Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi 17.4.2012 LAMK Kirsi Mikkola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi 17.4.2012 LAMK Kirsi Mikkola."— Esityksen transkriptio:

1 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi 17.4.2012 LAMK Kirsi Mikkola

2 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hakukonemarkkinointi

3 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

4 Googlen SERP ja AdWords SIVU 4

5 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hakukoneoptimointi - keinot Linkitys Laadukas, ainutlaatuinen, muuttuva, runsas ja kiinnostava sisältö Sosiaalinen media Teknisten ongelmien poistaminen Runsaasti muita vähemmän tärkeitä keinoja

6 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävävinkki Katsotaan mitä ihmiset hakee https://adwords.google.com/select/KeywordToolExte rnal https://adwords.google.com/select/KeywordToolExte rnal

7 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävävinkki Katsotaan miten yrityksen sivuille linkitetään http://www.opensiteexplorer.org/ http://www.opensiteexplorer.org/

8 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto Otsikoi hyvin Väliotsikoi Kirjoita luonnollista kieltä Riittävän pitkä teksti

9 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto Toista tärkeitä sanoja muutaman kerran (älä liioittele) Artikkeleita voi olla useampia samasta aiheesta Tämä kalvo näytettävä kaikille www-sivujen sisällöntuottajille!

10 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Näin saat linkkejä Sisällön kehittäminen Hakemistot Sisäiset linkitykset Linkinvaihdot ja pyynnöt Linkbaits eli linkkiankkurit Linkitykset sosiaalisissa medioissa

11 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Yleisimmät ongelmat Liian vähän linkkejä sivuille muilta sivuilta Liian vähän tekstisisältöä sivuilla Samassa osoitteessa olevista erikielisistä sivuista tehokkaasti hakukoneista löytyy vain pääkieli. Erilaiset etusivut, joissa ei mitään sisältöä. (esim. flash-animaatiot tai kielivalinta sivut)

12 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Google Adwords www.google.com/adwords Näkyvyyskanava Google Adwords levittää mainoksenne Googlen hakutuloksiin ja muihin verkostoihin AdSense -ohjelman avulla mahdollista myös tienata omilla sivuilla SIVU 12

13 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Google Adwords Äärimmäisen tehokas apu verkkonäkyvyyden kasvattamiseen silloin, kun tarvitaan näkyvyyttä nopeasti (esimerkiksi juhannussesonki, pikkujoulusesonki tms.) tai silloin kun kilpailu hyvillä hakusanoilla on kovaa Googlen lisäksi mainokset leviävät muille sivustoille, jotka haluavat näyttää mainoksia Hinnoittelu perustuu omiin budjetteihin – Päiväbudjetti ja hintakatto, kuinka paljon on valmis maksamaan klikkauksesta – Maksat vain, kun linkkiä klikataan SIVU 13

14 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Google Adwords Googlen avainsanatyökalulla voi arvioida, millaisia hakusanoja käytetään paljon ja millaisia teidänkin kannattaisi käyttää Mainokset tehdään itse tai ulkoistetaan mainoksia tekevälle kumppanille Maksut veloitetaan luottokortilta SIVU 14

15 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Google Adwords Jos haluat tehdä mainoksia itse, pääset kirjautumaan palveluun Google-tilisi tunnuksilla osoitteessa www.google.com/adwords www.google.com/adwords Kannattaa aloittaa pienellä budjetilla ja seurata tarkasti, millaiset avainsanat oikeasti tuottavat tulosta – (Pelkkä näkyminen Googlessa harvoin vielä tuo rahaa) Mainoksissa näkyy vain lyhyt teksti, kiinnitäthän erityistä huomioita siihen Linkitä mainoksesta suoraan sille sivulle, josta asiakas pääsee ostamaan ja löytää tarvittavat tiedot – Eli ei etusivullenne! SIVU 15

16 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

17 Bannerit

18 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Bannerit Bannereiden keskimääräinen klikkiprosentti on vain 0,05 % - 0,08% Kaikenlainen ilmainen ja arvonnat nostavat klikkiprosenttia Helpoiten banneritilaa voi ostaa eri mediatoimistoilta Melko kallis markkinointimuoto

19 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Bannerit Jos sivujen konversio on pieni, on bannerimainonta melko tehotonta ja kallista. Jos sivusi konversio on suuri ja myymiesi tuotteiden keskihinta korkea, kannattaa panostaa klikkipohjaisesti hinnoiteltuihin bannereihin ja muuhun markkinointiin. Sopii imagomarkkinointiin

20 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi

21 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi Suomessa useita toimijoita, joista suurimmat TradeTracker ja Tradedoubler Hinnoittelu perustuu tulokseen (CPA) Erittäin vähän hyödynnetty työväline Suomessa Vaatii verkkomyynnin tai –varaamon omilla sivuilla

