Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä"— Esityksen transkriptio:

1 Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä
Getty Images Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä Totti Tuhkanen Turun yliopiston opintohallinto A.D. Getty Images fairUTU

2 ISTUNNOSSA KÄSITELTÄVÄT TEEMAT:
Plagiaatintunnistuksen käyttöönotto - Miksi ja miten? Opettajan työnäkymä - Miten eri tyyppiset tekstilainat näkyvät raportissa? Tarkastuksesta annettavat merkinnät - Alkuperäisyystarkastuksesta annettava todistus ja suoritukseen liitettävä laatuleima Plagiointiepäilyn selvitysprosessi - Roolit ja vastuut

3 0 Tähän mennessä tapahtunut:
Sähköisen plagiaatintunnistuksen käyttöönottopolku Turun yliopistossa: Plagiaatintunnistusteknologiaa koskeva esiselvityshanke elo-joulukuussa 2011 n. 500 henkeä työllistänyt pilotointi helmi-kesäkuussa 2012 järjestelmän hankinta ja käyttöönotto elo-joulukuussa 2012 velvoittava käyttö väitösten ja lisureiden tarkastuksissa alkaen velvoittava käyttö kandien ja gradujen tarkastuksissa alkaen * Työnohjaajia, opettajia, selvittäjiä sekä kirjastoinformaatikkoja on koulutettu kontaktiohjauksena n. 800 henkeä, tiedekunnissa tarjotaan myös vertaisohjausta. Tarkastettu on tähän mennessä noin 2800 opinnäytettä: 220 väitöskirjaa 1350 pro gradua 1230 kandidaatin tutkielmaa tuhansia harjoitustehtäviä satoja tutkimussuunnitelmia, kypsyysnäytteitä, proseminaaritöitä Käyttöönottokokemukset ovat olleet rohkaisevia. Tilastointi tehdään neljännesvuosittain.

4 1 Miksi? Sähköinen plagiaatintunnistus otettiin osaksi opetuksen ja tutkimuksen tukipalveluita, koska: Opinnäytetekstien kollaasimaisuus ja ’wikipedisaatio’ kuormittavat opettajia yhä enemmän – lähdetiedon käytön ohjausta on tarve tehostaa opintojen kaikissa vaiheissa. Korkeakoulujen laatukilpailu kiristää työnohjauksen vaatimuksia – tunnistusjärjestelmä jo standardivaatimus ohjausprosesseissa: 37 korkeakoulua on hankkinut plagiaatintunnistusjärjestelmän Suomessa. Monikulttuurisessa ympäristössä tarvitaan uudenlaisia seurannan välineitä Kansainvälistyminen luo tilausta menettelytavoille, joilla voidaan tukea turvallista juurtumista suomalaiseen toiminta- ja arvoympäristöön. Tiedeyhteistö käy plagiarismiin liittyvistä ongelmista aktiivista arvokeskustelua, esim: H. Hurme: ”Plagiaattoreiden sisäänmarssi?” C. Woolson: ”When a Mentor becomes a Thief” S-K Spoof: ”Plagioimalla tohtorikoulutukseen?” H. Schmoll: ”Plagiate von Professoren. Ergebenheit macht Diebe.” K. Sintonen: ”Uudet ohjeet tutkimusvilpin ennaltaehkäisemiseksi.” S. Ji: ”90% of peer-reviewed clinical research is completely false” A-L Paavola: ”Kone tunnistaa kopion”

