Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Henkilöstön edustaja työpaikan muutosvoimana. Toimeksianto: TELKE –työryhmä Rahoitus: Työsuojelurahasto Toteutusaika: 2002 – 2004 Toteutus : Aktiivi-Innovaatio.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Henkilöstön edustaja työpaikan muutosvoimana. Toimeksianto: TELKE –työryhmä Rahoitus: Työsuojelurahasto Toteutusaika: 2002 – 2004 Toteutus : Aktiivi-Innovaatio."— Esityksen transkriptio:

1 Henkilöstön edustaja työpaikan muutosvoimana

2 Toimeksianto: TELKE –työryhmä Rahoitus: Työsuojelurahasto Toteutusaika: 2002 – 2004 Toteutus : Aktiivi-Innovaatio Oy Aarno Ryynänen Kari Loimu Veikko Mäenpää

3 Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 1) Henkilöstön edustajan toimintamahdollisuudet 2) Henkilöstön edustajan valmiudet tehtävänsä hoitamiseen 3) Verkkotyökalu toiminnan tueksi

4 Tulokset on tarkoitettu 1) Henkilöstön edustajan asemaa sääteleville sopijaosapuolille 2) Henkilöstön edustajan tueksi toimiville järjestöille 3) Henkilöstön edustajalle itselleen ja hänen yhteistyökumppaneilleen työpaikoilla

5 Tutkimuksen kokonaisuus 1) Alustava tiedonkeruu, h aastattelut 2) Syventävä tiedonkeruu, v erkkokysely 3) Sovellus, v erkkotyökalu

6 Tutkimukseen osallistuneet Työpaikat Hedit Teollisuusyritys 26103 Palvelualan yritys 15 58 Kunta 16 80 Kuntayhtymä 8 66 Valtio 6 55 Muut 5 13 Yhteensä 76373

7 Tutkimukseen osallistuneiden henkilöstön edustajien järjestötausta JärjestöNaiset MiehetKaikki % Akava 16 32 54 15 SAK 37 92129 35 STTK100 71171 46 Muu 4 6 10 3 ei järj. 1 3 4 1 Yhteensä158210368100

8 Tavoitteet ja suuntautuminen tehtävään Tiedonsaanti ja vaikuttaminen Työvälineet, ajan käyttö, asema Työryhmiin ja hallintoon osallistuminen Neuvottelu Yksilöiden ja yhteisöjen tukeminen Yhteistyösuhteet Omat voimavarat Tiedonhankinnan aihealueet

9 1) Valvoja vai kehittäjä? 2) Henkilöstön edustajan asema 3) Osaamisen vahvuudet ja heikkoudet 4) Henkilöstön edustaja ja työnantaja Tulosten käsittelyn teemat

10 Teema 1 Valvoja vai kehittäjä ?

11 Erilaisia henkilöstön edustajia aktiivisuus yhteistyövalmius Taistelija Myötäilijä Kehittäjä Sivustaseuraaja Puurtaja Osallistuja Tehtävänhoitaja Junailija

12 Sivustaseuraajat Nuoria Työsuojeluvaltuutettuja Kokemattomia Vähän vapautusta työstä Vakiintuneen yhteistoiminnan työyhteisö Kehittäjät Varttuneita Pääluottamusmiehiä Kokeneita Päätoimisia Aktiivisen yhteistoiminnan työyhteisö

13 Oikeuden puolesta taistelija Etujen valvoja Tunnollinen tekijä Vankkumaton tukihenkilö Ristiriitojen sovittelija Tapahtumien tarkkailija Innokas osallistuja Asioiden järjestelijä Sinnikäs puurtaja Toiminnan kehittäjä Koetut roolit

14 Sopimusten ja lakien noudattaminen Henkilöstön hyvinvointi Hyvät yhteistyösuhteet Luottamus yhteistyöosapuolien kesken Tiedonkulku työyhteisöissä Asiakkaiden tyytyväisyys Tuottavuus Liiketoiminnan tai palvelutuotannon taloudellisuus Liiketoiminta- tai palvelutuotantostrategiat Asioiden tärkeys tehtävässä

