Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVille Honkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2009
2
Toimialalla vaikeudet jatkuvat Toimialalla on ylikapasiteetti, joka kasvaa edelleen Lentokoneet tehottomassa käytössä Matkustajakysyntä kääntymässä hitaaseen kasvuun Lentolippujen hinnat pysyvät matalalla tasolla Rahtikysyntä paranee, hintataso hienoisessa nousussa Öljyn hinta noussut viime kesästä 30 prosenttia Annus Horribilis – IATA arvioi 11 miljardin dollarin tappiota viime vuodelle Decennis Horribilis – vuosina 2000-2009 toimiala teki yhteensä 50 miljardin dollarin tappiot Tappioennuste kuluvalle vuodelle 5,6 miljardia dollaria
3
Finnairin kannattavuuden lasku lieveni vuoden loppua kohden Toimialan vaivat myös Finnairin riesana Viime vuoden liikevaihto laski viime vuonna lähes 20 % Toiminnallinen tappio 180 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 12 %, loppuvuonna 10 %, rahdin hintataso -30 % koko vuonna ja -27 % Q4:llä Matkustajakäyttöaste säilynyt hyvänä Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin, kustannustaso edelleen liian korkea hintatasoon nähden Tehostamisohjelma paransi tulosta 100 milj. euroa Lentäjälakko ja kuormaushenkilöstön ulosmarssi aiheuttivat yhtiölle arviolta yli 20 miljoonan euron vahingot Finnairilla edelleen vahva tase- ja kassa-asema Täsmällisyys ja asiakastyytyväisyys paranivat loppuvuoden vaikeuksista huolimatta
4
Surkea toiminnallinen tulos 2009 20092008Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 1 838 2 256-18,5 Toiminnalliset kulutmilj. euroa2 0382 278-10,5 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa11,9173,5- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-180,20,8- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,7-1,3 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa55,5-57,4- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-124,0-57,9- Tulos ennen verojamilj. euroa-133,7-62,2- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
5
MEUR 2006200720082005 2009 Tappio pieneni loppuvuonna * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin
6
Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen mutta riittämätön Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK) 20052006200720082009
7
Tehostamistoimet realisoituvat 2009 Q4/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-2,4%-7,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK0,8%-2,2% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-4,3%-15,4% Polttoaineetc/RTK-10,6%-19,7% Liikennöimismaksutc/RTK+0,5%-8,2% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.-1,7%-4,9% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.-13,7%-1,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK+15,0%+18,3% Muut kulut*c/RTK+4,5%+3,3% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri
8
200 miljoonan euron tehostamisohjelma Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 150 miljoonan euron kohteet tunnistettu tai sovittu •Polttoainetehokkuus •Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset •Lomautukset jatkuvat •Kokonaishenkilömäärä vähentynyt 1650 hengellä •Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa, säästö yli 30 milj. euroa •Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta 100 miljoonan euron tulosvaikutus jo vuodelle 2009 Ohjelman rakenteellinen vaikutus noin 110 milj. euroa vuodessa
9
Finnairissa 1650 henkeä vähemmän Henkilöstö keskimäärin Henkilöä
10
Polttoaineen hinta nousussa
11
Hintasuojat tasasivat polttoainekuluja
12
Suojaustappiot pienivät Q4:llä
13
Suojauspolitiikka suojaa kassavirtaa MEUR Polttoaineen hintasuojauksen kassavirtavaikutus viiden prosentin diskonttokorolla
14
Finnairilla rullaava suojauspolitiikka
15
Yksi maailman moderneimpia laivastoja Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta ja laskee edelleen Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistuu Finnairin liikenteestä 22.2.2010 Yksi konetyyppi vähemmän laivastossa tehostaa käyttöä Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta poistuu tänä keväänä Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrataan, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää
16
Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu Investointiaikataulua väljennetty Likvidit varat 600 milj. euroa •Eräiden kiinteistöjen ja varamoottorin myynti- ja takaisinvuokraus viime vuonna, 90 milj. euroa •Euroopan Investointipankki, 180 milj. euroa •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), yksi A330-kone rahoitusleasingillä •120 miljoonan euron hybridilaina alensi velkaantumisastetta noin 30 prosenttiyksikköä Rahoituslähteitä yli 600 milj. euron arvosta •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), kaksi A330-konetta rahoitusleasingillä •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 120 milj. euroa käytössä
