Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy."— Esityksen transkriptio:

1 Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja
Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy

2 Esityksen sisältö Tietohallintostrategian päivitysprosessi
Tavoitteita strategiatyölle Miten edellinen strategia toteutui? Maakunnan tietohallintostrategian keskeinen haaste Pohjois-Savon tietohallinnon toiminta-ajatus ja visio Strategiset muutostekijät Strategiset painopistealueet

3 Tietohallintostrategian päivitysprosessi
© 2011 Silver Planet Oy

4 TH-strategian päivityksen yleisprosessi
Tietohallintostrategian päivitys Muutostrendit Lähtö- tilanne Visio, missio Strategiset painopistealueet Strategiset valinnat Kärkihanke- salkku Strategian toimeenpano & mittarit Keskeiset periaatteet: IT-toiminnan tarkoitus ja painopisteet johdetaan toiminnan strategisista tarpeista Strategiset kärkihankkeet jalostetaan painopistealueisiin määritetyistä strategisista linjauksista Miten pitkää aikaväliä tarkastelemme? Viimeksi katsottiin 3-5 vuotta eteenpäin Keskitytään erityisesti tähän aikaväliin Jos tulee asioita, jotka vaikuttavat pidemmälle, nämä tulee huomioida ja kirjata Tietoliikennettä koskevat ratkaisut ovat pitkäaikaisempia © 2011 Silver Planet Oy

5 Tavoitteita strategiatyölle
© 2011 Silver Planet Oy

6 Tavoitteita Kuntien Tiera Oy:tä koskevat päätökset ovat ajankohtaisia
Tavoitteena on melko konkreettinen toimenpideohjelma Tehdään tässä työssä aidosti yhteisiä, maakunnallisia valintoja ja suunnitelmia. Pyritään täksi päiväksi jättämään omat erityistarpeet yhteiseen käsittelyyn Terveydenhuollon näkökulmasta tiettyjä yhteisiä ratkaisuja ja valintoja on alettava tekemään Millaisilla valinnoilla tehdään sektorirajat ylittäviä ratkaisuja ja palveluita Opitaan tuntemaan toisemme sekä pelikenttä, missä liikutaan Kun lähdetään konkreettiseen tekemiseen, niin ollaan tuttuja ja päästään sujuvasti eteenpäin Mitä on saatu edellisen strategian puitteissa aikaan ja mitä hankkeita aidosti on käynnissä Tunnistetaan muuttuneet ulkoiset tekijät Mitä kansallisia ohjaavia ”käskyjä” tai muutoksia on olemassa ja tulossa Osa tekijöistä edistää ja osa ehkäisee maakunnan yhtenäistä kehittämistä Tarvitaanko uusia organisaatioita jonkun toimenpiteen käytännön toteuttamiseen Käydään läpi olemassa olevat organisaatiot Kuntien Tiera Oy:tä koskevat päätökset ovat ajankohtaisia Tähän olisi hyvä saada kuntien näkemys © 2011 Silver Planet Oy

7 Miten edellinen strategia toteutui?
© 2011 Silver Planet Oy

8 Edellinen ”itkumuuri”
© 2011 Silver Planet Oy

9 Mitä saatiin aikaiseksi?
Mitä saatiin toteutettua, tehtiinkö joitakin muita hankkeita? Istekki Oy:n perustaminen maakunnalliseksi ICT-palveluntuottajaksi on toteutunut Toiminta on jo jonkin verran laajentunut omistaja-asiakkaita laajemmaksi Toiminta on käynnistynyt hyvin Tämä maakunnallinen strategiatyö auttaa osaltaan Istekkiä kehittämään omaa palvelu- ja ratkaisutarjotintaan Maakunnallinen tietoverkko On tehty esiselvityksiä ja suunnitelmia. Ratkaisuja on viety ja ollaan viemässä käytäntöön. Verkkoa on jo käytössä useita satoja kilometrejä – ydin on jo olemassa Luonnollisesti tavoitetta on jouduttu rajamaan taloudellisista reunaehdoista Verkkoa edistetään lähinnä olemassa olevan kuituverkon kattamalla alueella Maakuntaverkon tosiasiallinen ”pyörittäjä” on Istekki. Tätä hallintamallia ollaan vielä täsmentämässä. © 2011 Silver Planet Oy

