Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3."— Esityksen transkriptio:

1 Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3

2 Aloitettiin pohtimalla 2-3 ryhmissä näitä · miksi teidän koulu on UNESCO-koulu? · mitä hyviä kokemuksia UNESCO-kouluna olemisesta haluaisit jakaa muille? · mitä toivot tältä päivältä – entä ASPnet-verkostolta? · tunnetko eurooppalaista/globaalia ASPnet-verkostoa?

3 Muutama huomio koko ryhmän kuultavaksi: - ei tiedetä sitä alkuperäistä Unesco-koulun historiaa - uusille opettajalle oppilaille vaikea selittää - mikä se nimi on, vaikea - verkostoille välimatkat hankalia - miten työ järjestetään, koordinaattori? korvaukset? - keskittyminen, ei liikaa hankkeita… - onko Unesco-kouluna oleminen liian laajaa tai epäselvää… - ainakin on arvotettava niitä Unescoon liittyviä asioita, arvoja - jokapäiväisen arkityön on heijastettava Unesco-arvoja

4 Teeman mukaan syvennytään omaan aihealueeseen : tämä oli suosituin työpaja, miksikähän? miksi sinä valitsit tämän työpajan? työpajaan teemaan pitäytyen: mihin kaipaat ideoita, vinkkejä, ohjeita? samoin teemaan liittyen: mitä teillä erityistä haluaisit jakaa ryhmäsi kanssa?

5 - tiedon tarve – vasta-alkajilla - vinkki: seiskojen ryhmäytyspäivä – nämä arvot - OPH:n sivujen alle paitsi se päivitetty lista niin myös toimintakertomus jossa piirteitä kaikilta kouluilta, toiminnasta tms.; että voi kysyä lisää tarvittaessa - ideapankki sinne sivuille myös – miten toteutetaan U-kouluna olemista - Kempeleestä mallia: kv-kurssi, 2 vkt, 8-9; reksit ja opot rakentavat työsuunnitelmaan - voisiko olla niin konkreettia että U-koulusta aina löytyisi kv- kurssi tai moku-kurssi ja vastaavat tiimit; yksi yt-ryhmä tälle; kestävä kehitys sopisi tänne - menevätkö asiat päällekkäin – haittaako - jokainen koulu laittaa logon sivuille plus toimintasuunnitelma - ehkä aikuiset tietää – entä aikuiset -

6 Mitä on koulun toimintakulttuuri? brändätään Unesco koulussamme: kynässä lukee Unesco arvot: julisteita – koulussa näkyviin; julistekilpailut tms. facebookiin U-ryhmä Unesco-kasseja ja muuta kivaa tavaraa: koulu voisi tuunata omia Unesco-tavaroitaan tms. palkitseminen: parhaiten tietyn koulun tärkeän asian hoitanut ryhmä saa palkinnon kilpailu hoidetaan fasessa: tykkäämällä tms toiminnallisuutta, yhdessä tekemistä ja samoja päiviäkin oppilaskunta mukaan paljon! myös siis suunnittelemaan

7 Hyvä idea tai toimintatapa jakoon: Unesco-toiminnan brändääminen koulussa; tuunaamalla, oppilaat osallistuu suunnitteluun ja peukuttaa parhaat ratkaisut Palkitseminen!

8 Miten verkoston toimintaa halutaan kehittää? Palkitseminen! Ja oman joukon tunnusmerkistön kehittäminen onko ASPnet-toiminta koko koulun asia? Tavoitteena – todellisuudessa? Kuinka moni koulunne ihminen osaisi kuvata ydinasiat UNESCO-kouluna olemisesta? Opettaja, oppilas, muun henkilökunnan edustaja? Millaisia asioita he nyt tietävät? mihin nämä ydinasiat on kirjattu? Kuka on ne kirjannut? mihin ydinasiat perustuvat? miten niitä päivitetään? miten vastuu jaetaan: tavoitteiden asettamisesta miten pidetään yhteyttä, vaihdetaan ideoita ja jatketaan yhteistyötä (Facebook, Yammer, …)? miten usein kokoonnutaan seudullisesti/valtakunnallisesti? OPH:n hyvien käytäntöjen portaali


Lataa ppt "Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google