Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit."— Esityksen transkriptio:

1 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit toimitetaan sähköisenä linkkien kera tai ne voit ladata Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

2 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Kirsi Mikkola twitter.com/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

3 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Miten teet Internet-markkinointia Venäjällä Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Vuodesta 1996 9 kouluttaja-konsulttia Rovaniemi, Oulu, Kuopio, Espoo, Helsinki, Tornio Palvelun laatu asteikolla 1-5 vähintään 4,3 vuodesta 2006 Päätuotteet: Sähköisen liiketoiminnan koulutus ja asiantuntijapalvelut (verkkokauppa, sosiaalinen media, internet-markkinointi, internet-sisällöntuotanto) Asiakkaat: alueelliset kehitysyhtiöt, - organisaatiot ja hankkeet, korkeakoulut, Ely-keskukset, osaamiskeskukset, pk-yritykset Loppuasiakkaat: pp, pk- yritykset, alueorganisaatiot Markkina-alue koko Suomi ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! –

4 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Tavoitteet Saat konkreettisia työvälineitä miten nostat näkyvyyttäsi MAKSUTTA  internetissä ja mobiililaitteissa Opit miten käyttää sähköisiä näkyvyyskanavia erityisesti matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon palvelujen ja tuotteiden tarjonnassa Saat uusia ideoita miten tavoitat maksavan asiakkaasi  verkossa  paremmin kuin muut Saat tiedon miten nostat asiakkaan ostokokemusta ja verkkokaupan myyntiä suora myynnin tai muiden jakelukanavien kautta Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

5 Ennakkotehtävä 1. Valmistaudu kertomaan miten ja missä näkyvyyskanavissa (internetissä) yrityksesi tuotteita ja palveluja jo nyt markkinoidaan ja myydään a) maksuttomasti b) maksullisesti 2. Valmistaudu kertomaan 2 asiaa, jotka haluat ehdottomasti tietää internet-markkinoinnista ja verkkokaupasta koulutuspäivän aikana 3. Valmistaudu esittämään vähintään 1 hyvä matkailutuotteita myyvä verkkokauppa sekä perustelemaan myös miksi

6 Ennakkotehtävän purku Käytämme tähän 30 – 60 minuuttia 3 hengen ryhmissä

7 Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Peruskäsitteitä Sosiaalinen media = sisältöjen ja ohjelmien tekeminen ja jakaminen yhdessä muiden kanssa Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi = Markkinointia Internetissä Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Sähköinen liiketoiminta = yrityksen prosessien tehostamista ja automatisointia ohjelmistojen ja laitteiden avulla Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

8 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Yritysesimerkkejä, joita tänään esillä ja kannattaa tarkastaa onko hyvä vai ei? Loma Vietonen, Kemin Matkailu, Sampo Tours, Tree Hotels, Lyngsfjord Adventure, Saariselän keskusvaraamo, GoArctic!, Go Experience, Lapland Safaris Group Ltd, Kakkaramäki Oy, Hulluporo Oy, Lapland Hotels, VisitInari, Matkalle Sallaan! Lemmenliekki, Kuerkaltion lomakylä, Santamus, Ravintola Himalya, Kalajoki Resort, Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

9 Ennen elämystä verkossa…
Ennen elämystä verkossa…

10 Valintaa tehdessä - millainen on asiakkaasi ostajaprofiili?
Valintaa tehdessä - millainen on asiakkaasi ostajaprofiili?

11 Kuuntele, kysy ja monitoroi missä asiakkaasi liikkuu ja ostaa verkossa! – Selvitä siis asiakkaan verkkoprofiili!

12 Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos
Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos Kauppa lähtee hakukoneesta: Google, Yandex, Yahoo, Baidu, etc Motivaatiopohjainen haku – tuotteiden teemoittelu Esim. ja Yhteisöllisyys, mutta yksilöllisyys – asiakaspalvelu verkossa Esim. ja Jakamisen pakko - sosiaalisen median käyttäjien määrä alkaa olla tapissa, käyttöfrekvenssi kasvaa, suosittelujen vaikutus jopa 70 %

13 Superostaja Täsmäostaja Varovainen ostaja
Superostaja Täsmäostaja Varovainen ostaja

14 Esimerkki:

15 Tauko

16 Mistä siis aloittaa, jotta näkyvyys ja löydettävyys on kunnossa?

17 Analysoi verkossa – mikä on verkkojalanjälkesi?
Analysoi verkossa – mikä on verkkojalanjälkesi? onko? -> mikä tulos? - > mikä tulos? – mikä tulos? Kuluttajalta kuluttajalle Yrittäjältä kuluttajalle, miten?