15 Muutostilanteessa tärkeää Valvoa, että muutokset toteutuvat lakeja ja sopimuksia noudattaen Olla tueksi tilanteen kestämättömäksi kokeville työntekijöille ja toimihenkilöille Pehmentää henkilöstön muutosvastarintaa jos muutos on enemmistön etujen mukainen vähemmän tärkeää Tukea esimiehiä työyhteisössä, jossa henkilö vastustaa järkevää muutosta Vaikuttaa siihen, että organisaation jatkuvuuden kannalta tarpeellinen muutos tehdään, vaikka se merkitsisi sitä, että kaikkia lakeja/sopimuksia ei voida kirjaimellisesti noudattaa

16 Teema 2 Henkilöstön edustajan asema

17 Työryhmät ja toimikunnat Ammattijärjestötehtävät Perustiedon hankkiminen ja ylläpito Kartoitukset, selvitykset ja mittaukset Ongelma- ja ristiriitatilanteet Tuotanto- ja palvelutoimintaan liittyvä tiedonhankinta Mihin aikaa käytetään?

18 Organisaatio Työympäristö Työaikajärjestelyt Palkkaus ja palkitseminen Taloudellinen toimintaympäristö Terveys ja työkyky Koulutus ja henkilöstön kehittäminen Johtaminen Työilmapiiri Tasa-arvo Muutokset joista kysyttiin

19 Oletko saanut tiedon hyvissä ajoin? Oletko voinut halutessaan vaikuttaa suunnitteluvaiheessa? Oletko voinut halutessaan vaikuttaa aiheutuneisiin ongelmiin? Mitä kysyttiin?

20 Organisaatiomuutoksesta: kyllä 46 %, ei 25 % Parhaiten tietoa saadaan palkkausta, työaikaa ja työterveyttä koskevissa asioissa Huonoimmin tietoa saadaan taloudellista toiminta- ympäristöä ja johtamista koskevissa asioissa Tiedonsaanti useamman kohdalla parantunut kuin huonontunut viime vuosina Tilanne koetaan paremmaksi julkisella kuin yksityisellä sektorilla Tiedonsaanti muutoksista

21 Organisaatiomuutoksesta: kyllä 25 %, ei 47 % Parhaiten on voitu vaikuttaa palkitsemiseen, työterveyteen ja työkykyyn sekä työaikajärjestelyihin liittyviin suunnitelmiin Huonoimmin on voitu vaikuttaa johtamista sekä henkilöstön koulutusta ja kehittämistä koskeviin suunnitelmiin Vaikuttaminen suunnitteluun

22 Vaikuttaminen muutoksesta aiheutuviin ongelmiin Organisaatiomuutoksesta: kyllä 27 %, ei 41 % Koetaan muita useammin mahdolliseksi ryhmässä: päätoimiset tai lähes päätoimiset Muutostilanteissa vaikuttamisen koetaan viime vuosina pikemminkin vaikeutuneen kuin helpottuneen

23 Yhteistoimintafoorumien merkitys lisääntynyt % vähentynyt % YT-toimikunta46 20 Työsuojelutoimikunta49 13 Työryhmät54 12 Hallinto31 15

24 Perustuu valtaosalla lakiin tai sopimukseen Perustuu viidenneksellä palkalliseen sopimukseen On neljänneksellä laajempaa kuin normit edellyttävät On viidesosalla vähäisempää kuin normit edellyttävät Vapautus työstä

25 Sovittu aika riittää 67%, ei riitä 18% Aika riittää päätoimisilla tai lähes päätoimisilla parhaiten Aika riittää muilla sitä huonommin, mitä suurempi on vapautuksen määrä työstä Ajan riittävyys koetaan kunnissa vähäisimpänä: Sovittu aika riittää 43%, ei riitä 34% Tilanne ei ole viime vuosina juuri muuttunut Ajan käyttöä luottamustehtävään rajoittaa eniten oma työ - harvoin henkilöstöjohto, oma esimies tai työtoverit Ajan riittävyys

26 Luottamustehtävän vaikutus ammatilliseen kehitykseen Kyllä % Ei % Myönteinen 41 37 Kielteinen 17 64

27 Kyllä % Ei % Työnantaja arvostaa 53 17 Työnantaja tukee 40 25 Henkilöstö arvostaa 66 3 Arvostan itse 86 1 Haluan jatkaa 64 18 Tehtävä on haluttu 8 75 Luottamustehtävän arvostus

28 parantunut % heikentynyt % Teollisuus22 20 Palvelualan yritys40 25 Kunta34 11 Kuntayhtymä44 13 Valtio44 8 Kaikki35 15 Aseman muuttuminen

