Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAarno Ahola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 INTERNET ON MEDIA EI TEKNOLOGIA
2
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 www.matkailumarkkinointi.com/rtg
3
9.00 - 11.30 Sähköisen markkinoinnin perusteet 11.30 - 12.30 Lounas 12.30 - 17.00 Internet-markkinoinnin suunnittelutyöryhmä
4
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 KUKA?
5
VAATEKAUPPA
6
WWW-sivu
7
WWW-sivu
8
8 www-sivu Kuvagalleria Mobiili Yhteisö Blogi Video Karttapalvelu Yhteisö www-sivu Mashup www-sivu
9
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 2. MIKSI?
10
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 I D A A
11
TAVOITE
12
KÄVIJÄT
13
KONVERSIO
14
BUDJETTI?
15
80/20
16
MUUTOS?
17
Internetin radikaali muutos käynnissä •Teknologian sijaan on muuttumassa sen toimintalogiikka •Verkko on muuttumassa dynaamiseksi, yhteisölliseksi ja multimediaa hyödyntäväksi paikaksi •Muutoksen on teknisesti tehnyt mahdolliseksi nopeutuneet verkkoyhteydet ja halventunut tiedon varastointi •Todellisuudessa sen on tehnyt mahdolliseksi verkon käyttäjät
18
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Suuntauksia Internetissä • Web 2.0 –Käyttäjien yhteisöt, yhdessä tuotettu palvelu, ohjelmat ja sisältö • Long tail – teoria –Vähemmän on enemmän • Multimedia – Laajakaistat ja alentuneet tiedon varastointikustannukset
19
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Long Tail www.thelongtail.com
20
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 TILASTO KATSAUS
21
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Matkailutilastoja •Matkailutuotteet suosituimpia Internet-ostoksia, vaatteet ja kengät toiseksi suosituimpia •Nettiä käyttävistä kuluttajista 85 prosenttia hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä. •Online-matkailijat ovat suunnitelleet matkansa etukäteen, mutta varaavat sen viime minuuteilla Internetistä •Lähes kaikki netin käyttäjät selailevat tuote- ja palvelutietoja ja 2/3 matkatietoja •Lähes 50 prosenttia Lapin suurten hiihtokeskusten matkailijoista varasi majoituksensa tai joitakin lomansa aktiviteetteja internetissä vuonna 2007
22
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Scandinavian Travel Market, Gross Bookings (€M) and Online Penetration, 2006-2010, PhocusWright
23
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 MITEN?
24
1. OIKEALLE HENKILÖLLE
25
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 MARKKINOINTI?
26
INTERNET- MARKKINOINTI = MARKKINOINTIA INTERNETISSÄ
27
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Segmentointi Kohderyhmä
28
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 2. OIKEAAN AIKAAN
29
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 KYLPYLÄLOMA TALLINNAAN
30
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Matka prosessi • Palvelun valinta • Matkan motiivi usein jo selvillä • Ostopäätöksen vahvistaminen • Kokemuksen onnistuminen •Uusintaostos •Kanta-asiakkaaksi ja käyttäjäksi •Suosittelu • Kokemuksen vahvistaminen MatkavalintaEnnen matkaaMatkaKotimatkaMatkan jälkeen Lisämyynti Mobiilipalvelu Verkkopalvelu Markkinointiviestintä
31
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 3. OIKEALLA VÄLINEELLÄ
32
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sähköisen markkinoinnin välineitä • Sähköinen suoramarkkinointi ja syötteet • Yhteisömarkkinointi mm. yhteisöt, kuvagalleriat, blogit, sosiaaliset suosittelupalvelut, virtuaalimaailmat ja pelit • Verkkomainonta mm. bannerit, kampanjasivustot, sponsorointi ja kilpailut
33
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sähköisen markkinoinnin välineitä • Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi • Hakukonemarkkinointi • Linkitys • Mobiilimarkkinointi • www-sivut
34
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Hakukoneoptimointi • noin 80% www-sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta • Hakutulosten 10 ensimmäisen joukossa oleminen tärkeää • Sisältää joukon keinoja joiden avulla yrityksen sivut saadaan näiden 10 joukkoon valituilla ja mahdollisimman monella mulla hakusanoilla tai fraaseilla, huom. Long tail • Aktiivinen, koko ajan seurattava prosessi
35
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Hakukoneoptimointi -keinot 1. Linkitys 2. Laadukas runsas sisältö 3. Teknisten ongelmien poistaminen 4. Muita vähemmän tärkeitä keinoja, joista tärkein kenties tällä hetkellä Title-tag
36
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kirjoittaminen 1.Otsikoi hyvin 2.Väliotsikoi 3.Kirjoita luonnollista kieltä 4.Riittävän pitkä teksti 5.Toista tärkeitä sanoja muutaman kerran (älä liioittele) 6.Artikkeleita voi olla useampia samasta aiheesta
37
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Linkitys • Tärkein yksittäinen markkinontikeino • Hanki mahdollisimman sivuillesi paljon laatulinkkejä • Keinoja hankkia linkkejä satoja, mutta tehokkain tapa on tehdä hyvät sivut • Luonnollinen teksti esim. Melontaa Muoniossa • Sisäinen linkitys • Linkitä suoraan oikeaan sisältöön, huom. kielet • Järjestelmällinen prosessi
38
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Hakukonemainonta - Google Adwords • Maksetut eli sponsoroidut linkit • Maksetaan PPC • Oikein käytettynä tehokas työkalu, ei kuitenkaan enää samanlainen aarreaitta kuin pari vuotta sitten • Googlen lisäksi hakutulokset leviävät partnereiden kautta useille sadoille muille sivuille • Useat yritykset tarjoavat, vältä puhelinmyyjiä • Muista myös muut hakukoneet ja kieliversiot!
