Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2"— Esityksen transkriptio:

1 OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2
Ritva-Liisa Järvelä

2 Tämän luennon sisältö Infoa kurssin vetäjästä Yleistietoa kurssista
Suoritustavat yms. Oppilaan tieto- ja viestintätekniikan (TVT-) taidot 6. luokan päättyessä TVT Opetuskäytössä –teoriataustaa Uusia raportteja

3 Kurssin vetäjästä Kurssista vastaa pääasiassa Ritva-Liisa Järvelä
Antti Lokka, tuokiot viikoilla 9 ja 10 Työhuoneeni: Viv 519, puh ‏ Sähköposti: MUISTA TUOKSUTTOMUUS: EI HAJUVESIÄ, EI TUOKSUVIA DEODORANTTEJA!!!!

4 Kurssista 1/2 Esitiedot: OKLV110, POM-opinnot ja harjoittelut OKLP515 JA OKLA515 Kurssiin kuuluu: Kaksi luentoa (ma ja ti 4.3. klo AgGamma)‏ 8 pienryhmätuokiota (eri ryhmät eri tahdissa, kaikki aloittavat tällä viikolla ks. Korppi!) tai korvaavuustehtävät (en suosittele)‏ Ilmoittaudu ja osallistu vain yhteen ryhmään! Itsenäiset tehtävät: Oppimateriaalin laadintatehtävä Oman tvt-opetuskäytön vahvuudet/heikkoudet Tehtäviä tuokioiden välissä Luentotehtävä luentojen välissä Näytä Optimasta missä kohtaa

5 Kurssista 2/2‏ Käytetään Optima-oppimisympäristöä OKLV120 – Kevät 2014 ( ja sen jälkeen kun olen saanut aikaiseksi, myös uutta Peda.net-versiota  Osallistuminen: Luennoille ja tuokioille (2 luentoa, 8 tuokiota) TAI korvaavien tehtävien teko (joka tuokiosta oma tehtävä!)‏ Kun olet saanut kaikki tehtävät valmiiksi, lähetä kurssin pitäjälle sähköposti

6 Tehtävä Menkää 3-4 hengen ryhmiin.
Pohtikaa muutama minuutti seuraavia kysymyksiä: Mikä on tieto- ja viestintätekniikan asema alakoulussa? Mitä oppilaille pitäisi opettaa TVT:stä (tähän palataan tämän viikon pienryhmissä)? Opettavatko opettajat mielestänne näitä asioita? Jos eivät, mikseivät? Tulosta taitoja 90kpl. Jaa luennolla Laita ryhmiin pohtimaan n. 3 minuutiksi 6

7 Opintojakson tavoitteet 1/2
Pohditaan TVT:n merkitystä oppimisessa ja opettajan työssä. TVT:n tuomia mahdollisuuksia ja haasteita suomalaisessa koulujärjestelmässä. Tekniikan asettamia haasteita oppilaiden eettisessä kasvatuksessa. Omaa tvt-osaamista

8 Opintojakson tavoitteet 2/2
Harjoitellaan Miten teknologiaa käytetään pedagogisessa kontekstissa Tehdään Oma suunnitelma siitä, miten tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään alakoulussa Oma tvt-pohjainen opetusmateriaali tai opetuskokeilu harjoittelun yhteydessä tai sijaistaessa tai jonkun tutun opettajan kanssa tai…

9 Tuokioiden aiheet (alustava)‏
1. TVT alakoulussa, GoogleDrive, opetussuunnitelmat 2. Pelit opetuksessa 3.-4. Vuorovaikutteinen kosketustaulu (2 kertaa) 5. TVT, etiikka ja tekijänoikeudet Netiketti Facebook ym sosiaalinen media Kiusaaminen Mikä on opettajan vastuu? 6-7-Digitaalinen kuvan- ja videonkäsittely (2 tuokiota, Antti Lokka) 8. Vaihtoehtokerta Taulukkolaskenta Tvt-ohjeen tekeminen Peda.net Pilvipalvelut TOIVOMUKSIA?! Lähetä sähköpostia minulle, jos on! Antti Lokka: Kuvaamataidon didaktiikan lehtori

10 Tuokioista Kesto 90min Paikka: YOL139
Jos et hyvästä syystä pääse paikalle, tee tuokion tehtävät itsenäisesti hyvin ja perusteellisesti pohtien! Tämä ei ole kuitenkaan suositeltavaa, koska opintojaksolla ei niinkään harjoitella omia taitoja, vaan pohditaan yhdessä muiden kanssa opettamista Jos teet tehtävän tulematta demolle, tee se viikon kuluessa demosta

11 Itsenäiset tehtävät (1)
Tee oppimateriaali vuorovaikutteisen kosketustaulun käyttöä varten Suunnittele jostakin oppiaineesta/aihekokonaisuudesta vähintään 5 oppitunnin mittainen kokonaisuus, jossa käytät kosketustaulua monipuolisella tavalla Oppilaslähtöinen työtapa! Voit käyttää pohjana valmiita Promethean Planetissa olevia materiaaleja, mutta tässä tapauksessa sinun osoitettava, mikä on sinun oma osuutesi Oppimateriaaliin liittyy myös konteksti eli kerro, kuinka suunnittelemaasi materiaalia käytät oppilaiden kanssa Jos mahdollista, liitä tämä harjoitteluun!

