Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnna-Leena Laine Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
THL, Helsinki Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen tiedekunta Sosiaalitieteiden laitos Sosiaalipolitiikka Tutkimusryhmä: Juha-Pekka Lauronen, Siiri Mäkelä, Pekka Salminen & Heikki Hiilamo
2
Tutkimuksen lähtökohdat
Hallituksen valmistelut alkoholimainonnan rajoittamiseksi , 1) Millaisia strategioita alkoholiteollisuus on käyttänyt Suomessa mainontarajoitusten vastustamisessa? 2) Ovatko strategiat yhteydessä kansainvälisen alkoholiteollisuuden strategioihin ja jos ovat, niin millä tavalla?
3
Aineisto Avainhenkilöiden haastattelut (12)
Media-aineistot (HS, KL, TalSa, SK, ym.) Politiikka-asiakirjat (eduskunta, STM)
4
Strategiakehikko & neopluralismi
Emily Savell & al. (2016): Informaatiovaikuttaminen Tukijoukkojen muodostaminen (sisäiset/ulkoiset) Rajoitusten vaihtoehtojen toteutus Laillisuus Taloudelliset houkuttimet Neopluralistinen lobbauksen näkökulma (Lowery & Gray 2004)
5
Informaatiovaikuttaminen
Vaikuttajaviestintä ja etujärjestöpolitiikka Työryhmät Valiokuntalausunnot Tilaustutkimukset
6
Tukijoukkojen muodostaminen
Pyöröovi-ilmiö Yhteiskunnalliset kampanjat Kansalliset kumppanit Kansainvälinen yhteistyö Kansallinen ja kansainvälinen yhä enemmän sekoittunut
7
Argumentteja Itsesäätely Laillisuus sananvapaus
Kulttuuriset tekijät (kansa, trendit) Yksilön vastuu Mainonnan vaikuttamattomuus Taloudelliset vaikutukset (verotulot, työllisyys)
8
Yhteenveto Teollisuuden suurin saavutus rajoitusten lykkääminen ja mielikuvamainonnan kiellon torjuminen Poliitikkojen lobbaus tärkeää kokoomus-yhteydet, Jääkiekkoliitto Lausunnot ja kampanjat myös tärkeitä Samoja keinoja kuin tupakkateollisuudella Pienikin markkina-alue voi olla kansainväliselle teollisuudelle merkityksellinen
9
Strategiat ja taktiikat
Esimerkkejä Informaatiovaikuttaminen Vaikuttajaviestintä ja etujärjestöpolitiikka Työryhmät ja valiokunnat Tilaustutkimukset Tapaamiset päättäjien kanssa STM:n asettama työryhmä 2009 Panimoliiton tilausselvitykset Newsbrokersilta Tukijoukkojen muodostaminen Pyöröovi-ilmiö Yhteiskunnalliset kampanjat Kansalliset kumppanit Kansainvälinen yhteistyö Panimoliiton toiminnanjohtajan valinta kokoomuspuolueen sisältä Kännissä olet ääliö-kampanja Viestinnän Keskusliitto The Brewers of Europe
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.