Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulunuorisotyöhanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulunuorisotyöhanke"— Esityksen transkriptio:

1 Koulunuorisotyöhanke 2012-2014
Tomi Kiilakoski Kanuuna-seminaari. Kotka

2 Koulunuorisotyö hanke: näkökulmia
Koulunuorisotyöhankkeen hankekunnat Tutkimuksellisia tulokulmia: millaista nuorisotyötä on koulussa tehtävä työ, mitä on kasvatusalan yhteistyö Hankkeen tutkimuskysymykset Kummihankkeiden asema Tomi Kiilakoski

3 Koulunuorisotyö: kiinnostusta, käynnistymisvaikeuksia, vakiintumista
”Koulu on tällä hetkellä paljon, joka vie paljon myös ajatuksissa aikaa … Se alotettiin voi sanoa niinku nollasta… Sieltä tuli enemmän tietoa, tiesi eri nuorista, millaista niillä oli koulussa, millaisia ongelmia on. Sen jälkeen on lähetty hakemaan sitä, mitä se [yhteistyö] vois olla. … On pitänyt löytää, miten opettaja tekee työtä, mitä se niinku ajattelee. Se on ollut aika vaikeeta.” (Haastattelu. Nuorisotyöntekijä.) Tomi Kiilakoski

4 Hankekunnat Hyvinkää. Nupavälkät, tapahtumien järjestäminen, koulun ja nuorisotyön yhteiset sopimukset. Samaa nuorisotyötä kaikilla kouluilla. Kokkola. Nuorisotyön opetussuunnitelma, nuorisotyö koulun arjessa, osallisuusyhteistyö. Nuorisotyön minimitaso määritelty, kouluilla omat ohjaajat. Tomi Kiilakoski

5 Hankekunnat 3. Kuopio. Eteläisen alueen kouluyhteistyö, erityisesti Martti Ahtisaaren koulu. Alakoulujen kanssa tehtävä yhteistyö. Nuorisotyö vaihtelee koulukohtaisesti. 4. Lahti. Nuorisotyön uudet oppimisympäristöt. Yhden kokeilukoulun seuranta (Kivimaan koulu). Laajalti eri toimintoja, mutta vaihtelee myös alueellisesti. Tomi Kiilakoski

6 Hankekunnat 5. Oulu. Kastellin monitoimitalon suunnittelun seuranta, Kaakkurin alueen lähiseuranta. Yhteisiä linjauksia nuorisotyön asemasta koulussa, mutta myös koulukohtaista vaihtelua. Tomi Kiilakoski

7 Koulunuorisotyö: molemminpuolista kiinnostusta
” Jokin vaan vetää mua sinne.” (Nuorisotyöntekijä.) ” Se on vähän joka paikassa pop tää koulun ja nuorisotyön naittaminen. Mistä se on sitte tullu? Kyllä mä uskon, että nää isot koulut on huomannu, ettei resurssit riitä. … Tarvitaan ulkopuolisia koululle. Se nuorisotyöntekijä on vaan niinku napattu , että hei, se niinku muutenki käy täällä silloin tällöin, sen kans vois tehä vielä enemmän.” (Nuorisotyöntekijä.) Tomi Kiilakoski

8 Miksi nuorisotyö ja koulu ovat lähentyneet toisiaan?
Tulkinta 1. Aiemmin koulun ja nuorisotyön tavoitteet olivat erilaiset , vaikka asiakkaat olivat yhteiset. Erilaisten kehityskulkujen kautta (kouluväkivalta, nuorisokulttuurinen muutos) tarpeet ovat muuttuneet ja tämä on aiheuttanut yhteistyön näkemistä hyödylliseksi. Tulkinta 2. Koululla ja nuorisotyöllä on ollut yhteisiä toimintoja ja nämä kasvatusammattilaiset ovat voineet täydentää toisiaan. Tätä ei ole kuitenkaan aiemmin tunnistettu, mutta viimeisten vuosien aikana tämä on tunnistettu paremmin Nuorisotyö täydentää koulun oppimista ja tuo sinne oman, uuden toimintaympäristön. (Koulu ei ole aiemmin avautunut) 2.2. Nuorisotyöllä ja koululla on paljon yhteisiä kasvatustavoitteita ja –toimintoja. (Yhteistä kasvattajuutta ei ole aiemmin huomattu.) Tomi Kiilakoski

