Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelijahyvinvointihanke 2.1.2005-31.12.2006 20.2.06 Tarja Lipponen ToKem.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelijahyvinvointihanke 2.1.2005-31.12.2006 20.2.06 Tarja Lipponen ToKem."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelijahyvinvointihanke 2.1.2005-31.12.2006 20.2.06 Tarja Lipponen ToKem

2 TLipponen 20.2.06 Tokem Hyvinvointi opiskelussa OpiskeluOppiminen AMK HYVINVOINTI having loving being health KOTI YMPÄRÖIVÄYMPÄRÖIVÄ YHTEISÖYHTEISÖ Oppilaitoksen olosuhteet Sosiaaliset suhteet Itsensä toteuttaminen Terveydentila Soveltaen Konu 2001 Aika

3 TLipponen 20.2.06 Tokem Hyvinvointi opiskelussa •Oppilaitoksen olosuhteet -puitteet, ops, tauot, aikataulut, ryhmäkoot -ruokailu, tukipalvelut -terveydenhoito, psykologi, kuraattori -ekologinen ulottuvuus

4 TLipponen 20.2.06 Tokem •Sosiaaliset suhteet - opiskeluilmapiiri, johtaminen, ihmissuhteet/vertaisryhmät -> ryhmäytyminen -opiskelijoiden keskinäiset suhteet -henkilökunnan ja opiskelijoiden väliset suhteet -oppilaitos osana ympäröivää yhteisöä

5 TLipponen 20.2.06 Tokem •Itsensä toteuttaminen -opiskelun mielekkyys, luovuus, harrastukset, palautteen saaminen -ohjaus, kannustus, vaikutusmahdollisuudet -mahdollisuus opiskella omien taitojen ja kykyjensä mukaisesti

6 TLipponen 20.2.06 Tokem •Terveydentila -koettu terveys, hyvä kunto -elämän ilo, tulevaisuuden suunnitelmat -psykosomaattiset oireet  heijastelevat myös nuorten kohdalla mielenterveyttä

7 TLipponen 20.2.06 Tokem Hyvinvointia heikentävät tekijät 1.Elämänvaihe -muutto opiskelupaikkakunnalle -muutokset ihmissuhteissa -toimeentulo

8 TLipponen 20.2.06 Tokem 2. Opiskelu -vaatimukset, paineet -ohjauksen puute -opiskeluolosuhteet

9 TLipponen 20.2.06 Tokem 3. Yhteiskunnalliset tekijät - yleinen epävarmuus -heikko työllisyystilanne -tukitoimien puutteet

10 TLipponen 20.2.06 Tokem Hyvinvointia edistäviä tekijöitä 1.Tuki -terveyspalvelut -opinto-ohjaus -sosiaalinen verkosto: ystävyyssuhteet ja perhe

11 TLipponen 20.2.06 Tokem 2. Opiskelu ja opiskeluolot -laadukas opetus, joustavat opiskelumuodot -viihtyisä ympäristö -hyvä ilmapiiri -ryhmään kuuluminen

12 TLipponen 20.2.06 Tokem 3. Vapaa-aika -liikunta -harrastukset -lepo

13 TLipponen 20.2.06 Tokem Hankkeen tavoitteena on kehittää: -Opiskeluprosessien sujuvuutta -Opiskeluterveydenhoitoa -Opiskelijahuoltoa -Opintojen ohjausta -Yhteistyötä eri toimijoiden kesken opiskeluhyvinvoinnin parantamiseksi -Varhaista puuttumista

14 TLipponen 20.2.06 Tokem Hankkeen tuloksena ammattikorkeakouluissa on: - opiskelijoiden hyvinvointityöryhmä - ammattikorkeakoulujen opiskelijaterveydenhuolto saadaan STM:n ohjeistuksen mukaisesti toimivaksi ja opiskelijan hyvinvointia tukevaksi - ammattikorkeakouluissa on toimivat opiskeluprosesseja tukevat käytänteet ja niissä huomioidaan myös erityistukea tarvitsevat opiskelijat