10 Mitä saatiin aikaiseksi?
Mitä saatiin toteutettua, tehtiinkö joitakin muita hankkeita? Paras-hankkeen mukaiset Sote-yhteistoiminta-alueet on saatu toteutettua Istekki on tehnyt liitolle hankehakemuksen maakunnan toimijoiden ICT-nykytilakartoituksesta Tiekartta-hanke Tämän rahoitus on menossa päätöksentekoon ja ihan hyvältä näyttää toistaiseksi Kuopio on mukana KANTA-pilotissa Tässä on mukana myös maakunnallinen näkökulma (alue-Pegasoksen rakentaminen on käynnistynyt) Arkkitehtuuri Terveydenhuollon sektorilla on saatu voimakkaasti vietyä eteenpäin kansallisten palvelujen liittymäarkkitehtuuria (esim. eResepti ja eArkisto) Kuopion kaupunki on laatinut kokonaisarkkitehtuurikuvauksen, jossa on alustavasti tunnistettu myös maakunnallisia tarpeita Kuopiossa on tehty hankintaprosessin kuvaus ja menettelytapa Tämä on myös muiden hyödynnettävissä Systemaattinen kilpailutus tuo hyötyjä IS-Hankinta Oy:n rooli mahdollisesti kasvaa

11 Mitä saatiin aikaiseksi?
Mitä saatiin toteutettua, tehtiinkö joitakin muita hankkeita? Kuopio on käynnistänyt dokumentin- ja asianhallintaratkaisun kilpailutuksen DAHA-hanke Tässä on optio mahdolliseen maakunnalliseen ratkaisuun Erityishaasteena on Sote-sektorin arkistointivaatimukset Sähköistä asiointia edistää myös Kuopion valitsema avoimen lähdekoodin ratkaisualusta Jatkoylläpito on siirretty Istekkiin Tämä on hyödynnettävissä maakunnallisesti Seuraavassa vaiheessa rakennetaan tähän vuorovaikutteisuutta lisää Selvitys oppilashallintojärjestelmän keskitetystä hoitamisesta Sitoumuksia ei ole vielä saatu On pidetty ICT-seminaareja ja kuntien ja kuntayhtymien IT-tapaaminen Tällä on edistetty toiminnan avainhenkilöiden, IT:n ja eri kuntien toimijoiden verkostoitumista © 2011 Silver Planet Oy

12 Maakunnan tietohallintostrategian keskeinen haaste
© 2011 Silver Planet Oy

13 Hyvä muistaa Maakunnan tietohallintoyhteistyön tehtävänä olisi tukea maakunnan varsinaisten palvelujen yhteistyötä. Tämä luonnollisesti edellyttäisi, että on jonkinlainen kuva, mitä palveluja maakunnassa halutaan edistää yhteisesti © 2011 Silver Planet Oy

14 Pohjois-Savon tietohallinnon toiminta-ajatus ja visio
© 2011 Silver Planet Oy

15 Toiminta-ajatus ja visio
Tietohallintoyhteistyö ja kansallisesti sekä maakunnallisesti yhteentoimivat ratkaisut mahdollistavat laadukkaan ja kustannustehokkaan kuntapalvelujen tuotannon Visio Maakunnassa on yhtenäisen ICT-tuotannon ja tietohallinnon toimintatapojen avulla toteutettu tehokas ja joustava kuntatoimijoiden yhtenäisiä palveluprosesseja tukeva ICT-ympäristö © 2006 Silver Planet Oy

