Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan."— Esityksen transkriptio:

1 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot TEETHÄN NIMILAPUN ITSELLESI KUTEN KOULUSSA KONSANAAN! Kirsi Mikkola Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

2 Kuka olet, mistä tulet, minne menet?
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Kuka olet, mistä tulet, minne menet? Ota lappu, käytä 4 min. vastataksesi seuraaviin Mikä on suhteesi verkkokauppaan asiakkaana? Mikä on suhteesi verkkokauppaan mahdollisesti yrittäjänä tai työntekijänä Mikä on yksi erityinen kysymys mihin haluat vastauksen näiden kahden päivän aikana liittyen verkkokauppaan? Nappaan vastaajiksi muutaman, lucky you! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

3 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Kirsi Mikkola twitter.com/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

4 Opintojakson tavoitteet
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Opintojakson tavoitteet Opintojakson jälkeen opiskelija on perehtynyt matkailun sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteisiin, strategiseen ja toiminnalliseen suunnitteluun sekä sähköisen liiketoiminnan merkitykseen yrityksen kilpailutekijänä Opiskelija pystyy tuotantoverkostolähtöisesti hahmottamaan kokonaiskuvan tietoverkkojen hyödyntämisestä yrityksen ja yritysverkostojen liiketoiminnassa, ymmärtää sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltaisen kehittämisen vaikutukset yritysten liiketoiminnassa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

5 Ohjelmassa tänään 26.3.2013 Sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteitä
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Ohjelmassa tänään Sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteitä Sähköisen liiketoiminnan teoreettisia viitekehyksiä Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaprosesseihin Sähköisen kaupankäynnin kehitys Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

6 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Ohjelmassa tänään Sähköisen liiketoiminta yrityksen strategioissa: e-strategia, jakelutiestrategia Sähköisen kaupan vaikutukset arvoketjuun; tuotantoverkoston ja jakelutieverkoston rakenteet sekä toiminta älykkäässä yritysverkostossa (SBN) Sähköisen liiketoiminnan vaikutukset yrityksen tietotekniikkaan ja osaamiseen Sähköisen liiketoiminnan tutkimus ja tutkiminen Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

7 Ohjelmassa tänään 26.3.2013 Kirsin puhetta ja keskustelua Ryhmätöitä
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Ohjelmassa tänään Kirsin puhetta ja keskustelua Ryhmätöitä Ennakkotehtävän purku Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

8 Yritys caseja, joita kahden päivän aikana käymme läpi
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Yritys caseja, joita kahden päivän aikana käymme läpi Loma Vietonen, Kemin Matkailu, Sampo Tours, Taxari Travel Agency, Tree Hotels, Lyngsfjord Adventure, Saariselän keskusvaraamo, GoArctic!, Go Experience, Lapland Safaris Group Ltd, Kakkaramäki Oy, Hulluporo Oy, Lapland Hotels, VisitInari, Matkalle Sallaan! Lemmenliekki, Kuerkaltion lomakylä, Santamus, Ravintola Himalya, Kalajoki Resort, Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

9 Aika Tauko klo 10.30 – 10.45 Lounas klo 11.30 – 12.30
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Aika Tauko klo – 10.45 Lounas klo – 12.30 Tauko klo – 14.20 Päätös klo 15.45 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

10 Sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteitä
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteitä Sähköisestä kaupankäynnistä on esitetty lukuisia erilaisia määritelmiä, eikä yhtä kansainvälisesti sovittua määritelmää ole Yleisesti ottaen puhumme sähköisestä liiketoiminnasta kun tarkoitamme tietotekniikan ja viestintätekniikan (ICT = information communication technology) hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa ja liiketoimintaprosesseissa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

11 Peruskäsitteitä Sähköinen Markkinointi = Internet-markkinointi
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Peruskäsitteitä Sähköinen Markkinointi = Internet-markkinointi Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Sähköinen liiketoiminta Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

12 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Liiketoiminnan sähköistymiseksi kutsutaan tässä yhteydessä sellaisten ohjelmistojen käyttöä, joilla pyritään automatisoimaan tiettyjä sisäisiä tai ulkoisia toimintoja Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

13 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit 1. poissaolovaihe yritys ei ole tietoinen tai markkinoinnissa ei ole liiketoiminnallista potentiaalia 2. verkkoläsnäolovaihe yritykselle oma passiivinen kotisivu, 3. tuoteinformaatiovaihe staattisen kotisivun lisäksi tuoteinformaatiota kontaktimahdollisuus sähköpostilla tai Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

