Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2009. Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2009. Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2009

2 Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen vähennyttyä 30-40 prosenttia Ylikapasiteetti poistuu hitaasti Lentoyhtiöiden rökäletappioita toiselta neljännekseltä Syyskuu osoittaa, alkaako liikematkustuksen elpyminen Rahtikysynnän lasku saavuttanut pohjan Kassa- ja rahoitusasema muodostumassa kriittiseksi lentoyhtiöille IATAn tämän vuoden tappioennuste synkentynyt yhdeksään miljardiin dollariin

3 Finnairin tappio linjassa toimialaan Liikevaihto suli toisella neljänneksellä yli 20 prosenttia Toiminnallinen tappio 56,9 milj. euroa, tulos ennen veroja -35,3 milj. euroa Hintataso heikentyi huhti-kesäkuussa yli 18 prosenttia Matkustajakäyttöaste säilynyt hyvänä Reittiliikenteen kannattavuus selvästi tappiollinen Volyymin pudotukseen sopeuduttu, hintatason laskuun toistaiseksi ei Yhteensä 200 miljoonan euron tehostamisohjelmasta reilu puolet toteutuksessa, 120 miljoonan euron henkilöstösäästöt Markkinaosuus Aasiassa kasvanut, kotimaassa laskenut Taseasema edelleen vahva Täsmällisyys ja asiakastyytyväisyys korkealla tasolla

4 Uusi rakenne selkeyttää ja tehostaa Finnair-konsernille uusi rakenne lokakuun alusta Reitti- ja lomaliikenne yhdistyvät Tukitoiminnot konsernihallinnossa: talousohjaus, resurssienhallinta, liiketoiminnan kehittäminen, HR, IT ja lakiasiat Reittiverkosto ja resurssit (laivasto, henkilöstö) koordinoidaan keskitetysti, osaoptimointi vähenee Päällekkäisyydet poistuvat

5 Toiminnallinen tulos huono Q2/09Q2/08Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 427,4 545,2-21,6 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa-8,649,5 - Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-56,94,6- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,22,9 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa24,212,6- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-32,520,1- Tulos ennen verojamilj. euroa-35,318,5- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

6 MEUR 200520062007200420082009 Kannattavuuden heikentymistrendi pysähtynee loppuvuonna Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

7 Yksikkökulut ja keskihinta eri suuntiin Muutos edelliseen vuoteen %Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 200520062007200420082009

8 Suurimpien erien yksikkökulut sopeutuivat volyymin pudotukseen, muttei hinnan laskuun Q2/09Q2/08 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/ATK+2,8%-4,6% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/ATK+5,6%-10,4% Palkat ja henkilösivukulutc/ATK-0,9%-8,7% Polttoaineet**c/ATK-4,3%+14,1% Liikennöimismaksutc/ATK+4,8%-5,5% Maaselvitys- ja catering-kulut€/matk.-4,8%+21,2% Myynti- ja markkinointikulut€/matk.-8,3%+2,4% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/ATK+28,2%-13,6% Muut kulut*c/ATK+8,1%-12,4% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja ** sisältää myös suojauslaskennan ulkopuoliset polttoaine- ja valuuttasuojat ATK = Available Tonne Kilometre = tarjottu tonnikilometri

9 200 miljoonan euron tehostamisohjelmat Yhteensä 200 miljoonan euron tulosparannusohjelmat käynnissä Runsaan 100 miljoonan euron kohteet tunnistettu 100 miljoonan euron tulosvaikutus tälle vuodelle, 100 miljoonaa euron vaikutus ensi vuodelle Säästöt henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa •600 henkeä vähemmän kuin vuosi sitten, yli 6000 lomautuksissa Keskeiset tehostamisalueet: •Organisaatiouudistus tuo lisätehoa keskittämällä toimintoja •Reittiliikenteen kapasiteetin muutos yli -8 % vs. 2008 •Verkoston kustannustehokkuuden parantaminen Vakautussopimus Finnair Tekniikassa tuo noin 14 miljoonan euron säästöt YT neuvotteluja tulossa