16 Strategiset muutostekijät
© 2011 Silver Planet Oy

17 IT-toimintaan vaikuttavat strategiset muutostekijät
Maakunnan toimintaympäristön muutostekijät ja tarpeet Kuntien palveluihin ja toimintaan vaikuttavat ulkoiset tekijät Maakunnan sisäiset muutostekijät ja tarpeet Kuntien ja Pohjois-Savon sisäiset muutokset ja muutospaineet IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät ja tarpeet IT-ympäristön ulkoiset tekijät, näihin tietohallinnon tulee reagoida tai ottaa ne huomioon IT-toiminnan sisäiset muutostekijät ja tarpeet IT-toiminnan maakunnalliset ja kunnalliset omaehtoiset muutokset ja kehittämistarpeet Ulkoiset , substanssitoiminnan muutostekijät Maakunnan substanssitoiminnan sisäiset muutostekijät IT-toiminnan strategiset muutostekijät IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät IT-toiminnan sisäiset muutostekijät Ydinajatus: IT-toiminnan arvo perustuu puhtaasti siihen, miten tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti se onnistuu palvelemaan asiakkaidensa varsinaista substanssitoimintaa ja sen kehittämistä. © 2011 silver Planet Oy

18 Muutostekijäkartta Toiminta - ulkoinen Toiminta - sisäinen
Terveyden- huoltolaki Sote- rakenne- muutokset Turvallisuus- suunnitelma Kuo- Suonejoki Sote-yht. Kuntatalouden haasteet Maakunnan Sote-yhteis- toiminta- alueet Toiminta - ulkoinen Toiminta - sisäinen Ikärakenteen muutos, eläköityminen Kansalliset terveydenhuollon palvelut Paras-lain mukainen kehitys Seudullinen kiinteistö- valvonta Oppilashallinto- järjestelmä Maakunta- verkko Tietohallinto- laki Kansallinen arkkitehtuuri- kehitys Alueelliset Sote-järjestelmät ja rekisterit Pilvi ja virtualisointi IT - ulkoinen IT - sisäinen Tietohallinto- ja ICT-palvelun- tuotantoyhteistyö Kuntien Tiera Istekki

19 Toimintaympäristön muutokset
PSSHP:n näkökulmasta merkittäviä lähiaikojen rakennemuutoksia (myös TH-arkkitehtuuria ohjaavia seikkoja): Kysteri ja muut alueen rakennemuutokset (ISER!) PSSHP:n alueen Pegasos-organisaatioiden yhteinen AluePegasos Seuraavat askeleet kohti alueellisia järjestelmiä Terveydenhuoltolain mukana tuoma alueellinen potilasrekisteri Kansallisten palveluiden ja niiden tukiratkaisujen käyttöönotto

20 Muutostekijät – toiminta, ulkoinen
Toiminnan ulkoiset muutostekijät Terveydenhuoltolaki Tuo potilaille valinnanvapauden valita palveluntuottaja vähintään sairaanhoitopiirin sisällä Tämä edellyttää nykyiset organisaatiorajat ylittävät hoitoprosessit Mahdollistaa ja edellyttää sairaanhoitopiiritasoisia potilastieto- varantoja Vaikutukset IT-toimintaan: Entistä laajemmat vastuut tietojen yhteiskäytöstä ja järjestelmien käytettävyydestä. Alueelliset ICT-ratkaisut. Tietoturvan ja tietosuojan rooli korostuu Terveydenhuollon rakenneuudistukset Alueellisen yhteistyön tiivistyminen Henkilökunnan liikkuvuus lisääntyy Vaikutukset IT-toimintaan: Alueellisten käyttäjähallinta- ja käyttövaltuuksien hallinta korostuu, Virtun mahdollisuudet Kansalliset terveydenhuollon palvelut Erityisesti KANTA (eArkisto, eResepti, eKatselu) ja Vaikutukset IT-toimintaan: Näitä koskevat määräykset ovat lakisääteisiä, joten kaikki kunnat joutuvat sopeutumaan näihin © 2011 silver Planet Oy

21 Muutostekijät – toiminta, ulkoinen
Toiminnan ulkoiset muutostekijät Kuntatalouden haasteet Kuntien rahoitusvaje ja mahdolliset muutokset kuntien valtionosuuksiin pakottavat kuntia yhä edelleen etsimään kustannustehokkuutta lisääviä ratkaisuja Substanssiprosessien kehittäminen ja palvelujen yhteinen tuotanto Vaikutukset IT-toimintaan: Kustannustehokkuutta on haettava ainakin osittain yhteisillä investoinneilla ja ratkaisuilla, mahdollisesti palveluja tullaan yhä edelleen automatisoimaan.  sähköisen asioinnin kasvu Mahdollinen kehysbudjetointi Taustalla EU:n vakauttamissopimus Mahdollisesti kuntien budjettikehys voidaan määrittää maakunnallisesti ja tätä kautta jakaa kunnille Vaikutukset IT-toimintaan: ? © 2011 silver Planet Oy

