Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuopio kuroo umpeen alijäämäistä taloutta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuopio kuroo umpeen alijäämäistä taloutta"— Esityksen transkriptio:

1 Kuopio kuroo umpeen alijäämäistä taloutta
Julkaisuvapaa tiistaina klo 9.00 Kuopio kuroo umpeen alijäämäistä taloutta Kaupunginjohtaja Petteri Parosen esitys Kuopion kaupungin talousarvioksi vuodelle 2017 Kaupunginhallitus ; Kaupunginhallituksen päätöskokous 1

2 Väestönmuutokset Kuopion väestönkasvu perustuu tulomuuttoon
Väestönmuutokset Kuopion väestönkasvu perustuu tulomuuttoon Kuopion virallinen väkiluku oli henkeä vuoden lopussa. Väestönlisäys oli 828 henkeä (v ). Väestönlisäyksestä vajaat 800 oli muuttovoittoa. Luonnollinen väestönkasvu oli noin 40 (syntyneiden ja kuolleiden erotus) henkeä. Vertailukaupunkien joukossa Kuopion väestönkasvu 0,7 % oli keskitasoa (1,1 % v. 2014). Vuoden 2016 väestönkasvun ennakoidaan olevan 800 – Juankosken kuntaliitos lisää Kuopion väestöä noin 4800. +1,1 % Lähde: Tilastokeskus

3 Asuntotuotanto Vuonna valmistui 930 asuntoa. Vuosina 2016 ja 2017 valmistuu lähes 1000 asuntoa vuodessa. Saaristokaupunki on laajin kasvusuunta. Muita suuntia ovat Puijonlaakson etelärinne, Pihlajalaakso. Vuonna 2018 käynnistyy Savilahti, Sakkyn alue ja ent. Valkeisen sairaalan alueen asuntotuotanto. Lähde: Kuntarekisterit

4 Työttömyys ja työpaikat
Kuopion työttömien määrä kääntyi vuonna laskuun kolmen vuoden noususuunnan jälkeen. Pitkäaikaistyöttömien määrä kuitenkin lisääntyy edelleen. Kuopion elokuun 2016 työttömyysaste oli 12.8 %, joka on matala verrattuna muihin vastaavan kokoisiin kaupunkeihin. Kuopion työpaikkojen lisäys viidessä vuodessa ( ) oli noin 960. Vuonna 2014 Kuopiossa työpaikkoja oli noin Työpaikat vähenivät 1000:lla vuonna 2014 ja 350:llä vuonna Kasvuvuosia olivat 2011 ja 2012, jolloin työpaikat lisääntyivät 900 – 1000 vuodessa.

5 TA 17 2017 Yleinen taloudellinen tilanne
Suomen talous on palannut vaisulle kasvu-uralle yksityisen kulutuksen ja rakentamisen vetämänä Viennin ja teollisuustuotannon kehitys polkee paikallaan Kuluvan vuoden kasvuksi arvioidaan 1,1 % ja vuodelle ennakoidaan 0,9 %:n kasvua – Suomen kasvunäkymät euroalueen hitaimmasta päästä (valtiovarainministeriö) Ensi vuoden työttömyysasteeksi ennustetaan 8,8 %, kun sen ennakoidaan olevan kuluvana vuonna 9,0 % (Tilastokeskus). Erityisen huolestuttavaa on pitkäaikais-, nuoriso- ja rakennetyöttömyyden nopea kasvu. Kuluttajahintojen nousun odotetaan olevan maltillista ensi vuonna, noin 1,1 %, kuluvana vuonna kuluttajahintojen nousuksi arvioidaan 0,4 %. Kuluvalla vuosikymmenellä Suomen julkinen talous on muuttunut syvästi alijäämäiseksi pitkittyneen heikon suhdannetilanteen, pidempiaikaisten rakenneongelmien ja väestön palvelutarpeen lisääntymisen vuoksi.

