Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 14.8.2017 klo 9-12 Sarviksen sosiaaliasema, Hatanpäänkatu 3 F Susanna Raivio.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 14.8.2017 klo 9-12 Sarviksen sosiaaliasema, Hatanpäänkatu 3 F Susanna Raivio."— Esityksen transkriptio:

1 Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-12 Sarviksen sosiaaliasema, Hatanpäänkatu 3 F Susanna Raivio ja Maria Antikainen

2 Tänään Tervetuloa, kahvia ja esittäytyminen
Edellisen kokouksen pöytäkirja Kevään koonti ja SOTE 2020 Webropol – palautteen purku TAMK - Raija Kesätehtävän koonti TOP 4 Aloitettavien pilottien suunnittelu Ryhmätehtävän purku Esiopetuksen alatyöryhmä Muut asiat Susanna Raivio ja Maria Antikainen

3 Kevään yhteenveto Hyvät käytännöt ja osallisuus tehtävät
LAPE työskentelyllä pyritään yhtenäistämään eri kuntien/alueiden toimintatapoja, jotta kuntien yhdenvartaisuus ja hyvien käytänteiden laajentumisen myötä myös lasten ja nuorten ja heidän perheidensä hyvinvointi kohentuisi Susanna Raivio ja Maria Antikainen

4 Webropol –palautteen purku
Kiitos palautteista ja jatkossakin toivomme palautetta ja toiveita 1.Kevään aikataulu oli tiukka ja osalla oli jo kalenterit täynnä. Toivottavasti nyt syksyn kalenteriin kehittämisryhmän kokoukset mahtuvat paremmin. Muistiot ja diaesitysten lähettäminen jatkuu samoin. 2. Kokoustilat ovat haasteellisia Käytämme vain maksuttomia kokoustiloja ja esim virastotalon pitkän pöydät eivät ole parhaita keskustelujen kannalta. Projektisihteerimme pyrkii löytämään meille tiloja. Keskustan tietyöt aiheuttavat omat haasteensa. * Voisimmeko kokoontua joskus muualla kuin Tampereella? Susanna Raivio ja Maria Antikainen

5 purku jatkuu…. 3. Kolmen tunnin kokousaikataulut jatkuvat ja vuoden 2018 palaverit voidaan järjestää mahdollisimman usein aamupäivisin 4. Työskentelymuodoista eniten kannatusta saivat yhteiset keskustelut, kokemusasiantuntijavierailut, pienryhmätyöskentelyt, kotitehtävät ja luennot * kokemusasiantuntija * yksityisen palveluntuottajan näkökulma * joku muu 5. Vastaajat kokivat saaneensa riittävästä tietoa LAPEsta. Susanna Raivio ja Maria Antikainen

6 SOTE 2020 Tapasimme viime keskiviikkona muutosagettimme Titta Pelttarin ja viimeisin tieto SOTEn siirtymisestä vuodella suhteessa LAPE työhön on, että Ministeriöstä ei ole tullut vielä mitään tietoja. Infoamme kehittämisryhmää heti kun tiedämme jotain. Etenemme alkuperäisen suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Susanna Raivio ja Maria Antikainen

7 TAMK yhteistyö – Raija Yliniemi
Vapaasti valittavat opinnot 10 ov opinnot tarjoavat monia mahdollisuuksia Harjoittelut 10 viikkoa – päiväkotiharjoittelu 7 viikkoa – lähiesimiesharjoittelu Opinnäytetyö opinnäytetöissä monia erilaisia toteutuksia (kyselyt, haastattelut, toiminnalliset, prosessien näkyväksi tekeminen, erilaiset ryhmän jne) Raija Yliniemi, , raija-yliniemi.tamk.fi Susanna Raivio ja Maria Antikainen

8 Kesätehtävän koonti TOP 4
Osallisuus – osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Kangasala, Lempäälä Kiusaaminen – kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Pirkkala, Ikaalinen, MLL Tampereen osasto, Sastamala Varhainen tuki – varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen Lempäälä, Mänttä-Vilppula Vanhempien tukeminen – vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Valkeakoski, Ruovesi-Virrat, Mänttä-Vilppula, Tampere Susanna Raivio ja Maria Antikainen

9 Pienryhmätyöskentely
Jakaudutaan neljään ryhmään sen mukaan, minkä kehittämiskohteen kukin organisaatio on valinnut pilotikseen: Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen Pienryhmien jälkeen yhteinen purku, jossa jokainen ryhmä saa tehtäväkseen vastata yhteen kysymykseen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