29 Osaamisen vahvuudet ja heikkoudet Teema 3

30 Kokoustyöskentely Asioiden esittäminen suullisesti Tiedottaminen Oman tehtävän ymmärtäminen Vuorovaikutus neuvotteluissa Perustaidot Neuvottelujen suunnittelu Ajankäytön suunnittelu Työehtosopimusten tulkitseminen Työlainsäädännön tulkitseminen Ongelmallisen tilanteen selvittäminen työyhteisöissä

31 Vastuun kantaminen omasta toiminnasta Muutoksiin sopeutuminen Uusien asioiden oppiminen Asioiden asettaminen tärkeysjärjestykseen Tunnetaidot Ihmisten innostaminen ja ohjaaminen Ihmisten suostutteleminen Erimielisyyksien sovittelu ja ratkominen Muutosten alullepano ja hallinta Edustettujen henkilöiden tarpeiden ennakointi, tunnistaminen ja täyttäminen

32 Useimmiten koetut tunteet Innostus Tyytyväisyys Riittämättömyys Turhautuneisuus Ilo Voimattomuus Harvemmin koetut tunteet Riemu Ahdistus Suuttumus Välinpitämättömyys Suru Raivo Tunnekuorma 60% kyselyyn vastanneista on kokenut tunnekuormituksen lisääntyneen viime vuosina jonkin verran tai selvästi

33 Kävelylenkiltä Luonnossa oleskelusta Kuntoliikunnasta Lukemisesta Ystävien tapaamisesta Muista kuin ay-harrastuksista TV-ohjelmien katsomisesta Mistä voimavaroja?

34 Henkilöstön edustaja ja työnantaja Teema 4

35 Erilaisen yhteistoiminnan työyhteisöjä yhteistoiminnan laatu työpaikkoja Aktiivinen37 Aktiiviseksi pyrkivä 3 Vakiintunut22 Jännitteinen12 Vakiintumaton 2 Yhteensä76

36 Kokemus työnantajan edustajista Sanaan voi useimmiten luottaa Omaa pyrkimyksiä, joihin on syytä suhtautua varauksin Edut pääosin yhteiset henkilöstön kanssa Neuvotteluvalmiudet kohtuulliset tai hyvät – viime vuosina parantuneet Pyrkii sanelemaan ratkaisut neuvotteluissa Toimii pääsääntöisesti kuten on sovittu, joskin kirjallinen sopimus koetaan usein tarpeelliseksi

37 Asiallinen Rauhallinen Luottamuksellinen Useammin innostunut kuin innoton Avoin Asiaan keskittyvä Yhteistyöhaluinen Muutoksen suunta: parempaan Neuvotteluilmapiiri

38 Koettu yhdenvertaisuus työnantajan ja henkilöstön edustajan välillä Yleisesti ottaen koetaan enemmän yhdenvertaisuutta kuin eriarvoisuutta Kunnissa vallitsee suurin yhdenvertaisuus Palvelualojen yrityksissä koetaan enemmän eriarvoisuutta kuin yhdenvertaisuutta

39 Yhteistyösuhteet työnantajan edustajiin Henkilöstöpäällikkö ja työsuojelupäällikkö koetaan tärkeäksi, ei kovin läheiseksi, ei kovin hankalaksi, ajoittain kannustavaksi Ja yhteistyön hänen kanssaan tiiviiksi, vastavuoroiseksi, luottamukselliseksi, yhteistyöhakuiseksi Ylin johto koetaan tärkeäksi, usein etäiseksi, useammin hankalaksi, harvemmin kannustavaksi

40 Normivalvojasta muutosvoimaksi Toiminnan kohdentamista uudelleenarvioitava Tehtävää säätelevä normisto kehittäjän roolia tukevaksi Aseman parantaminen ja ajankäytön mahdollisuuksien lisääminen Yhteistoiminnallisia suunnittelukäytäntöjä Suunnittelupätevyyksiä ja ammatillisuutta tehtävässä vahvistettava Kumppanuusmalli yhteistoiminnan lähtökohdaksi Ennakkoluulottomuutta uusien yhteistoimintamuotojen kehittämiseen


Lataa ppt "Henkilöstön edustaja työpaikan muutosvoimana. Toimeksianto: TELKE –työryhmä Rahoitus: Työsuojelurahasto Toteutusaika: 2002 – 2004 Toteutus : Aktiivi-Innovaatio."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google