Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy."— Esityksen transkriptio:

1 Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy

2 Välineet ja ”tapaus” Laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVA-laki) YM:n Oheet suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista Kuntaliiton kirje Apulaisoikeuskanslerin päätös Hml kaupungin jätestrategiasta

3 Kuntaliiton jätestrategiset kannanotot ”Olipa jätehuollon toteutus järjestetty kunnassa miten tahansa, on kunnan määriteltävä tavoitteet, järjestettävä seuranta ja muistettava, että kunnalla on vastuu ja isännän rooli jätehuollon järjestämisessä” Suositus, että jokaisessa kunnassa oma jätepoliittinen ohjelma eli jätestrategia Vapaaehtoinen suunnitelma

4 SOVA-laki Kuntien jätestrategiat eivät vaadi ”määrämuotoista SOVAa” (4 §) 3 § Yleinen velvollisuus –Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on huolehdittava siitä, että suunnitelman tai ohjelman ympäristövaikutukset selvitetään ja arvioidaan riittävässä määrin valmistelun kuluessa, jos suunnitelman tai ohjelman toteuttamisella saattaa olla merkittäviä ympäristövaikutuksia –Aiemmin YVA-lain 24 §:ssä sama sisältö

5 Kuntaliiton kannanotto ”Kuntaliiton näkemyksen mukaan jätestrategiatyötä voidaan ja tulisikin kehittää osallistuutta ja vuorovaikutusta tukevaan suuntaan.” ”Erityisesti silloin, kun kunnan jätestrategiassa otetaan kantaa jätteiden käsittelytapaan tai laitosratkaisuihin, tulisi eri ratkaisujen ympäristövaikutukset arvioida tiedottavassa, avoimessa ja vuorovaikutteisessa prosessissa.”

6 YM:n ohjeet SOVAsta: Mitä Liite 1: Esimerkkejä suunnitelmista ja ohjelmista, joiden toteuttamisella saattaa olla merkittäviä ympäristövaikutuksia Hallinnonala: Kunnat ja kuntayhtymät Esimerkit: Sektorisuunnitelmat kuten energia- ja jätehuoltopolitiikka, vesihuolto

7 YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten ”Arviointi perustuu eri vaihtoehtojen tarkasteluun” –vaihtoehtojen muodostaminen vaikuttaa ratkaisevasti työn lopputulokseen. Tästä syystä vaihtoehtojen sisällöstä tulisi neuvotella eri osapuolten kanssa –vaihtoehtojen muotoilun lähtökohtana voidaan käyttää eri osapuolten käsityksiä tähänastisen toiminnan puutteista, parannusehdotuksista ja kehitystavoitteista

8 YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten Osallistuminen ja yhteistyön järjestäminen Tietoa siitä, –mitä eri tahot pitävät ympäristön kannalta merkittävinä kysymyksinä ja todennäköisinä ympäristövaikutuksina –miten ympäristövaikutukset kohdistuvat eri kansalaisryhmiin ja tahoihin –erimielisyyttä aiheuttavien tekijöiden tunnistaminen ja avoin käsittely; mahdollisuus näkökantojen sovittelulle Tapoja –Haastattelut, yhteistyöryhmät, kuulemiset ja keskusteluryhmät; mahdollisesti edustajien välityksellä

9 YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten Ympäristövaikutusten selvittäminen –tarkkuuden taso ohjelman yksityiskohtaisuuden mukaan; laaja-alaisissa laadullinen kuvaus yleensä hyödyllistä –erot selvimmin esiin vaihtoehtojen välisinä eroina –osapuolten kesken sovitaan niistä vaikutuksista, joiden suhteen vaihtoehtoja verrataan (tarkistusluettelo) –Tavoitellut vaikutukset sekä toivotut ja ei-toivotut sivuvaikutukset –Erityisen huolellisesti yhteis-, välilliset ja seurausvaikutukset –Voidaan tarkentaa vaihtoehtoja

10 YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten Vaihtoehtojen vertailu –parhaan ve:n esittäminen vaikeaa –voi olla yleistajuinen kooste puolesta ja vastaan esitetyistä perusteluista –Tärkeää esittää, millaiseen kehitykseen kunkin vaihtoehdon valinta saattaa johtaa –Jos valitaan yksi vaihtoehto, esitetään selkeästi, mihin valinta perustuu: esiintulleet haitat ja hyödyt Raportointi Seuranta

11 Oikeuskansleri Hml:sta Strategian valmistelun yhteydessä ei ole arvioitu suunnitelman vaihtoehtoja ja niiden ympäristövaikutuksia. Ei myöskään käy ilmi, että valmistelussa olisi käyty vuoropuhelua yleisön kanssa Ympäristöministeriö katsoo lausunnossaan, että näin olisi ollut asianmukaista tehdä strategian suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa. Lain tavoitteet huomioiden voin näiltä osin yhtyä YM:n perusteltuihin näkemyksiin asianmukaisista menettelytavoista jätestrategian valmistelussa.

12 Alueelliset jätesuunnitelmat Pakko tehdä määrämuotoinen SOVA Huolehditaanko osallistumisesta; tuodaanko vaihtoehtoihin jätteiden synnyn ehkäisy ???

13 Valittaminen jätestrategiasta Kuntalain mukaan oikaisuvaatimus 30 päivän kuluessa siitä kun pöytäkirja tullut nähtäville --> Kunnallisvalitus hallinto-oikeuteen Hankevalmistelun yhteydessä ei enää voi valittaa, luultavasti... (Tapani voi auttaa kokeilussa)

14 Strategioihin ehkäisyvaihtoehto! Jätteiden synnyn ehkäisy tärkein ja ensisijainen jätehierarkian neljästä tavoitteesta Tästä voi keskustelun aloittaa: taloudellinen panostus samaa luokkaa –nyt YTV:ssä ehkäisyyn 5 % henkilöstöresursseista ja 1,5 % kokonaisbudjetista


Lataa ppt "Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google