22 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy TradeTracker www.tradetracker.com/fi Näkyvyyskanava Palvelu levittää yritysten omia bannereita muille sivuille hankkien kävijöitä ja asiakkaita yrityksen kotisivulle Esimerkkejä, mitkä matkailualanyritykset hyödyntävät jo TradeTrackeria: http://www.tradetracker.com/fi/fi/portfolio/campaig n?categoryID=26 http://www.tradetracker.com/fi/fi/portfolio/campaig n?categoryID=26 SIVU 22

23 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy TradeTracker Affiliatemarkkinointia tarjoavista palveluista edullisin – Päätät itse, mitä olet valmis maksamaan mainostesi näyttämisestä – ”Komissio voi rakentua eri osista: klikkauskomissio (CPC), liidikomissio (CPL), myyntikomissio (CPA), näyttökomissio (CPM) ja/tai kiinteästä palkkiosta, joka maksetaan vasta kun sovittu tulos on saavutettu. ” Tämän palvelun kautta pääsee siis mukaan muille sivustoille, jotka haluavat markkinoida teitä – Vasta kun myyntiä tapahtuu (CPA), alkaa raha vaihtaa omistajaansa SIVU 23

24 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy TradeTracker Mahdollisuus myös ansaita omilla sivuillasi Yritykset toimittavat valmiit mainokset palveluun (tekstit, kuvat, html, jne.) Hinnoittelette itse, kuinka paljon haluatte maksaa – Mitä suurempia komissioita voi antaa, sen useampi haluaa ottaa mainoksia sivuilleen – Muistakaa! Ei maksua, jos myyntiä ei synny (CPA) SIVU 24

25 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävävinkki Katsotaan mitkä ovat minkin maan suosituimpia www-sivuja www.alexa.comwww.alexa.com

26 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit

27 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit Hakukoneet rakastavat blogimuotoista julkaisua Blogeihin on helppo hankkia linkkejä Sitouttaa lukijan Mahdollistavat monia muita tehokkaita markkinointitoimenpiteitä

28 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit Suosituin palvelu ovat mm. www.blogger.com ja www.wordpress.orgwww.blogger.com www.wordpress.org Erinomaisia mm. www.kamppaemanta.net ja www.perjantaireseptit.fiwww.kamppaemanta.net www.perjantaireseptit.fi Lisää suosittuja matkailublogeja: http://bit.ly/zCgnWDhttp://bit.ly/zCgnWD

29 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kuva- ja videopalvelut

30 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kuvapalvelut Erilaisten palveluiden kautta kuvagallerioiden kuvat leviävät erittäin laajasti Matkailualalla kuvat erittäin tärkeitä Galleriat levittävät kuvia eri palveluihin Toimivat myös myynnin apuvälineenä http://picasaweb.google.com/Taigakoru http://picasaweb.google.com/Taigakoru Picasan lisäksi suosittuja mm. Panoramio ja Flickr

31 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Ilmaisia kuvia käyttöönne Netissäkin täytyy kunnioittaa tekijänoikeuksia. Ilmaista mediaa löytää ns. Creative Commons lisenssillä http://search.creativecommons.orghttp://search.creativecommons.org Muista ilmoittaa tekijä näitä käyttäessäsi!

32 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Videopalvelut Viraalivideo, myynti- ja markkinointivideo vai asiakaspalvelua Videoiden merkitys tulevaisuudessa markkinoinnissa tulee kasvamaan entisestään Keskeiseen asemaan nousee videoiden jakelu Suosittuja palveluita Youtuben lisäksi mm. Vimeo ja MetaCafe Esimerkki myynnistä ww.youtube.com/user/RRTeamRallyEvents ww.youtube.com/user/RRTeamRallyEvents Esimerkki asiakaspalvelusta http://youtu.be/TyuOdm8MxGMhttp://youtu.be/TyuOdm8MxGM

33 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Videot: Animoto www.animoto.com Animoto on nerokas ohjelma, jolla kuvista saa tehtyä näyttäviä videoita (maksullinen, vuosimaksu 249 dollaria) Esimerkki: http://bit.ly/santaparkvideohttp://bit.ly/santaparkvideo SIVU 33

34 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mobiili Kännykkä taskussa lähes jokaisella Internetin käyttö kännykällä on nopeassa kasvussa. Monen sosiaalisen median käyttö kännykällä yleistä. Vaatii ulkomaisille langattoman verkon!

35 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Pelaaminen Arvioiden mukaan tulee olemaan maailman yleisintä markkinointia vuonna 2018. Jos nyt peleissä mainostaminen helppoa ja suhteellisen edullista esim. AdMob –palvelun kautta.

36 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Pelaaminen

37 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kertaus ja kiitos! Kirsi Mikkola KIITOS PALAUTTEESTASI NYT! – www.liiketoiminta.info/palautteet www.liiketoiminta.info/palautteet


Lataa ppt "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi 17.4.2012 LAMK Kirsi Mikkola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google