5 1 Miksi? Kuva: + tt Kuva: Plagiaatintunnistusjärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain lukuvuoden 2012 – 2013 aikana Miten kollaasimaisuus ja wikipedisaatio ilmenevät opinnäytetekstien valmistelussa? Tiedonhankinnan strategiat omaksutaan sosiaalisen median kehyksestä: Nopea teknisesti helppo sähköinen tiedonhaku hämärtää lähdekritiikin merkityksen. Kevyt parafraasi koetaan jo omaksi tiedoksi. Nootitusta mieluummin karsitaan kuin lisätään. Lähteiden sidoksia ei pohdita. ”Google vs. ’avoin Internet’ ” Intuitiivinen ja kaikkiruokainen tiedonmuodostus heikentää tulosten verifioitavuutta: – viitejärjestelmän merkitys muuttuu, kun käsitys lähdetiedon vaatimuksista muuttuu. – Internet-linkkien takana olevan viitetiedon muutosmekanismeja on vaikea kontrolloida. ”Eilen siinä vielä luki näin!” Itsekritiikin velvoite korvautumassa yhteisökritiikin odotuksella: – lähdekriittinen tiedonhankinta vs. julkaistun tiedon jälkipuinti: proaktiivinen  reaktiivinen toiminta. ”Tiedon DNA on muuttunut”

6 SK 50/2013: ”Ovatko suomalaiset 200 kertaa rehellisempiä kuin ruotsalaiset?”
Suomi vs Ruotsi? Vertailukohdan tarjoavassa Ruotsissa sanktioihin johtaneiden opiskelu- vilppitapausten määrää seurataan korkeakoulujen vuositilastoinnissa. – Ruotsalaisen seurantatiedon käytettävyyttä voi heikentää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tapahtumatiedon yhdistäminen tuloskategorioissa. Seurantamenettelyä ollaankin uudistamassa 2014. Opintoihin liittyvien vilppitapausten määrä nousi 2001 %.1 Vuonna 2012 Ruotsissa sanktioitiin 801 tapausta, joista n. 450 liittyi plagiointiin; 81 % näistä tapauksista johti opiskelijan määräaikaiseen erottamiseen. – Suomen korkeakoulujen opiskelijamäärään suhteutettuna vertailutaso olisi n. 290 sanktioitua tapausta joista 163 liittyisi plagiointivilppiin. Universitetskanslersämbetet, Rapport 2013:6: Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor, 8-9, 12 diagram 5 (osa).

7 135 % 178 % 1033 % 41 % 684 % 175 % 133 % 167 % 140 % 228 % 492 % 202 % 1100 % Andelen disciplinärenden per lärosäte (antalet disciplinärenden delat med antal helårsstudenter) Universitetskanslersämbetet, Rapport 2013:6: Disciplinärenden 2012 vid universitet och högskolor, s 12, diagram 6. David Barrett: The cheating epidemic at Britain’s universities. University cheating league table. The Telegraph 05 Mar 2011.

8 Plagiarism Reference Tariff antaa kansallisen tason ohjeiston eri asteisen plagiointi- vilpin sanktiointiin.

9 2 Miten toimii: Opettaja, opiskelija ja tunnistusjärjestelmä OPETTAJA
PT-JÄRJESTELMÄ OPISKELIJA Osoitelinkki Perustaa oppimisalustaan plagiaatintunnistus -palautustehtävän. Laatii kirjallisen opintosuorituksen ja tallentaa tekstin palautustehtävään 1-n kertaa. Antaa palautetta /todistuksen tarkastuksesta Arvioi vertailun tulosraportin löydökset. Arvioi ohjaavan palautteen tarpeen. VERTAILURAPORTTI 3. Ref 2. Ref 1. Ref TULKITSEE MERKITSEE LAATII

10 SÄHKÖISEN PLAGIAATINTUNNISTIMEN TOIMINTAPERIAATE
Plagiaatintunnistin on kehittynyt kokotekstihakukone, joka suorittaa lähdetekstin ja vertailutekstien samankaltaisuusvertailun. PT osaa käsitellä vaihdettuja sanajärjestyksiä, tehdä vertailuja synonyymisanojen kautta ja vähittäin myös kielestä toiseen. 1. Avoin Internet Yli www-sivua (sisältää myös backupeja eri vuosilta) 2. Kustannetut julkaisut Yli 130 miljoonaa artikkelia julkaisuista, joita ei voi löytää avoimesta webistä. 3. Vertaisaineisto: opintosuoritukset Kasvaa noin dokumentilla /vrk. 3. Ref 2. Ref 1. Ref PT Esimerkkinä kuvattu Turnitin.comin tietokannat, tiedot vuodelta 2013.