39
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sähköpostimarkkinointi • Sähköposti on Internetin eniten käytetty sovellutus • Yksinkertaisimmillaan sähköpostin lähetystä • Matkan eri vaiheet • Kustannukset asiakaskontaktia kohden pieniä • Varo spämmäämistä • Mahdollista rakentaa pitkälle meneviä automaatioita • Muista signature! • Kuvallinen vs. teksti • Käytettävä ohjelma? • Opettele Cc: ja Bcc:n käyttö
40
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sosiaaliset mediat Sosiaalisten medioiden hyväksikäyttö on parhaimmillaan erittäin tehokasta markkinointia. 1)Käytetään hyväksi olemassa olevia 2)Perustetaan oma 3)Lisätään sosiaalisia ominaisuuksia oman verkkopalveluun Voi jopa korvata koti- tai kampanja sivut Ks. www.matkailumarkkinointi.info
41
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Blogit • Hakukoneet rakastavat blogimuotoista julkaisua • Mahdollistavat monia tehokkaita markkinointitoimenpiteitä • Sitouttaa lukijansa –> RSS • Antaa mahdollisuuden sitouttavaan viestintään • Yhteisöllistä toimintaa
42
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Affiliate eli kumppanuus-markkinointi • Kumppanuusohjelmien muodostamiseta ja ylläpitoa • Esim. bannereita tai varausikkunoita muiden sivuilla • Maksetaan yleensä cost-per-click(CPC) tai cost-per-action (CPA) • www.tradedoubler.fi • Googlen AdSense, adsense.google.com • Googlen banneri-, mobiili- ja paikallishaut • Satoja muita verkostoja • Omat verkostot
43
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Bannerit • Eivät läheskään yhtä tehokkaita kuin haluaisi • Toimii myös imagomarkkinointina • Bannerin tarkoitus on saada käyttäjä klikkaamaan sitä! • Kaikkinainen klikkaamaan houkuttelu suotavaa • Kannattaa hoitaa CPA:lla! (tai CPC)
44
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Muita markkinointivälineitä • Kuva- ja videogalleriat • Karttapalvelut ja navigaattorit • Sosiaaliset suosittelumediat • MMOG:t, muut pelit ja virtuaalimaailmat • Mobiilimarkkinointi
45
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 4. MYY LISÄÄ
46
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Lisämyynti • Tehokkainta myyntiä • Parhaimmillaan koetaan hyväksi asiakaspalveluksi • Kaikissa liiketoiminnan vaiheissa järjestelmällisesti • Henkilökunnan koulutus • Teknologia
47
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009
48
5. SEURAA
49
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Seuranta • Järjestelmällisesti • Säännöllisesti • Ainut tapa oppia omasta markkinoinnista • Yleislukujen sijasta seurattava TULOSTA -> yleensä runsaasti kehittämisen varaa
50
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kertaus TavoiteKohdennaTavoita Koko suhteen ajan Myy lisää Seuraa
51
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 VERKKOPALVELU
52
KÄVIJÄT
53
KONVERSIO
54
KISS
55
CONTENTISKING
57
Verkkokaupan top 10 virheet 1. Markkinoinnin unohtaminen 2. Jumiudut hiomaan verkkokauppaasi loputtomiin ennen julkaisua 3. Unohdat, ettei tuotteisiin voi koskea 4. Et ymmärrä, että verkkokaupan asiakkaat eivät ole kovin sitoutuneita 5. Liiallinen panostaminen perinteiseen mediaan
58
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Verkkokaupan top 10 virheet 6. Verkkokauppasi ei vaikuta luotettavalta 7. Etusivu vie kaiken suunnitteluajan 8. Lisämyynnin unohtaminen 9. Verkkokaupan tilastotietojen huomiotta jättäminen 10. Kivijalkamyymälän ja verkkokaupan synergiaetujen unohtaminen
59
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Verkkopalvelun suurimmat uhat • Riittämättömät kävijämäärät • Liian pieni konversio • Väärin valittu teknologia • Liialliset panostukset teknologiaan ja liian pienet sisältöön ja sen markkinointiin. • Ongelmat teknologiatoimittajan kanssa • Internet-markkinointiosaamisen puute • Organisaation muut ongelmat
60
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kaikki asiat on jo ajateltu, mutta ongelma on ajatella jokin asia uudelleen”. Johann W. von Goethe
61
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kodja Consulting Ilkka Kauppinen 050 562 0638 ilkka.kauppinen@matkailumarkkinointi.com www.matkailumarkkinointi.com http://matkailumarkkinointi.blogspot.com
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.