Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Näkyvyyskanavat Ilkka Kauppinen
2
Esittele itsesi niin kuin esittelisit työnhaussa
SIVU 2 Esittele itsesi niin kuin esittelisit työnhaussa
3
Materiaalit www.liiketoiminta.info/lamk
SIVU 3 Materiaalit
4
Päivän aikataulu 8-10.00 Perusteet 10.15-10.30 Tauko
Näkyvyyskanavia Lounas Sosiaalisen median kanavia Kahvitauko Tehtäviä
5
Mikä on sähköinen jakelukanava?
SIVU 5 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki palvelut toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko matkatoimisto, yritys tai suoraan kuluttuja
6
Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat
SIVU 6 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Voivat olla isoja portaaleja tai yrityksen omassa hallussa olevia verkkosivuja Näkyvyyskanavienkin tarkoitus on lisätä yrityksen kauppaa
7
Miten näkyvyyskanavat jaotellaan
SIVU 7 Ostettu Ansaittu Oma
8
Hiiripyramidin rakentaminen on paljon helpompaa pala palalta kuin yhden ison norsun.
Internet-markkinoinnin kehittäminen kannattaa laittaa kuntoon pala kerrallaan. Näin säilyy joustavuus ja homma etenee.
9
Jatkuvasti Ennen Aikana Jälkeen
11
Matka Eestiin
12
www-sivu
13
www-sivu Blogi Myyntikanava Kuvagalleria Karttapalvelu Verkkokauppa
Video Näkyvyyskanava Myyntikanava Näkyvyyskanava Mobiili
14
Internet-markkinoinnin tehokkuus
15
Seuranta Netissä mahdollista seurata toimenpiteiden onnistumista erittäin tehokkaasti. Omien toimenpiteiden tulosten ja verkkosivujen kävijätilastojen seuraaminen on ainoa tapa kehittää omaa internet-markkinointiaan. Parhaimmillaan mahdollista seurata liikennettä sentin tarkkuudella.
16
Seuranta Parhain ja monipuolisin on ilmainen Google Analytics Usealla matkailuyrityksellä käytössä myös maksullinen kotimainen Snoobi Lähes kaikki näkyvyyskanavat tarjoavat jonkinlaista tilastoa. Osoitteenlyhennyspalvelu bit.ly toimii myös seurantavälineenä Lisää aiheesta Muita hyviä seurantaohjelmia: (ex. Clicktracks Pro) Suosittelen tutustumaan näihin muihin ainakin päällisin puolin Tärkeintä olisi, että kuulijat ymmärtävät, että on välttämätöntä seurata ja sitä kautta kehittää internet-markkinointiaan.
17
Seuranta SIVU 17 Seuraa aktiivisesti kuinka paljon hyötyä saat eri jakelukanavista Myyntikanavissa paras mittari on kanavan kautta tehty myynti (-mahdollinen komissio) Näkyvyyskanavissa esim. kanavan kautta saadut asiakkaat tai kävijät omille sivuille kävijäseurantaohjelman tai palvelun omien tilastojen avulla Vertaa näitä tuloksia kanavan kustannuksiin ja/tai sen viemään työaikaan
18
Konversio Konversio on tunnusluku, joka kertoo www-sivun tehokkuuden eli kuinka monta prosenttia teki haluamanne toimenpiteen. Konversioarvot yleensä erittäin alhaisia, jos ne ylipäätään on edes laskettu. On yleensä helpompi kasvattaa konversiota kuin kasvattaa sivujen kävijämääriä. Lisätietoa
19
Työkirja Lataus omalle koneelle www.liiketoiminta.info/lamk
SIVU 19 Lataus omalle koneelle Muodostaa täytettynä jakelukanavasuunnitelmanne ja samalla kotitehtävänne Täytetään koulutuksen aikana alustavasti Loput itsenäisesti myöhemmin Palautetaan täytettynä osoitteeseen 15.3 klo 24 mennessä otsikolla ”Jakelukanavat” Käydään verkkopalvelussa lataamassa työkirja ja tutustutaan siihen. Mikä on tärkeää, mitä ja miten täytetään ja mitä työkirjasta on myöhemmin hyötyä?