9 Nuorisotyön ja koulun yhteistyö
Kohdennettu nuorisotyö Kaikkiin nuoriin kohdistuva nuorisotyö Painopiste nuoren toimintaan, oppimiseen tai minäkuvaan vaikuttamisessa (nuorten toiminnan tukeminen niin, että hän sopeutuu yhteisöön) JOPO-luokat, kerhot, yksilötason tukitoimet, nivelvaiheen työ. Välituntitoiminnot, tapahtuvat, ohjaus ja neuvonta Painopiste kouluyhteisön toimintaan vaikuttamisessa (yhteisöön vaikuttaminen niin, että se kohtaa eri nuorten tarpeet paremmin.) Moniammatilliset tiimit, aikuisten kouluttaminen. Ryhmäyttämiset joissakin tapauksissa, vanhempainillat. Tomi Kiilakoski

10 Nuori koulussa: passiivisuus, liikkumattomuus, oman toiminnan kätkeminen (Piirros Marika Tervahartiala) Tomi Kiilakoski

11 Rakenteet ja persoona Monissa kunnissa on vuosien varrella ollut kokeiluja koulun kanssa. Näitä ei ole dokumentoitu, ja syystä tai toisesta toiminnot ovat hiipuneet. Muutossuuntia: Persoonakeskeisyydestä rakenteisiin Suunnittelemattomasta suunniteltuun Vain tekemiseen keskittymisestä tekemiseen ja sen dokumentointiin Ohjaajittain vaihtelevasta työstä yhteisiin suuntaviivoihin Koulun tarpeista lähtevistä toiminnoista oman työn priorisointiin ja työn linjaamiseen. Tomi Kiilakoski

12 Rakenteet ja persoona Toisaalta yksi persoonakeskeisyys tuotetaan rakenteellisesti: rehtorin asema yhteistyössä on keskeinen. Koulutuspolitiikan seurauksena rehtorivetoisuus on lisääntynyt 90-luvulta lähtien (Simola & Rinne 2010), ja rehtorin suhtautuminen on ratkaiseva asia työn onnistumiselle ja laajenemiselle. Tomi Kiilakoski

13 Oppilaitokset ja hyvinvointi
Oppilaitosten toimintaa voidaan katsoa sen mukaan, missä määrin eri kentät oppilaitoksissa lisäävät ihmisten toimijuutta ja auttavat heitä voittamaan kohtaamiaan esteitä. Nämä esteet voivat liittyä minäkuvaan, ryhmäsuhteisiin (toisten nuorten kanssa), vanhempiin, yhteiskuntakiinnittymiseen jne. Tomi Kiilakoski

14 Mitä koulussa ollaan tekemässä?
Nuorten väliset suhteet. Ryhmäyttäminen ja muu ryhmädynamiikasta huolehtiminen. Nuorten ja aikuisten väliset suhteet. Kouluyhteisön rakentaminen keskustelevammaksi, ehkä tekevämmäksi. Nuorten ja palvelujärjestelmän väliset suhteet. Nivelvaiheen ongelmien ratkaisu? . Tomi Kiilakoski

15 Mitä koulussa ollaan tekemässä?
Nuorten ja lähiyhteistön/alueen suhde. Vahvistetaan alueellista yhteisöllisyyttä: vanhempainillat, vanhempien tuki, tiedon tavoittaminen. Nuorten suhde yhteiskuntaan (kansalaisuus) Osallisuuden tuki, aktiivisuuden edistäminen Nuorten suhde globaaliin maailmaan Erilaiset kansalaiskasvatuksen tavoitteet Tomi Kiilakoski

16 Motivaatiopohjia koulussa olemiseen
Kohderyhmän tavoittaminen. ”Suurin huoli itsellä on niistä nuorista, joihin on vaikea ottaa kontaktia, ovat hiljaisia koulussa, eivät käy talolla, eikä heillä ole harrastuksia.” Kasvatusalan yhteistyö. Samat asiakkaat – mutta missä määrin tavoitteet nuorten kanssa toiminnassa ovat yhtenäiset? Toisenlainen tieto nuorisotyöstä. Saa sieltä aivan erilaista palautetta, että miten niinkö ymmärretään nuorisotyön nuorten taholta, joka ei käy talolla että se näkee vaan sen mitä mä teen koululla. Tomi Kiilakoski

17 Oppilaitosten keskeinen merkitys nuorten maailmassa
Oppilaitokset ovat vertaisryhmälatautuneita tiloja: niissä ollaan muitten nuorten kanssa nuorisokulttuurisilla näyttämöillä. Ystävien kanssa vietettävästä ajasta oppilaitos on keskeinen. Oppilaitoksissa kohdataan paitsi virallinen koulu, myös epävirallinen koulu – ja molempiin on luotava suhde. Oma luokka tai ryhmä muodostaa sen elinolon ajan keskeisen vertailukohdan. Tomi Kiilakoski

