Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FAIRUTU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 29.10.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FAIRUTU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 29.10.2014."— Esityksen transkriptio:

1 FAIRUTU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen

2 1. MITÄ HYVÄN TIETEELLISEN KÄYTÄNNÖN LOUKKAUKSET OVAT?
2. MITÄ PLAGIOINTI ON? 3. OPISKELUA OHJAAVAT ARVOT TURUN YLIOPISTOSSA 4. OPINNÄYTTEIDEN JA OPINTOSUORITUSTEN SÄHKÖINEN TARKASTUS: MITEN TURNITIN TOIMII? 5. YLEISIÄ PLAGIAATTITYYPPEJÄ – KOLME ESIMERKKIÄ 6. VILPPITAPAUSTEN KÄSITTELY TURUN YLIOPISTOSSA 7. TURNITIN OPISKELIJAN APUVÄLINEENÄ 8. FAIRUTU-PALVELU

3 1. MITÄ HYVÄN TIETEELLISEN KÄYTÄNNÖN LOUKKAUKSET OVAT?

4 Hyvän tieteellisen käytännön loukkauksilla tarkoitetaan epärehellistä toimintaa, joka vahingoittaa tieteellistä tutkimusta ja pahimmillaan mitätöi sen tulokset. Hyvän tieteellisen käytännön loukkauksina arvioitavat teot ovat tahallisia tai huolimattomuudesta tehtyjä. Hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset jaotellaan kahteen kategoriaan, jotka ovat: vilppi tieteellisessä toiminnassa piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä 

5 Vilppi tieteellisessä toiminnassa merkitsee tiedeyhteisön harhauttamista. Se on väärien tietojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle. Vilppiä on myös toisten tutkijoiden tekemän työn esittäminen omana tutkimuksena. Vilppi jaetaan neljään alakategoriaan: Sepittämisellä (fabrication) tarkoitetaan tekaistujen havaintojen esittämistä tiedeyhteisölle. Sepitettyjä havaintoja ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatulla tavalla tai menetelmillä. Havaintojen vääristelyllä (falsification) tarkoitetaan alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos vääristyy. Vääristelyä on myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten tai tietojen esittämättä jättäminen. Plagioinnilla (plagiarism) eli luvattomalla lainaamisella tarkoitetaan jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittämistä omana. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi. Anastamisella (misappropriation) tarkoitetaan toisen henkilön tutkimustuloksen, -idean, -suunnitelman, - havaintojen tai -aineiston oikeudetonta esittämistä tai käyttämistä omissa nimissä.

6 Tiedonkäytön koulutus, työnohjaus, lähdekriittinen tarkastelu
Vilppi tieteellisessä toiminnassa merkitsee tiedeyhteisön harhauttamista. Se on väärien tietojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle. Vilppiä on myös toisten tutkijoiden tekemän työn esittäminen omana tutkimuksena. Vilppi jaetaan neljään alakategoriaan: Sepittämisellä (fabrication) tarkoitetaan tekaistujen havaintojen esittämistä tiedeyhteisölle. Sepitettyjä havaintoja ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatulla tavalla tai menetelmillä. Havaintojen vääristelyllä (falsification) tarkoitetaan alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos vääristyy. Vääristelyä on myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten tai tietojen esittämättä jättäminen. Plagioinnilla (plagiarism) eli luvattomalla lainaamisella tarkoitetaan jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittämistä omana. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi. Anastamisella (misappropriation) tarkoitetaan toisen henkilön tutkimustuloksen, -idean, -suunnitelman, - havaintojen tai -aineiston oikeudetonta esittämistä tai käyttämistä omissa nimissä. Tiedonkäytön koulutus, työnohjaus, lähdekriittinen tarkastelu

