Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ASIAKAS ARKENSA SANKARIKSI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ASIAKAS ARKENSA SANKARIKSI"— Esityksen transkriptio:

1 ASIAKAS ARKENSA SANKARIKSI
Case Hämeenlinna : ASIAKAS ARKENSA SANKARIKSI YTM, sosiaalityöntekijä Kristiina Ahlgrén sosionomi (Amk), sosiaaliohjaaja Niina Hämäläinen

2 Asiakas, oman arkensa asiantuntija
Tavoitteena vahvistuva osallisuus, innostuminen, sekä toimintakyvyn ja elämänhallinnan tukeminen. Niina Hämäläinen, sosiaaliohjaaja sosionomi (AMK), mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitaja

3 Asiakasryhmä, yksilöitä jokainen
Hämeenlinnassa nuorten sosiaaliohjauksen asiakkaita ovat alle 29-vuotiaat nuoret. Asiakkuuteen ohjaudutaan lähtökohtaisesti toimeentulotuen hakemisen kautta. Sosiaaliohjaaja seuloo hakemuksista tulottomia tai pitkään työttömänä olleita. Suurin osa asiakkaista on ollut useita vuosia toimeentulotuen hakijoina, sekä ovat olleet työvoimapoliittisissa toimenpiteissä, mutta lopettaneet kesken. Monilla hakijoista lastensuojelu ollut mukana elämässä. Paljon mielenterveys - ja päihdeongelmia. Etuuskäsittely poimii hakemuksista sosiaaliohjaajan palveluita tarvitsevia. Nuoret ottavat itse yhteyttä, ovat kuulleet palvelusta toiselta viranomaiselta tai kaveripiiriltään. Vanhemmat tai muu lähipiiri ottaa yhteyttä.

4 Ajalla 1. 7. -18. 10. 2013 Ajalle oli kutsuttu 117 nuorta
Ajalla Ajalle oli kutsuttu 117 nuorta. Varatulle ajalle tällä ajalla saapui 82 nuorta. Ajanjakson aikana työkokeiluun lähti yhdeksän (9) nuorta, kuntouttavaan työtoimintaan viisi (5) nuorta, opiskelemaan kuusi (6) nuorta, ansiotyöhön kaksi (2) nuorta, yksi (1) nuorista perusti oman toiminimen ja yksi (1) lähti nuorten uravalmennukseen. Lisäksi kolmelle (3) nuorelle oli varattu aktivointisuunnitelma ja kaksi (2) nuorta oli aloittanut yhteistyön avainsäätiön kanssa työkokeilupaikan löytämiseksi. Yhteensä 29 nuorta oli tällä ajanjaksolla siis lähtenyt kohti työllistymistä tai opintoja.

5 Asiakkaan arkeen tutustuminen
Kohtaaminen  asetelma (kieli, asento, ilmapiiri ) Tilannekartoitus  dialogi  oman elämän asiantuntijuus, avoimet kysymykset, tarina. Vahvuuksien, mahdollisuuksien ja toiveiden kartoittaminen (kesken jääneen koulun suorittaminen, työtoiveet, kontaktien luominen) Artikkeli luettavissa täällä (klik)

6 Asiakkaan arkeen tutustuminen
4. Haasteiden ja kehitysalueiden tunnistaminen ja tunnustaminen (mm. päihteiden käyttö, suhde vanhempiin, rikosrekisteri, koulutus, työllistyminen, positiivisten verkostojen puute) Arki vapaa-aika ystäväpiiri unettomuus, muu toimintakyky minkä asian asiakas haluaisi muuttaa arjessaan?