20
Tärkeimmät matkailun näkyvyyskanavat
21
Google Places www.google.com/places Näkyvyyskanava
SIVU 21 Näkyvyyskanava Yritys lisää tiedot Googlen kartalle ja tämän jälkeen yritys löytyy paremmin Googlen hakukoneesta Ensimmäinen MUST DO jokaiselle matkailualan yritykselle Alkaa joko lisäämällä yritys ko. palveluun tai ottamalla oma yritys haltuun. TÄSTÄ TEHDÄÄN HARJOITUS!
22
Google-haku: risteilyt savonlinna
23
Google Places SIVU 23 Nyt Google Placella on mahdollista tehdä myös tarjouksia täysin maksutta! Kun kohde on julkaistu ja vahvistettu, pääsette käsiksi tarjouksiin
24
Wikitravel www.wikitravel.org Näkyvyyskanava
SIVU 24 Näkyvyyskanava Helpoin mahdollinen maksuton tapa kerätä omille nettisivuille yksi linkki lisää, matkailijoiden käyttämä opas/hakemisto Kannattaa lisätä tiedot suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi, jos nämä artikkelit on jo olemassa Myös wikipediaa voi käyttää tehokkaasti markkinointiin. Lue lisää
25
Tripadvisor www.tripadvisor.com
SIVU 25 Näkyvyyskanava, majoituspalveluille myös myyntikanava Kanava, jossa matkailijat voivat kertoa matkakokemuksiaan muille eli niin sanottu suosittelupalvelu Vaikuttaa muiden matkailijoiden ostopäätökseen
26
Tripadvisor Ei minimi-määrää, pienetkin yritykset pääsevät mukaan
SIVU 26 Ei minimi-määrää, pienetkin yritykset pääsevät mukaan Kuka tahansa voi lisätä kohteen tiedot, mutta yritys voi ”omia” kohteen itselleen Tämän jälkeen yrityksen tietoja on helppo päivittää itse Maksuton ja maksullinen versio Maksuttomalla versiolla pääsee jo pitkälle Maksullisella versiolla saa lisää näkyvyyttä (hinnat vaihtelevat, esim. 10 huoneen majoituskohde 350 dollaria vuodessa) TÄMÄ HARJOITELLAAN!
27
Tripadvisor SIVU 27 Kohteen pääsee lisäämään osoitteessa Kohdetta lisätessä tarvitaan: tunnukset palveluun, englanninkielinen kohdekuvaus (max. 75 sanaa) ja vähintään yksi kuva Superbookingin listausharjoituksessa kysyttiin suurinpiirtein samat kysymykset Muita vastaavia mm. ja TÄMÄ HARJOITELLAAN!
28
Tripadvisor SIVU 28 Tripadvisorin arvostelut voi tuoda näkyviin yrityksen kotisivuille tai kommentteja voi pyytää suoraan kotisivuilla esim. Tripadvisorissa olemista kannattaa ”mainostaa” kohteessa Julisteet seinille, tarrat oviin, ikkunoihin ja käyntikortteja jaettavaksi Kun saatte arvosteluja, muistakaa kiittää tai pahoitella jokaista kommenttia
29
KAYAK.com www.kayak.com Majoituskohteisen listaukset ja mainostaminen
SIVU 29 Majoituskohteisen listaukset ja mainostaminen Tietojen lisääminen maksutonta Mainokset maksullisia Mm. sähköpostimainontaa, bannereita jne. Esimerkkejä Savonlinnasta omi
30
KAYAK.com Mukaan pääsee kirjautumalla ensin sisään:
SIVU 30 Mukaan pääsee kirjautumalla ensin sisään: Facebook tunnukset tai tilin luominen Kohteen tiedot lisätään osoitteessa: HUOM! Kannattaa lisätä myös kuva samalla kun lisää tiedot! Yhteydenotot tulevat perusnäkyvyydellä puhelimitse Voidaan harjoitella.