10 1. Osallisuuden, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Hyvinvointityön määrittely, rakenteet, toimintatavat ja työnjako Paikallisen tiedonkeruun menettelytavat ja tiedon suunnitelmallinen hyödyntäminen Lasten kuulluksi tulemisen varmistaminen (Kysely?) Vanhempien osallisuuden vahvistaminen, kasvatuskumppanuuden tukeminen Tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevien menetelmien hyödyntäminen Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

11 2. Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja puuttuminen, kaverisuhteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot
Käytettävissä olevien toimenpideohjelmien hyödyntäminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen Lasten, vanhempien ja yhteisön aikuisten osallistaminen ja sitouttaminen suunnitteluun ja uusiin toimintatapoihin Kiusaamisen esiintyvyyden järjestelmällinen seuranta ja arviointi Uusien monialaisten toimintatapojen kehittäminen tilanteisiin, joissa kiusaamista ei ole saatu loppumaan, monialainen yhteistyö kiusaamisen jälkihoidossa Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

12 3. Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä
Osallisuutta tukevien, vuorovaikutuksellisten ja innovatiivisten työmuotojen kehittäminen yhdessä lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa nykyteknologiaa hyödyntäen Lapsen ikäkauden mukaisen tiedonjaon sisällyttäminen vanhempaintapaamisiin Linkittyy Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen kehittäminen –työryhmään Susanna Raivio ja Maria Antikainen

13 4. Varhaisen hoidon ja tuen käytänteiden mallintaminen
Keskinäisestä työnjaosta sopiminen varhaiskasvatuksessa Yhteistyörakenteiden määrittely perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun konsultaatioihin ja jalkautumiseen varhaiskasvatukseen siellä toimivan henkilöstön tueksi sekä yhteisiin asiakastapaamisiin Lasten ja vanhempien osallisuuden varmistaminen prosesseissa Nivelvaiheiden käytäntöjen määrittäminen Kohdennetun vanhemmuuden tuen mallien kehittäminen yhdessä perhekeskuksen kanssa Mielenterveysongelmien varhaisen tunnistamisen ja hoidon kehittäminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

14 Varhaiskasvatuksen pilotit - kysymykset pienryhmille
Mitä lähdette pilotoimaan, miten lähdette etenemään konkreettisesti? Millaista muutosta tavoitellaan ja miten sitä voidaan mitata? Miten lähtötilannetta ja pilotin jälkeistä tilannetta kuvataan/mitataan? Millä laajuudella organisaatiossa lähdetään toteuttamaan pilottia? Kuinka monta varhaiskasvatuksen ryhmää/yksikköä/toimijaa lähtee mukaan? Keitä muita toimijoita/sidosryhmiä on mukana? Millaista yhteistyötä voidaan tehdä muiden seutukuntien organisaatioiden kanssa, jotka kehittävät samaa osa-aluetta? Millaisia haastavia tilanteita tai kysymyksiä pilotin suunnitteluun tai toteutukseen voi liittyä? Miten tilanteet ratkaistaan? Mitä kunnat/seurakunnat/järjestöt toivovat koordinaattoreilta? Mikä on kunnan Lape-ryhmän rooli pilotin suunnittelussa ja toteuttamisessa? Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio ja Maria Antikainen

15 Pienryhmätehtävän purku yhdessä (poimintoja vastauksista)
Miten lähdette etenemään konkreettisesti? Kangasala valitsee osallisuuden ja lähdetään viemään eteenpäin uuden vasun kautta Puhuttiin yhdessä mitä on pilotti? Varhaiskasvatus on lakisääteistä, miten ylläpidetään valmiita käytänteitä? Kehittämistyö on jatkuvaa rakenteiden luominen, hyvien käytänteiden ylläpitämiseksi paikallinen tietämys, seudullinen kannattelu Millaista yhteistyötä voidaan tehdä muiden seutukunnan organisaatioiden kanssa, jotka kehittävät samaa osa-aluetta? Pihlajalinna yhteinen toimija Mänttä – Vilppula / Juupajoki vanhempien ryhmä; jos on liian paljon tuttuja niin mahdollisuus saada tukea naapurikunnan ryhmästä vertaistukea seutukunnallisesti esim vammaistyössä millaista roolia seurakuntien kanssa voisi virittää? monikulttuurisuusasiat – asennemuutosta henkilökunnalle Mitä kunnat/seurakunnat/järjestöt toivovat koordinaattoreilta? yhteistyöntekijä Millaisia haastavia tilanteita tai kysymyksiä pilotin suunnitteluun tai toteutukseen voi liittyä? Miten tilanteet ratkaistaan Kuka lähtee kunnassa mukaan? Miten sitoutetaan? Miten saada kunnan LAPE –työryhmä mukaan? Susanna Raivio ja Maria Antikainen