10 Finnair Tekniikan vakautussopimus Sovittu kaikkien viiden henkilöstöjärjestön kanssa Suunnitellut säästöt noin 14 miljoonaa euroa Työaikajoustoja Resurssit kohdistuvat paremmin tarjolla olevaan työhön Mahdollistaa uusia konsernin ulkopuolisia asiakkuuksia Sopimus sisältää tulospohjaisen bonusmallin koko Tekniikan henkilöstölle vuosina 2010-13

11 Henkilöstö supistuu vuonna 2009 Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

12 Futuurit markkinahintaa kalliimpia

13 Polttoainekulujen muutos toisella neljänneksellä

14 Finnair jatkaa suojauspolitiikkaansa

15 Polttoaineen osuus liikevaihdosta lähellä viime vuotista tasoa 2004: 12,6 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: 20,3 % liikevaihdosta 2008: 24,6 % liikevaihdosta 2009: ~24 % liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 71 % seuraavat kuusi kuukautta, siitä alenevasti 24 kuukautta.

16 Investoinnit keskitetty alkuvuoteen Rahavirtalaskelma Q1-Q2/2009Q1-Q2/2008 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa-115 87 Investointien rahavirtamilj. euroa-304-109 Investoinnitmilj. euroa-328-145 Ennakkomaksujen muutosmilj. euroa+24+36 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa293-81 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa 392540 Likvidien varojen muutosmilj. euroa-126-103 Likvidit rahavarat* kauden lopussa milj. euroa266437 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset

17 Taseasema edelleen vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

18 Laivaston uudistamisohjelma 6 E170 1* E190 1 A340 2006 5* E190 2 A340 2007 2 A340 2* E190 2008 5 A330 2 E190 2009 3 A330 Embraer-tilaukset siirretty 2010 *) Yhteensä neljälle E190-koneelle tehty myynti-takaisinvuokrausjärjestely Kokonaisinvestointi 2009 yli €400m ja 2010 alle €300m

19 Rahoitus turvattu 2010 kevääseen asti Finnairin investointiohjelman rahoitus varmistettu tämän vuoden osalta Investointiaikataulua pyritään väljentämään Likvidit varat 266 milj. euroa Rahoituslähteitä yhteensä yli 400 miljoonan euron arvosta •Euroopan Investointipankki 250 milj. euroa •Vientiluottolaitos (Airbus-maat) 160 milj. euroa •Eräiden kiinteistöjen myynti- ja takaisinvuokraus 90 milj. euroa Lisäksi luottolupauksia, jotka edellyttävät pankkitakauksen •TyEL-varojen takaisinlainaus, jäljellä 350 milj. euroa Sovittuja, mutta käyttämättömiä luottolupauksia 200 milj. euroa 200 milj. euron yritystodistusohjelma

20 Finnairin koko vuosi selvästi tappiollinen Matkustaja- ja rahtiliikenteen hinta säilyy heikolla tasolla Aallonpohja lienee saavutettu, syyskuu osoittaa, palaavatko liikematkustus- ja rahtikysyntä Tehostamisohjelmat ja rakennemuutos toteutetaan Investointien rahoitus järjestetty tämän vuoden osalta Investointiohjelmaa pyritään väljentämään Laivastojärjestelyistä päätetään lähiaikoina Toinen vuosipuolisko ensimmäistä parempi, mutta kolmas neljännes ja koko vuosi selvästi tappiolliset

21 Liitteet

22 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ2/2009 Q2/2008 Reittiliikenne-55,9 1,3 Lomaliikenne2,9 -2,5 Lentotoimintapalvelut-0,2 4,4 Matkapalvelut -0,91,4 Kohdistamattomat er ä t -2,80,0 Yhteens ä -56,94,6 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

23 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1-Q2/2009 Q1-Q2/2008 Reittiliikenne-106,2 -2,4 Lomaliikenne8,4 8,6 Lentotoimintapalvelut2,1 6,9 Matkapalvelut -2,41,8 Kohdistamattomat er ä t -6,3-2,5 Yhteens ä -104,412,4 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

24 Polttoainekulujen muutos tammi-kesäkuussa

25 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

26 Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 200620072008200520042009

27 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

28 Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.6.2009 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.6.2009 117,1 %

29 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 9,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

30 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

31 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2009. Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google