11 KH OHA IT PLAGIAATINTUNNISTIN KORKEAKOULUN TOIMINTAKONTEKSTISSA
Monissa korkeakouluissa on jääty järjestelmäkäyttäjiksi: laatupalvelun tasoa tai plagiarismin hallinnan politiikkaa ei ole määritelty.

12 Laki viranom. toiminnan julkisuudesta
FAIRUTU-PALVELUN SIDOKSET YO- ja amk-laki Laki viranom. toiminnan julkisuudesta Tekijänoi-keuslaki TENK: HTK 2012 20% 80% PT-järjestelmän käyttö liittyy koulutuksen ja tutkimuksen ydinprosesseihin ja niiden kautta moniin toimintaa ohjaaviin säädöksiin ja ohjeisiin. Myös teknisiä rajapintoja voi olla useita. Näin tiiviisti organisaatioon ”kiinninaulatun” tietojärjestelmän hankinnassa korostuvat pitkän elinkaaren hyödyt ja vaatimukset.

13 PANOS–TUOTOS-SUHTEEN HALLINTA?
Kaikki plagiointi ei ole plagiointivilppiä. Plagiointivilppi on osa opiskeluvilppiä.

14 4 Voiko sen kanssa elää? Ensimmäisessä seurantakyselyssä:
Opettajista 90 % ja opiskelijoista 100 % on pitänyt Turnitin-järjestelmää hyvin toimivana ja selkeänä käyttää  muutosvastarinta suht’ vähäistä Tiedekuntiin on organisoitumassa omia PT:n käyttöä kehittäviä ryhmiä  syntyy omaa käyttökulttuuria !

15 4 Voiko sen kanssa elää? Turnitin ”puree” !
Seuratuilla ongelmakursseilla vilpistely on saatu hallintaan! Samalla työaikaa on vapautunut mekaanisesta taustatyöstä varsinaiselle ohjaukselle. Kohdatut plagiointitapaukset 2005 2012 Turnitin ”puree” !

16 4 Voiko sen kanssa elää? Arviointi Opetus
- Oireiden hoito ei riitä, on yritettävä tunnistaa ongelmien syitä (-mikä saa ”oikaisemaan”?) ja tarvittaessa muutettava toimintatapoja + Toiminta- kulttuuri! ”Turun yliopiston menettely-ohjeet vilppitapaus-ten varalle” Tiedon-hankinta-koulutus Metodi-opetus Opetus-suunni-telmat Arviointi Opetus havainnot toimenpiteet

17 5 Työkäsitteitä ja rajauksia
Plagioinnilla tarkoitetaan yleisten tutkimuseettisten normien vastaista toisen henkilön tuottaman aineiston lainaamista ja esittämistä oman työn tuloksena. fairUTU Tekstuaalisen plagioinnin muotoja on kuvattu seuraavasti: 1) ”Kopioi ja liitä” -plagiointi tarkoittaa kopiointia suoraan Internetistä, tulostetusta materiaalista, käsikirjoituksista tms. jonkun muun tuottamasta materiaalista, ja oman nimen liittämistä tekijänä tällaiseen teksiin. Suorat käännökset ilman asianmukaista lähdeviittausta ovat myös kopioi ja liitä -plagiointia. 2) Jälkien häivytys; plagiointi sanaa tai sanoja vaihtamalla tarkoittaa tekstin kopioimista lähteestä siten, että tekee lähdetekstiin vain pieniä muutoksia esim. korvaamalla sanoja niiden synonyymeillä, jättää lähdeviittaukset pois parafraaseista, tai merkitsee suoran lainauksen parafraasiksi. 3) Itsensä plagiointi tarkoittaa saman sisällön käyttämistä useassa eri suorituksessa. 4) Idean, metaforan, konseptin tai tyylin plagiointi tarkoittaa toisen tekijän päättelyn seuraamista vaihe vaiheelta siten, että mukaillaan toisen tekijän teoksen sisältöä ja esitetään lainattu ajatusrakenne tai ilmaisutapa omana. 5) Yhteistoiminnallinen plagiointi tarkoittaa täydellistä tai osittaista vapaamatkustamista ryhmätyössä. 6) Institutionaalinen plagiointi: avustajien/haamukirjoittajien käyttö tekstien valmistelussa. Punaisella on merkitty ne plagioinnin muodot, joita sähköinen Turnitin voi käsitellä. (Lähde: Veikko Surakka et al: Plagiointi opintosuorituksissa. TTY – luokitus pohjautuu Cecilia Barnbaumin typologiaan vuodelta 2002.; Kari Silpiö, Opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opinto-suorituksissa, 77-78)