12 Itsenäiset tehtävät TAI
Suunnittele, toteuta ja arvioi jokin opetuskokonaisuus, jossa käytät tvt:tä usean eri oppitunnin aikana Voit tehdä tämän harjoitellessasi tai Sijaistaessasi tms.

13 Itsenäiset tehtävät (2)
Pohdi omaa tvt-osaamistasi ja aiheen opettamisen osaamista Mitkä ovat vahvuutesi? Miten voit hyödyntää niitä työssäsi opettajana? Mitkä ovat heikkoutesi? Mitä aiot niille tehdä? Kirjaa nämä ja palauta yhdessä muiden tehtävien kanssa

14 Oppilaan TVT-taidot 6. luokan päättyessä
Raportti ”Perusopetuksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön sekä oppilaiden tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen kehittämissuunnitelma” (2005)‏ Optimassa, ks. teksti ”Oppilaan TVT-osaaminen” Optimassa linkki raporttiin: TVT-taitojen kehittämissuunnitelma

15 Opettajan tvt-taidot Tampereen seudun OPE.fi-tasot

16 Mitä ovat mielestäsi ”Tulevaisuuden taidot”

17 Tulevaisuuden taidot 1/2
Tapa ajatella: Luovuus ja innovaatio Kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisu Oppimaan oppiminen, metakognitiiviset taidot Tapa työskennellä: Kommunikaatio Yhteistyö

18 Tulevaisuuden taidot 2/2:
Työvälineiden hallinta: Informaation lukutaito ICT-lukutaito (tietotekniikan käyttötaidot) Kansalaisena maailmassa: Globaali ja paikallinen kansalaisuus Elämä ja työura Kulttuuritietoisuus ja sosiaalinen vastuu Lähde: Juho-Matti Norrena

19 Tehtävä Pohdi hetken yksin millä OPE-tasolla oma TVT-osaamisesi tällä hetkellä on (voit kirjoittaa nämä ylös jos haluat)‏ Mitkä ovat vahvuuksiasi? Mitkä ovat heikkouksiasi? Miten haluaisit kehittyä? Tämän jälkeen kokoontukaa samaan ryhmään kuin äsken ja jakakaa pohdintanne tulokset :) (2-3min)‏

20 TVT opetuksessa nyt ja tulevaisuudessa
Liikenne- ja viestintäministeriön Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Hanke: Tieto ja viestintätekniikka koulun arjessa Hankkeen tavoite: Vuonna 2011 Suomen kouluilla on TVT:n pedagogisessa käytössä ja osaamisessa Euroopan kärkeä OPM: Koulutuksen tietoyhteiskuntakehittäminen 2020

21 TVT nykypäivän koulussa
Tekniset edellytykset olemassa Kuntien välillä eriarvoisuutta Teknologiaa ei kuitenkaan hyödynnetä Tehokkaampi käyttö vaatisi pedagogisia ja rakenteellisia muutoksia Uuden teknologian käyttö ei ole juurikaan juurtunut kouluihin Opettajilla tarvittavat käyttötaidot Ei kuitenkaan pedagogisia taitoja Paljon kokeiluhankkeita. Kokeilun jälkeen palataan kuitenkin usein vanhaan.

22 TVT nykypäivän koulussa (2)‏
Paljon erilaisia teknisiä ratkaisuita. Ovat myös kustannustehokkaita. Suomessa tekninen infrastruktuuri Euroopan huippua Tarvitaan lisää sähköisten oppimateriaalien ja välineiden kehittämistä pedagogisista lähtökohdista. Opettajien pedagoginen osaaminen ja asenteet ovat tulevaisuuden menestyksen tae

23 Teknisiä ratkaisuja Terminal Server –teknologia
Yksi keskuskone, paljon tyhmiä päätteitä. Usein käyttöjärjestelmänä Linux. Toimittajia esim. Opinsys Onko opettajilla käyttötaito? Kannettavat tietokoneet Ns. läppärikärry Ongelmia aiheuttavat koneiden huolto, ylläpito ja hankintahinta. Digi- ja mobiiliteknologiat

24 TVT:n opetuskäytön tulevaisuus
Teknologian opetuskäytön kehittäminen: Paitsi uusi tekniikka, myös uudet pedagogiset mallit! Miten tuoda teknologia pysyväksi osaksi koulun arkea? Tulevaisuudessa kaikki tieto verkossa Onko perinteisellä ”tiedon pänttäämisellä” enää sijaa? Opettajan rooli eettisenä kasvattajana korostuu! Erilaiset mobiililaitteet yms. yleistyvät Miten otetaan huomioon opetuksessa? Tekniikka kehittyy jatkuvasti Opettajan olisi kai pysyteltävä jotenkin mukana?

25

26 Haaste opettajalle Opetella käyttämään tietotekniikkaa itse
ja ylläpitää omaa tietoutta! Opetella opettamaan tietotekniikkaa hyväksikäyttäen Näitä tullaan tällä kurssilla harjoittelemaan :)‏

27


Lataa ppt "OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google