Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus

2 Finnairin kasvutarina toteutuu
Vahva kysyntä Eurooppa-Aasia-liikenteessä jatkuu Aasian lisäksi myös Euroopan-liikenne kasvaa Finnairin markkinaosuus Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä selvässä kasvussa Yksikkötuotot laskivat uusien avauksien vuoksi, hintataso paranemassa loppuvuotta kohti Yksikkökustannukset laskivat tehostamistoimien ansiosta FlyNordicin myynti Norwegianille toi 14 miljoonan euron myyntivoiton

3 Tehostamistoimet paransivat tulosta
Q3/2007 Q3/2006 Muutos% Liikevaihto, milj.€ 545,2 515,4 5,8 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 88,0 69,8 26,1 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 39,2 22,5 74,2 Kertaluontoiset erät 17,3 0,1 - Johdannaisten käyvän arvon muutos 3,4 -7,9 Liikevoitto/-tappio (EBIT) 59,9 14,7 Tulos ennen veroja 55,9 13,5

4 Reittiliikenne ja Lentotoimintapalvelut petrasivat
Reittiliikenteen kannattavuus parani selvästi, vaikka yksikkötuotot laskivat Yksikkökustannukset laskivat Finnair Tekniikan kilpailukykyprojekti kantaa hedelmää Rahdin keskihinnat laskivat kiristyneen kilpailun vuoksi, mutta kysyntä on paranemassa Cateringin kannattavuus parantunut Northport edelleen tappiollinen; Norjan ja Ruotsin liiketoiminnat myydään Menzies Aviationille

5 Aurinkomatkat laajentaa
Suomen johtava matkanjärjestäjä, strategiana laajentua lähialueille Osti vuoden alussa Viron toiseksi suurimman matkanjärjestäjän Horizon Travelin… ja lokakuussa Pietarin alueella toimivan Calypso-nimisen matkatoimiston ja matkanjärjestäjän kasvavana kohderyhmänä Venäjän vaurastuva keskiluokka Lomalentolaivastoon (seitsemän Boeing ) asennettu kärkisiivet, eli wingletit, jolloin polttoainetta kuluu viisi prosenttia vähemmän

6 Yksikkökulut laskeneet -tuottoja enemmän Muutos edelliseen vuoteen
% Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2006 2002 2003 2004 2005 2007

7 Tehostamisohjelma toteutumassa
80 miljoonan euron tehostamisohjelma toteutumassa vuoden loppuun mennessä Vaikutus voimakkain toisella vuosipuoliskolla Tulosvaikutus vuodelle 2007 yli 40 MEUR Täysi tulosvaikutus 2008 alkaen Henkilöstövähennykset noin 600 henkeä Lentotoimintaryhmään rekrytoitu samaan aikaan yli 300 henkeä

8 Kasvusta huolimatta henkilöstömäärä lähes ennallaan
Henkilöstö keskimäärin

9 Yksikkökustannukset laskussa
Q3/2007 2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK -7,7% +1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK -9,5% -3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK -7,2% -4,1 % Polttoaineet c/ATK -2,0% +24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK -7,3% -3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja +18,7% -1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja -12,3% -7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK -1,7% +1,9 % Muut kulut c/ATK -15,3% -3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

10 Tuottavuus parantunut

11 Polttoainehinnat nousseet

12 Polttoaineen suojauspolitiikka (Reittiliikenne, 30.9.2007)

13 Polttoaineen osuus viidennes liikevaihdosta
2007: ~20 % liikevaihdosta (noin 450 milj. euroa) Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 66 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 24 kuukautta. Lomalentojen kesäkauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu yli 60 %.

14 Parantunut kassavirta käytetty investointeihin
Rahavirrat tammikuu - syyskuu Rahavirtalaskelma (milj. euroa) Q1-Q3/2007 Q1-Q3/2006 Liiketoiminnan rahavirta 169 23 Investointien rahavirta -226 -149 Investoinnit -264 -195 Ennakkomaksujen muutos/muut +38 +46 Rahoituksen rahavirta 32 73 Likvidien varojen muutos -25 -53 Likvidit rahavarat kauden alussa 273 339 Likvidit rahavarat kauden lopussa 248 286

15 Pääomarakenteen vahvistaminen osakeannilla Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste
% Omavaraisuusaste Oikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing

16 Aasian kasvu jatkuu hyvällä tasolla
Kysyntä kasvoi tammi-syyskuussa 30,9 %, matkustajamäärä 25,8 % ja rahdin määrä 18,9 % Matkustajakäyttöaste 78,5 % Bisnes-luokka myy hyvin 59 lentoa viikossa Aasiaan Suorat lennot 10 kohteeseen, kuuteen päivittäin Aasian-liikenteen kasvu usealla erilaisella markkinalla hajauttaa riskiä Loppuvuoden tarjonta kasvaa yli 30 % Soul uutena kohteena ensi vuonna