18 5 Työkäsitteitä ja rajauksia
fairUTU Turnitin tunnistaa Merkkijonojen samankaltaisuuksia kaikessa avoimen Internetin kautta tavoitettavassa tai sopimuspohjaisesti käytettävässä tai Turnitinin tietokantaan tallennetussa aineistossa. Samankaltaisuus voi ilmetä myös synonyymien ja kielestä toiseen käännösten kautta. Samankaltaisuus todennetaan aina arvioitavan tekstin ja indeksoidussa tietokannassa valmiiksi olevien viiteaineistojen välillä. Turnitin ei tunnista Kuvamuotoon (kuten tiff, jpg, png) tallennettua tekstiä Käännösplagiaattia (tunnistaa joidenkin kielten välillä sekä välillisesti, mm. viittaustietojen kautta) Sellaisia kustannettuja (suljetyn verkon) aineistoja, joiden indeksoinnista ei palveluntarjoajalla ole sopimusta Aivan uusia, vielä aineistoja joita ei ole ehditty indeksoida. (vauhti: 10 milj. sivua/vrk)

19 % % % Suomessa vallitsee OSALLIStUVAN ohjauksen KÄYTÄNTÖ. Luottamusperiaatetta pidetään tärkeänä. Plagiaatintarkastusistunto on työnohjauksen päättävä istunto, kattava opinnäytteen läpikäynti ja arviointi- tilaisuus. Kuvassa FM Mirkka Hirvonen ja rehtori Kalervo Väänänen Turun yliopistosta.

20 6 Opettajan työnäkymä Saapuneiden palautusten lokero-välilehdellä näet kurssilaistesi palauttamat aineistot. Klik!

21 Esimerkki 1 Lukema osoittaa, kuinka paljon arvioitavaan tekstiin sisältyy samankaltaisuutta Turnitin-tietokannan aineistoihin verrattuna. Väritehosteella merkitty teksti on samasanaista toisen Turun yliopistossa tietokantaan tallennetun tekstin kanssa. Tulos osoittaa 100% samankaltaisuutta toisen opiskelija- Tekstin kanssa. Click! Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

22 Esimerkki 1 Voimme nähdä, että: Videos:
A: 68% (molemmissa UTU-teksteissä) vastaa nelsonmandela.orgin sisältöä, B: % vastaa in.answers.com sivuja (jotka ovat duplikaatteja?) C: 26 % vastavuus toisen yliopiston kahteen tekstipalautukseen (ovat duplikaatteja?) - Tässä tulosnäkymässä on kolme plagiaattia. Videos: About OriginalityCheck Viewing Originality Reports

23 Esimerkki 2 Plagiaatti? ? Click!

24 Tässä kirjoittaja on korvannut yksittäisiä numero/koodiarvoja toisiin, mutta hyödyntänyt muun tekstirakenteen sellaisenaan. Kyseessä on heikkotasoinen parafraasi. Esimerkki 2

25 Tietty lähde (48) esiintyy usein kappaleiden johtolauseissa
Tietty lähde (48) esiintyy usein kappaleiden johtolauseissa. Viittausta löydöksen opiskelijatyöhön ei ole, joten opettaja haluaa vertailla opinnäytteitä tarkemmin. Esimerkki 3 Avoimen internetin sivuilla olevat sisällöt sekä kustannettujen julkaisujen sisällöt pääsee näkemään suoraan kokoteksteinä. Yliopistoissa tallennettuja käsikirjoituksia ei näytetä ilman ohjaajan suostumusta.

