Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarja Honkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Finnair konserni Osavuositulos 1.1.-30.6.2001
2
Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen
3
Alan markkinatilanne •Kokonaiskysyntä selvästi vähentynyt •Lentoyhtiöiden kannattavuus rapautunut •Matkustaja- ja rahtivolyymit laskussa •Eurooppalaisten yhtiöiden käyttöasteet heikentyneet, erityisesti Pohjois-Amerikan reiteillä
4
Eturivin eurooppalainen •Finnairin vahva markkina-asema ennallaan •Kannattavuus alan parhaimmistoa •Terve kassavirta, vahva tase •Yksikkökustannuksissa hyvä trendi jo kahdeksan vuosineljännestä •Tuottavuus parantunut •Voimakas kasvu on-line myynnissä •Toiminnan laatu kunnossa –täsmällisyys ja laatu edelleen Euroopan parhaimmistoa
5
Viima puree •Ensimmäinen heikkenevä vuosineljännes 1999 syksyn jälkeen •Liikematkustus laskussa, kysyntä hiipumassa erityisesti kotimarkkinoilla •Polttoaineen ja dollarin korkea hintataso •Maailmantalouden epävarmuustekijät heikentävät näkyvyyttä •Toiminnallinen tulos ennakoidaan jäävän selvästi alle vuoden 2000 tuloksen
6
Konsernin avainluvut
7
Alkuvuoden tulos edellisvuoden tasolla, Q2 heikompi •Tammi-kesäkuun tulos rahoituserien jälkeen ilman myyntivoittoja 28,6 MEUR (28,1 MEUR), päättynyt neljännes 22,6 MEUR (33,9 MEUR) •Q2 yksikkötuotot: -1,6 % (per RPK), +2,6 % (per RTK) •Q2 yksikkökulut: -1,0 % •Q2 toimintakulut +9,5 %, ilman polttoainekuluja +7,8 % •Q2 polttoainekulut +24,9 % (9,4 MEUR) •Henkilöstön tuottavuus +5 %
9
Volyymikehitys 1.1.-31.7.2001 CF %: Matkustajakäyttöaste
10
Liikematkustus- ja turistiluokan kasvu Kansainvälinen reittiliikenne -20,0 -15,0 -10,0 -5,0 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 01.0002.0003.0004.0005.0006.0007.0008.0009.0010.0011.0012.0001.0102.0103.0104.0105.0106.0107.01 % Liikematkustus Turisti
11
Matkustajakäyttöasteet Tammi-heinäkuu 2001 ja 2000 %
12
Kysyntä- (RPK) ja tarjontamuutokset (ASK) Tammi-heinäkuu 2001 %
13
Liikevaihdon kasvu Tammi-kesäkuu 2001 +5,8 %
14
Liikevoitto toisella kvartaalilla
15
Lentotoiminnan yksikkötuotot ja -kustannukset Muutos edelliseen vuoteen 1999 2000 % 2001
16
MEUR 1998 1999 Liikevoitto neljännesvuosittain 2000 2001
17
MEUR 19981999 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin Käyttöomaisuuden myyntivoitot eliminoituna 2000 Tilinpäätöksiin ja tilikauden muuttamiseen liittyvät erityiserät oikaistu * * 2001 *
18
EBITDAR Tulos ennen rahoituskuluja, veroja, poistoja, lentokoneiden leasemaksuja ja käyttöomaisuuden myyntivoittoja MEUR
19
Kassavirta ja investoinnit MEUR
20
Nettovelka
21
Tase edelleen vahva Omavaraisuusaste
22
Velkaantumisaste (Gearing)
23
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %
24
EUR Finnairin osakekurssi suhteessa osakekohtaiseen omaan pääomaan
25
FINNAIR-KONSERNIN LIIKETOIMINTA-ALUEET 1.1.2001
26
Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys
27
Sijoitettu pääoma toimialoittoin Tilikauden alussa 1.1.2001
28
Konsernin henkilöstö keskimäärin -2,3%
29
Henkilöstön määrä toimialoittoin 1.1.-30.6.2001
30
Tästä eteenpäin •Talvikauden tarjonnan kasvu n. 2% tonnikilometreissä ja 6% henkilökilometreissä •Uutta kasvua Aasiasta ja Baltiasta –neljäs MD-11 reittiliikenteeseen –lomaliikenteeseen kaksi vuokrattua B757 –Aeron käynnistäminen ja syöttöliikenteen kehittäminen •Syvenevä allianssiyhteistyö •Tehokkuutta uudella konsernirakenteella •Toimintakustannukset –jakelukustannukset ja ostotoiminta •Sähköinen ja mobiili eFinnair
31
Liitteet
39
TRAFFIC GROWTH vs PASSENGER CABIN FACTOR 12 m rolling sum -4,0 -2,0 0,0 2,0 4,0 6,0 8,0 10,0 12,0 14,0 16,0 01.9601.9701.9801.9901.0001.01 rpk Y-o-y growth % 58,0 60,0 62,0 64,0 66,0 68,0 70,0 72,0 74,0 76,0 cf % change, y-o-y (left)cabin factor (right)
41
Polttoainehinnan kehitys
42
Finnair-konsernin e-Business visio, missio ja strategia Visio Ydinliiketoimintaan liittyvien ulkoisten ja sisäisten prosessien ja tapahtumien kokonaisvaltainen siirtäminen digitaaliseen ympäristöön. Strategia Sähköisten liiketoiminnan sovellusten toteuttaminen erityisesti niillä liiketoiminnan alueilla ja prosesseissa, jotka merkittävimmin alentavat yhtiön kustannustasoa, auttavat uusasiakashankintaa tai ylläpitävät asiakasuskollisuutta yksin tai yhteistyössä johtavien teknologiayritysten kanssa. Missio Sähköisen liiketoimintaympäristön suomien mahdollisuuksien aktiivinen hyödyntäminen kustannussäästöjen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien aikaansaamiseksi sekä asiakkaiden palvelutason nostamiseksi.
43
eProcesseProcurementeCommerce Sähköinen liiketoiminta (eBusiness) Mahdollistava tekniikka Kanavat: mobiililaitteet, Digi-TV, Web, Call Center,... Ohjelmistot: Broadvision, SAP, Siebel, Genesys,... Tietokannat: asiakastietokanta, inventory,... Alihankkijat Asiakkaat Prosessit Liiketoimintayksikkö Partnerit Liiketoimintayksikkö
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.