6 TA 17 2017 Kuntien taloudellinen tilanne
Kuntien ja kuntayhtymien talous tulee olemaan ylijäämäinen kuluvana vuonna. Kunnat ovat sopeuttaneet toimintaansa ja toimintamenojen kasvu on ollut maltillista. VM:n mukaan kuntien tilikauden tuloksen arvioidaan vahvistuvan vuosina , mutta heikkenevän vuosikymmenen loppua kohden. Kuntataloutta vahvistavat kuntien omat ja hallitusohjelman sopeutustoimet sekä eläkeuudistuksen vaikutukset. Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähennys ei ole toistaiseksi toteutunut. Kuntataloutta heikentävät edelleen jatkuvat valtionosuusleikkaukset. Kuntien lainakanta kasvaa, Investointitaso pysyy korkeana ja korjausinvestointitarpeet ovat huomattavat. Kasvukeskuksissa myös uudisrakentaminen ja infrastruktuuri-investoinnit jatkuvat mittavina. Väestön ikääntyminen lisää palvelutarvetta ja myös huonoon suhdannetilanteeseen pohjautuen palvelujen kysyntä kasvaa. Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutukset kuntatalouteen toistaiseksi epäselvät. Uusittu kuntalaki edellyttää entistä tiukempaa talouden tasapainossa pitämistä – myös kuntakonsernitasolla. TA 17 2017

7 KUNTIEN VELKAANTUMINEN 2013-2015

8 SUURTEN KAUPUNKIEN VELKAANTUMINEN 2013-2015
Lähde: Kaupunkien tilinpäätökset , Tilastokeskuksen ennakkotieto tilinpäätökset 2015 Kuopion velkamäärä 2016 lopussa arviolta €/as. (ei lisävelkaantumista vuonna 2016; asukasmäärä ) Kuopion velkamäärä 2017 lopussa arviolta €/as. (asukasmäärä ) Juankosken velkamäärä vuoden TP2015: 24,5 M€ ja €/as.

9 Talousarvion 2017 laadintaperiaatteita (Kaupunginvaltuuston, -hallituksen ja lautakuntien talousarvio- ja strategiavalmistelusta): Kaupungin elinvoima ja kasvu halutaan turvata. Turvaamme yhtenä suurena kaupunkina osaltamme kansallista hyvinvointiamme. Kuopio haluaa olla edelläkävijä asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä kaikissa toiminnoissaan. Kaupungin organisaatiota tulee kehittää palvelukyvyn turvaamiseksi ja tulevia rakennemuutoksia ja kunnan uutta roolia varten. Kuopio on aktiivinen kumppani palvelu- ja hallintorakenteiden uudistamisessa. Kuntaliitokset reunaehtoineen toteutetaan kunniallisesti sitoumuksista kiinni pitäen. Kuopio kehittää toimintojaan kyetäkseen aiempaa paremmin asukas- ja asiakaslähtöisiin palvelutapoihin. Edistämme asukkaiden osallisuutta ja kaupunginosademokratiaa. Kuopio ei lisää asukkaiden verorasitusta. Emme nosta kunnallista tuloveroa tai kiinteistöveroja. Maksujen ja taksojen korotuksissa huomioidaan asukkaiden maksukyky. Kaupungin rahoituspohjaa kuitenkin laajennetaan ja talouden tervehdyttämistä jatketaan.

10 Talousarvion 2017 laadinnan taustaa
Lähtökohtana talouden tervehdyttäminen ja realistiseen budjettitasoon palaaminen Talousarvio on laadittu tuottavuus-, henkilöstö- ja työhyvinvointiohjelmien tavoitteita noudattaen sekä kaupungin kasvu- ja hyvinvointitavoitteet huomioiden Perustoimeentulotuen siirto Kelaan on otettu huomioon Perustoimeentulotuen kustannuksia vastaava valtionosuus vähennetään kuntakohtaisesta peruspalvelujen valtionosuudesta Kilpailukykysopimuksen vaikutukset on mahdollisuuksien mukaan otettu huomioon Valtio leikkaa KiKy-sopimuksen hyödyn pois kunnilta Konserniyhteisöjen ohjaukseen ja tavoiteasetantaan on kiinnitetty aiempaa vahvemmin huomiota