26 Turnitin Paper View Request
Tietty lähde (48) esiintyy usein kappaleiden johtolauseissa. Viittausta löydöksen opiskelijatyöhön ei ole merkittynä, joten opettaja haluaa vertailla opinnäytteitä tarkemmin. Esimerkki 3 Turnitin Paper View Request Dear Totti Tuhkanen, Turnitin is forwarding this request on behalf of Nigel M(…), an instructor at Tampereen yliopisto. This instructor requests your permission to view the paper, ”Draft_1", submitted to your Plagiaatintunnistuskokeilu/GR (Moodle ) class at Turun yliopisto on Aug 6, 2013. This instructor has found a 90% match to this paper in a paper submitted to his or her G-history/NM (Moodle 671&&&&) class. If you chose to grant permission to the instructor to view the paper, simply reply to this . Please confirm the text of the student's paper is displayed in your reply . By replying to this , you will be sending an (including the text of your student's paper) to the requesting instructor, Nigel M(…). The text of the paper previously submitted to your class is included below. Please remove any identifying student information in the text below to respect the privacy of your student prior to sending. Thank you for using Turnitin, The Turnitin Team

27 Kommenttifraaseja + omat kirjoitetut kommentit!
Klikkaa! Katso löydöksen alkuperäistekstit Kommenttifraaseja + omat kirjoitetut kommentit! Voit myös tulostaa arviointiraportin pdf-tiedostoksi. Katso opetusvideot: Using Marks and Comments Using Rubrics for Grading and Evaluating Originality näyttää vastaavuudet Grademarkilla liität palautemerkintöjä suoraan tekstiin

28 OK ! OK ! ”PIKASILMÄILYOHJE” 20 % 40 % 100% 98 % 40 % MONOGRAFIAN/
yhden artikkelin vastaavuusjakauma ARTIKKELIVÄIKKÄRIN eri artikkeleiden vastaavuusjakauma 40 % Sarjatiedoissa, formaaleissa tiedoissa Tittelisivut Julkaisematon OK ! Yleensä vähän vastaavuuksia Johdantoluku 100% 98 % Paljon tai tosi paljon vastaavuuksia 40 % 20 % Metodiluku Vaihtelevasti tai vähän vastaavuuksia Julkaistu Julkaistu Julkaisematon Julkaisematon Empiria Vähän vastaavuuksia Päätelmät OK ! Tosi paljon vastaavuuksia Lähteet

29 Kun arvioit Turnitin-raportin samankaltaisuuslöydöksiä:
Korkeat %-luvut eivät sellaisenaan kerro ongelmista testissä: ne voivat kuvata myös luvallisia samankaltaisuuksia (sitaateissa tai viitteissä; Lyhyetkin samankaltaisuudet voivat olla signaali epäkypsästä lähteiden käytöstä. Katso myös >1 % -löydökset. Joidenkin asioiden täsmällinen ilmaiseminen johtaa väistämättä yhteneviin ilmaisuihin – tässä on merkittävää vaihtelua eri tieteenalojen välillä, ja olet oman alasi käytäntöjen paras asiantuntija; Alkuperäisyyden tarkastus on osa työnohjausta, joten kohdattavia ongelmia on hyvä tarkastella tekstin kypsyysasteen ilmeneminä – puutteista koituvat jälkityöt ovat tekstin edelleen kypsyttelyä. Plagiointiepäilyn kohdatessasi pyydä ensin opiskelijalta selvitystä. Opiskelijalla on oikeus tulla kuulluksi, mutta ei velvollisuutta perustella ratkaisujaan.

