Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VTT:n tietopalvelun muuttuva rooli tutkijoiden ja asiantuntijoiden tiedonhankinnassa Erikoiskirjastojen päivä, STUK, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VTT:n tietopalvelun muuttuva rooli tutkijoiden ja asiantuntijoiden tiedonhankinnassa Erikoiskirjastojen päivä, STUK, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu."— Esityksen transkriptio:

1 VTT:n tietopalvelun muuttuva rooli tutkijoiden ja asiantuntijoiden tiedonhankinnassa Erikoiskirjastojen päivä, STUK, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu

2 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu2 VTT Elektroniikka VTT Tietotekniikka VTT Tuotteet ja tuotanto VTT Prosessit VTT Biotekniikka VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka VTT Tietopalvelu VTT Konsernitoiminnot Henkilömäärä 2800 Liikevaihto 220 M€ • ulkopuoliset tuotot 70 % • valtion perusrahoitus 30 % VTT lyhyesti • • • • • Tampere Oulu Jyväskylä Espoo Lappeenranta • • • Vaasa Turku Rajamäki • Raahe • Kajaani

3 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu3 VTT Tietopalvelu lyhyesti Tiedonhankinta Julkaisutoiminta Henkilömäärä 28 Liikevaihto 2,2 M€ •ulkopuoliset tuotot 13 % •sisäiset tuotot 34 % •perusrahoitus 53 %

4 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu4 VTT Tietopalvelulla perinteisesti “itsellinen” rooli Tiedonhankinta Elektroninen kirjasto tutkijoille •aineistojen hankinta, hallinta, koulutus Asiantuntijapalvelut •tiedonhaut, selvitykset, analyysit, seurannat Lehtitilaukset ja -kierto Kirjastotoiminta ja –tietokannat Koulutus- ja neuvontapalvelut •STN-tietopankin edustus •kurssit ja seminaarit Julkaisutoiminta ja omat tietokannat VTT:n julkaisusarjat •toimitus, painatus, myynti •verkkojulkaisut VTT:n tutkimustoiminnasta tiedottavat tietokannat •julkaisu- ja tutkimusrekisterit Arkisto, kirjaamo, kopiopalvelu Julkaisemisen neuvonta ja koulutus Merkittävä osa palveluista on maksullisia myös VTT-asiakkaille.

5 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu5 Tietopalvelun rooli on murroksessa •tietopalvelun painotukset muuttuvat tiedonhankinnan kysynnän ja ympäristön muuttuessa •verkkoaineistojen itsenäiskäyttö kasvaa •asiantuntijapalveluissa korostuvat patentti- ja markkinatieto •johtajat asiakkaina •VTT kehittää ja yhtenäistää toimintaprosessejaan •Suomi kehittää innovaatiojärjestelmäänsä ja haluaa tehostaa innovaatioiden kaupallistamista •mitä tämä tarkoittaa tietopalvelulle?

6 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu6 VTT kehittää toimintaprosessejaan Tavoitteita •yhtenäiset, parhaat toimintatavat koko organisaatiossa (tehdään oikeat asiat oikein ja vain yhteen kertaan) •selkeä vastuunjako toiminnan kehittämisessä •ajan tasalla olevat ohjeet ja työkalut (pohjat, ohjelmat) helposti ja keskitetysti löydettävissä •prosessien kuvaus auttaa toiminnan kokonaisuuden ymmärtämistä •organisaation muutokset eivät vaikuta toimintatapaan •prosessit jatkuvan kehityksen kohteena

7 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu7 Ei ole erillistä tietopalveluprosessia, vaan tietopalvelu on mukana pääprosesseissa Pääprosessit •Johtaminen •Asiakkuuksien hallinta •Tutkimus ja kehitys •Tukiprosessit: henkilöstö, talous, tutkimusympäristöjen hallinta Pääprosessi – osaprosessi – tehtävä – vaihe (esimerkki): •Tutkimus ja kehitys (pääprosessi) •Ideointi ja hankevalmistelu (osaprosessi) •Seulonta (tehtävä) •Taustatietojen selvittäminen (vaihe)

8 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu8 Prosessikehitys vaatii sitkeyttä; tekemistä riittää 1.tunnistaa prosesseista vaiheet, joissa tietopalvelun palvelut ovat tärkeitä (”paras toimintatapa”) 2.vakuuttaa prosessien omistajat ja yksiköiden laatuorganisaatiot tietopalvelun osuudesta 3.etsiä tietopalvelun palveluille konkreettiset paikat prosesseissa ja kuvata palvelut käyttöliittymään 4.tarkistaa palvelut ja kuvaukset prosessien näkökulmasta ja laatia/tarkistaa tietopalvelun omat toimintaohjeet 5.saada kuvatut toimintatavat siirtymään oikeasti käytäntöön 6.kehittää palveluja jatkuvasti prosessien näkökulmasta

9 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu9 Innovaatiopolitiikan tavoite: keksinnöt on saatava markkinoille Idea Markkinat Idea Markkinat Tiedon hyödyntämisen kehittäminen Tiedonhankinta

10 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu10 Oheishankkeet tuovat syvempää tietoa prosesseista ja edistävät palvelukehitystä •Informaatikkoja mukaan projektityöhön •miten projekti-ideat saavat alkunsa ja mitä tietoa tarvitaan jo aihioiden kehittely- ja seulontavaiheessa? •Patenttiselvityksiä projektien aivan alkuun •jääkö taustoja selvittämättä, koska tiedonhankinta on työlästä tai maksullista (erityisesti patentti- ja markkinatilanne)? •Innovation Management •miten edistetään teknologian kaupallistamista (spin-off, lisensiointi, teknologian myynti)? •Asiakkuuksien hallinnan prosessi •miten sisäinen ja ulkoinen tieto yhdistetään?

11 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu11 Tietopalvelun uusi rooli: uppoutunut ja välttämätön  Toimintaympäristön ja kysynnän kehitys, VTT:n prosessityö ja innovaatiopolitiikka muuttavat tietopalvelua 1.Asiakkaat käyttävät palvelua huomaamatta sitä ”tietopalveluksi” •elektroninen kirjasto ja informaatikkotyö sulautuvat tutkimustyöhön •tietopalvelun itsellisyys ei niin olennaista 2.Tietopalvelun rooli entistä suurempi joka ulottuvuudessa •pituus: kaikki tiedon lajit ja lähteet tieteellisestä markkinatietoon •leveys: VTT:n monialaisuuden haasteet tietopalvelun osaamiselle •syvyys: verkottuminen syvälle prosesseihin, erityisesti projekteihin •aika: elämä asiakkaan rinnalla


Lataa ppt "VTT:n tietopalvelun muuttuva rooli tutkijoiden ja asiantuntijoiden tiedonhankinnassa Erikoiskirjastojen päivä, STUK, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google