22 Muutostekijät – toiminta, ulkoinen
Toiminnan ulkoiset muutostekijät Paras-laki Voi mahdollisesti tiukentua. Uusi muotoilu saattaa sallia pakkokuntaliitokset (tai liittymisen yhteistoiminta-alueeseen) Vaikutukset IT-toimintaan: Joustavan ICT-infran ja palvelutuotannon rooli korostuu. Yhtenäisten toimintamallien rooli korostuu Ikärakenteen muutokset, eläköityminen Erityisesti Sote-sektorin palvelutarpeen kasvu Kunnat joutuvat entistä enemmän panostamaan osaavan työvoiman saantiin Poistuvien tilalle ei palkata vastaavaa määrää uusia työntekijöitä. Todennäköisesti itsepalvelumalli tulee lisääntymään Palvelumallit voivat muuttua. Esim. kotihoidon roolin kasvu vs. laitoshoito Etädiagnostiikan ja etäpalvelujen kasvu Vaikutukset IT-toimintaan: Sähköisen asioinnin rooli kasvaa merkittävästi. Palvelutasojen nosto (24/7), tukipalvelujen sisällön ja tason kasvu © 2011 silver Planet Oy

23 Muutostekijät –toiminta, maakunnallinen
Toiminnan sisäiset muutostekijät Paras-hankkeen mukaiset sote-yhteistoiminta-alueet Kysteri, Siiliset, Ylä-Savon SOTE ovat syntyneet Keski-Savon Sote on valmistelussa. Päätökset tehdään elokuuhun mennessä Vaikutukset IT-toimintaan: Mahdollisia yhteisjärjestelmiä Maakunnallisen turvallisuussuunnitelman laadinta menossa Sisältää esim. arjen turvallisuutta koskevan teeman Vaikutukset IT-toimintaan: Arjen turvallisuuteen voi liittyä etäratkaisuja ja toimivaa ja kattavaa tietoliikenneverkkoa. Pelastustoimen ja kiinteistöhuollon järjestelmäkehitys Sote-palveluyhteistyö: Kuopio-Suonenjoki On valmisteltu mallia, jossa Kuopio tuottaisi Suonenjoen Sote-palvelut. Kunnanvaltuustot käsittelevät tätä kesäkuussa Vaikutukset IT-toimintaan: Mahdollisesti alue-Pegasoksen laajentaminen, mahdollisesti muiden tietotekniikkapalvelujen tuotantomallin täsmentäminen © 2011 silver Planet Oy

24 Muutostekijät –toiminta, maakunnallinen
Toiminnan sisäiset muutostekijät Seudullinen kiinteistövalvonta Rakennusten talonjakamoiden etävalvonta ja -hallinta Vaikutukset IT-toimintaan: - © 2011 silver Planet Oy

25 Muutostekijät – IT-toiminta, ulkoinen
IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät Kuntien Tiera Oy (KPK ICT Oy) Vielä rooli vähän auki. On kuitenkin vakavasti otettava tuottaja. Potentiaalia valtakunnalliseksi toimijaksi. Aikataulu ja sitoutuminen on vielä auki Kuinka strateginen ja läheinen toimija valtakunnallinen toimija voi olla Tietohallintolaki Eduskunta hyväksyi lain 22.2. VM:lle annetaan oikeus ohjata kansallisesti kaikkien julkisen hallinnon viranomaisten arkkitehtuurityötä ja kansallista yhteentoimivuutta Ei koske yliopistoja eikä Kelaa (eikä yksityishenkilöviranomaisia) Kuntatoimijoille tulee velvollisuus: Kuvata toimintansa ja ympäristönsä kokonaisarkkitehtuurimenetelmän mukaisesti 6 kk aikaa käynnistää toiminta ja määrittää ns. kokonaisarkkitehtuurin kehittämispolku (miten aiomme asiassa edetä) Noudattaa ja käyttää VM:n määrittämiä kansallisia sähköisen asioinnin komponentteja ja arkkitehtuurilinjauksia Määräyksen voimaantulosta siirtymäkausi max 2 v tai sopimuksen päättyessä © 2011 silver Planet Oy