17
Kassaa vahvistettiin Q4:lla Rahavirtalaskelma Q4/2009Q1-Q4/2009Q1-Q4/2008 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa-7-121+120 Investointien rahavirtamilj. euroa+10-265-186 Investoinnitmilj. euroa-9-348-233 Ennakkomaksujen muutosmilj. euroa+19+83+47 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa+300+601-82 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa304392540 Likvidien varojen muutosmilj. euroa+303+215-148 Likvidit rahavarat* kauden lopussa milj. euroa607 392 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset
18
Taseasema parannettu Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%
19
Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille 2012-2020 Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua
20
Työtaistelu ja sää sotkivat vuodenvaihteen liikenteen Joulukuussa kuormaushenkilöstön laiton ulosmarssi •Yli 80 prosenttia matkatavaroista liikkui normaalisti •lentoja myöhästyi ja osa peruutettiin •häiriöitä myös ulosmarssin jälkeen •vajaan seitsemän miljoonan euron vahingot Tammikuussa Keski-Euroopan sää sotki lentoliikenteen kiihkeimpänä lomasesonkina •vuodenvaihde on haasteellinen suurten matkustajamäärien, terminaalimuutoksen ja vaikeiden säiden vuoksi •matkatavarat puuroutuivat Euroopan kentille
21
Koko vuoden täsmällisyys parani
22
Finnairin alkuvuosi vaikea Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä hidasta piristymistä Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella, mikä pitää hintatasot alhaalla Kolme uutta Airbus A330 -kaukoliikennekonetta Investointien rahoitus järjestetty Matkustajaliikenteen tarjonta alkuvuonna 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009 Ensimmäinen neljännes selvästi tappiollinen Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden
23
Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina 2002-2007 Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla
24
Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle
25
Liitteet
26
Heikko toiminnallinen tulos Q4:ltä Q4/09Q4/08Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 457,7 579,0-20,9 Toiminnalliset kulutmilj. euroa504,1600,6-16,1 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa10,222,6- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-39,4-13,7- Kertaluontoiset erätmilj. euroa-7,9-3,8 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa4,2-43,8- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-43,1-61,3- Tulos ennen verojamilj. euroa-45,4-62,0- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
27
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ4/2009 Q4/2008 Lentoliikenne-47,1 -23,0 Lentotoimintapalvelut9,9 5,0 Matkapalvelut 1,25,3 Kohdistamattomat er ä t -3,4-1,0 Yhteens ä -39,4-13,7 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
28
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. EuroQ1-Q4/2009 Q1-Q4/2008 Lentoliikenne-170,5 -19,4 Lentotoimintapalvelut7,3 13,8 Matkapalvelut -4,312,3 Kohdistamattomat er ä t -12,7-5,9 Yhteens ä -180,20,8 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
29
MEUR 200520062007200420082009 Kannattavuuden heikentymistrendi pysähtynyt säästötoimien ansiosta Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
30
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto
31
Yksikkökulut ja keskihinta etäällä toisistaan Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 200520062007200420082009
32
Kululajikohtaiset yksikkökulut 2009Q4/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/ATK+0,8%+1,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/ATK+4,2%+6,3% Palkat ja henkilösivukulutc/ATK-1,0%-10,0% Polttoaineetc/ATK-8,0%-13,1% Liikennöimismaksutc/ATK+3,5%-0,6% Maaselvitys- ja catering-kulut€/matk.-1,7%-4,9% Myynti- ja markkinointikulut€/matk.-13,7%-1,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/ATK+18,5%+28,5% Muut kulut*c/ATK+9,5%+13,0% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä ATK = Available Tonne Kilometre = tarjottu tonnikilometri
33
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR
34
Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 31.12.2009 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 31.12.2009 86,9 %
35
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
36
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos
37
www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.