Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elinkeinoelämän tarpeet ja huippuosaajan rooli Puheenjohtaja Antti Herlin Skills Finland ry:n laivaseminaari 22.3.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elinkeinoelämän tarpeet ja huippuosaajan rooli Puheenjohtaja Antti Herlin Skills Finland ry:n laivaseminaari 22.3.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Elinkeinoelämän tarpeet ja huippuosaajan rooli Puheenjohtaja Antti Herlin Skills Finland ry:n laivaseminaari 22.3.2007

2 2 Kansainvälistyvä toimintaympäristö haastaa uudistuksiin koulutuspolitiikassa •Globalisaatio ja kansainvälistymisen pakko •Palvelujen digitalisoituminen ja siirtyminen verkkoon •Väestön ikääntyminen ja nuorten ikäluokkien pieneneminen •Maahanmuuton kasvu ja monikulttuurisuuden lisäys •Nopeutunut teknologian, työelämän ja työtehtävien muutos •Muuttuvat osaamisvaatimukset •Pk-yritysten merkityksen kasvu •Koulutuspalvelujen tarjonnan kasvu, kilpailu ja kansainvälistyminen

3 22.3.2007 3 VÄESTÖN KOULUTUSTASO 2004 20 – 64 -vuotiaat Lähde: Tilastokeskus; Oppilaitostilastot 2005

4 22.3.2007 4 Rekrytoinnin ennakoitu koulutusrakenne EK:n jäsenyrityksissä yhteensä vuonna 2005 *sisältää oppisopimus- koulutukseen tai alakohtaiseen ammatilliseen koulutukseen rekrytoitavia Lähde: Osaavaa henkilöstöä yrityksiin –tiedustelu, EK 2005

5 22.3.2007 5 Rekrytointivaikeuksien esiintymistiheys teollisuudessa, rakentamisessa ja palveluissa 1998–2006, %

6 22.3.2007 6 Rekrytointivaikeuksia kokeneiden yritysten osuus EK:n jäsenyrityksistä 2006, % 35 32 33 71 010203040506070 Koko EK Palvelut Teollisuus Rakentaminen

7 22.3.2007 7 Rekrytointitarve EK:n jäsenyrityksissä tehtävissä, joissa on ollut rekrytointivaikeuksia lokakuussa 2006, tehtäväryhmät, henkilöä 133 138 162 1013 352 419 464 478 535 792 913 1194 1439 1455 1487 2032 2277 2331 04008001200160020002400 Huolto- ja kunnossapitotyö Maalausalan ammattityö Koneistus Kokoonpanotyö Teknisten palvelujen suunnittelutyö Myynti- ja markkinointityö Työnjohtotyö Tietotekniikkatyö Kaupan myyntityö Terveys- ja sosiaalipalvelutyö Insinöörit ja DI:t Hitsaus ja levytyö Rakentamisen ammattityö Kiinteistö-, siivous- ja vartiointityö Asennustyö Kuljetus-, jakelu- ja varastotyö Hotelli- ja ravintolatyö Teollisuuden tuotantotyö

8 22.3.2007 8 3 6 7 10 12 1 3 14 18 10 5 02468 1214161820 Muu syy Työttömyysturvaan ja sosiaalietuuksiin liittyvät syyt Alan tai yrityksen huono imago Työpaikan sijainti ja kulkuyhteydet Työaikaan tai palkkaukseen liittyvät syyt Vaadittavat henkilökohtaiset ominaisuudet Puutteet tietotekniikan osaamisessa Puutteet kielitaidossa Puutteet monitaitoisuudessa Puutteet työpaikkakohtaisessa erityisosaamisessa Puutteet ammatillisessa peruskoulutuksessa Puutteet työkokemuksessa Rekrytointivaikeuksien syyt EK:n jäsenyrityksissä 2006, %

9 22.3.2007 9 Osaaminen rakentuu lujalle perustalle •Perusopetukseen riittävät voimavarat osaamispohjan varmistamiseksi ja erilaisten koululaisten kannustamiseksi kykyjensä mukaisiin suorituksiin •Peruskoulun jälkeen jokaiselle nuorelle jatkokoulutuspaikka lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työharjoittelussa tai niihin valmentavassa koulutuksessa –lähes viidesosa nuorista ikäluokista jää yhä vaille ammatillista koulutusta tai tutkintoa peruskoulun/ lukion jälkeen •Työ- ja käytäntöpainotteisista opetus- ja oppimismuodoista silta peruskoulusta ammatilliseen koulutukseen •Teknologian, yrittäjyyden, suvaitsevaisuuden ja kansainvälisyyden kasvatukseen erityistä huomiota •Opettajien korkea osaaminen on tärkeää kaikilla koulutusasteilla. Opettajilla on oltava myös riittävä työelämän tuntemus