11 KIKY vaikutukset TA 17 2017 Työajanpidennyksen, lomarahaleikkauksen ja työnantajamaksujen alentamisen säästövaikutus 14,3 milj. €, jonka valtio leikkaa kaupungin saamasta verorahoituksesta pois. Lisäksi eläkeuudistuksen säästövaikutus 3,4 milj. € (pl. Juankoski) Palkansaajien verovähennysten lisäyksestä aiheutuva verotulovähennys kuntasektorille n. 500 milj mennessä -> Kuopiolle n. 10 milj. €. Kilpailukykysopimuksen vaikutukset ydinkaupungin osalta on huomioitu kj:n esityksessä Työajan pidennyksen vaikutusta ei ole kohdennettu kasvun ja oppimisen palvelualueelle, koska tältä osin talousvaikutuksiin ei ole mahdollista päästä Konserniyhteisöjen osalta edellytetään läpinäkyvyyttä KiKyn huomioimisessa. Käyttösuunnitelmavaiheessa toimenpiteet (kuntalaskutuksen taso, sopimushinnoittelu, tuloutus kaupungille, tulosvaikutus) määritellään. Tarvittavat muutokset tuodaan talousarviomuutoksina vuoden 2017 keväällä päätettäväksi. Esimerkki merkityksestä: Sairaanhoitopiirin arvio omasta säästöstään 8,6 milj. €, Kuopion teoreettinen osuus n. 4,3 milj. euroa.

12 Kaupunki organisoituu ja varautuu tulevaan
Organisaatiouudistus Konsernipalvelu ja vetovoimaisuuden palvelualue yhdistyvät elinvoima- ja konsernipalveluksi Työllistämisen palvelut siirtyy perusturvan palvelualueelta elinvoima- ja konsernipalveluun Kuopio Innovation Oy toiminnat sulautetaan ydinkaupungin toimintoihin Strateginen maankäytön suunnittelu siirtyy kaupunkiympäristön palvelualueelle Juankosken kuntaliitos Juankosken toimintakate TA2017: -30,2 milj. €; Verorahoitus n. 30 milj. €; Lainakanta n. 23 milj. €; Taseen puskuri -12 milj. € Henkilöstön kuntaliitoksiin liittyvä ylimääräinen työsuhdeturva jatkuu vuoden 2019 loppuun saakka Sote- ja maakuntauudistus Vaikutuksia ei ole huomioitu taloussuunnitelmakauden esityksessä vajavaisen tietopohjan takia

13 TA 17 2017 TOIMINNAN TEHOSTA JA LAADUSTA HUOLEHDITAAN
Palveluverkostosta huolehditaan: Useita päiväkoti-investointeja käynnistymässä Lumitin ja Hiltulanlahden alakoulun investoinnit valmistellaan Museon peruskorjaus ja laajennus käynnistyy (Suomi 100 vuotta hengessä) Liikuntatilaverkostoa kohennetaan (Lippumäkeen uusi kuplahalli) Verkostoselvityksiä ja palvelurakenteiden keventämistä jatketaan Sähköisten palvelujen käyttöä laajennetaan Tilojen käyttöä tehostetaan Perheiden palveluiden parantamiseksi suunnitellaan lasten, nuorten ja perheiden palvelujen uudelleen organisoimista vuoden aikana

14 TA 17 2017 HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
Kuopiolaisten hyvinvoinnin tilaa seurataan systemaattisesti. Hyvinvointipolitiikan ja johtamisen painopistealueet ja tavoitteet määritellään sekä nimetään vuosittaiset toimenpiteet. Kaikki palvelualueet ovat sitoutuneet yhteiseen etenemiseen tavoitteena kuopiolaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Poimintoja toimenpiteistä vuodelle 2017: Kuntalaisten aktiivisuuden edistäminen; kirjastot, liikuntapaikat, museot ja niiden toimintatapojen kuntalaislähtöinen kehittäminen Sosiaalisen markkinoinnin edistäminen TerveKuopio kioski ja Ikäneuvola -toiminta Ennaltaehkäisevät vastaanotot Opiskelijahuollon sähköisten ja yhteisöllisten palveluiden kehittäminen Hyvin monipuolisesti työttömien kuopiolaisten hyvinvoinnin turvaamiseen panostaminen, mm. työttömien terveydenhoidon järjestäminen Esteettömyyden ja turvallisuuden huomioiminen suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa Kuopion kaupungin henkilöstöohjelman uudistaminen, työhyvinvoinnin edistäminen TA 17 2017

