Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2007. Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2007. Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2007

2 Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna keskimäärin viisi prosenttia, Finnairin kasvu yli 20 % Aasian-liikenteen kasvu alle viisi prosenttia, Finnairin Aasian-liikenne kasvoi 30 % Eurooppalaisten yhtiöiden kasvu painottuu nyt Etelä- Amerikkaan Polttoaineen hinta korkealla tasolla ja noussut hieman Toimialalla tulossa ensimmäinen kannattava vuosi sitten vuosituhannen alun Järjestelmäinvestoinnit jääneet vaikeina vuosina jälkeen liikenteen kasvusta

3 Matkatavarakaaos Euroopassa Lisääntynyt matkustus ja turvatoimet ruuhkauttanut matkatavaroita Euroopan suurille kentille => heijastunut myös Finnairin asiakaspalveluun Voimakkaasti kasvava Aasian-liikenne luo haasteita Helsinki-Vantaan lentoaseman palvelutasoon => tilapäisjärjestelyjä yhdessä Finavian kanssa Kesän haasteisiin varauduttiin, yllätyksenä rajut turvamääräysten kiristykset Englannissa Pitkiä viivästyksiä ja runsaasti ongelmia ja mielipahaa asiakkaille Alkuvuodesta 2009 valmistuva terminaalilaajennus nostaa infrastruktuurin ajanmukaiselle tasolle Finnairin kotipesässä

4 Finnair etenee oikeaan suuntaan Vahva kysyntä reittiliikenteessä jatkuu Aasian lisäksi myös Euroopan-liikenne kasvaa Finnairin markkinaosuus Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä kasvussa Yksikkötuotot edellisvuoden tasolla Yksikkökustannukset laskivat tehostamistoimien ansiosta Reittiliikenteen kannattavuus parani FlyNordic osaksi Norwegian Air Shuttlea, tuloksena vahva Skandinaavinen lentoyhtiö

5 Finnair myi FlyNordicin Norwegianille Sopimus allekirjoitettiin kesäkuun lopussa Vastikkeena osakkeita, Finnairin osuus Norwegian Air Shuttlesta nousi yli viiteen prosenttiin Optio mahdollistaa omistuksen nostamisen noin kymmeneen prosenttiin vuoden 2008 loppuun mennessä FlyNordicin tilauslentoliikenteen tuottojen jako 50/50-suhteessa lokakuuhun 2008 Yhteistyösopimus Finnairin ja Norwegianin välillä Aasian-syöttöliikenteessä

6 Tulos parani odotetusti Q2/2007Q2/2006Muutos% Liikevaihto, milj.€ 538,1 494,68,8 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 74,068,28,5 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 27,218,249,5 Järjestelykulut--15,2 Myyntivoitot5,01,9 - Johdannaisten käyvän arvon muutos4,90,6- Liikevoitto/-tappio (EBIT)37,15,5- Tulos ennen veroja 34,43,3 -

7 Reittiliikenne ja Tekniikka petrasivat Reittiliikenteen kannattavuus parani Yksikkötuotot vakiintuivat Yksikkökustannukset laskivat Myös Finnair Tekniikka ja FlyNordic petrasivat selvästi Northport edelleen tappiollinen Rahdin keskihinnat laskussa kiristyneen kilpailun vuoksi

8 Yksikkökulut laskeneet -tuottoja enemmän Muutos edelliseen vuoteen %Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2004 2005 2006 2003 2002 2007

9 Tehostamisohjelma konkretisoituu Tavoite 80 MEUR, josta puolet henkilöstökuluista Kohteet määritelty kokonaisuudessaan Säästöt painottuvat loppuvuodelle Tulosvaikutus vuodelle 2007 yli 40 MEUR Täysi tulosvaikutus 2008 alkaen Henkilöstövähennykset noin 600 henkeä 2006-07 Lentotoimintaryhmään rekrytoitu yli 300 henkeä

10 Kasvusta huolimatta henkilöstömäärä lähes ennallaan Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

11 Keskeisimmät tehostamiskohteet Tekniikan kilpailukykyohjelma Lentävän henkilöstön sopimukset Säästöt tukitoiminnoista Laivaston käytön tehostuminen verkoston uudistuksella Poikkeustilanneprosessien hallinta Syöttöliikenneuudistus Yhdistämiset matkatoimistoverkostossa (SMT+Area) Jakelukustannusten leikkaus

12 Yksikkökustannukset laskussa Q2/20072006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK-3,8%+1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK-5,3%-3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK-5,0%-4,1 % Polttoaineet c/ATK+1,3%+24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK-3,1%-3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja+3,3%-1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja+7,3%-7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK-14,4%+1,9 % Muut kulut c/ATK-2,9%-3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

13 Tuottavuus parantunut

14 Polttoainehinnat nousseet

15 Polttoaineen osuus viidennes liikevaihdosta 2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: ~20 % liikevaihdosta (yli 400 milj. euroa) Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 66 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 24 kuukautta. Lomalentojen kesäkauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu yli 60 %.