15 TLipponen 20.2.06 Tokem Tutkimustulosten hyödyntäminen 1.Opiskelijoiden terveyspalvelut -Palveluista tiedottaminen -Palveluiden lisääminen: hyvinvointivaje -Sisällöllinen kehittäminen  koulutus -Keskitetty opiskeluterveydenhoidon malli haaveena

16 TLipponen 20.2.06 Tokem 2. Terveys ja terveyskäyttäytyminen -Tupakoinnin vähentäminen  ryhmät, savuton koulu ?? -Tukea painon hallintaan  ryhmät -Liikuntatoiminnan lisääminen  oppilaitoksessa, omaehtoinen liikkuminen, urheiluseurat ja järjestöt

17 TLipponen 20.2.06 Tokem -ihmissuhde- ja itsetuntoasiat  kuraattori, terveydenhoitaja, opiskelijapastori ryhmätoimintaa, MTK, NUPS -stressinhallinta  kuten edellä -ergonomia  toimialat/kampukset, yhteistyö fysioterapiaopiskelijoiden kanssa -päihteet  varhainen puuttuminen ja hoitoonohjausmallin päivittäminen ja tiedotus opiskelijoille ja henkilökunnalle

18 TLipponen 20.2.06 Tokem 3.Opiskelu ja opiskeluolot -tulokset käydään läpi yksiköittäin/kampuksittain -Kemi-Tornion AMK:ssa koulutusohjelmavastaavat ja opintojen ohjaajat ovat avainasemassa kehittämistyössä -Rovaniemen AMK:ssa koulutuspäälliköt, opinto-ohjaajat ( Tuotantoala,Palveluala) ja tutor-opettajat (Hyvinvointialalla)

19 TLipponen 20.2.06 Tokem -opintojen ohjaus ja neuvonta  vaatii kehittämistä ja lisäämistä, hyvät käytänteet esiin -aikuisopiskelijoiden ohjaus -opiskeluvaikeudet: tunnistaminen,varhainen puuttuminen, avunsaaminen -opiskelijatutoroinnin kehittäminen

20 TLipponen 20.2.06 Tokem -opiskelijahuollon kehittäminen ammattikorkeakoulussa  hyvinvointityöryhmä koko ammattikoreakouluun ja opiskelijahuoltoryhmät yksiköihin/ kampuksiin -kuraattori, psykologi -yhteistyön lisääminen opiskelijakuntien kanssa

21 TLipponen 20.2.06 Tokem Lisäksi: -järjestetään henkilöstölle täydennyskoulutusta -kannustetaan opiskelijoita omaehtoiseen terveydenedistämiseen tarjoamalla terveysliikuntaa, kuntosaliharjoittelua, erilaisia liikuntaryhmiä  tietoa näistä hankkeen ja opiskelijoiden nettisivuille

22 TLipponen 20.2.06 Tokem -erityistukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukeminen ja kehittäminen  esteettömyyskartoitukset meneillään -yhteistyön kehittäminen ja lisääminen Ketoakku ry:n ja Camos ry:n kanssa -erilaiset teemapäivät - yhteistyö kolmannen sektorin kanssa  ryhmätoimintaa, liikuntaa, järjestötoimintaa

23 TLipponen 20.2.06 Tokem Tavoite -Opiskelijoiden opiskelu sujuu ja he valmistuvat työkykyisinä ammattiin -Opiskelukyky pysyy hyvänä opintojen aikana -Opiskelukyky on opiskelijan terveyden ja voimavarojen, opiskelutaitojen, opiskeluyhteisön ja opiskeluympäristön muodostama kokonaisuus

24 TLipponen 20.2.06 Tokem •Oppilaitoksessa jokainen voi omilla toimillaan vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin - niin henkilökunta kuin opiskelijat itse •Tarvitaan tietojen vaihtoa ja yhdessä suunnittelua

25 TLipponen 20.2.06 Tokem


Lataa ppt "Opiskelijahyvinvointihanke 2.1.2005-31.12.2006 20.2.06 Tarja Lipponen ToKem."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google