7 Kaavio: Kari Silpiö 2014. Vilppi tieteellisessä toiminnassa merkitsee tiedeyhteisön harhauttamista. Se on väärien tietojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle. Vilppiä on myös toisten tutkijoiden tekemän työn esittäminen omana tutkimuksena. Vilppi jaetaan neljään alakategoriaan: Sepittämisellä (fabrication) tarkoitetaan tekaistujen havaintojen esittämistä tiedeyhteisölle. Sepitettyjä havaintoja ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatulla tavalla tai menetelmillä. Havaintojen vääristelyllä (falsification) tarkoitetaan alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos vääristyy. Vääristelyä on myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten tai tietojen esittämättä jättäminen. Plagioinnilla (plagiarism) eli luvattomalla lainaamisella tarkoitetaan jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittämistä omana. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi. Anastamisella (misappropriation) tarkoitetaan toisen henkilön tutkimustuloksen, -idean, -suunnitelman, - havaintojen tai -aineiston oikeudetonta esittämistä tai käyttämistä omissa nimissä. Sähköinen kontrolli

8 2. PLAGIOINNIN MUODOT Tekstuaalisen plagioinnin muotoja on kuvattu seuraavasti: 1) ”Kopioi ja liitä” -plagiointi tarkoittaa kopiointia suoraan Internetistä, tulostetusta materiaalista, käsikirjoituksista tms. jonkun muun tuottamasta materiaalista, ja oman nimen liittämistä tekijänä tällaiseen teksiin. Suorat käännökset ilman asianmukaista lähdeviittausta ovat myös kopioi ja liitä -plagiointia. 2) Jälkien häivytys; plagiointi sanaa tai sanoja vaihtamalla tarkoittaa tekstin kopioimista lähteestä siten, että tekee lähdetekstiin vain pieniä muutoksia esim. korvaamalla sanoja niiden synonyymeillä, jättää lähdeviittaukset pois parafraaseista, tai merkitsee suoran lainauksen parafraasiksi. 3) Itsensä plagiointi tarkoittaa saman sisällön käyttämistä useassa eri suorituksessa. 4) Idean, metaforan, konseptin tai tyylin plagiointi tarkoittaa toisen tekijän päättelyn seuraamista vaihe vaiheelta siten, että mukaillaan toisen tekijän teoksen sisältöä ja esitetään lainattu ajatusrakenne tai ilmaisutapa omana. 5) Yhteistoiminnallinen plagiointi tarkoittaa täydellistä tai osittaista vapaamatkustamista ryhmätyössä. 6) Institutionaalinen plagiointi: avustajien/haamukirjoittajien käyttö tekstien valmistelussa. Punaisella on merkitty ne plagioinnin muodot, joita sähköinen Turnitin-tunnistin voi käsitellä. (Lähde: Veikko Surakka et al: Plagiointi opintosuorituksissa. TTY – luokitus pohjautuu Cecilia Barnbaumin typologiaan vuodelta 2002.; Kari Silpiö, Opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opinto-suorituksissa, 77-78)

9 ”Huolimattomuus ja piittaamattomuus vs vilpillinen mieli”

10 Vrt. ryhmätyövilpin sanktiot Ruotsissa!
Seuraamukset: Menetetty uskottavuus tiedeyhteisössä Menetetty kustannussopimus Heikot mahdollisuudet julkaisemiseen jatkossa Sama sanktio myös tutkijakollegalle kun julkaisu oli yhteinen! Vrt. ryhmätyövilpin sanktiot Ruotsissa!

11 ”Kollaasilisuri” (TY 2014)
Tapaus 2 ”Kollaasilisuri” (TY 2014) Taustaa: Opinnäyte oli valmisteltu itsenäisesti ulkomailla, jolloin työnohjaussuhde ja vertaislukijapalaute (seminaarityöskentely) olivat ohentuneet minimiin. Perustelu: ”Kaikki sitaateissa plag. syytösten välttämiseksi.” Ongelma: Sitaatio-oikeutta ei muodostu tällä tavoin lähdetietoa käyttämällä. Tarkastajan kokemus: ”Seminaarin jälkeen annoimme korjausehdotukset ja siinä vaiheessa homma meni epämiellyttäväksi. …toistaiseksi ole muuta tullut kuin pahaa mieltä.” 1” 2” 3” ”1 ”2 ”3