16 Kassaa pienennetty investoinneilla Rahavirtalaskelma (milj. euroa)Q1-Q2/2007Q1-Q2/2006 Liiketoiminnan rahavirta11424 Investointien rahavirta-195-113 Investoinnit-245-119 Ennakkomaksujen muutos/muut +50+6 Rahoituksen rahavirta4672 Likvidien varojen muutos-35-17 Likvidit rahavarat kauden alussa273339 Likvidit rahavarat kauden lopussa238322 Rahavirrat tammikuu - kesäkuu

17 Pääomarakenteen vahvistamista tutkitaan Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

18 Aasian kasvu jatkuu hyvällä tasolla Kysyntä kasvoi tammi-heinäkuussa 30,5 %, matkustajamäärä 24,6 % ja rahdin määrä 18,9 % Matkustajakäyttöaste 77,7 % Kesäkuussa liikenne Intiaan nelinkertaistui, uutena kohteena Mumbai 59 lentoa viikossa Aasiaan Suorat lennot 10 kohteeseen, kuuteen päivittäin Aasian-liikenteen kasvu usealla erilaisella markkinalla hajauttaa riskiä Loppuvuoden tarjonta kasvaa yli 30 % Soul uutena kohteena ensi vuonna

19 Aasian tarjonta on kasvanut nopeasti Kiinaan 2001: 3 vuoroa/vko 2007: 22 vuoroa/vko Japaniin 2001: 2 vuoroa/vko 2007: 15 vuoroa/vko Intiaan 2006: 3 vuoroa/vko 2007: 12 vuoroa/vko

20 Kaukoliikenneverkosto - kesä 2007 7 New York Tokyo 4 Nagoya 4 Osaka 7 Beijing 7 Shanghai 7 Guangzhou 4 Hong Kong 7 Bangkok 7 Delhi 7 Mumbai 5 Helsinki

21 Yli kolmannes tuotoista Aasiasta AasiaAmerikkaKotimaaEurooppa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot tammi-kesäkuu (Finnair Oyj)

22 Uudet kaukoliikenteen koneet mahdollistavat kasvua jatkossakin Vuosina 2007-14 •yhteensä enintään 15 koneen A330/A340-laivasto Vuosina 2014-16 •yhteensä enintään 15 koneen A350-laivasto

23 Modernein Eurooppa-laivasto Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä neljä vuotta 29 Airbus A320-perheen konetta Kymmenen pienempää Embraer 170- ja neljä isompaa 190-mallin konetta jo laivastossa, kuusi tulossa myöhemmin Uudet koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita

24 oneworld vahvistui oneworld on laatuyhtiöiden muodostama ja ainut voittoa tuottava allianssi. Kolme uutta jäsentä liittyi huhtikuun 2007 alussa. •Japan Airlines, suurin Aasiassa ja Tyynenmeren alueella •Royal Jordanian, täydentää verkostoamme Lähi- idässä •Unkarin Malev on partnerimme Keski-Euroopassa

25 Arvioita tulevasta kehityksestä Korkea suojausaste ja dollarin kurssi vakauttaa polttoaineen kustannuksia loppuvuonna Laajarunkolaivaston uudistaminen käynnistynyt Uudet avaukset asettavat paineita käyttöasteille ja hintatasolle Yksikkökustannukset edelleen laskussa Rakennemuutos etenee Kuusi seitsemästä Finnair-konsernin työehtosopimuksista umpeutuu syyskuussa Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan yli 70 miljoonaa euroa

26 Liitteet

27 Kannattavuuden kehitys MEUR 200320042005200220062007 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja)

28 Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2004 2005 2006 2003 2002 2007

29 Liiketoiminta-alueiden tulokset 2007 2006 Q2 MEUR Reittiliikenne27,7 21,7 Lomaliikenne1,1 Lentotoimintapalvelut1,3 -1,3 Matkapalvelut 1,20,9 Kohdistamattomat erät-4,1-4,2 Yhteensä27,218,2 Liikevoitto ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja

30 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

31 Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.6.2007 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.6.2007 114,6 %

32 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

33 Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

34 Asiakas voi tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja – lyhyimmät lentoreitit saastuttavat vähiten Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

35 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

36 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

37 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2007. Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google