7 Uuteen suuntautuminen
Kuntoutuksen tavoitteena nähdään aina ihmisryhmien tai ihmisten elämäntilanteen muutos, parempi tulevaisuus. Sen avulla ihminen pyrkii ongelmallisesta nykytilanteesta tai ongelmallisesta tulevaisuuden ennusteesta kohti positiivista muutosta ja parempaa elämätilannetta. Toivottua muutosta voidaan kuvata esimerkiksi voimavarojen käyttöönottamisena, uusien mahdollisuuksien löytämisenä ja parempana arjesta selviämisenä. Rajatummin voidaan tavoitella esimerkiksi työllistymistä tai työkyvyn kohentumista. (Järvikoski & Härkäpää 2004, 35) 

8 Uuteen suuntautuminen
Unelmat – todellisuus – skenaariot. Syy – seuraus. Avaimia hyvään asiakassuhteeseen: tehdyistä virheistä huolimatta arvostava kohtaaminen työntekijän tavoitettavuus rohkaiseminen, kannustaminen ainutkertaisen hyvän löytäminen kaveripiireissä tapahtuva muutos asiakas itse muutoksen tekijänä

9 Työn kehittäminen aikuissosiaalityön nuorille asiakkaille
Tavoitteena on tehdä entistä asiakaslähtöisempää työtä aikuissosiaalityön chat nuorten vaikuttajaraati nuorilta saadun tiedon vieminen verkostoihin dialogin vahvistaminen osana aikuissosiaalityötä aikuissosiaalityön nuorten asiakkaiden työmalli sosiaaliohjaaja- sosiaalityöntekijä

10 ”Olemme toistemme summa”
Kristiina Ahlgrén, sosiaalityöntekijä YTM, sosiaalinen kuntoutus (Amk), nuorisotoiminnan ohjaaja

11 Sosiaalityöntekijän työtehtävä on nuoren asiakkaan toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistäminen
Palveluita sosiaalityön tarpeessa oleville nuorille asiakkaille, jotka tarvitsevat pitkäkestoista ja suunnitelmaan perustuvaan tukea Asiakkaan palvelutarpeen selvitys, tilannearvio ja suunnitelma Verkoston kokoaminen, moniammatillinen työote asiakkaan tueksi Kuntouttava työtoiminta, aktivointisuunnitelmat TE- toimiston kanssa Aikuissosiaalityön asiakkuuteen siirtyvien jälkihuoltonuorten ja maahanmuuttajatyöstä kotoutumisajan jälkeen siirtyvien nuorten sosiaalityön tarpeen tilannearvio ja suunnitelma (saattaen - vaihtaen) Ryhmä- ja yhteisötoimintaan osallistuminen aikuissosiaalityön nuorten asiakkuuksien asiantuntijana Rakenteellinen sosiaalityö

12 Sosiaalityöntekijä arjessa apuna
Sosiaalityöntekijä tapaa nuorta asiakasta vastaanottoajalla, kotikäynnillä, monialaisen verkostotyön toimijoiden luona, kutsuttuna työpariksi nk. akuuttiin tilanteeseen, ryhmätoiminnoissa, kuntouttavan työtoiminnan paikoissa, nuorten neuvonta- ja kohtaamispaikoissa, nuoren valitsemassa paikassa jne. Työvälineinä (sosiaalityöntekijän päätösoikeudet) Sosiaalihuoltolain 17; 20; 22 ja 23§:n palvelupäätökset, kuten asumisen tukipalvelut tukihenkilötoiminta ensi- ja turvakotipäätökset Välitystiliasiakkuudet, asiakkaan toivomuksesta Ehkäisevä toimeentulotuki, sekä tarvittaessa myös perus- ja täydentävä toimeentulotuki

13 Mitä tehdä toisin? Nuori (nuoruus) asiakkaana Miten huomioimme
nuoren asiakkaan yksilöllisen kehityksen kohti aikuisuutta, sosialisaatioprosessissa, sekä nykyajan ja oman elämänsä haasteissa? Missä on sosiaalityön /sosiaalityöntekijän paikka?