12 Seuraamukset: Puutteellinen jäänyt tiedon prosessointi oli aloitettava alusta Käsikirjoitus oli kirjoitettava uudestaan Viittaamisen perussäännöt oli viimein opiskeltava Työtä oli jatkettava tiiviissä yhteistyössä ohjaajan kanssa. Jos ongelma olisi tullut esiin vasta tiedekuntaan tarkastusta varten jätetyssä käsikirjoituksessa, olisi seuraamuksena ollut vakavan plagiointiepäilyn käsittelyprosessi. …vrt. tapaus ”10 sivua ohjaana väikkäristä” sekä TaY:n tapaus. Yhteenvetäen: työprosessin aikana saa mokailla, mutta valmiin työn on oltava valmis 

13

14 PALJONKO NÄITÄ TAPAHTUU ?
Suomessa tapauksia ei tilastoida. Tähän mm. EU-komissio on kiinnittänyt kriittistä huomiota.

15 SK 50/2013: ”Ovatko suomalaiset 200 kertaa rehellisempiä kuin ruotsalaiset?”
Suomi vs Ruotsi? Ruotsissa sanktioihin johtaneiden opiskeluvilppitapausten määrää seurataan korkeakoulujen vuositilastoinnissa. – Ruotsalaisen seurantatiedon käytettävyyttä voi heikentää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tapahtumatiedon yhdistäminen tuloskategorioissa. Seurantamenettelyä ollaankin uudistamassa. Opintoihin liittyvien vilppitapausten määrä nousi 2001 %.1 Vuonna 2012 Ruotsissa sanktioitiin 801 tapausta, joista n. 450 liittyi plagiointiin; 81 % näistä tapauksista johti opiskelijan määräaikaiseen erottamiseen. – Suomen korkeakoulujen opiskelijamäärään suhteutettuna vertailutaso olisi n. 290 sanktioitua tapausta joista 163 liittyisi plagiointivilppiin. Universitetskanslersämbetet, Rapport 2013:6: Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor, 8-9, 12 diagram 5 (osa).

16 135 % 178 % 1033 % 41 % 684 % 175 % 133 % 167 % 140 % 228 % 492 % 202 % 1100 % Andelen disciplinärenden per lärosäte (antalet disciplinärenden delat med antal helårsstudenter) Universitetskanslersämbetet, Rapport 2013:6: Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor, s 12, diagram 6. David Barrett: The cheating epidemic at Britain’s universities. University cheating league table. The Telegraph 05 Mar 2011.

17 Plagiarism Reference Tariff antaa kansallisen tason ohjeiston eri asteisen plagiointi- vilpin sanktiointiin.

18

19

20 3. OPISKELUA OHJAAVAT ARVOT TURUN YLIOPISTOSSA

21 Eettinen ohjeisto Turun yliopiston toiminnan perusarvoja ovat eettisyys, kriittisyys, luovuus, avoimuus ja yhteisöllisyys. Eettisyys tarkoittaa pyrkimystä hyviin ja oikeisiin ratkaisuihin. Yliopistomme strategian mukaisesti henkilöstö ja opiskelijat noudattavat sekä tutkimustyössä että muussa toiminnassa korkean ammattietiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.1 Turun yliopisto on sitoutunut noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohjetta.2 Yliopistoamme sitoo myös yliopistolain velvoite kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Toiminta tulee järjestää eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.3 Nämä toiminnalliset vaatimukset ohjaavat yliopistoamme yhteisönä, mutta myös sen jokaista jäsentä yksilönä. Eettiset ohjeet opiskelijalle ja opettajalle on kirjoitettu minämuotoon, koska eettisyys toteutuu aina omakohtaisen sitoutumisen kautta. Tavoitteena on turvata Turun yliopistossa luottamusta ja yhteistyötä arvostava ilmapiiri, jossa kaikkien osapuolten on hyvä toimia.4 _______________________ 1. Turun yliopiston strategia 2013– Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa -ohje Yliopistolaki 558/2009, 2 §. 4. Ohjeet on valmistellut rehtorin asettama tutkimuksen ja opetuksen eettiset ohjeet -työryhmä. Turun yliopiston johtoryhmän ja opintoasiainneuvoston käsittelyjen pohjalta rehtori on vahvistanut ohjeet käyttöön Ohjeiden esikuvana on käytetty Oulun yliopiston vuonna 2005 julkaisemaa opetuksen eettistä ohjeistoa.

