Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/2013 21.1.2011 Helsinki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/2013 21.1.2011 Helsinki."— Esityksen transkriptio:

1 Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/2013 21.1.2011 Helsinki Kati Närhi Jyväskylän ammattikorkeakoulu

2 Sarana hanke – toimijat ja tavoitteet Toimijat: JAMK, JY, JKL ja Koske + asiakkaat ja opiskelijat Tavoitteena rakentaa moniammatillinen oppimisen ja kehittämisen areena ja toimintamalli sosiaalialalla: joka kokoaa yhteen sosiaalialan koulutuksen, tutkimuksen ja työelämän toimijat jossa kehitetään ja arvioidaan sosiaalialan asiakastyön menetelmiä ja käytäntöjä Keskiössä moniammatillisen asiakastyön yhteiskehittämiskokeilu: sisältönä psykososiaaliseen työhön ja moniammatilliseen verkostotyöhön kiinnittyvä moniammatillinen tilannearviointi ja dokumentointi moniammatillisuus: sosiaalityön (lapsi/aikuis), sosiaaliohjauksen, perhetyön ja psykologin asiantuntijuus/näkökulmat

3 Moniammatillisen asiakastyön intensiivijakson toimintamuotoja Työkokoukset/työpajat moniammatillisen asiakastyön yhteiskehittämisen suunnittelu ja organisointi – mallin ideointi Orientaatioviikko/Alkuseminaarit aiheen/ilmiön käsitteelliseen haltuunottoon – mallin käsitteellistäminen Olemassa olevan asiakastyön ja käytäntöjen tilannekatsaus ja arviointi (havainnointi ja erittely) – mallin lähtökohdat työelämässä Moniammatillinen asiakastyön tilannearviotyöskentely (moniammatillinen tilannearvio) tiimityöskentelynä ja sen videointia – mallin testaus Moniammatillinen ryhmätyöskentelyssä videoitujen asiakastilanteiden analysointi ja arviointi yhteiskehittämisryhmissä – mallin testaus, arviointi ja kehittäminen Loppuseminaari/työpaja – prosessissa opitun reflektointi ja innovatiivisten toimintatapojen luominen – mallin arviointi ja kehittäminen

4 Hankkeen arviointi Hanketoimijoista koostuva verkosto toteuttaa jatkuvan arvioinnin (prosessiarviointi) ideaa. Palautetta käytetään kehittämistyön, suunnittelun toteutuksen ja sisällöntuotannon pohjana. 1.Asiakaspalaute; lomake/haastattelut (2 kertaa vuodessa) 2.Opiskelijapalaute; lomake (2 krt/vuosi), oppimispäiväkirjat 3.Opettajapalaute; jatkuvan kehittämisen prosessiarviointi; fokusryhmäkeskustelut (2 kertaa vuodessa) 4.Ohjausryhmän palaute; lomake/keskustelut (muutaman kerran vuodessa) 5.Levittämiseen liittyvä ulkopuolisten toimijoiden palaute (hankkeen loppupuolella vuonna 2012-2013)

5 Alustavaa palautteesta Asiakkaat: kokonaisvaltainen palvelu, jossa olennaista kiireetön asiakkaan elämäntilanteen päivitys sekä keskustelu asiakkaan tärkeinä pitämistä elämäntilanteeseen liittyvistä asioista. Opiskelijat: mukana toiminnnassa, jossa yhdistyvät eri oppiaineiden ja toimijoiden välinen sisällöllinen keskustelu sekä sosiaali- ja perhepalvelujen asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa työskentely videoanalyyseineen ja dokumentointeineen. Tilanteet mahdollistavat teorian ja käytännön todellisen yhdistämisen. Oppilaitosten ja käytännön opettajat: malli kehittämiskelpoinen käytännön opetuksen ja oman työn kehittämisen muoto. Koulutuksen ja työelämän tiivis vuorovaikutus ja siitä syntyvä laaja moniammatillinen asiantuntijuus luovat uudenlaista ymmärrystä käsitteiden ja käytäntöjen analysointiin ja kehittämiseen. Asiakkaiden ja opiskelijoiden mukanaolo sekä todellisessa toimintaympäristössä toimiminen mahdollistavat oman työn kehittämisen.

6 Yhteenvetoa Yhteistyöpilotti lähtenyt hyvin käyntiin; takana monivuotinen paikallinen yhteistyö Käytännön opetuksen kehittämisen ja työelämän toimintamallien kehittämisen näkökulmasta ko. malli nähty tarpeellisena Vaatii koordinointia, jotta tavoite pysyy kirkkaana (pilotti) Haasteena käytännön opettajien työajan niukka resursointi suhteessa hankkeessa tehtävään työmäärään sekä kuntien todellinen sitoutuminen mallin toteuttamiseen organisaatiossaan Opiskelijoiden rekrytointi? – jatkossa painopiste työelämän kehittämisessä? Koulutuspäivät maakunnallisena ulottuvuutena, toiminnan laajentaminen jatkossa kuntien tarpeiden mukaisesti


Lataa ppt "Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/2013 21.1.2011 Helsinki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google