10 22.3.2007 10 Vahvaa ammatillista osaamista työelämän tarpeisiin •Ammatillisen koulutuksen houkuttelevuutta lisätään ja koulutuksen sisältöjä parannetaan vastaamaan työelämän tarpeita mm. oppilaitosten ja elinkeinoelämän vuorovaikutusta lisäämällä. •Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen rakennetaan myös PK-yrityksille soveltuvia malleja. •Ammatilliseen koulutukseen kehitetään joustavampia ja työelämälähtöisempiä ammattikohtaisia tutkintoja, joita voi suorittaa moduuleina, työharjoittelua painottaen sekä opiskelua ja työtä yhdistäen. Oppisopimuskoulutusta lisätään. •Eri alojen työnjohto- ja muihin vastaaviin esimiestehtäviin kehitetään soveltuvia koulutusratkaisuja ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä.

11 22.3.2007 11 Osaamisen uusia haasteita •Toimialarajojen hämärtyminen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntyminen rajapinnoilla •Eri henkilöstöryhmien tehtävärajojen madaltuminen

12 22.3.2007 12 Muuttuvat osaamistarpeet •Yleiset osaamistarpeet –Perusosaaminen: luku-, kirjoitus- ja laskutaito; media/digitaalinen lukutaito –Sosiaalinen osaaminen: yhteistyö- ja kommunikointitaidot –Monikulttuurinen osaaminen: kielitaito, kyky kohdata eri kulttuureita –Analyyttinen osaaminen: ongelmanratkaisu- ja arviointitaidot –Yrittäjyysosaaminen: sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taidot –Elinikäisen oppimisen taito

13 22.3.2007 13 Osaamisen uudet ulottuvuudet Koulutustaso Monialaisuus Ydin- osaaminen

14 22.3.2007 14 Ammatillisen peruskoulutuksen työssäoppiminen

15 22.3.2007 15 Työssäoppiminen yrityksen kannalta •Tutustuminen nuoriin jo koulutuksen aikana •Onnistunut työssäoppiminen helpottaa rekrytointia •Valmistuneen nuoren osaamistaso korkeampi •Hyöty yhteistyöstä oppilaitoksen kanssa •Mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöihin •Edellyttää panostusta nuorten opastamiseen ja hyvien työssäoppimispaikkojen järjestämiseen •Työpaikkaohjaajat on perehdytettävä ohjaukseen

16 22.3.2007 16 Työssäoppimisen merkitys nuorille •Mahdollisuus tutustua työelämään ja eri yrityksiin jo opiskeluaikana •Oman identiteetin vahvistuminen •Vaihtelua ja motivaatiota opiskeluun •Tuntuma yrityksiin mm. työskentelytavat, tekniikka, henkilöstö •Parempaa ammatillista käytännön osaamista jo opiskeluaikana •Paremmat työllistymismahdollisuudet koulutuksen jälkeen

17 22.3.2007 17 Työssäoppimisen merkitys oppilaitoksille ja opettajille •Jatkuva kontakti työelämään – oman osaamisen ajan tasalla pitäminen •Tieto käytetystä tekniikasta ja työmenetelmistä •Tuntuma osaamistarpeiden ja elinkeinorakenteen muutoksiin •Säästöt laiteinvestoinneisssa •Ammatillisen koulutuksen arvostuksen paraneminen

18 22.3.2007 18 Skills Finlandin kilpailutoiminnan tavoitteet •Kilpailutoiminnan tavoitteena oltava –ammatillisen koulutuksen laadun kehittäminen –koulutuksen arvostukseen ja vetovoimaan vaikuttaminen –työelämäläheisyyden kehittäminen


Lataa ppt "Elinkeinoelämän tarpeet ja huippuosaajan rooli Puheenjohtaja Antti Herlin Skills Finland ry:n laivaseminaari 22.3.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google