22 Eettinen ohjeisto Rehtori Kalervo Väänänen
vahvisti Turun yliopiston Oppimisen eettiset ohjeet opiskelijoille ja opettajille. Ohjeet sitovat jokaista yliopistoyhteisömme jäsentä henkilökohtaisesti. Opintovilppi on rikkomus tätä ohjeistoa sekä hyvää tieteellistä käytäntöä vastaan. UTU-online

23 1. Päätavoitteeni on oppia.
Eettinen ohjeisto Opiskelijana 1.   Päätavoitteeni on oppia. 2.   Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.   Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin rehellisesti. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.  Opintosuoritukseni pohjautuvat aitoon osaamiseen: -   en lunttaa enkä muulla tavoin tee vilppiä opinnoissani -   laadin itse omat harjoitus- ja opinnäytetyöni enkä luvatta hyödynnä toisten työtä -   ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota omiin nimiini internetistä, toisilta opiskelijoilta tai muualta saatavaa tietoa -   en luovuta omia suorituksiani toiselle opiskelijalle vilpilliseen käyttöön enkä itsekään käytä aiempia suorituksiani tai niiden osia uusien pohjana ilman lähdeviittauksia -   pari- ja ryhmätöissä kuvaan tehtävän työnjaon oikeudenmukaisesti ja arviointia tukevalla tavalla. 5.   Opetus- ja tenttitilanteissa toimin muiden työskentelyrauhaa häiritsemättä. 6.   Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä: -   ylläpidän opetustilanteissa positiivista ilmapiiriä olemalla aktiivinen ja vastuun tunteva opiskelija -   annan opetuksesta rakentavaa palautetta -   tarvittaessa kysyn oma-aloitteisesti lisätietoa oikeista menettelytavoista 7. Tuen ryhmän yhteisiä etuja tilanteissa, joissa yksilöllisiä vaateita ei voida toteuttaa.

24 4. OPINNÄYTTEIDEN JA OPINTOSUORITUSTEN ALKUPERÄISYYDEN TARKASTUS - MITEN TURNITIN-PLATIAATINTUNNISTUSJÄRJESTELMÄ TOIMII?

25 Plagiaatintunnistimen toimintaperiaate
Plagiaatintunnistin on kehittynyt kokotekstihakukone. Se suorittaa lähdetekstin ja vertailutekstien samankaltaisuusvertailun. Tunnistin osaa käsitellä vaihdettuja sanajärjestyksiä, tehdä vertailuja synonyymisanojen kautta ja vähittäin myös kielestä toiseen. 1. Avoin Internet Yli www-sivua (sisältää myös backupeja eri vuosilta) 2. Kustannetut julkaisut Yli 130 miljoonaa artikkelia julkaisuista, joita ei voi löytää avoimesta webistä. 3. Vertaisaineisto: opintosuoritukset Yli dokumenttia (kasvaa dokumenttia /vrk) 3. Ref 2. Ref 1. Ref PT Turnitin-järjestelmä on käytössä yli 120 maassa ja sillä on yli 21 miljoonaa käyttäjää.

26 Plagiaatintunnistimen toimintaperiaate
Opettaja, opiskelija ja tunnistusjärjestelmä OPETTAJA PT-JÄRJESTELMÄ OPISKELIJA Osoitelinkki Perustaa MOODLE-oppimisalustaan ’plagiaatintunnistustehtävän’. Laatii kirjallisen opintosuorituksen ja tallentaa tekstin palautustehtävään 1-n kertaa. Antaa palautetta /todistuksen tarkastuksesta Arvioi vertailun tulosraportin löydökset. Arvioi ohjaavan palautteen tarpeen. VERTAILURAPORTTI 3. Ref 2. Ref 1. Ref TULKITSEE MERKITSEE LAATII