17 Aasian tarjonta on kasvanut nopeasti
Kiinaan 2001: 3 vuoroa/vko 2007: 25 vuoroa/vko Japaniin 2 vuoroa/vko 15 vuoroa/vko Intiaan 2006: 12 vuoroa/vko

18 Kaukoliikenneverkosto 2007
Tokyo 4 Nagoya 4 7 New York Osaka 7 Beijing 7 Shanghai 7 Guangzhou 4 Hong Kong 7 Helsinki Bangkok 7 Delhi 7 Mumbai 5

19 Yli kolmannes tuotoista Aasiasta
Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot tammi-syyskuu Kotimaa Eurooppa Aasia Amerikka Aasia-Eurooppa gateway 50 %

20 Uudet kaukoliikenteen koneet mahdollistavat kasvua jatkossakin
Vuosina yhteensä enintään 15 koneen A330/A340-laivasto Vuosina yhteensä enintään 15 koneen A350-laivasto

21 Modernein Eurooppa-laivasto
Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä neljä vuotta 29 Airbus A320-perheen konetta Kymmenen pienempää Embraer 170- ja viisi isompaa 190-mallin konetta jo laivastossa, viisi tulossa myöhemmin Uudet koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita

22 Suunniteltu osakeanti osa investointien rahoitusta
Kaukoliikenteen laivaston uudistaminen ja laajentaminen osa Finnairin strategian toteuttamista Lentokonehankinnat suurimpia investointeja Suomessa, lähes kaksi miljardia euroa Ylimääräinen yhtiökokous Annin koko enintään 250 miljoonaa euroa, nykyisillä omistajilla etuoikeus merkintään

23 Finnairin visio 2017 Hyödyntää entistä laajemmin Helsingin maantieteellistä sijaintia Via Helsinki matkustamisen käsite Laatu- ja ympäristötietoisen lentomatkustajan halutuin vaihtoehto pohjoisen pallonpuoliskon mannertenvälisessä liikenteessä Luotettava ja turvallinen vaihtoehto epävarmassa maailmassa. Euroopan suuret lentokentät ruuhkautuvat, Helsinki-Vantaan lentoasemalla vielä tilaa rakentaa ja mahdollisuuksia kehittää Kestävä kannattava kasvu, houkutteleva sijoituskohde

24 Finnair 2017 – On top of the World

25 Intia avaa uusia mahdollisuuksia
Hyvin alkanut Intian liikenne avaa mahdollisuuden nopeimpien yhteyksien avaamiselle Pohjois-Amerikan ja Intian välille Suomi sijaitsee suorimman reitin varrella Kysynnän odotetaan kasvavan voimakkaasti Venäjän lentoliikenteen oletettu vapautuminen tulevaisuudessa avaa mahdollisuudet täydentää verkostoa

26 Menestystekijät antavat visiolle siivet
Turvallinen Osaavat ja ammattitaitoiset ihmiset tekevät laadukasta työtä Moderni kalusto Vakaa talous Asiakkaista ja henkilöstöstä huolehtiminen Suomalainen Luotettava, vastuuntuntoinen, täsmällinen, ammattimainen Luova Moderni, kehittyvä, innovatiivinen Raikas Puhdas, tyylikäs, virkistävä, mutkaton

27 Arvioita tulevasta kehityksestä
Aasian-kysyntä jatkuu vahvana Keskihinnan lasku tasaantuu loppuvuodesta reittien keskipituuden kasvusta huolimatta Yksikkökustannukset laskevat edelleen Yhteistyö Norwegianin kanssa etenee Suojauksista johtuen polttoainekulut ei muutu merkittävästi loppuvuonna Viisi kuudesta syyskuussa umpeutuneesta TESistä uusittu Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan yli 70 miljoonaa euroa, viimeinen vuosineljännes voitollinen

28 Liitteet

29 Kannattavuuden kehitys
Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) MEUR Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) 2002 2003 2004 2005 2006 2007

30 Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK
Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2002 2003 2004 2005 2006 2007

31 Liiketoiminta-alueiden tulokset
Liikevoitto ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 2007 2006 Q3 MEUR Reittiliikenne 28,8 20,3 Lomaliikenne 7,8 8,2 Lentotoimintapalvelut 2,7 -4,6 Matkapalvelut 1,3 0,9 Kohdistamattomat erät -1,4 -2,3 Yhteensä 39,2 22,5

32 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta
MEUR Liiketoiminnan nettorahavirta Investoinnit

33 Lentokoneiden vuokravastuut
MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,3 %

34 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk
% ROE oman pääoman tuotto ROCE sijoitetun pääoman tuotto

35 Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen
EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

36 Asiakas voi tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja
Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja – lyhyimmät lentoreitit saastuttavat vähiten Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

37 Finnair taloudelliset tavoitteet
”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 9,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina

38 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus
Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

39 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet
puh: fax:


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google