26 Muutostekijät – IT-toiminta, ulkoinen
IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät Kansallinen arkkitehtuurikehittäminen Yhteinen kansallinen arkkitehtuuri Terveydenhuollon alueellinen ja paikallinen arkkitehtuuri SADe-ohjelmassa tehtävä arkkitehtuurityö Opetustoimen arkkitehtuuri Rakennetun ympäristön arkkitehtuuri Oma terveys –arkkitehtuuri eDemokratia – osallistumisympäristö (sähköinen lausunto, palaute ja kuntalaisten osallistaminen) KuntaIT:n kehittämishankkeet Lasten ja nuorten palveluarkkitehtuuri Asiakaspalveluarkkitehtuuri STM/THL KANTA-arkkitehtuurin täsmennykset KANSA, Tikesos  Kuntien tulee aikaisempaa enemmän ottaa huomioon myös kansalliset arkkitehtuurimääräykset. Näiden huomiointi edellyttää osaamista ja resursseja © 2011 silver Planet Oy

27 Kansallinen arkkitehtuurin kohtealuejako
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri Asiakaspalvelut Yhteiset tietojärjestelmät Kansalliset tietovarannot Kansalliset tilastotiedot Liikenne ja viestintä Työ- ja elinkeino Ympäristö- ja yhdyskunta-rakenne Opetus, tiede ja kulttuuri Hyvinvointi ja terveys Oikeus Ulkosuhteet Puolustus Sisäinen turvallisuus Liikenne-infrastruktuuri ja -järjestelmä Työvoima ja työllisyys Ympäristön ja luonnon-suojelu Opetus- ja tutkimus Sosiaali- ja terveyden-huolto Oikeus-järjestys Ulkoasiain-hoito Puolustus Yleinen järjestys ja turvallisuus Viestintä-verkot ja -palvelut Elinkeinot Alueiden käyttö ja yhdyskunta-rakenne Taide ja kulttuuri Sosiaaliturva Demokratia ja kansalais-oikeudet Kehitys-yhteistyö Ulkoinen turvallisuus Pelastustoimi ja hätäkeskus-toiminta Vesitalous Liikunta Ympäristö-terveyden-huolto Rajaturval-lisuus ja meri-pelastus Nuorisotyö Organisaatiomuodosta johdetut kohdealueet Valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuri Välillisen valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuri Julkisoikeudellisten laitosten kokonaisarkkitehtuurit Kuntasektorin kokonaisarkkitehtuuri © 2011 Silver Planet Oy

28 Arkkitehtuuri on hierarkkista
Julkisen hallinnon KA Kuntasektorin KA Opetustoimen KA Seudun KA Perusopetuksen KA Ammatillisen ja lukio-koulutuksen KA Kunnan KA Kunnan opetusta koskevan hallintokunnan KA Tavoitearkkitehtuureja kuvattaessa on oltava tietoinen, mitä on jo ylemmillä päätöksentekotasoilla määritetty, jotta yhteentoimivuus voidaan varmistaa Kuntasektorilla arkkitehtuurien seuranta on erityisen tärkeää © 2011 Silver Planet Oy

29 Muutostekijät – IT-toiminta, ulkoinen
IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät Pilvipalvelut ja virtualisointi Uudet palvelumallit ja teknologiaratkaisut © 2011 silver Planet Oy