27 1. Saat opettajalta linkkiosoitteen Moodleen

28 2. Avaat Turnitin-tehtävän johon voit tallentaa suorituksesi

29 3. Tallennat tekstidokumenttisi Turnitin-palautuslokeroon

30 4. Saat Turnitinilta sähköpostiin kuittauksen onnistuneesta tallennuksesta

31 5. Avaat Turnitinin tulosraportin

32 5. YLEISIÄ PLAGIAATTITYYPPEJÄ – KOLME ESIMERKKIÄ

33 Esimerkki 1: Suora kopio
Lukema osoittaa, kuinka paljon arvioitavaan tekstiin sisältyy samankaltaisuutta Turnitin-tietokannan aineistoihin verrattuna. Väritehosteella merkitty teksti on samasanaista toisen Turun yliopistossa tietokantaan tallennetun tekstin kanssa. Tulos osoittaa 100% samankaltaisuutta toisen opiskelija- tekstin kanssa. Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

34 Esimerkki 1: Suora kopio
Voimme nähdä, että: A: 68% (molemmissa UTU-teksteissä) vastaa nelsonmandela.orgin sisältöä, B: % vastaa in.answers.com sivuja (jotka ovat duplikaatteja?) C: 26 % vastavuus toisen yliopiston kahteen tekstipalautukseen (ovat duplikaatteja?) - Tässä tulosnäkymässä on kolme plagiaattia. Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

35 Esimerkki 2: Suoraan lainattu kuvaustapa
Tässä kirjoittaja on korvannut yksittäisiä numero/koodiarvoja toisiin, mutta hyödyntänyt muun tekstirakenteen sellaisenaan. Kyseessä on heikkotasoinen parafraasi. Esimerkki 2: Suoraan lainattu kuvaustapa ?

36 Esimerkki 3: Harhaanjohtava viittaus- ja lähteidenkäyttötapa
Esimerkki 3: Harhaanjohtava viittaus- ja lähteidenkäyttötapa. Ketjutettu sitaatti. Lohko 1: suoraan lainattua tekstiä nootteineen lainausmerkeissä tai ilman. Sitaattioikeutta ei synny! Lainausmerkit eivät tee menettelyä hyväksyttäväksi, jos sitaation perusperiaate, oman päättelyn tiivis argumen-tointi viittauksella, ei toteudu. Kyse on lainattujen tekstilohkojen koosteesta. Omia sidesanoja / siirtymäteksti… Lohko 2: suoraan lainattua tekstiä nootteineen lainausmerkeissä tai ilman. Seppo: 10 sivua suorasanaista lainaa TuKKK: 23 sivua lainauksia Omia sidesanoja / siirtymäteksti… … jne …

37 Esimerkki 3: Harhaanjohtava viittaus- ja lähteidenkäyttötapa
Esimerkki 3: Harhaanjohtava viittaus- ja lähteidenkäyttötapa. Ketjutettu sitaatti. Sitaattioikeuden periaatteet on kirjattu tekijänoikeuslakiin §22. Olennaisia vaatimuksia ovat lähteen oikea selkeä merkitseminen sekä perusteltu asiayhteys. Lähteen ja lainaajan välillä tulee olla hyväksyttävä siteerausfunktio: "... olennaista on, että siteerattava teos havainnollistaa, selkeyttää tai taustoittaa jollain tavalla lainaajan omaa esitystä" (Harenko, Kristiina – Niiranen, Valtteri – Tarkela, Pekka: Tekijänoikeus – kommentaari ja käsikirja. Helsinki: WSOYpro, )  Siteerattua teosta saa käyttää omien päätelmien tueksi tai viitatun teoksen problematisoinnin havainnollistamiseksi, mutta toisen tekemää tekstiä Ei saa käyttää korvaamaan omaa tekstiä. Siteerauksen hyväksyttävää laajuutta ei ole normatiivisesti määritelty laissa. "Tarkoituksen edellyttämä laajuus" määritellään tapauskohtaisesti siteerausfunktion toteutumista, hyvää tieteellistä käytäntöä ja asiallista yhteyttä vasten. Sitaattioikeutta ei synny! Lainausmerkit eivät tee menettelyä hyväksyttäväksi, jos sitaation perusperiaate, oman päättelyn tiivis argumentointi, ei toteudu. Kyse on lainattujen tekstilohkojen koosteesta.