18 Eri yhteisöllisyyksien törmäykset
”Oppilaiden keskinäinen yhteisöllisyys, vaikka se vastaisi hyvin kasvatuksellisia ideaaleja, voi näyttäytyä työrauhaongelmana. Siis, jos yhteisöllisyys hajottaa, ei ole selvää, että koulu tukee yhteisöä. Virallisen koulun on luontevampi olla yhteisöllinen vertikaalisesti [pystysuoraan] kuin horisontaalisesti [vaakatasossa].” (Paju 2011, 40.) Tomi Kiilakoski

19 Nuorten näkökulmaa koulussa käsittelevien tutkimusten teemat
Ryhmäsuhteiden tärkeys ja yksinjäämisen pelko Tavallisuuden vaade. Ryhmäsuhteet eriarvoistavat nuorten kokemusta. Kouluosallisuuden osittainen ohuus. Kouluyhteisö ei synny itsestään, se on rakennettava. Koulukiusaaminen on ryhmäsuhteiden ongelma. Nuorten tiedon tärkeys ja aikuisille puhumisen vaikeus. Nuoren tukeminen edellyttää rakenteita, tukea ja, yhteistyötä eri toimijoiden kanssa sekä yksilöllisen tilanteen huomioimista Tomi Kiilakoski

20 Hankkeen kehittämisen ja tutkimuksen kohteet
1. Toimijuus on oppimista, oppiminen on toimijuutta 1.1. Nuorten demokratia- ja vaikuttamistoiminta. - 1.2. Nuorisotyössä oppiminen ja nuorten uudet oppimisympäristöt Tomi Kiilakoski

21 Hankkeen kehittämisen ja tutkimisen kohteet
2. Koulu on enemmän - Yhteinen vastuu kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä 2.1. Yhteinen kasvattajuus Koulun yhteisöllisyyden vahvistaminen Tomi Kiilakoski

22 Kummihankkeet Hankkeeseen haki kaksitoista kuntaa, näistä valittiin viisi. Muut valittiin kummihankkeiksi. Tutkimuksessa tulisi turvata mahdollisuus perehtyä syvemmin viiden kunnan toimintaan. Mutta on myös katsottava, miten kummihankkeen hyötyvät toiminnasta. Tomi Kiilakoski

23 Kummihankkeet Seminaarit sekä vuoden 2013 alussa, että syksyllä Tilaisuudet ovat avoimia kaikille Kanuuna-kunnille. On toivottavaa, että kummihankkeet tiedottavat toiminnastaan hankkeen kehittäjä-tutkijalle ja käyvät keskusteluja – tämä parantaa tutkimusta ja voi tuoda uusia näkökulmia kummikuntiin. Tomi Kiilakoski

24 Kummihankkeet Kummihankekunnilla on mahdollisuus kutsua tutkija omaan kuntaansa ulkopuoliseksi konsultiksi, kouluttajaksi tai osallistumaan kehittämiseen yhden kerran hankekauden aikana ( ). Hankkeessa kartoitetaan, onko tarvetta tai mahdollista verkostoida koulun ja nuorisotyön yhteistyötä tekeviä työntekijöitä keskenään. Tällaisiin verkostoihin kummihankkeiden edustajat ovat tervetulleita. Tomi Kiilakoski

25 Raportoinnin tavat – miten tietoa eteenpäin
Seminaarit Kanuuna-kunnille (paikkana hankekunnat?) syksyllä ja keväällä Verkkoraportointi työpapereina. Kanuunan sivut? Kommentti? Tieteellinen raportointi. Seminaarit ja artikkelit. Loppuraportti kirjamuodossa. Tomi Kiilakoski

26 Hankkeen aikataulu Syksy Toiminnan käynnistäminen, työntekijähaastattelut. Kevät Osallistuva havainnointi, haastattelut, muu aineistonkeruu. Aineiston analyysi ja välitulosten laatiminen. Syksy Kehittämiskokeilujen seuranta. Löydösten ja niiden taustalla olevien prosessien avaaminen. Nuorten tiedon kerääminen. Tulosten analysointia, dialogia tutkimuslöydösten ja kentän välillä. Kevät Tutkimuksen kenttävaiheen loppujakso. Kehittämishankkeiden seuranta ja evaluaatio. Arvioivaa tutkimusta hankkeiden vaikutuksista ja luonteesta. Nuorten tiedon kerääminen. Lisääntyvä dialogi kentän ja tutkimuksen välillä. Syksy tulosten analysointi ja raportointi. Dialogia kentän ja tutkimuksen kanssa. Tomi Kiilakoski


Lataa ppt "Koulunuorisotyöhanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google