18 Lähtökohta on verkkokauppa/kotisivut ja hakukoneet erimaissa
Lähtökohta on verkkokauppa/kotisivut ja hakukoneet erimaissa

19 Kuka haluaa olla koekaniini / esimerkki? Anna sivusi osoite niin katsotaan Ensin marketingrader sitten Google

20 Hakukoneet Voit nostaa näkyvyyttä kahdella tapaa
Kasvattaa omaa verkkonäkyvyyttä hakukoneoptimoimalla omat kotisivut + verkkokauppa Maksamalla mainoksista, joilla pääsee hakutulosten kärkeen Mitä se sitten tarkoittaa ? Suomessa Kv-Markkioinoilla (Alexa.com, google.fi, google.de, google.ru, jne) Ideoita?

21 Hakukonemarkkinointi =
Hakukoneoptimointi + Hakusanamainonta

22 copyright Kirsi Mikkola
Haaga-Perho HAKUKONEMAINONTA MAKSULLINEN HAKUKONEOPTIMOINTI = Voidaan itse vaikuttaa sisällöllö ja tekniikalla copyright Kirsi Mikkola

23 Hakukoneoptimointi Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola
Hakukoneoptimointi Näkyvyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa tuloksissa Perustuu laadukkaaseen sisältöön, teknisesti oikeisiin ratkaisuihin ja hakualgoritmin tuntemiseen Tavoitteena saada lisää kohdennettuja kävijöitä Vaikka sivusi löytyisivät etsittäessä brändisanoillasi, löytyvätkö ne kun käytetään yleissanoja? Haun ”Majoitus” sijaan kävijät saattavat etsiä sanoilla ”mökkimajoitus Rovaniemen lähellä” tai ”mökkimajoitus isommalle porukalle”. copyright Kirsi Mikkola

24 Hakukoneoptimointi Kymmenen keinoa, mutta hallitse edes viisi
Title Kuvat Sisällöt Linkit Domain Katsotaan esimerkin kautta

25 Hakusanamainonta Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola
Hakusanamainonta Mainospaikkojen ostamista omalla yritykselle tärkeillä hakusanoilla, ks. statistiikka Mainos näytetään kun kävijä etsii käyttäen sinun alaasi koskevaa hakusanaa Erittäin kohdennettua – mainos näytetään vain palveluistasi kiinnostuneille Erittäin kustannustehokasta – maksat vain kun asiakas siirtyy sivuillesi Klikkihinta riippuu kilpailun määrästä. Hinnat Suomessa noin 0,04-0,50 €, hakusanan arvot voi tarkastaa Google Adwords ohjelman avainsanatyövälineellä copyright Kirsi Mikkola

26 Googlen maksulliset mainokset
on palvelu, jolla mainokset tehdään Mainosten tekemiseen tarvitaan Google-tilin tunnus ja luottokortti Mainosten budjetin voi aina päättää itse Mainokset voi myös keskeyttää koska tahansa Oletteko saaneet Googlelta ”mainosrahaa” postissa?

27 Haaga-Perho Web-analytiikka Hakukoneoptimointiin ja –mainontaan kannattaa aina yhdistää seuranta Analytiikan avulla voidaan seurata, mitkä hakusanat tuovat asiakkaita Kannattamaton mainonta voidaan karsia pois ja lisätä budjettia tuottavampiin Käytä Google Analytics ohjelmaa copyright Kirsi Mikkola

28 Mitä kävijätietoja kannattaa seurata?
Ja tietenkin itse kävijöiden määrää! Tärkeä mittari varsinkin silloin, kun sivuja kehitetään Saatte palvelun käyttöön Tarvitaan Google-tilin tunnukset Pitää asentaa lyhyt koodi kotisivulle Analytics asentaminen: Voit asettaa myös valmiita tavoitteita Analytics tavoitteiden asettaminen:

29 Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään…
Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… Mekin tuotesuositukset MEKin vientikelpoisuuden kriteerit Jakelukanavastrategia – suunnitelma osana liiketoiminta suunnitelmaa – LASKE!