38 Turnitin-raportin samankaltaisuuslöydöksiä tarkasteltaessa:
Korkeat %-luvut eivät sellaisenaan kerro ongelmista testissä: ne voivat kuvata myös luvallisia samankaltaisuuksia (sitaateissa tai viitteissä; Lyhyetkin samankaltaisuudet voivat olla signaali epäkypsästä lähteiden käytöstä. Katso myös >1 % -löydökset. Joidenkin asioiden täsmällinen ilmaiseminen johtaa väistämättä yhteneviin ilmaisuihin – tässä on merkittävää vaihtelua eri tieteenalojen välillä, ja olet oman alasi käytäntöjen paras asiantuntija; Alkuperäisyyden tarkastus on osa työnohjausta, joten kohdattavia ongelmia on hyvä tarkastella tekstin kypsyysasteen ilmeneminä – puutteista koituvat jälkityöt ovat tekstin edelleen kypsyttelyä. Opiskelijalla on aina oikeus tulla kuulluksi, mutta ei velvollisuutta perustella ratkaisujaan, jos plagiointiepäily on virinnyt ja sitä käsitellään.

39 Suomessa vallitsee läsnäolevan ohjauksen paradigma
Suomessa vallitsee läsnäolevan ohjauksen paradigma. Luottamusperiaatetta pidetään tärkeänä. PT-istunto on työnohjauksen päättävä istunto, kattava opinnäytteen läpikäynti ja arviointitilaisuus. Kuvassa FM Mirkka Hirvonen ja rehtori Kalervo Väänänen Turun yliopistosta.

40 6. VILPPITAPAUSTEN KÄSITTELY TURUN YLIOPISTOSSA

41 Epäselvältä vaikuttavat tapaukset keskustellaan oman opettajan kanssa
Epäselvältä vaikuttavat tapaukset keskustellaan oman opettajan kanssa. Jos syynä taitojen puute tai pieni huolimattomuus, suoritus voidaan korjata ja palauttaa uudestaan. Vakavammilta vaikuttavissa tapauksissa tiedekunnan Selvittäjä kuulee sekä opiskelijaa että opettajaa ja kirjoittaa tapauksesta selvitysmuistion. Selvitys voi johtaa suorituksen arvosteluun (OK) tai jos kyseessä todettu vilppi, tiedekunnan dekaani antaa opiskelijalle muistutuksen ja suoritus hylätään. Kun kyseessä on opinnäyteteksti, siinä havaittu plagiointi viedään aina rehtorin käsittelyyn. Kurinpidollisena seurauksena voi olla työn hylkäys ja opiskelijan määräaikainen erottaminen.

42 7. TURNITIN OPISKELIJAN APUVÄLINEENÄ

43 Pyydä ja kannusta opettajaasi käyttämään Turnitinia siten, että opiskelijoilla on vapaa mahdollisuus tehdä harjoitustekstien välipalautuksia Turnitiniin ja kehittää itsenäisesti lähteiden käyttöä ennen lopullisen tekstin valmistumista. Hyödynnä Turnitinin löytämiä linkkejä ja lähteitä – samaan sisältöalueeseen liittyvät lähteet rikastavat omaa lähdepohjaasi, niitä kannattaa tutkia! Elä pyri väkisin muokaamaan tekstistä ”oman näköistä”. Selkeä ja rehellinen viittaaminen muiden tuottamiin lähteisiin luo päätelmillesi parhaan pohjan ja verifioitavuuden! Ks. Turun yliopiston Moodle-Turnitin käyttöopas opiskelijalle !

44 8. FAIRUTU-PALVELU

45

46 REX/Moviestore Collection/Dailymail.co.uk
ONNEA OPINTOIHIN !


Lataa ppt "FAIRUTU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen 29.10.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google