31
Jotain vähän hauskempaa
32
Wikitude www.wikitude.me Näkyvyyskanava
SIVU 32 Näkyvyyskanava Augmented reality –palvelu, jolla asiakkaat löytävät kohteen matkapuhelimellaan Jälleen kerran helppo tapa saada linkki lisää kotisivuille Maksuton palvelu TÄMÄ HARJOITELLAAN!
33
Savonlinnasta lisättyjä kohteita Wikitudessa
SIVU 33 TÄMÄ HARJOITELLAAN! Savonlinnasta lisättyjä kohteita Wikitudessa
34
Foursquare www.foursquare.com Näkyvyyskanava, mobiili
SIVU 34 Näkyvyyskanava, mobiili Check-in palvelu, kuten Facebook Places Kuluttajat kertovat käyneensä teille ja levittävät ilosanomaa ystävilleen (ilmaista markkinointia) Foursquare on peli, jossa pyritään saavuttamaan pormestarin asema Yritykset voivat tarjota ”Special Offers” palvelun käyttäjille
35
Foursquare SIVU 35
36
Foursquare Suosituin Check-In palveluista
SIVU 36 Suosituin Check-In palveluista Käyttäjistä enemmistö nuoria aikuisia Kansainvälinen palvelu Maksuton käyttää Kuka tahansa voi lisätä kohteita, joten kohteenne saattaa jo olla palvelussa Erilaisia ”Special Offers” tyyppejä: Ensikertalainen, kanta-asiakas, vain hetken kestävä special, pormestarin erikoinen jne. TÄMÄ HARJOITELLAAN!
37
Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat
38
Yhteisömarkkinointi Olemassa olevien yhteisöjen hyödyntäminen
Omien yhteisöjen perustaminen Sosiaalisten ominaisuuksien lisääminen omille verkkosivuille
39
Facebook www.facebook.com (Myynti-) ja näkyvyyskanava
SIVU 39 (Myynti-) ja näkyvyyskanava Perinteisen Facebook-sivun lisäksi voit perustaa Facebookiin kaupan tai jakaa ”mobiilikuponkeja”
40
Facebook Suosituin sosiaalisen median palvelu, 800 miljoonaa käyttäjää
SIVU 40 Suosituin sosiaalisen median palvelu, 800 miljoonaa käyttäjää Facebook-sivun voi perustaa osoitteessa ja sivun luomiseen tarvitaan henkilökohtaiset tunnukset, jotka voit tehdä Facebookin etusivulla osoitteessa Kilpailu kovaa, vain mielenkiintoisimmat pärjäävät
41
Facebook Facebookin käyttöä kannattaa harkita pitkään koska:
SIVU 41 Facebookin käyttöä kannattaa harkita pitkään koska: Vaatii jatkuvaa läsnäoloa Vaatii nerokkaan ajatuksen, miksi Facebookia hyödynnetään Facebook on maksuton työkalu, mutta halutessaan voi ostaa mainoksia, jotka voidaan kohdentaa tietyille ihmisille Erittäin helppoa ja tehokasta segmentointia! Kuvat ja videot ovat yleensä suosittuja Hyvässä sivussa asiakkaat myös tuottavat sisältöä Ei harjoitella
42
Twitter Erittäin suosittu esim. Yhdysvalloissa
SIVU 42 Erittäin suosittu esim. Yhdysvalloissa Suomessa käytössä lähinnä ns. early adopters- joukossa Parhaiten oppii käyttämällä. Liitytään Etsi muutama matkailualan Twittaaja jota haluat alkaa seurata. Lisätietoa Ei harjoitella
43
Suomalaiset jakelukanavat
44
VisitFinland.com Matkailun edistämiskeskuksen MEK maaportaali uudistumassa loppuvuoden 2011 – alkuvuoden 2012 aikana Tilannetta kannattaa seurata tarkasti Todennäköisesti jatkossa sivustolla vain kärkituotteet Kuukausittain kävijöitä molemmin puolin Lisäksi lähes jokaisella alueella omat alueelliset portaalinsa kuten ja
45
Eat.fi Ravintoloiden oma kanava
46
GoFinland www.gofinland.fi Myynti ja näkyvyyskanavan puolivälissä
Ei komissiota vaan jokainen kumppaniksi liittynyt yritys maksaa vuosimaksua. Hinnat osoitteesta 98 % välitetyistä palveluista suomalaisten hankkimia Suurin osa varaajista on yksittäisiä matkustajia Mukaan pääsevät majoituskohteet, ravintolat, tapahtumat, aktiviteetit ja alueet.
