Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tikkurila Olli Rantala

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tikkurila Olli Rantala"— Esityksen transkriptio:

1 13.9.2013 Tikkurila Olli Rantala
Kuopion konservatorio Itsearviointihanke Tikkurila Olli Rantala

2 Yhteistyötä ja kehittämistyötä
1954 Perustamisvuosi Musiikkileikkikouluopetus Kirkkomusiikkiosasto 1972 Musiikkioppilaitoksen opettajien koulutus Laajentuminen ympäröiviin maakuntiin 1978 Konservatorio-status 1987 Tanssinopettajien koulutus 1992 Pop/jazzmusiikki 1983/ 1999/ 2000 opetusalojen muutosvaiheet 2013 kuopiolainen musiikin perusopetus yhdistyi henkilöä tuntia Musiikin ja tanssin perusopetus Kuopio + 5 opetuspistettä, 13 kuntaa 2135 1650 (58 000/vuosi) Opettajia 130 Koko henkilökunta 150 Yhteistyötä ja kehittämistyötä Savonia amk musiikin ja tanssin yksikkö, Sibelius-Akatemian Kuopion yksikkö, Kuopion kaupunginorkesteri, Kuopion Musiikkilukio, neljän peruskoulun musiikkiluokat ja muut sidosryhmät Monipuolinen, osaava ja pysyvä opettajakunta Alueellinen ja valtakunnallinen yhteistyö Aktiivinen konsertti- ja esiintymistoiminta sekä hanketoiminta

3 Itsearviointihankkeen vaiheet
Itsearviointihankkeen toteutuspäätös Organisoituminen Hankehakemus Arviointisuunnitelma Ensimmäisen kyselyn valmistaminen Kyselyn markkinointi Aineiston käsittely Kehittämissuunnitelmista raportiksi

4 KUOPION KONSERVATORIO, Musiikin ja tanssin perusopetuksen itsearviointisuunnitelma 2012–2014
(hankerahahakemuksen liitteestä) Itsearvioinnin toteutuksesta Musiikin ja tanssin perusopetuksen arvioinnissa sovelletaan Virvatuli-mallia. TPO-liiton tarjoamaa sähköistä arviointimallia käytetään hyväksi, koska valtakunnallisten vertailulukujen seuraaminen on kiinnostava osa arviointia. Arviointiaikatauluun vaikuttaa konservatorion ja Kuopion musiikinystäväin musiikkiopiston yhdistyminen Uudet opettajat ja oppilaat otetaan mukaan arviointiprosessiin heti yhdistymisen jälkeen. Arviointi toteutetaan soveltuvin osin (esim. arviointialueilla 4 Johtaminen ja 3 Oppimisympäristö) yhteisesti ammatillisen koulutuksen kanssa, mutta kummallakin koulutusmuodolla on muutoin omat arviointiprosessinsa. Itsearvioinnin tukena käytetään vertaisarviointia kahden kooltaan lähinnä Kuopion konservatoriota vastaavan pääkaupunki- seudun musiikkioppilaitoksen kanssa (Espoo musiikkiopisto, Itä-Helsingin musiikkiopisto). Oppilaitoksessa on tehty järjestelmällistä arviointia ja kehittämistyötä johtamisen alueella (vuosittain toistuva henkilöstökysely v:sta 2005, strategiaan perustuva talouden ja toiminnan seurantararaportti neljännesvuosittain, työterveyshuollon kanssa toteutettava toistuva haitta- ja vaaratekijöiden arviointi, kehityskeskustelut jne.). Näistä arvioinneista saatua tietoa ja kokemuksia käytetään hyväksi arvioinnin suunnittelussa ja kehittämisessä. Oppilaitoksen koon ja toiminnan monimuotoisuuden takia arviointi vaiheistetaan useisiin toiminnan eri osa-alueisiin kohdistuviin osaprosesseihin. Arvioinnin tuloksena tehdään jokaista arvioinnin osa-aluetta koskeva kehittämissuunnitelma, joista kootaan koko oppilaitosta koskeva yhteinen kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelma on osa oppilaitoksen strategiaa. Itsearvioinnista luodaan jatkuva prosessi, jossa kolmen vuoden syklin aikana valitaan arvioinnin kohteita jokaiselta arviointialueelta. Tavoitteena on tehdä arvioinnista pysyvä osa oppilaitoksen toimintaa ja tuottaa sen avulla oppilaitokselle laatukäsikirja.

5 Arviointialue ja -kohdat
Toimenpiteet Ajankohta Vastuu Opettajat opettajien itsearviointi Virvatuli-aineiston avulla palautekeskustelut aineryhmittäin tuloksena osaamisen kehittämissuunnitelma syyslukukausi 2012 aineryhmien puheenjohtajat, laajennettu johtoryhmä, arviointiryhmä Johtaminen taiteellis-pedagoginen johtaminen strategiajohtaminen henkilöstökyselyn kehittäminen arviointikohtien mukaisesti johtamisen vertaisarviointi rehtorin/johtoryhmän itsearviointi strategian valmistelu kaudelle loppuvuosi 2012 tammi-helmikuu 2013 vuosi 2013 johtoryhmä rehtorit laajennettu johtoryhmä Tanssin perusopetus: Oppilaat Oppimisympäristö ilmapiiri opetus, oppimisen edellytykset osallisuus ja vaikuttaminen yhteistyö kotien kanssa kysely tanssikoulun yli 13-vuotialle oppilaille ja heidän huoltajilleen palautekeskustelu/vanhempainilta tanssin perusopetuksen kehittämissuunnitelma toukokuu 2013 tanssikoulun johtaja ja opettajat Rytmimusiikki: Oppimisympäristö (ks. ed. kohta) kysely rytmimusiikin oppilaille ja heidän huoltajilleen kehittämissuunnitelma loka-marraskuu 2013 rytmimusiikin linjanjohtaja ja opettajat

