Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Copyright, Jori Kontio, 2003 Portfolio, verkkotuutor, 15 ov 1. Orientaatio opintoihin, 1 ov 2. Tietoverkko oppimisympäristönä, 4 ov 3. Opettajan monimutoistuva.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Copyright, Jori Kontio, 2003 Portfolio, verkkotuutor, 15 ov 1. Orientaatio opintoihin, 1 ov 2. Tietoverkko oppimisympäristönä, 4 ov 3. Opettajan monimutoistuva."— Esityksen transkriptio:

1

2 Copyright, Jori Kontio, 2003 Portfolio, verkkotuutor, 15 ov 1. Orientaatio opintoihin, 1 ov 2. Tietoverkko oppimisympäristönä, 4 ov 3. Opettajan monimutoistuva rooli, 3 ov 4. Tuutorin tehtävä: Organisointi, oppimsen ohjaaminen, 4 ov 5. Ryhmän ohjaaminen verkossa, 2 ov 6. Koulutuksen päätös, 1 ov

3 Miksi osallistuin ??? •Kotisivujen teko ja kuvankäsittely jo tuttua •Halu verkkopedagogiseksi tukihenkilöksi. Jatkossa enemmän ja enemmän verkkokursseja •Halu oppia rakentamaan verkkokurssi aiheesta kuin aiheesta. Kipinä tähän osallistumisesta OPH:n tilaamaan yksityisen yrittäjän ( = pätevän ) 3 ov:n tarjoamaan koulutukseen •Perehtyä erityisesti LLS -ympäristöön, johon järjestetty koulutusta työpaikalla •Työnantaja maksaa

4 Ryhmän pelisäännöt •Jokaiselta ehdotuksia ryhmän toiminnasta •Keskusteluun osallistuminen •Kukaan ei saa hallita ryhmää tai keskustelua •Kannanotot minä muodossa •Valmistautuminen etukäteen ryhmän aherrukseen •Sähköpostiosoitteiden antaminen muille •Forming, storming, norming & performing

5 Ryhmäyttäminen Vaikeaa mutta antoisaa Erilaisia tapoja: •Itsensä ja vieruskaverin esittely 2 minuutissa •3 ihmispatsasta omasta elämästä •Kiertävä ZIP-läpytys •Zombie ( nimetä keskustasta hyökkäävä ) •Suhdetta kirjoihin kuvaavan postikortin valinta •Nouse, jos samaa mieltä keskustan kanssa •Suomen kartan avulla omien vaiheiden esittely

6 TOOL •Verkkotuutor -kurssin oppimisympäristö •Vaatii salasanan ja käyttäjätunnuksen •Kohtalaisen harvinainen •Hitaanlainen ja ”kankea” •Liikaa päävalikoita •Linkit eivät aukea hiiren kakkospainikkeella •Keskustelu -toiminto •Tehtävien palautus liitetiedostona tai suoraan kirjoittamalla •Ohjaaja ei hallinnut eikä esitellyt

7 Akateemiset opiskelutaidot •Optima Discendum -verkkoympäristö •Helppokäyttöinen, webbipohjainen •3 eri modulia - 3 tutoria •Satoja osallistujia •Selkeät kysymykset •Helppo vastata ympäristön työkaluilla •Nopea palaute •Tietolähteet ympäristössä •Hyväksytyt suoritukset listattu selkeästi •Tuutoreiden esittelyt pintapuoliset

8 Tuutorointi opiskelun eri vaiheisssa •Kohderyhmäanalyysi •Koko kurssi tiivistettävä A4-puolikkaalle •Tuutorointi ennen opiskelun alkua •Tuutorointi opiskelun alkaessa •Tuutorointi kurssin aikana •Tuutorointi lopetettaessa •Tuutorointi kurssin jälkeen

9 Verkko-oppimisen 5 askeleen malli Haltuunotto Lurkkiminen Tiedonvaihto Tiedon käsittely Oppimisen hallinta

10 Verkkotuutorin roolit -Ei yhtä ainoaa toimivaa mallia OpettajaOhjaaja ValmentajaTukija Tarkoin määritellyt tehtävät Opiskelija- lähtöinen Lopputuotokset avoimia Opettaja- johtoinen

11 Anderssonin verkkotuutorin roolit RTSOL:n ryhmän vastaus •Valmistelutyö, perinpohjainen ohjauksen ja sisällön suunnittelu ( aikataulu, tehtävätyypit, vastausten selkeyden korostaminen ) •Diskurssin ylläpito ( lurkkiminen, jatkuva palaute, hihkujien hillintä, nukkujien herättely, keskusteluaiheiden rajaus ) •Asiantuntijan rooli ( opastus relevantteihin tietolähteisiin, yhteenvedon pyytäminen, erilaisten näkökulmien esittely )

12 Verkko-oppimisympäristöjä Perinteinen kotisivu •Teksti, kuvat, linkit, liitetiedostot •Tehtävien jakamiseen tiedostoina •Käytännössä: Tietohallinta; http://www.geocities.com/porokatu/tiedonhallinta.htm http://www.geocities.com/porokatu/tiedonhallinta.htm Tool •Kankea, harvinainen, sisältää kaiken tarpeellisen Optima Discendum •Käyttökelpoinen, sisältää kaiken tarpeellisen WebCT •Muokattava käyttöliittymä, sisältää kaiken tarpeellisen FLE •Muokattavissa, uusimpia Kids •Lapsellisen selkeä ja visuaalinen, aurinko opastaa aloitussivulle LLS

13 Lotus Learning Space Hyviä puolia • Selkeät sisäiset käyttöohjeet • Keskustelu -toiminto helppokäyttöinen • Tehtävien palautus helppoa, 3 eri tapaa • Palautetut ja hyväksytyt tehtävät listattu selkeästi Huonoja puolia • Kurssien sisällöt ei muokattavissa netin kautta • Sisäinen navigointi monimutkaista • Versiopäivityksessä kaikki tehtävä uudestaan • 4:n perusvalikon lisäksi vaikea lisätä omia valikoita, esim. ”tuoreimmat uutiset ”

14 Vierailevat luennoitsijat •R•Raija Airaksinen ( mielenkiintoisia leikkejä ) •M•Maire Syrjäkari ( sitä sun tätä ) •M•Mauri Ylä-Kotola ( 0-tutkimuksen näkökulma ) •I•Ilkka Mäkitalo ( opettajan moniaiset roolit ) •J•Jukka Koro ( mukavaa jutustelua ) •V•Virpi Vaattovaara ( medialukutaito, turhan tuttua ) •J•Juha Lindfors ( teekkareiden verkkokurssi ) •S•Sirpa Liimatta ( ryhmän ohjaamisesta, sanahelinää ) •P•Päivi Karppinen ( vuorovaikutuksesta, irrallista ) •T•Timo Portimojärvi ( PBL, käytännön toteutuksen haaksirikko )

15 Tuutorin ohjeentaulu Harkittu toteutus Selkeä tehtävänanto Takaraja vastausten palauttamiselle Nopea palaute vastauksiin Arvioinnit taulukoituna Eteenpäin pukkaaminen


Lataa ppt "Copyright, Jori Kontio, 2003 Portfolio, verkkotuutor, 15 ov 1. Orientaatio opintoihin, 1 ov 2. Tietoverkko oppimisympäristönä, 4 ov 3. Opettajan monimutoistuva."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google