Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2010. Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2010. Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2010

2 Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun Kapasiteetti kasvanut kysyntää rauhallisemmin, joten käyttöasteet ovat parantuneet Alan voittoennuste kuluvalle vuodelle 9 miljardia dollaria Hintataso parantunut viime vuodesta, mutta edelleen alle vuoden 2008 tason Ensi vuonna kasvun oletetaan loivenevan ja kapasiteettilisäysten kiihtyvän

3 Finnairilla historiallisen hyvä neljännes Ensimmäinen voitollinen neljännes seitsemän tappiollisen jälkeen Kysyntä ja yksikkötuotot paranivat kolmannella neljänneksellä, liikevaihto nousi 26,2 % Toiminnallinen tulos 41,9 milj. euroa, Tammi-syyskuussa 2,0 milj. euroa Tehostamisohjelma laski yksikkökustannuksia 3,8 %, koko alkuvuonna 7,1 % Yksikkötuotto reittiliikenteessä parani 23,5 % Eurooppa-Aasia- liikenteessä kasvaneen liikematkustuksen ansiosta Matkustajakäyttöaste hyvällä tasolla Rahti selvästi voitollinen Liiketoiminnan rahavirta selvästi plussalla Vahva tase ja kassa

4 Toiminnallisessa tuloksessa selvä parannus Q3/10Q3/09Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 551,4 436,926,2 Toiminnalliset kulutmilj. euroa513,9473,68,5 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa86,115,3- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa41,9-32,9- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa0,38,6 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa8,43,7- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa50,6-20,6- Tulos ennen verojamilj. euroa43,9-24,5- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

5 MEUR 2006200720082005 2009 Ennätyksellinen kvartaali seitsemän tappiollisen jälkeen * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin 2010

6 Yksikkötuottojen ja yksikkökustannusten myönteinen trendi vahvistui % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK) 20052006200720082009 2010 Muutos edelliseen vuoteen

7 Tehostamisohjelma alensi yksikkökuluja Q3/10 Q3/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-3,8%-8,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK-3,6%-2,5% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-18,3%+1,5% Polttoaineetc/RTK-4,6%-20,3% Liikennöimismaksutc/RTK-0,8%+0,7% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.+1,3%-2,2% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.+43,8%-32,8% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK-17,2%+13,8% Muut kulut*c/RTK+2,5%-4,9% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri

8 Henkilöstön määrä vähenee Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

9 Finnairin kaukolaivasto kasvaa Yhtenäinen Airbus-kaukoliikennelaivasto, keski-ikä alle kolme vuotta Loppuvuonna vielä yksi A330-kone ja vuodenvaihteessa kaksi A340-konetta lisää, jolloin laivastossa 15 kaukoliikenteen Airbusia Viisi uutta Airbus A321ER-koneita lomaliikenteeseen 2013-14 Viimeiset MD-11-koneet myytiin, toinen Finnairin rahtiliikenteessä

10 Aasian-strategia kantaa Finnairin markkinaosuus Aasian-liikenteessä 6 % Aasian-liikenteen tuotot selvästi enemmän kuin Euroopan- liikenteen tuotot Elokuussa Japanin myynti suurempi kuin Suomen Uusia avauksia ensi vuonna •Päivittäinen suora lento Singaporeen ensi kesänä •12 kertaa viikossa Hongkongiin •Keväällä lisävuoroja nykyisiin Aasian-kohteisiin •Lisäysten jälkeen yli 70 viikkovuoroa Aasiaan Rahtiliikenne vahvassa nousussa ja paranevalla hintatasolla

11 Aasian-liikenteessä systemaattinen kasvu Kesän vuorotiheys Finnairin Aasian-kohteisiin Finnairin Aasian-liikenteen viikkovuorojen kehitys

12 Aasian-liikenne on Finnairin leipälaji Myydyt henkilökilometrit heinä-syyskuu 2010 Reittiliikenteen maantieteellinen jakautuma

13 Aasia- Eurooppa Via Helsinki >50 % Yli puolet tuotoista Aasian-liikenteestä AsiaUSDomesticEurope Asia-Europe via traffic >65% * Rahtituotot ovat 17 % Aasian-liikenteen tuotoista 54%* 5% 6% 34% Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituottojen jakautuma (Q3/2010)