47
Lomasuomi.fi Kaikille suomalaisille matkailuyrityksille aina majoituksesta pienimpiinkin kyläfestareihin Vuosimaksu, joka vaihtelee 95 euron ja 795 euron välillä. Tarkemmat hintatiedot löytyvät osoitteesta 6d cc-aa6f8a594a8c Tyypillinen palvelun käyttäjä on kotimaan matkailusta kiinnostunut vuotias naishenkilö, perheellinen ja liikkuu omalla autolla Noin käyttäjää kuukausittain
48
NettiMökki http://www.nettimokki.com/
Sivulle tehdään tunnukset tai kirjaudutaan Facebookin tunnuksilla Vuokramökin ilmoitus maksaa vuodessa 80 euroa ja ilmoitusjakso on vuosi kerrallaan Perustiedot Kuvat Videot Varauskalenteri
49
NettiMökki
50
Esimerkkejä kohderyhmäkohtaisista kanavista
51
Venäläisiä jakelukanavia
Mökeille: Sosiaalinen media Hakusanamainonta Matkailun markkinointikanava
52
ResponsibleTravel http://www.responsibletravel.com/ Näkyvyyskanava
SIVU 52 Näkyvyyskanava Vastuullisten matkojen portaali Esittelee vastuullisesti palveluja tarjoavia majoitusyrityksiä sekä matkapaketteja Maksuttomassa palvelussa näyttää yhteystietonne ja asiakas käyttää niitä Maksullisessa palvelussa suora yhteydenotto 45/finland-organic-activity-holiday
53
ResponsibleTravel SIVU 53 Kriteerinä: Yritysten tulisi tarjota aitoja kontakteja paikallisten ihmisten, paikallisen luonnon sekä kulttuurin kanssa Sertifikaatit ympäristöstä huolehtimisesta (mutta pienemmiltä yrityksiltä riittää vapaa selonteko) Käyttäjät vastuullisesta matkailusta kiinnostuneita Noin kävijää kuukausittain Pelkille majoitusyrityksille maksuton ja kohteen pääsee lisäämään: (Klikkaa BUILD FREE PAGE)
54
Sähköposti ja syötteet
55
Sähköposti ja syötteet
Normaalien sähköpostien lähettäminen Uutiskirjeiden lähettäminen Sähköpostikampanjat Automaattiset sähköpostit RSS-syötteiden jakaminen
56
Hanki kunnon työkalut sähköpostin lähettämiseen
Kunnon ohjelmilla viestien läpimenolle suuremmat mahdollisuudet. Verkossa runsaasti edullisia tai ilmaisia työkaluja kuten ja Myös ulkoistaminen mahdollista. Ota silloin selvää lähettämisen kaikista kustannuksista.
57
Syötteet Yleisin on RSS (real simple syndication)
Mahdollistaa usein muuttuvan tiedon seuraamisen Luetaan RSS-lukijalle, kuten
58
Hakukonemarkkinointi
60
Googlen SERP ja AdWords
SIVU 60
61
Hakukoneoptimointi - keinot
Linkitys Laadukas, ainutlaatuinen, muuttuva, runsas ja kiinnostava sisältö Sosiaalinen media Teknisten ongelmien poistaminen Runsaasti muita vähemmän tärkeitä keinoja
62
Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto
Otsikoi hyvin Väliotsikoi Kirjoita luonnollista kieltä Riittävän pitkä teksti
63
Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto
Toista tärkeitä sanoja muutaman kerran (älä liioittele) Artikkeleita voi olla useampia samasta aiheesta Tämä kalvo näytettävä kaikille www-sivujen sisällöntuottajille!