16 Ryhmätöiden purku jatkuu…
4. Varhaisen hoidon ja tuen käytänteiden mallintaminen Yhteistyön tekeminen varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun kanssa mitä on tapahtunut, miten toimitaan ja tuetaan lastan tapauskohtaisesti ja heti haaste pienellä paikkakunnalla eroja henkilöiden välillä toimintamalleissa Lasten ja vanhempien osallisuus vanhemmille tukihenkilö moniammatillisiin tapaamisiin lasten havainnointi, havaintojen kirjaaminen ja niistä keskustelu työtiimissä sekä vanhempien kanssa tilan ja ajan antaminen vertaistuen/ -ryhmän osallisuusmahdollisuudet, myös naapurikuntiin halutessaan konsultaatiomahdollisuus nimettömänä, Ylöjärven perhepuoti / Asiantuntijapuoti – palveluohjaaja tms ”yleismies Jantunen”, joka tietää kunnan tarjonnan lasten haastatteleminen ammattilaisten avulla yhteistyönä varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa Henkilökunnan kouluttaminen kaiken kaikkiaan Susanna Raivio ja Maria Antikainen

17 Miten tästä eteenpäin? Kotitehtävien jatkotyöstäminen 29.9 saakka kunnissa ja organisaatioissa. Lähettäkää Marialle osoitteeseen Olkaa yhteydessä Mariaan tai Susannaan jos tarvitsette apua yms kotitehtävän teossa tai jos on tarvetta vierailulle organisaatioissanne Pyrkikää mukaan oman kuntamme LAPE työryhmiin. Meillä on 29.8 Kuntien LAPE ryhmien puheenjohtajien kanssa ja tästä aiheesta käymme myös siellä keskustelua Susanna Raivio ja Maria Antikainen

18 Esiopetuksen alatyöryhmä
Mukaan ovat lupaututeet Tuija Landström Ylöjärven kaupungin kuraattori Sari salomaa- Niemi Tampereen kaupungin erikoissuunnittelija Ryhmä kokoontuu syksyllä vain n 2-3 kertaa. Tuotos tuodaan sekä varhaiskasvatuksen että koulun ja vapaa-ajan kehittämisryhmään. Löytyisikö mukaan esiopettajaa, joka työskentelee koulun alaisuudessa että varhaiskasvatuksen alaisuudessa. Susanna Raivio ja Maria Antikainen

19 Muut asiat Aikataulut: 18.9 klo 13-16 Tipotien luentosali
Perhekeskustoimintamalli. Linkitetään vanhempien tuen osuus tähän päivään Tipotien luentosali Lapsivaikutusten arviointi 24.10 klo Tipotien luentosali Kiusaaminen ja kaverisuhteet klo Tipotien luentosali Erityis- ja vaativan tason palvelut. Linkitetään varhaisentuen osuus tähän päivään 18.12 klo 13-16Koilliskeskus, monitoimitila Kivi Kokoava ja vuoden 2018 suunnittelu Muut asiat Susanna Raivio ja Maria Antikainen

20 Muut asiat jatkuvat Seuratkaa kokouskutsuista kokouspaikkoja. Pyrimme muuttamaan kokouspaikkaa pois keskustasta, jos löydämme vapaita ja ilmaisia paikkoja. Jos haluatte kutsua ryhmän omiin tiloihinne niin viestitelkää asiasta Susannalle ajoissa. Muutosagentti Titta Pelttari ja Susanna Raivio jatkavat sivistysjohtajakierrosta Pirkanmaalla Pippurin nettisivut avautuvat piakkoin. Infoamme asiasta Syyskuun tapaamisesta lähtien kaikille on tehtynä omat nimilaput kokouksiin Koulutustarpeiden kerääminen. Viestittäkää Susannalle Susanna Raivio ja Maria Antikainen

21 Yhteystiedot Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena –projektikoordinaattorit Pirkanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittäminen - PIPPURI Susanna Raivio Puh Maria Antikainen Puh Susanna Raivio ja Maria Antikainen

22 stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut
Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Susanna Raivio ja Maria Antikainen


Lataa ppt "Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 14.8.2017 klo 9-12 Sarviksen sosiaaliasema, Hatanpäänkatu 3 F Susanna Raivio."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google