30 6 Tarkastusmerkinnät Alkuperäisyystarkastuksesta annettavat merkinnät:
Tiedekunnalle annettavan tarkastustodistuksen sanamuoto on: Tarkastajan lausunto: Tämä työ on arvioitu Turnitin-plagiaatintunnistus- järjestelmällä. Olen analysoinut järjestelmän tuottaman raportin ja sen nojalla totean työn lähdeaineiston käytön hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti toteutetuiksi. Päiväys ja allekirjoitus: Linkissä: Tarkastustodistus Web link: Certificate Väitöksen julkaisutietoihin liitetään geneerinen merkintä tehdystä tarkastuksesta: Turun yliopiston laatujärjestelmän mukaisesti tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin OriginalityCheck -järjestelmällä. Tarkastusmerkintätekstin voit ladata Tarkastusmerkintä-sivulta. Certificate of plagiarism check with Turnitin: This thesis has been evaluated using the Turnitin OriginalityCheck system. I have analysed the report produced by the system and based on it, I certify that the references in the thesis are in accordance with good scientific practice. Date and signature: The originality of this dissertation has been checked in accordance with the University of Turku quality assurance system using the Turnitin OriginalityCheck service.

31 7 Selvitysprosessi PLAGIAATTI OPINTOSUORITUKSESSA – PLAGIOINTIEPÄILYN KÄSITTELYVAIHEET JA ASIAKIRJAT

32 Eettinen ohjeisto Rehtori Kalervo Väänänen
vahvisti Turun yliopiston Oppimisen eettiset ohjeet opiskelijoille ja opettajille. Ohjeet sitovat jokaista ylioistoyhteisömme jäsentä henkilökohtaisesti. Opintovilppi on rikkomus tätä ohjeistoa sekä hyvää tieteellistä käytäntöä vastaan.

33 fairUTU OPPIMISEN EETTISET OHJEET TURUN YLIOPISTOSSA Opettajana
1.   Päätavoitteeni on edistää opiskelijoiden oppimista. 2.   Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.   Tiedostan olevani esikuva opiskelijoille ja hyvää työilmapiiriä rakentava kumppani työtovereille. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.   Arvostan ja kehitän työtäni opettajana hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen: kohtelen opiskelijoita tasa-arvoisesti ja arvioin heidän oppimistaan oikeudenmukaisesti annan positiivista tai rakentavan kriittistä palautetta opintojen etenemisestä ohjaan opiskelijaa muuttamaan työskentelytapaansa, jos tunnistan siinä oppimistuloksia heikentäviä tai muiden opiskelijoiden toimintaa häiritseviä piirteitä kunnioitan opiskelijoiden näkemyksiä ja heiltä saamaani rakentavaa palautetta en vilpillisesti hyödynnä opiskelijoitteni työpanosta.. 5.   Otan osaltani vastuun siitä, että opiskelijani saavat riittävät tiedot hyvän tieteellisen käytännön periaatteista ja niiden soveltamisesta omalla tieteenalallani.  Puutun yliopiston menettelyohjeen mukaisesti vilppiin, kuten plagiointiin tai lunttaukseen tentissä. 6.   Vaikeissa ohjaustilanteissa pyydän kollegoiltani tukea ja neuvoja sekä oman että opiskelijan oikeudenmukaisen kohtelun varmistamiseksi. Opiskelijana 1.  Päätavoitteeni on oppia. 2.  Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. 3.  Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin rehellisesti. Tuen omalla toiminnallani tiedeyhteisön eettistä, kriittistä, luovaa, avointa ja yhteisöllistä toimintatapaa. 4.  Opintosuoritukseni pohjautuvat aitoon osaamiseen: en lunttaa enkä muulla tavoin tee vilppiä opinnoissani laadin itse omat harjoitus- ja opinnäytetyöni enkä luvatta hyödynnä toisten työtä ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota omiin nimiini internetistä, toisilta opiskelijoilta tai muualta saatavaa tietoa en luovuta omia suorituksiani toiselle opiskelijalle vilpilliseen käyttöön enkä itsekään käytä aiempia suorituksiani tai niiden osia uusien pohjana ilman lähdeviittauksia pari- ja ryhmätöissä kuvaan tehtävän työnjaon oikeudenmukaisesti ja arviointia tukevalla tavalla. 5.  Opetus- ja tenttitilanteissa toimin muiden työskentelyrauhaa häiritsemättä. 6.  Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä: ylläpidän opetustilanteissa positiivista ilmapiiriä olemalla aktiivinen ja vastuun tunteva opiskelija annan opetuksesta rakentavaa palautetta tarvittaessa kysyn oma-aloitteisesti lisätietoa oikeista menettelytavoista tuen ryhmän yhteisiä etuja tilanteissa, joissa yksilöllisiä vaateita ei voida toteuttaa. Opettaja PTO Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Arviointiraportti Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Ei epäilyä, kaikki OK.