64
Näin saat linkkejä Sisällön kehittäminen Hakemistot
Sisäiset linkitykset Linkinvaihdot ja pyynnöt Linkbaits eli linkkiankkurit Linkitykset sosiaalisissa medioissa
65
Yleisimmät ongelmat Liian vähän linkkejä sivuille muilta sivuilta
Liian vähän tekstisisältöä sivuilla Samassa osoitteessa olevista erikielisistä sivuista tehokkaasti hakukoneista löytyy vain pääkieli. Erilaiset etusivut, joissa ei mitään sisältöä. (esim. flash-animaatiot tai kielivalinta sivut)
66
Google Adwords www.google.com/adwords Näkyvyyskanava
SIVU 66 Näkyvyyskanava Google Adwords levittää mainoksenne Googlen hakutuloksiin ja muihin verkostoihin AdSense -ohjelman avulla mahdollista myös tienata omilla sivuilla
67
Google Adwords SIVU 67 Äärimmäisen tehokas apu verkkonäkyvyyden kasvattamiseen silloin, kun tarvitaan näkyvyyttä nopeasti (esimerkiksi juhannussesonki, pikkujoulusesonki tms.) tai silloin kun kilpailu hyvillä hakusanoilla on kovaa Googlen lisäksi mainokset leviävät muille sivustoille, jotka haluavat näyttää mainoksia Hinnoittelu perustuu omiin budjetteihin Päiväbudjetti ja hintakatto, kuinka paljon on valmis maksamaan klikkauksesta Maksat vain, kun linkkiä klikataan
68
Google Adwords SIVU 68 Googlen avainsanatyökalulla voi arvioida, millaisia hakusanoja käytetään paljon ja millaisia teidänkin kannattaisi käyttää Testataan: Samalla työkalulla voi arvioida klikkausten hintaa Mainokset tehdään itse tai ulkoistetaan mainoksia tekevälle kumppanille Maksut veloitetaan luottokortilta
69
Google Adwords SIVU 69 Jos haluat tehdä mainoksia itse, pääset kirjautumaan palveluun Google-tilisi tunnuksilla osoitteessa Kannattaa aloittaa pienellä budjetilla ja seurata tarkasti, millaiset avainsanat oikeasti tuottavat tulosta (Pelkkä näkyminen Googlessa harvoin vielä tuo rahaa) Mainoksissa näkyy vain lyhyt teksti, kiinnitäthän erityistä huomioita siihen Linkitä mainoksesta suoraan sille sivulle, josta asiakas pääsee ostamaan ja löytää tarvittavat tiedot Eli ei etusivullenne!
71
Bannerit
72
Bannerit Bannereiden keskimääräinen klikkiprosentti on vain 0,05 % - 0,08% Kaikenlainen ilmainen ja arvonnat nostavat klikkiprosenttia Helpoiten banneritilaa voi ostaa eri mediatoimistoilta Melko kallis markkinointimuoto
73
Bannerit Jos sivujen konversio on pieni, on bannerimainonta melko tehotonta ja kallista. Jos sivusi konversio on suuri ja myymiesi tuotteiden keskihinta korkea, kannattaa panostaa klikkipohjaisesti hinnoiteltuihin bannereihin ja muuhun markkinointiin. Sopii imagomarkkinointiin
74
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi
75
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi
Suomessa useita toimijoita, joista suurimmat TradeTracker ja Tradedoubler Hinnoittelu perustuu tulokseen (CPA) Erittäin vähän hyödynnetty työväline Suomessa Vaatii verkkomyynnin tai –varaamon omilla sivuilla
76
TradeTracker www.tradetracker.com/fi Näkyvyyskanava
SIVU 76 Näkyvyyskanava Palvelu levittää yritysten omia bannereita muille sivuille hankkien kävijöitä ja asiakkaita yrityksen kotisivulle Esimerkkejä, mitkä matkailualanyritykset hyödyntävät jo TradeTrackeria: n?categoryID=26
77
TradeTracker Affiliatemarkkinointia tarjoavista palveluista edullisin
SIVU 77 Affiliatemarkkinointia tarjoavista palveluista edullisin Päätät itse, mitä olet valmis maksamaan mainostesi näyttämisestä ”Komissio voi rakentua eri osista: klikkauskomissio (CPC), liidikomissio (CPL), myyntikomissio (CPA), näyttökomissio (CPM) ja/tai kiinteästä palkkiosta, joka maksetaan vasta kun sovittu tulos on saavutettu. ” Tämän palvelun kautta pääsee siis mukaan muille sivustoille, jotka haluavat markkinoida teitä Vasta kun myyntiä tapahtuu (CPA), alkaa raha vaihtaa omistajaansa EI HARJOITELLA!
