Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

25.3.2008KV1 Oppisopimuskoulutus 2020 eurooppalaisessa viitekehyksessä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "25.3.2008KV1 Oppisopimuskoulutus 2020 eurooppalaisessa viitekehyksessä."— Esityksen transkriptio:

1 25.3.2008KV1 Oppisopimuskoulutus 2020 eurooppalaisessa viitekehyksessä

2 25.3.2008KV2 Koulutuspolitiikka osaaminen osaava työvoima Elinkeinopolitiikka yrittäjät, yritykset Työllisyyspolitiikka syrjäytymisen estäminen OPPISOPIMUS Kansainvälisyys Kaupunkistrategiat Oppisopimuksen areenat

3 25.3.2008KV3 Näkökulmia oppisopimuskoulutukseen •Yksilö –oppiminen •Yritys/organisaatio –Tuottava oppiminen •Koulutuksenjärjestäjä –Oppisopimuskoulutuksen asema •Yhteiskunta –Kokonaistaloudellisuus –Työllisyys

4 25.3.2008KV4 Koulutus-/kasvatuspolitiikka Opiskelija OppilaitosTyöpaikka/oppisopimus Ammatillinen koulutus Institutionaaliset tekijät kuten lainsäädäntö Institutionaaliset tekijät kuten työelämän lainsäädäntö Horisonttiperusta ”Koulutettujen aikuisten yhteisö” Horisonttiperusta ”Osallisuus työprosessiin”, LPP ”Olen opiskelija””Olen työntekijä” Ideaali ”Tulen valmiiksi ammattityöntekijäksi””Tulen elinikäiseksi työssä oppijaksi”

5 25.3.2008KV5 Oppilaitos Henkilökohtaistaminen, yksilö Työpaikkakohtaistaminen Oppisopimus Työpaikkakohtaistaminen Henkilökohtaistaminen Tutkintojen perusteet Yrityksen tarpeet Luova jännite ”Pedagogiikan kieli” ”opetusohjelma” ”Työn kieli” ”Oppimisohjelma”

6 25.3.2008KV6 Helsingin oppisopimuksen oppimisnäkemys Ammatti- osaaminen Oppiva yhteisö Oppiva alue YksilöOrganisaation muotoilu Taloudellinen oppiminen Oppimisen tasot Vaikuttavuus ”Tuottava oppiminen” Yrityksen kilpailukyky + Alueen yritysten kilpailukyky

7 25.3.2008KV7 Taulukko 1. Oppisopimuskoulutuksen käyttökustannukset (euroa/opiskelija) ja opiskelijamäärät omistajatyypeittäin vuonna 2006 Koulutuksen järjestäjä Euroa/opiskelijaOpiskelijamäärä Yksityinen42136451 Kunta35598412 Kuntayhtymä374421883 Yhtensä378436746

8 25.3.2008KV8 Dual-järjestelmä •Oppimispaikat –Erilaiset oppimisympäristöt –Työelämän ja koulutuksen vastuunjako •Yhteistyösuhteet –”Lääkärikonsultaatio” - Opettajan rooli: prosessin omistaja vs. prosessin pedagoginen asiantuntija –”Prosessikonsultaatio”

9 25.3.2008KV9 Paradigman muutos NytUusiHuom. Oppimisen taso YksilöYhteisö’Situated Learning’ TietoYksilössäYhteisössäJulkinen vs. hiljainen Opiskelijan näkökulma ObjektiSubjektiOpetus vs. oppiminen; yhteisö resurssina (LPP)

10 25.3.2008KV10 Paradigman muutos NytUusiHuom. Työyhteisön uusintaminen KouluTyöAika/paikka GlobalisaatioValikoiva koulutus Laaja koulutus Taloudellinen oppiminen InnovaatiotValtavirta?

11 25.3.2008KV11 Tiedon siirtyminen sukupolvien välillä Ammatilliset oppilaitokset Oppisopimuskoulutus Ammattiin liittyvä hiljainen tieto Ammattiin liittyvä julkinen tieto Dual –järjestelmä ja moderni oppisopimus Esiteollinen yhteiskuntaTeollinen, tietoyhteiskunta OppiminenOpettaminen

12 25.3.2008KV12 Malleja Euroopasta •Akateeminen oppisopimuskoulutus •Englanti; Learning and Skills Council •Oppisopimuskoulutus ja innovaatiot –Luova jännite –Uudisteet työelämässä

13 25.3.2008KV13 Miten oppisopimuskoulutuksen hyöty syntyy? Tuottava oppiminen, Työssä oppimisen suunnittelu Julkinen rahoitus SHRM Rekrytointi Jatkuva kehittäminen Palkitseminen Henkilöstöpolitiikka Välittömät hyödyt Osaaminen Tuottava työvoima Välilliset hyödyt Henkilöstön pysyvyys, sitoutuminen + laatu + uusi bisnes Pitkän aikavälin hyödyt Bisneksen tehokkuus, tuotavuus ja kannattavuus

14 25.3.2008KV14 Oppisopimus ja korkea-aste Tutkijakoulutus oppisopimusväylä Aika Opintojen eteneminen Julkinen tieto Hiljanen tieto Soveltava tutkimus

15 25.3.2008KV15 Kirjallisuus •Cristensen, C. et al. (2004) Seeing What’s Next. Boston: Haward Business School Press. •Gelderblom, A., J. de Koning, and J. Stronach (1997). The role of apprenticeship in enhancing employability and job creation. Rotterdam: Netherlands Economic Institute (NEI). •Hogarth, T., C. Hasluck and W.W. Daniel (2005). Employing Apprentices: the Business Case. A report prepared for Apprenticeships Task Force. University of Warwick. Warwick Institute for Employment Research (IER). •Lave, J. & E. Wenger (2007) Situated Learning. Legitimate peripheral participation. USA: Gambridge Press. •Nonaka, I., and H. Takeuchi (1995). The Knowledge-Creating Company. How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press.

16 25.3.2008KV16 •OECD (2001). Cities and Regions in the New Learning Economy. Paris. •Raivola, R. (2007). Näyttötutkintojärjestelmä arvioinnin kohteena. Lähde liikkeelle. Ammatillisten tutkintojen tiedotuslehti. Syksy. •Viinisalo, K. (2000). Description of the Finnish Education and Training System and Acceptability and Development in Finland. Teoksessa Linderholm, C., and G. Parker (toim.) Quality in Apprenticeship in the European Union: 22-24; 62-66. •Viinisalo, K. (2007). Europäische Zusammenarbeit auf dem Gebiet der Lehrvertragsausbildung. Teoksessa Ellonen, T. ja J. Stuhldreier (Hrsg.) Kooperative Kompetenzentwicklung in Berufsbildung und in der Fachhochschule – ein Kaleidosskop deutsch-finnischer Zusammenarbeit: 261 - 275. Espoo und Essen: Aue-Stiftung. •World-class Apprenticeships: Unlocking Talent, Building Skills for All (2008). The Government’s strategy for the future of Apprenticeships in England. Department for Innovation, Universities & Skills ja department for children, schools and families. www.dius.gov.ukwww.dius.gov.uk


Lataa ppt "25.3.2008KV1 Oppisopimuskoulutus 2020 eurooppalaisessa viitekehyksessä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google