14 Lomamatkustus tärkeä osa kokonaisuutta Lomamatkustus piristymässä Estravel ja Horizon Virossa sopeuttivat onnistuneesti SMT:n ja Arean vapaa-ajanmatkatoiminnot yhdistetään Aurinkomatkoihin Omatoimimatkat-liiketoiminta-alueeksi Lomalentokapasiteettia on leikattu Reitti- ja lomaliikenteen lentokuljetuskapasiteettia yhdistetty joustavaksi kokonaisuudeksi Thaimaan-lennoilla käytetään omaa Airbus A330 - kalustoa Uudet Airbus A321ER -koneet lisäävät kommonaliteettia vuodesta 2013 alkaen

15 Rahoitus turvattu Loppusuoralla olevan investointivaiheen rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 570 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta •Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä kesäkuussa saatu syndikoitu luottolupaus, 200 milj. euroa Liiketoiminnan rahavirta Q3:lla selvästi positiivinen Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 46 milj. euroa käytössä

16 Liiketoiminnan rahavirta parani Q3:lla Rahavirtalaskelma Q310Q3/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa+46+1 Investointien rahavirtamilj. euroa-48+29 Bruttoinvestoinnit **milj. euroa-13-11 Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa-35+40 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa-28+8 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa569266 Likvidien varojen muutosmilj. euroa-30+38 Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa539304 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn

17 Vahva tase investointiohjelman jälkeen Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

18 Lakon lähiajan vaikutukset vähäiset, pitkäjänteinen työllistäminen vaikeutuu IAU:n lakon vuoksi peruuntui 40 lentoa, joka koski 1 500 matkustajaa Lakon välittömät kustannukset marginaaliset Kustannukset nousevat IAU:n alaisissa yksiköissä Joustavuuselementit työehtojen ja osa-aikatyön osalta edelleen heikot, tuottavuuden kasvua vaikea saavuttaa Työn hintakilpailukyky Finnairissa heikkenee, •Joustoja haettava paikallisesta sopimisesta •Myös sopeuttamistoimiin varauduttava

19 Koko vuodesta voitollinen Kapasiteetti kasvaa vajaat viisi prosenttia Kysynnän ja keskihinnan vahvistuminen jatkuu liikematkustuksen lisääntyessä Yksikkökustannusten nousu syö kannattavuutta Lomamatkustus kääntymässä nousuun Rahtikysyntä jatkuu vahvana Tehostamistoimet jatkuvat, vaikutukset riippuvat osin myös alkusyksyn TES-ratkaisuista Viimeinen neljännes kolmatta heikompi Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan voitollinen

20 Kiitos!

21 Liikenne kasvaa edelleen Tammi-syyskuun liikennesuorite •Reittiliikenne +4 % •Matkustajakäyttöaste +2 %-yksikköä •Aasian-liikenne +11 % •Aasian-liikenteen bisnesluokka +34 % •Bisnesluokan osuus koko kaukoliikenteestä 11 % •Rahti +38 %

22 Tammi-syyskuun tulos niukasti plussalla Q1- Q3/10 Q1- Q3/09 Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 1506,41380,09,2 Toiminnalliset kulutmilj. euroa1520,81526,0-0,3 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa138,69,1- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa2,0-133,4- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa1,48,6 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa-12,051,3- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-8,6-73,5- Tulos ennen verojamilj. euroa-23,4-80,9- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

23 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ3/2010 Q3/2009 Lentoliikenne45,2 -24,8 Lentotoimintapalvelut2,8 -4,7 Matkapalvelut -0,9-0,4 Kohdistamattomat er ä t -5,2-3,0 Yhteens ä 41,9-32,9 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

24 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1-Q3/10 Q1-Q3/09 Lentoliikenne10,0 -116,0 Lentotoimintapalvelut6,7 -2,6 Matkapalvelut -2,1-5,5 Kohdistamattomat er ä t -12,6-9,3 Yhteens ä 2,0-133,4 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

25 MEUR 200620072008200520092010 Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

26 Liiketoiminnan rahavirta parani tammi-syyskuussa Q1-Q3/10Q1-Q3/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa+48-114 Investointien rahavirtamilj. euroa-125-275 Bruttoinvestoinnit **milj. euroa-156-338 Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa+31+63 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa+9+301 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa607392 Likvidien varojen muutosmilj. euroa-68-88 Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa539304 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn Rahavirtalaskelma

27 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

28 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

29 Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.9.2010 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.9.2010 90,0 %

30 Polttoaineen hintakehitys tasaantunut

31 Rullaava suojauspolitiikka

32 Incl. hedging cost of -24 MEUR Incl. hedging cost of -6 MEUR Suojausten vaikutus Q3

33 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-taso Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

34 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2010. Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google