78
TradeTracker Mahdollisuus myös ansaita omilla sivuillasi
Yritykset toimittavat valmiit mainokset palveluun (tekstit, kuvat, html, jne.) Hinnoittelette itse, kuinka paljon haluatte maksaa Mitä suurempia komissioita voi antaa, sen useampi haluaa ottaa mainoksia sivuilleen Muistakaa! Ei maksua, jos myyntiä ei synny (CPA) EI HARJOITELLA!
79
Blogit
80
Blogit Hakukoneet rakastavat blogimuotoista julkaisua
Blogeihin on helppo hankkia linkkejä Sitouttaa lukijan Mahdollistavat monia muita tehokkaita markkinointitoimenpiteitä
81
Blogit Suosituin palvelu ovat mm. www.blogger.com ja www.wordpress.org
Erinomaisia mm. ja Lisää suosittuja matkailublogeja:
82
Vinkki Liike-elämän Facebook on www.linkedin.com palvelu
Tavoitteena esittää oma ammattillinen osaaminen ja ylläpitää CV:tä Kannattaa aloittaa verkostoituminen jo nyt!
83
Kuva- ja videopalvelut
84
Kuvapalvelut Erilaisten palveluiden kautta kuvagallerioiden kuvat leviävät erittäin laajasti Matkailualalla kuvat erittäin tärkeitä Galleriat levittävät kuvia eri palveluihin Toimivat myös myynnin apuvälineenä Picasan lisäksi suosittuja mm. Panoramio ja Flickr Selitä mikä on minkin palvelun suurin etu.
85
Ilmaisia kuvia käyttöönne
Netissäkin täytyy kunnioittaa tekijänoikeuksia. Ilmaista mediaa löytää ns. Creative Commons lisenssillä Muista ilmoittaa tekijä näitä käyttäessäsi! Selitä mikä on minkin palvelun suurin etu.
86
Videopalvelut Viraalivideo, myynti- ja markkinointivideo vai asiakaspalvelua Videoiden merkitys tulevaisuudessa markkinoinnissa tulee kasvamaan entisestään Keskeiseen asemaan nousee videoiden jakelu Suosittuja palveluita Youtuben lisäksi mm. Vimeo ja MetaCafe Esimerkki myynnistä ww.youtube.com/user/RRTeamRallyEvents Esimerkki asiakaspalvelusta
87
Videot: Animoto www.animoto.com
SIVU 87 Animoto on nerokas ohjelma, jolla kuvista saa tehtyä näyttäviä videoita (maksullinen, vuosimaksu 249 dollaria) Esimerkki:
88
Mobiili Kännykkä taskussa lähes jokaisella
Internetin käyttö kännykällä on nopeassa kasvussa. Monen sosiaalisen median käyttö kännykällä yleistä. Vaatii ulkomaisille langattoman verkon!
89
Pelaaminen Arvioiden mukaan tulee olemaan maailman yleisintä markkinointia vuonna 2018. Jos nyt peleissä mainostaminen helppoa ja suhteellisen edullista esim. AdMob –palvelun kautta.
90
Pelaaminen
91
Kotitehtävät SIVU 91 Kotitehtävät ilmoitetaan sivulla Siellä myös lisätehtävät poissaolleille Palautetaan täytettynä osoitteeseen klo 24 mennessä otsikolla ”Jakelukanavat” Muulla tavalla palautettuja tai myöhässä olevia tehtäviä ei hyväksytä Kysymykset 1) KVG 2) opiskelijatovereilta 3) ajoissa sähköpostitse Arvosanat 3 viikon sisällä
92
Kiitos! Ilkka Kauppinen www.liiketoiminta.info
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.