Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)"— Esityksen transkriptio:

1 Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256) Hannu.puupponen@jyu.fi

2 Esteetön opiskelu Rehtorin päätös 24.6.2014 – astui voimaan 1.1.2015. – Tieto verkossa www.jyu.fi/esteettomyyswww.jyu.fi/esteettomyys Yhteyshenkilöt – Hannu Puupponen ja – Tuula Maijanen, Opiskelijapalvelut.

3 Esteettömyys ja saavutettavuus Esteettömyys (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen) koskettaa jokaista, erityisen tärkeää yhteisön jäsenille, – Joilla on jokin vamma ja/tai – Oppimisvaikeus – Jotka ikääntyvät – Kuuluvat kulttuurisiin tai kielellisiin vähemmistöihin (OKM 2005 mukaan). – Kohtaavat lyhytaikaisia ongelmia

4 Esteettömät ympäristöt Opetus, opiskelu, osallistuminen – Fyysinen/rakennettu ympäristö Käyttäjien tarpeet ja normit (lait, suositukset, standardit, ohjeet, osaaminen) Tiedotus, vaihtoehdot ja tarvittaessa apuvälineet – Tieto- ja viestintäympäristö Järjestelmät, ohjelmistot ja laitteet Verkkosivut ja asiakirjat (opetus, opiskelu, viestintä, hallinto) Henkilöstön osaaminen (www.esok.fi/stivisuositus)www.esok.fi/stivisuositus Yhteistyö (JYn sisäinen ja sidosryhmät) – Sosiaalinen ympäristö Yksiköiden johto, osaaminen, ilmapiiri, strategiat, ohjeet, käytännöt, yhteistyö, tapahtumat, koulutus, suunnittelu ja seuranta. Design for All -periaate (suunnittelu ja ennakointi) – Hankinnat, opetussuunnitelmat, oppimateriaalit, tietojärjestelmät, laitteet, toimitilat, osaaminen..

5 Saavutettavuuden tasot Taso 4: Henkilökohtainen tuki, kun yksilölliset järjestelyt ja apuvälineet eivät riitä. Taso 3: Yksilölliset järjestelyt ja apuvälineet. Taso 2: Järjestelyt ryhmille, joilla on samankaltaisia tarpeita. Taso 1: Design for All -periaatteen mukaiset ympäristöt ja käytännöt vastaavat mahdollisimman monen tarpeisiin. (Esteetön opiskelijavalinta -suositus ja -opas. ESOK-hanke 2009. Universell utforming av laeringsmiljo – Veileder 2009 mukaan.)

6 Yksilölliset järjestelyt Opiskelijavalintaan, opetukseen ja opiskeluun, työntekijänä toimimiseen liittyvä viestintä ja materiaalit suositukset yksilöllisiksi järjestelyiksi Opiskelijavalinta (hakijapalvelut) Opiskelu (opiskelijapalvelut ja ainelaitokset).

7 Vastuut esteettömyyden toteutumisesta Koko yhteisöllä/yliopistolla Hakijalla (hakee järjestelyt, perusteluna lääkärin tai asiantuntijan lausunto) Opiskelijalla (sopii järjestelyistä, perusteluna lääkärin tai asiantuntijan lausunto) Tiedekunnilla (valinnat, opetus, materiaalit viestintä) Yliopistopalveluilla (suunnittelu, yhteistyö, toteutuksen koordinointi, ympäristöt) Dekaanit, yksiköiden johtajat (oma esimerkki, henkilöstön osaaminen, vastuuhenkilön määrääminen).

8 Päätöksen toteuttaminen Toteuttamissuunnitelma, raportointi vuosittain Ohjeistus verkkoon päätöksen toteuttamisen tueksi (www.jyu.fi/esteettomyys)www.jyu.fi/esteettomyys Tiedotus ja viestintä (tiedekuntakierros..) Henkilöstökoulutus Suunnitteluryhmä (IT-palvelut, JYY, kielikeskus, opintopalvelut, tiedekunnat, tilapalvelut..)

9 Tarve ja tausta Lainsäädäntö (Yv-laki, yliopistolaki, F1-asetus, YKn vammaisten oikeudet, EUn direktiiviesitys) Käytännön kokemukset ja selvitykset (Hitaasti, mutta varmasti? OKM) Uudet mahdollisuudet ja haasteet (sähköistyminen) Ohjeet ja standardit (Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0) JYn rooli ja korkeakoulutuksen saavutettavuus (ESOK-hanke, Stivi-hanke, DfA-verkosto).


Lataa ppt "Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google