30 AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS
Vienti-kelpoisuus MARKKINATESTAUS KAPASI-TEETTI SAATAVUUS LAADUN KEHITTÄMINEN SAAVUTET-TAVUUS KIELITAITO ASIAKAS-LÄHTÖI-SYYS AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS VERKOSTOITUNEISUUS VASTUULLI-SUUS TURVALLI-SUUS

31 Jakelukanavat Ne kanavat tulee valita, missä oma pääasiallinen tavoiteltava kohderyhmä on Lisäksi on huomioitava omat resurssit (aika, raha, henkilöt ja osaaminen)

32 Tuotantoverkostopohjainen myynti
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Tuotantoverkostopohjainen myynti Kuva: Kirsi Mikkola, 2001 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

33 Mikä on sähköinen jakelukanava?
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 SIVU 33 Mikä on sähköinen jakelukanava? Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko yritys tai suoraan kuluttuja Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

34 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 SIVU 34 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia portaaleja, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

35 Esimerkkejä näkyvyyskanavista
Esimerkkejä näkyvyyskanavista Caseyritys Kakkaramäki Oy, Caseyritys Hulluporo Oy, Caseyritys Taigakoru Oy, Caseyritys Ainut Ky, Omat kotisivut Youtube Flickr Twitter Facebook VK.com FourSquare Google + ja Places for Businessa

36 Mitä ovat sähköiset myyntikanavat
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 SIVU 36 Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

37 Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 SIVU 37 Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut Hakurobootit OTA eli online travel agency (matkailu) Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

38 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.vuoripuro.com/ ja ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja ) Perinteiset kanavat (www.booking.com, ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com, Aggregaatit (www.supersaver.fi, ) Sosiaalisen median kaupat (https://www.facebook.com/Koruharakka?fref=ts, ) Hakurobootit (http://www.momondo.fi ) Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

39 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa Myynti myös omalla web –sivuilla! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

40 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Nykyisen kaupan varaan rakennettu sähköinen kauppapaikka, esimerkki Sähköiseen kauppaan erikoistunut sähköinen kauppapaikka, esimerkki Eriytyneiden kanavien varaan perustuva sähköinen kauppapaikka, mobi.levi.fi , älypuhelin applikaatiot kuten Booking.com Kansainvälinen verkkokauppa, Ilmaista tietoa tuotteiden myynnin ohella: terveyskaupat Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

41 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Sähköisten tuotteiden verkkokauppa, Nopea toimitus; tuotteet suoraan varastosta ns. Dropshipping, Nettitoimisto, Brokeri eli välittäjä, , Aggregaatti, Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa, Yritysverkoston kauppa, Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

42 Sähköisen kaupan liiketoimintamallit
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Liikekumppanuus suurten verkkokauppojen kanssa / Internet tavaratalo, ja Ostosklubi Kapean sektorin verkkokauppa, esteetöntä shoppailua, Huutokauppa, Portaali / Hakemisto, Verkkoyhteisö / Intressiryhmä, Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

43 Mitä jakelukanavat maksavat?
Mitä jakelukanavat maksavat?

44 Komissiot ja mukaan pääsy
Komissiot ja mukaan pääsy Myyntikanavissa komissiot vaihtelevat 5 % - 50 % Esim. Facebook Affiliate verkostossa 6,85 % Holidayletting.co.uk 219 – 499 puntaa / vuodessa + näkyvyyspaketteja Yhteydenottolomakkeet palvelukohtaisesti, osa vaatii matkanjärjestäjäyhteistyötä Useassa näkyvyyskanavassa maksutonta Nyt kaikki mukaan!, mutta…

45 Omien resurssien, voimavarojen mukaan.
Omien resurssien, voimavarojen mukaan.

46 Missä jakelukanavassa myynti sitten kannattaa?
Missä jakelukanavassa myynti sitten kannattaa?

47 Laske kanavittain panos-tuotos kanavaittain!
Laske kanavittain panos-tuotos kanavaittain! Kävijä-määrä kpl Konversio % Kate % Keskiostos € X X X = jakelukanavan tulos - Investoinnit ja henkilötyö!

48 Esimerkki yhden kuukauden tuloksesta
Esimerkki yhden kuukauden tuloksesta Kävijämäärä * Konversio% * Keskiostos * Tuotteen kate% = Jakelukanavan tulos 200 kävijää * 5% kävijöistä ostaa * keskiostos on 85€ * Tuotteen kate on 20% = 170 €

49 Kysymyksiä ja kiitos!


Lataa ppt "Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google