14 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit 4. myynti ja interaktiivisuusvaihe yritys hyödyntää internetiä myyntikanavana asiakas voi tehdä tilauksia verkon välityksellä ja pyytää tuotetietoa asiakastukipalveluita esim. FAQ, sähköpostiyhteydet, palaute- ja kyselylomakkeet, 5. sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe verkkopalvelu integroidaan olemassa oleviin tietojärjestelmiin ja tuotannon ohjaukseen tietokantayhteydet tilaus- ja varastonvalvonta ja taloushallintajärjestelmiin (ERP järjestelmät), Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

15 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit 6. täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmä internet, ekstranet ja intranet toimivat integroidusti yritys hyödyntää laajasti verkkoteknologioita liiketoiminnassaan ja uudet mahdollisuudet on hyödynnetty integroimalla tietojärjestelmät myös tietoverkkojen avulla käytettäväksi yritys toimii pääasiallisesti tietoverkkojen välityksellä ei enää perinteisellä tavalla Matkatoimistot Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

16 Extranet & Intranet http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekstranet
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Extranet & Intranet Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

17 Sähköisen kaupan kanavat
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköisen kaupan kanavat Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

18 Sähköisen kaupan kanavat
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköisen kaupan kanavat Se tutuin YRITYS JA KULUTTAJA (B to C) muutama tarina - > shop Treehotel Santamus Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

19 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Katsaus tilastoihin Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

20 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

21 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

22 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

23 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

24 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

25 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

26 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

27 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

28 Palataan perusasioihin
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Palataan perusasioihin Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

29 Sähköinen liiketoiminta
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta On liiketoiminnan siirtämistä tietoverkkoihin On sähköisten tietoverkkojen, etenkin Internetin, hyödyntämistä yrityksen sisäisissä ja ulkoisissa toiminnoissa tietoverkkojen avulla voidaan mm. kehittää yrityksen ja sen sidosryhmien välistä viestintää, markkinointia, myyntiä, asiakaspalvelua, maksuliikennettä, henkilöstöhallintaa, hankintaa, varastonhallintaa ja jakelua, mitä muuta? Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

30 Sähköinen liiketoiminta
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta asiakkaille tarjotaan lisää tietoa tuotteista ja neuvontaa sekä erilaisia verkossa välitettäviä lisäpalveluja ja toisaalta pyritään lisäämään koko arvoketjun joustavuutta ja kustannustehokkuutta Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

31 Sähköinen liiketoiminta
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta Tekniikka mahdollistaa uusia palvelukeinoja se muuttaa kilpailutilannetta ja kasvattaa asiakkaiden odotuksia sekä toimii innovaattorina Tekniikka ei kuitenkaan saa olla itseisarvo Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

32 Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen YRITYS KUMP-PANIT TIETOTEKNISTEN RATKAISUJEN KEHITTÄMINEN 10 % STRATEGIAN KEHITTÄMINEN TOIMINTA-TAPOJEN KEHITTÄMINEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Asenteet Käyttötaidot 90 % Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

33 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen - Sähköisen liiketoiminnan ratkaisujen kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

34 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Käytännössä… Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

35 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Case 1 alkutilanne Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

36 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Case 1 lopputilanne Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

37 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Case 2 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

38 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Case 3 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

39 Esimerkkejä - itseopiskeluun
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Esimerkkejä - itseopiskeluun Uusia teknologiaa tukeutuvia tuotteita syntyy Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

40 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

41 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Vanhan kansan viljelemä sanonta pitää edelleenkin paikkansa: ”Mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos” Muutoksen tuomat uudet haasteet: Uudet liiketoimintamallit Uudet verkostoitumisen mallit Uudet kehittyvät arvoketjut Uudet palveluiden ketjuttamisen mallit Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset Liiketoimintaympäristön muuttuminen pakottaa yritykset: Pohtimaan uusia toimintatapoja ja ottamaan käyttöön uusia välineitä Kustannustehokkaampaan tapaan toimia arjessa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

42 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Sähköisessä liiketoiminnassa hyödynnettävät järjestelmät monimutkaistuvat teknisesti toteutukset alkoivat vaatimaan yhä enemmän myös yrityksen liiketoimintaprosessien ymmärtämistä ja järjestelmien integroimista osaksi yrityksen muita tietojärjestelmiä markkinoinnin ja asiakashallinnan, taloushallinnon ja toiminnanohjauksen järjestelmiä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