30 Muutostekijät – tietohallinto, sisäinen
IT-toiminnan sisäiset muutostekijät Esiselvitys oppilashallinnon tietojärjestelmäalustan keskitetystä palvelusta Ei toistaiseksi ole herättänyt yhteistä kiinnostusta Tietohallinto- ja ICT-palveluntuotantoyhteistyön kehittäminen Eri puolilla on tarve tietohallinnon ja ICT-palveluntuotantoyhteistyön tiivistämiseksi (vrt. YS-Sote, Pohjois-Karjalan tietotekniikka, Karhukuntien yhteinen ICT-tuottajayhtiö) Vaikutusmahdollisuudet toimittajakenttään Yhteistyöllä voidaan saada vahvempi vaikutusmahdollisuus toimittajakenttään Alueelliset Sote-järjestelmät ja rekisterit © 2011 silver Planet Oy

31 Muutostekijät – tietohallinto, sisäinen
IT-toiminnan sisäiset muutostekijät Istekki Oyn perustaminen ja mahdollisuudet Strategiana on toimija valituilla alueilla kokonaistoimittajana Ei pelkästään perustietotekniikkapalvelujen tuottaja, vaan substanssia tunteva asiantuntijaorganisaatio Kysymys kuuluu, mille alueille kysyntä ja palvelujen kehittäminen jatkossa painottuu. Tätä voidaan tarkentaa Tiekartta-hankkeen kautta Maakuntaverkon kehittyminen Savon Kuituverkko Oy, Rautavaaran Tietoverkko-osuuskunta ja Kaisanet - tuottavat fyysisiä yhteyksiä Nämä organisaatiot on perustettu laajakaistahankkeen toteuttamista varten Lisäksi kaikki operaattorit toteuttavat fyysisiä yhteyksiä Istekin rooli on lähinnä julkisten toimijoiden palveluihin hyödynnettävän verkon palvelujen koordinaattorina On hyvä muistaa, että verkoissa on erilaisia tasoja (ns. OSI-kerrokset): Fyysiset yhteydet (kuidut ja kuparit), aktiivilaitteet (tässä erityisesti Istekki tulee mukaan – tässä tasossa voidaan puhua jo maakuntaverkosta), loogiset verkot ja palvelut © 2011 silver Planet Oy

32 Strategiset painopistealueet
© 2011 Silver Planet Oy

33 Tietohallinnon strategiset painopistealueet - pohja
Infran ja yhteisen teknisen valmiuden konkretisointi B Tietohallinto- ja ICT-palvelutuontantoyhteistyön sekä toiminnan yhteistyön tiivistäminen ja konkretisointi C Maakunnan yhteinen kokonaisarkkitehtuurikehittäminen D Sähköisen asioinnin palvelut E Sote-sektorin alueellisten ja kansallisten ratkaisujen läpivienti © 2011 Silver Planet Oy

34 Hankeaihioita Infra ja valmiudet
Maakuntainfran palvelukartan täsmentäminen Maakuntaverkon toteuttaminen Tele-infran harmonisointi ja kehittäminen Tietohallinto- ja ICT-tuotannon tiivistäminen Projektisalkunhallinnan terävöittäminen Hankintayhteistyön tiivistäminen ICT-palvelujen järjestämisselvitys ja linjaukset (mitä tehdään missäkin) Yhteinen oppilashallintojärjestelmä ja sen ylläpito Kokonais-arkkitehtuuri Tiekartta-hanke (nykytila-arkkitehtuuri) Maakunnan KA-hallintamallin käyttöönotto (liittyy edelliseen painopistealueeseen) Maakunnan tavoitearkkitehtuurin suunnittelu ja kuvaaminen Toiminnan kehittämisen ja ICT-kehittämisen yhteistyön kehittäminen Sähköisen asioinnin palvelut Asiakaspalvelukeskuskehitys Sähköinen palvelualusta Alueelliset ja kansalliset Sote-palvelut KANTA-liittymisprojektien hallinta, maakunnallinen liityntäpiste Sosiaalisektorin alueellisten ja kansallisten ratkaisujen suunnittelu © 2011 Silver Planet Oy

35 Keskustelua Miten toiminnan ja palvelujen asiantuntijat/johtajat saadaan yhteistyöhön mukaan Nykyistä seminaarikäytäntöä pitäisi vielä kehittää © 2011 Silver Planet Oy


Lataa ppt "Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google