14 Haasteet ja mahdollisuudet – DIALOGI
LUOTTAMUS TILANTEEN TUNNISTAMISKYKY MOTIVAATIO SITOUTUMINEN ONNISTUMISEN TUNTEET ”VALMENTAJA” SUUNNITELMAN PÄIVITTÄMINEN TUKIJOUKOT (VERKOSTO)

15 ”Yhdessä olemme toistemme summa” – asenne
 Luovuus, rohkeus myös viranomaistyössä! sosiaaliset keksinnöt ajanvarauksen paikka Kieli / kommunikointi reflektiivisyys, tunneäly Asiakas edellä onnistumisen tunteet asiakkaalle työntekijä ei ole asiakkaan puolesta tekijä

16 Työpareja sosiaalityöntekijälle, tukijoukkoa nuorelle asiakkaalle
Nuorten alle 29-vuotiaiden, aikuissosiaalityön asiakkaiden sosiaaliohjaaja Hämeenlinnan Asunnot Oy:n asumisohjaaja NUAS:n tai muun tukiasumisen ohjaaja, tukihenkilö TE- toimiston asiantuntija, ammatinvalinnan psykologi Nuorten terveyspisteen terveydenhoitaja Työvoiman palvelukeskus ENO, etsivä nuorisotyöntekijä Oppilaitoksen nuoriso-ohjaaja, kuraattori tai opinto- ohjaaja A-klinikan sairaanhoitaja, terapeutti Terveysasemien, avokuntoutuksen tai erikoissairaanhoidon omahoitaja, psykiatrian sairaanhoitaja, kotikuntoutuksen ohjaaja, psykologi, oma lääkäri Toinen sosiaalityöntekijä esim. Maahanmuuttajapalveluista Kolmannen sektorin toimijat Hankkeet ja projektit Mielenterveys- tai päihdetyön muu työntekijä Jne.

17 Tilastotietoja ajalta 24.3 - 12.9.2014 (kohderyhmä)
Nuorten alle 29-vuotiaiden (Kanta- Hämeenlinna, lukuun ottamatta lapsiperheitä) sosiaalityöntekijän työ/tilastointi alkaa Kohdennetun työn lisäksi on myös muita työnantajan määräämiä työtehtäviä. Ajanjakson työpäivien lukumäärä sosiaalityöntekijällä 94 kpl. Osa asiakkaista ollut myös aiemmin / ajanjakson aikana kohderyhmän sosiaaliohjaajalla. 157 asiakasta (luokiteltu: 1 asiakas - valintana vain 1 kohta) Ajanvaraus toimistolla tai muualla, ajalla asiakkaan kanssa yksin tai toimijan/toimijoiden kanssa 31 ei saapunut varattuna aikana 14 ajanvaraus (muu toiminto ajalla esim. asioiden hoitoa) 82 ajanvaraus, suunnitelmallista sosiaalityötä 25 aktivointisuunnitelma, asiakas saapui paikalle 5 ei tullut aktivointisuunnitelma-ajalle Asiakkaan jatkotilanne (tiedossa oleva tilanne elo-syyskuussa 2014) 9 työkokeiluun 14 opiskelemaan 9 ansiotyöhön (osa- tai kokoaikatyö) 1 työvoimapoliittiseen koulutukseen 10 kuntouttavan työtoiminnan päätöstä (3-9/2014 tehty 15 kpl, joista 5 jo jatkopäätöksellä) 9 muuttanut pois paikkakunnalta (opiskelu/työ/vakava henkilökohtainen syy) 2 päihdehoito (ei työ- tai opiskelukykyinen) 3 kuollut 9 ensisijaiset etuudet sairauden perusteella Yhteensä 66 asiakasta, joilla on tapahtunut muutos. 91 asiakkaalla ei vielä muutosta, tai muutos vielä kesken

18 Ja lopuksi …. Kiitos! Kiitos, että saimme tulla puhumaan, kuulemaan sekä ennen kaikkea oppimaan uutta kanssanne. Tästä on hyvä jatkaa! Niina Hämäläinen, puh Kristiina Ahlgrén, puh


Lataa ppt "ASIAKAS ARKENSA SANKARIKSI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google