43 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Väitän, että sähköisen liiketoiminnan kehittämisen pullonkauloja ja esteitä ovat mm: Tiedon puute Osaamisen puute Epäonnistumisen pelko Kustannuspelko Kommunikointiongelmat nörttien kanssa Asenneongelmat Yleisesti ottaen: Yrityksissä on tiedostettu, että jotain pitäisi tehdä, mutta ei oikein tiedetä, että mihin voisi tukeutua ja keneen tulisi ottaa yhteyttä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

44 Sähköinen liiketoiminta
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköinen liiketoiminta Pk-yrityksissä liiketoiminnan sähköistämistä käsitellään liian paljon teknisestä näkökulmasta Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen koetaan laiteinvestointina Kyse on ennen kaikkea prosessien tunnistamisesta, järkeistämisestä ja liiketoiminnallisesta osaamisesta Sääntö 80/20 pätee edelleen Mistä siis lähteä liikkeelle? Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

45 Sähköisen tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Sähköisen tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

46 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Ensimmäinen eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

47 Toinen, kolmas ja neljäs eAskel
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Toinen, kolmas ja neljäs eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

48 Haasteita pk-yritykselle riittää
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Haasteita pk-yritykselle riittää YRITYS Aika Henkilöt Raha Asenne Osaaminen Tavoitteet ja suunnitelmat Nykyinen tietotekniikka Kumppanuudet ja verkostot Kilpailijat (uudet ja vanhat) PROSESSI Tuotteistus ja hinnoittelu Sisällöntuotanto Sovellukset ja ohjelmistot Tekniikka ja teknologia Maksuliikenne ja -tavat Logistiikka Seuranta ja statistiikka Markkinointi Asiakaspalvelu Tietoturva Sopimusjuridiikka Yhteinen kieli ASIAKAS Segmentointi = Ryhmittely Asiakkuuden hallinta Odotukset ja vaatimukset Palautemekanismi Asiakaspalvelun laatu Saavutettavuus Käytettävyys Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

49 Suunnitteluprosessit
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Suunnitteluprosessit l Asiakassegmenteittäin e-strategia Jakelukanavittain Asiakassegmenteittäin Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

50 Yrityksen e-strategia tarvitaan
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Yrityksen e-strategia tarvitaan E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa yrityksen menestymisen edellytykset Tärkeitä seikkoja ovat tuottavuus, myynnin kasvu ja myyntikatteen parantuminen It-budjetti on tavallisesti 0,5-2,0% yrityksen liikevaihdosta E-budjetti taas on kenties kolmannes it-budjetista sähköisen liiketoiminnan kehitysbudjetti on tuskin puolta prosenttia liikevaihdosta!! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

51 Yrityksen e-strategia tarvitaan
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Yrityksen e-strategia tarvitaan yrityksen oman ydinosaamisen määrittämiseen ja kohdistamiseen yrityksen liiketoiminnan teknologialähtöiseen suuntaamiseen oman nykyisen sekä ennen kaikkea tuleva kilpailukyvyn varmistamiseen organisaation sisäisen tietoisuuden varmistamiseen ja yhdenmukaisen ymmärryksen saamiseen siitä, mihin menestyminen nyt ja tulevaisuudessa perustuu myynnin ja markkinointiviestinnän tehostamiseen teknologian keinoin,  mitkä osaltaan erottavat yrityksen muista toimittajista yrityksen profioiloitumiseen arvoverkossa, jossa yritys toimii Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

52 Muistathan Ilkalta tämän?
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Muistathan Ilkalta tämän? S = Situation Missä tilanteessa olemme nyt ? O = Objectives Missä haluaisimme olla? S = Strategy Mitä saavutamme? T = Tactics Miten toimimme käytännössä? A = Action Toiminta C = Control Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä? Smith, P. 2006 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

53 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Sähköisen kaupan kehittäminen on liiketoiminnan kehittämistä, jolla pyritään liiketoiminnallisiin hyötyihin Operatiiviset hyödyt Kustannussäästöt toiminnan rationalisointi liikevaihdon lisääminen toiminnan laadun kehittäminen sähköisten ratkaisujen ja tietoverkkojen avulla Strategiset hyödyt yrityskuvan ja yrityksen tunnettuuden kehittäminen uudet palvelukokonaisuudet asiakkaille asiakassuhteen tiivistäminen uudet liiketoimintamallit ja -alueet uusien asiakkaiden, kumppanien tai työntekijöiden tavoittaminen verkon kautta Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

54 Tuotantoverkostopohjainen myynti, www.rockandlake.com
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Tuotantoverkostopohjainen myynti, Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

55 Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014
Palaute kiitos! Kiitos ja huomenna nähdään! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola


Lataa ppt "Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google