6 Arviointialue ja -kohdat
Toimenpiteet Ajankohta Vastuu Klassinen musiikki: Oppilaat Oppimisympäristö kysely klassisen musiikin oppilaille ja heidän huoltajilleen palautekeskustelu/vanhempainilta kehittämissuunnitelma tammi-helmikuu 2014 aineryhmien puheenjohtajat Musiikkileikkikoulu ja lastentanssi: kysely alle kouluikäisten oppilaiden huoltajille palautekeskustelut/vanhempainillat loka-marraskuu 2014 musiikkileikkikoulun ja tanssikoulun johtajat ja opettajat Yhteistyösuhteet sidosryhmäyhteistyö ja kumppanuudet ulkoinen viestintä kunnat yhteistyöoppilaitokset muut sidosryhmät syyslukukausi 2014 hallintopäällikkö, tiedottaja toimipisteiden johtajat Arviointitulosten kokoaminen, oppilaitoksen kehittämissuunnitelma laatukäsikirjan työstäminen marras-joulukuu 2014 Arviointiryhmä, laajennettu johtoryhmä Vastuuhenkilöt toimivat tarvittaessa arviointiryhmän asiantuntijoina ja ovat mukana arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Osa heistä kuuluu arviointiryhmään. Arviointityhmä suunnittelee arviointiprosessia ja kokoaa arvioinnin tulokset. Kehittämissuunnitelman tekee tulosten perusteella kukin aineryhmä erikseen, koko oppilaitoksen osalta laajennettu johtoryhmä. Mikäli projektin rahoitushakemus hyväksyttäisiin ja sopiva henkilö on tarjolla, niin arviointiryhmä harkitsee erillisen arviointivastaavan palkkaamista noin 3 kuukauden ajaksi käytännön suunnittelu-, kirjoittamis- ja toteutustyöhön.

7 Ohi Käynnissä Valmisteilla Arviointialue Tehtävä Tilanne nyt Aikataulu
Opettaminen Opettajien osaamiskartoitus Ohi Syyslukukausi 2012 Johtaminen Lukuvuosi Oppiminen ja Oppimisympäristö Tanssin perusopetuksen kyselyt Kevät 2013 Sama Musiikkileikkikoulu ja lasten tanssi Käynnissä Syksy 2013 Rytmimusiikki Valmisteilla Klassinen musiikki Kevät 2014 Yhteistyösuhteet Syksy 2014

8 Valmisteilla Rytmimusiikin kysely yli 12-vuotiaalle oppilaalle
Arviointiryhmä ja sen rytmimusiikin opettamiseen erikoistunut jäsen aloittivat kyselyn muokkauksen huhtikuussa 2013 Kyselyä tuli tiivistää ja selkeyttää Elokuussa arviointiryhmä päätti tiivistää muun muassa oppilaskyselyn vapaakentät minimiin. Tavoitteena 5-6 liuskan kyselylomake Rytmimusiikin kysely oppilaan huoltajalle -Huoltajakysely muokataan syys-lokakuun aikana sähköpostitse

9 Käynnissä Musiikkileikkikoulun ja lastentanssin kyselyt huoltajalle
Huhtikuussa 2013 musiikkileikkikouluun erikoistunut jäsen oli jo muokannut alustavasti huoltajakyselyä Kyselyyn liittyvistä yksityiskohdista jatkettiin sähköpostikeskustelua vielä ennen kesälomaa Kyselyn viimeistely, kirjoittaminen ja markkinointi -Pienet piirteet kuntoon -Sähköisen kyselyn kirjoittaminen -Markkinointitaktiikan luominen Banneri kotisivulle Opas kyselystä opettajille Wilma-tiedotus Henkilökohtainen vaikuttaminen

10 Ohi Opettajakunnan vastauksista kootun aineiston ryhmittely
ja alustava tarkastelu -kysely auki syyskuun ajan -ryhmittely ja alustava tarkastelu lokakuussa. Sen toteuttivat hankevastaava ja arviointiryhmä ryhmän lausumat apuna raamituksessa ja priorisoinnissa Analyysi -hankevastaava -yksityiskohtien poiminta ja lajittelu asiatarkkuuden perusteella tulkinta minimaalista, tavoitteena suurten linjojen hahmottuminen (Menetelmästä lisää Rantala, O Klaveerit rinnakkain. Sivut 91, 92. Kuopio: Sibelius-Akatemia.) -koonti asiaryhmittäin -tiivistäminen asiatekstiksi Oppimisen kehittämissuunnitelma -pohjana analyysi tulkinnat nojautuvat arviointiryhmän lausumiin Pedagoginen foorumi maaliskuussa -keskeiset aihealueet rastikeskusteluissa -yhteenveto arviointiryhmässä

11 Kiitos!


Lataa ppt "Tikkurila Olli Rantala"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google