34 fairUTU Opettaja PTO Opiskelija
Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Arviointiraportti Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Ei epäilyä, kaikki OK.

35 * = Plagiaa-tintunnis-tusohjelma
fairUTU Turun yliopiston menettelyohjeet vilppitapausten varalle -ohjeen mukainen selvitysmenettely vaiheittain kuvattuna. Opettaja PT* Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen paperi sähköinen Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Perustapaus: ”puhtaat paperit” Puhdas suoritus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. * = Plagiaa-tintunnis-tusohjelma Opettaja PTO Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Arviointiraportti Tarkastaa suorituksen /PTO-raportin Ei epäilyä, kaikki OK.

36 Pientä korjattavaa tai selvitettävää:  ohjausta ja neuvontaa
fairUTU Opettaja PTO Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Puhdas suoritus Pientä korjattavaa tai selvitettävää:  ohjausta ja neuvontaa Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Vähäistä huolimattomuutta Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Hyväksyttävä selvitys, OK

37 ”SANKTIOSYKLI” Vahva epäily, selvitysvastuu siirtyy pois opettajalta:
fairUTU ”SANKTIOSYKLI” Selvittäjä Opettaja PT Opiskelija (Tiedekunnan opintopäällikkö) Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Vahva epäily, selvitysvastuu siirtyy pois opettajalta:  Ilmoitus vilppiepäilystä selvittäjälle Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Puhdas suoritus Vahva plag. epäily Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Tutkii opettajan ilmoi-tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Vähäistä huolimattomuutta (Löydät vilppiepäilyn ilmoituslomakkeen fairUTU-sivulta ) Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Epäily aiheeton Hyväksyttävä selvitys, OK joko …

38 ”SANKTIOSYKLI” Vahva epäily, selvitysvastuu siirtyy pois opettajalta:
fairUTU ”SANKTIOSYKLI” Selvittäjä Opettaja PT Opiskelija (Tiedekunnan opintopäällikkö) Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Vahva epäily, selvitysvastuu siirtyy pois opettajalta:  Ilmoitus vilppiepäilystä selvittäjälle Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi …tai Puhdas suoritus Epäily aiheellinen Vahva plag. epäily Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Tutkii opettajan ilmoi-tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Todettu plagiointi Vähäistä huolimattomuutta (Löydät vilppiepäilyn ilmoituslomakkeen fairUTU-sivulta ) Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Epäily aiheeton Hyväksyttävä selvitys, OK

39 Dekaanin kirjallinen huomautus
fairUTU Dekaani Selvittäjä Opettaja PT Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Todettu vilppi harjoitustyössä tms. :  selvittäjä esittelee asian dekaanille Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Pöytäkirja ilmoitetun vilppiepäilyn käsittelystä Ilmoitetun tapauksen kuvaus Arviointi Opiskelijan selvitys Liitteet …tai Puhdas suoritus Epäily aiheellinen Vahva plag. epäily Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Tutkii opettajan ilmoi-tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Todettu plagiointi Vähäistä huolimattomuutta Dekaanin kirjallinen huomautus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. (Huomautuksen formaali pohjateksti kieliversioineen on saatavissa fairUTU-palvelusta) Epäily aiheeton Hyväksyttävä selvitys, OK Epätyydyttävä selvitys Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Oikeus uusinta-suoritukseen Opiskeluvilpiksi katsottavasta plagioinnista on kyse silloin kun: - Opiskelija tietää miten toimia oikein, mutta toimii väärin Opiskelija yrittää tahallaan harhauttaa arvioijaa plagioidun osan alkuperän suhteen Arvioija osoittaa, että opiskelijan tekoa voidaan hyvin perustein pitää tahallisena. (Caroll 2011, Silpiö 2013)

