa seuraa.

13 Ruusuja: Henkilökunta sai hyvää palautetta, todettiin, että henkilö-kunta on hyvä ja eräs vastaaja totesi: ”henkilökunta on esimerkillistä ja kiitettävää …poliitikot voisivat ottaa oppia yhteishengestä”. Päivätoiminnassa on positiivinen ilmapiiri ja kaikki toimii hyvin. Hyvää kuntoutusta kiitettiin sekä koettiin hyvänä, että päivä-toiminnassa otetaan verikokeita Marevan-hoito asiakkailta sekä mitataan verenpainetta asiakkailta. Lisäksi todettiin ruuan olevan hyvää ja sitä on riittävästi.

14 Ruusuja: Uusista päivätoiminnan tiloista todettiin, että ne ovat mukavan avarat ja eräs vastaaja totesi: ”aiempiin tiloihin verrattuna olen viihtynyt täällä jopa paremmin”. Päivätoiminnan muutoksista todettiin lisäksi, että asiat ovat menossa parempaan suuntaan ja koettiin, että on mukavam-paa, kun ryhmät ovat pienempiä. Eräs vastaaja esitti toivomuksen, että ”saadaan jatkaa samalla tavoin”

15 Risuja toiminnasta: Vastauksissa tulee esiin, että henkilökuntaa on liian vähän. Päivätoimintajaksojen muuttuminen määräaikaisiksi koetaan ikävänä asiana. Yksi vastaaja toteaa: ”olen ollut tyytyväinen täällä olooni, harmi että tämä loppuu” ja toinen toteaa. ”ennen jakson lopettamista asiakkaan kohdalla haastattelu ennen päätöksiä, hoitaja ei välttämättä tiedä kaikkea asiakkaasta”.

16 Risuja: Päivätoimintaryhmien muutokset koetaan myös ongelmallisina, eräs vastaaja toteaa: ”ennen oli sama porukka aina mutta nykyään vaihtelee ja on eri kuntoisia”. Kuljetuksista annetaan palautetta, niiden venymisestä, kun haetaan kaksi eri kertaa ja todetaan, että muu kyyti olisi parempi ja ehdotetaan omaa autoa. Päivätoimintapäivän sisältöön toivotaan muutoksia ja enemmän sisältöä. Toiveena on mm. enemmän tekemistä, kuten esimerkiksi askartelua, toivotaan enemmän laulua.

17 Risuja: Eräs vastaaja toteaa, että: ” välillä ohjelman puutetta, virikkeitä toivoisi olevan enemmän: laulua ja muuta seuratoimintaa saisi olla, toimintaa vähän enemmän joutilaan istumisen sijaan”. Päivän viimeinen tunti koetaan ”kitutunniksi”, jolloin ei ole tekemistä, ehdotetaan päivän lyhentämistä. Muutos uusiin tiloihin koetaan huononnuksena ja todetaan, että aiemmat päivätoiminnan tilat olivat paremmat ja niissä viihtyi paremmin. Parkinson-potilaiden hoidosta toivotaan henkilökunnalle lisää koulutusta ja todetaan, että sitä ei ole nykyisin riittävästi.  


Lataa ppt "Päivätoiminnan asiakaskysely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google