Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

THL, Helsinki 08.12.2016 Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "THL, Helsinki 08.12.2016 Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen."— Esityksen transkriptio:

1 THL, Helsinki Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen tiedekunta Sosiaalitieteiden laitos Sosiaalipolitiikka Tutkimusryhmä: Juha-Pekka Lauronen, Siiri Mäkelä, Pekka Salminen & Heikki Hiilamo

2 Tutkimuksen lähtökohdat
Hallituksen valmistelut alkoholimainonnan rajoittamiseksi , 1) Millaisia strategioita alkoholiteollisuus on käyttänyt Suomessa mainontarajoitusten vastustamisessa? 2) Ovatko strategiat yhteydessä kansainvälisen alkoholiteollisuuden strategioihin ja jos ovat, niin millä tavalla?

3 Aineisto Avainhenkilöiden haastattelut (12)
Media-aineistot (HS, KL, TalSa, SK, ym.) Politiikka-asiakirjat (eduskunta, STM)

4 Strategiakehikko & neopluralismi
Emily Savell & al. (2016): Informaatiovaikuttaminen Tukijoukkojen muodostaminen (sisäiset/ulkoiset) Rajoitusten vaihtoehtojen toteutus Laillisuus Taloudelliset houkuttimet Neopluralistinen lobbauksen näkökulma (Lowery & Gray 2004)

5 Informaatiovaikuttaminen
Vaikuttajaviestintä ja etujärjestöpolitiikka Työryhmät Valiokuntalausunnot Tilaustutkimukset

6 Tukijoukkojen muodostaminen
Pyöröovi-ilmiö Yhteiskunnalliset kampanjat Kansalliset kumppanit Kansainvälinen yhteistyö  Kansallinen ja kansainvälinen yhä enemmän sekoittunut

7 Argumentteja Itsesäätely Laillisuus  sananvapaus
Kulttuuriset tekijät (kansa, trendit) Yksilön vastuu Mainonnan vaikuttamattomuus Taloudelliset vaikutukset (verotulot, työllisyys)

8 Yhteenveto Teollisuuden suurin saavutus rajoitusten lykkääminen ja mielikuvamainonnan kiellon torjuminen Poliitikkojen lobbaus tärkeää  kokoomus-yhteydet, Jääkiekkoliitto Lausunnot ja kampanjat myös tärkeitä Samoja keinoja kuin tupakkateollisuudella Pienikin markkina-alue voi olla kansainväliselle teollisuudelle merkityksellinen

9 Strategiat ja taktiikat
Esimerkkejä Informaatiovaikuttaminen Vaikuttajaviestintä ja etujärjestöpolitiikka Työryhmät ja valiokunnat Tilaustutkimukset Tapaamiset päättäjien kanssa STM:n asettama työryhmä 2009 Panimoliiton tilausselvitykset Newsbrokersilta Tukijoukkojen muodostaminen Pyöröovi-ilmiö Yhteiskunnalliset kampanjat Kansalliset kumppanit Kansainvälinen yhteistyö Panimoliiton toiminnanjohtajan valinta kokoomuspuolueen sisältä Kännissä olet ääliö-kampanja Viestinnän Keskusliitto The Brewers of Europe


Lataa ppt "THL, Helsinki 08.12.2016 Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google