40 Rehtorin kirjallinen varoitus
fairUTU Tutkintaryhmä (vähintään kaksi yliopiston ulkopuolista asiantuntijaa) Rehtori Dekaani Selvittäjä Opettaja PT Opiskelija Laatii harjoitustehtävän / opinnäytteen Todettu vilppi opinnäytteessä:  dekaani esittelee asian rehtorille Alkupe-räisyys-raportti Tarkastaa suorituksen /A-raportin Saa tiedoksi Vahva plag. epäily Epäselvä plag. epäily Suullinen tai kirjallinen selvitys Tutkii opettajan ilmoi-tuksen ja opiskelijan selvityksen pohjalta Neuvontaa ja ohjausta, lista korjaustarpeista Todettu plagiointi Vähäistä huolimattomuutta Puhdas suoritus Dekaanin kirjallinen huomautus Hyväksyy ja arvostelee suorituksen, asia loppuun käsitelty. Vakava plagiointi (opinnäyte). Epäily aiheeton Hyväksyttävä selvitys, OK Epätyydyttävä selvitys Rehtorin kirjallinen varoitus Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty Oikeus uusinta-suoritukseen TENK:n ohjeiden mukainen menettely Voi lisäksi esittää yliopiston hallitukselle opiskelijan määrä- aikaista erottamista. Hylkää suorituksen, asia loppuun käsitelty

41 Uudet tarvittavat käsitteet: Plagiointi opintosuorituksessa
Opiskeluvilppi Plagiointivilppi Kaavio on Kari Silpiön (Haaga-Helia) laatimasta käsitemäärittelyartikkelista (raportin 6. luku)

42 YHTEENVETÄEN: Opiskelu- ja tutkimusvilpin käsittelysäännöissä ei ole mitään ”uutta”; menettelyohjeet pohjautuvat voimassa oleviin säädöksiin. PT-palaute on yksi tekstin kypsyysasteen indikaatio. Erityisesti opinnäytteissä tekstiä on voitava korjata ja kehittää; siksi opiskelijalle tulisi tarjota mahdollisuus itse testata tekstiään ennen suorituksen luovuttamista opettajan/työnohjan arvioitavaksi. Muodollisesti korrekti lähdeviittaus voi olla myös ongelmallinen. “From Ferret we have chosen the base-line dataset (sentence segmentation, tokenisation and lowercase), baseline plus lemmatisation, baseline plus stop-word removal, punctuation removal and number replacement. From the LM models, we have chosen bigram per-plexity and trigram perplexity. From all features computed using LCS, we have chosen the sum of the longest common subsequence for all sentences normalised by total number of sentences in associated suspicious document. Table 2 provides the average similarity scores of the selected features grouped by document type. We observed that for some features the scores did not always decrease linearly from near copy to non-plagiarism as they should. “1 Chong, Specia, Mitkov 2010, 2. _________________________ From all features computed using LCS, we have chosen the sum of the longest common subsequence for all sentences normalised by total number of sentences in associated suspicious document. Table 2 provides the average similarity scores of the selected features grouped by document type. We observed that for some features the scores did not always decrease linearly from near copy to non-plagiarism as they should. Korrekti viittaus lähteeseen, mutta onko lähde OK? Mahdollinen tulos: Lähteen viittaukset eivät ole kunnossa!

43 Onnea ohjaustyöhön !


Lataa ppt "Plagiaatintunnistus Turun yliopiston opinnäytteissä ja harjoitustöissä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google