15 Kasvun ja työllistymisen edistäminen
Yritystoiminnan edistämisen edellytykset säilyvät edelleen hyvällä tasolla Kuopio-Tahko-alueen matkailumarkkinointi jatkuu Kuopio Convention Bureau -kokous- ja kongressimarkkinointi käynnistyy Elinvoimapalvelut -palvelukokonaisuus (ml. työllisyyspalvelut) käynnistyy ja yritys- ja työllisyyspalveluiden henkilöstöresurssit kasvavat Kaupungin kasvun mahdollisuuksista huolehditaan Tonttitarjonnalla mahdollistetaan noin asunnon asuntotuotanto Elinkeinorakentamisen tontit turvataan Kuopion keskusta-alueen kehittäminen jatkuu Savilahden alueen toteutus alkaa Finnpulpin biotuotetehtaan valmistelu jatkuu Yritysten ja yhteisöjen kanssa yhteistyötä kehitetään mm. palvelutuotannossa (palvelu- ja hankintaohjelma) palvelukumppanuuksissa mm. varhaiskasvatuspalveluissa, liikunta-, ulkoilu- ja virkistysalueiden hoidossa sekä kotihoitoa tukevissa palveluissa palvelusetelien käyttöä lisätään edelleen

16 Työllistymisen yksikkö ja määräraha 2017
Työllistymisen yksikkö siirtyy perusturvan palvelualueelta elinvoimapalveluihin Yksikön tulot ja menot ovat: 2017 2016 2015 TOIMINTATUOTOT 2,0 2,7 1,9 TOIMINTAKULUT -19,4 -19,8 -17,8 KATE -17,3 -17,1 -15,9 TYÖMARKKINATUEN KUNTAOSUUS KULUISTA -11,2 -10,1 -10,8 TA 17 Kuopio on valittu kuntakokeiluun. Pyrkimyksenä on yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa tehostaa pitkäaikaistyöttömiin kohdistuvaa toimintaa. Kokeilutoiminnan sisältö selkeytyy työministeriön linjauksien kautta ja mahdollistuu keväällä 2017 säädettävällä kokeilulailla. Vuoden 2017 alusta budjettilaki mahdollistanee kuntarahoituksen nykyistä järkevämmän käytön.

17 TA 17 2017 VASTUULLINEN KAUPUNKIKEHITYS
Kuopion kasvihuonekaasupäästöt ovat vuoden 2015 ennakkotiedon perusteella pienentyneet 35 % vertailuvuoden 1990 tasosta Päästöt ovat pienentyneet etenkin Kuopion Energia Oy:n kaukolämmön tuotannossa Asuntotuotannon painottumista kerrostalotuotantoon voidaan pitää energiatehokkaana toimena Vahva tavoite täydennysrakentamisesta tukee pyrkimystä tiiviiseen ja energiatehokkaaseen yhdyskuntarakenteeseen Tavoitteet joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun edistämiseksi tukevat ilmastopoliittista ohjelmaa Viisaan liikkumisen hanke Tilojen käytön tehostaminen tehostaa energiankäyttöä, mikäli se ei lisää liikkumistarvetta Sähköisen asioinnin edistäminen palvelujen tuotannossa myönteinen ilmastovaikutusten kannalta Sorsasaloon suunnitellulla biotuotetehtaalla olisi kasvattava vaikutus Kuopion kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärään

18 Lähde: Kuopion kaupungin henkilöstökertomus 2015
TA 17 2017 Tavoitteita 2017: Henkilöstömenojen säästöt osana tuottavuusohjelmaa Kilpailukykysopimuksen tuoma laskennallinen hyöty 75 henkilötyövuotta Ennakoiva henkilöstösuunnittelu Työhyvinvointi Muutoksia henkilöstömääriin Juankosken kuntaliitos lisää vakinaista henkilöstöä, 235 henkilöä. Kysteristä siirtyy 65 henkilöä Innovation Oy:stä siirtyy10 henkilöä Lisäksi palvelualueiden suunnittelema palvelutarpeiden kasvuun pohjautuva nettolisäys on yli 100 henkilötyövuotta Koko kaupunki TA2017 KS2016 TP2015 Henkilötyövuodet yht. 6438 6016 5940 Lähde: Kuopion kaupungin henkilöstökertomus 2015

19 Palvelualuekohtainen talous, Juankoski mukana
17 Toimintatuotot Toimintakulut Nettomenot Elinvoima- ja konsernipalvelut 16,0 -43,0 -27,0 Kaupunkiympäristö palvelualue 50,1 -55,1 -5,0 Hyvinvoinnin edistämisen palvelualue 9,6 -44,8 -35,2 Kasvun ja oppimisen palvelualue 14,5 -203,3 -188,8 Perusturvan palvelualue 28,4 -168,7 -140,3 Terveydenhuollon palvelualue 15,0 -249,8 -234,8 Keskusvaalilautakunta 0,0 -0,4 Tarkastustoimi -0,3 Yleishallinto 11,7 -25,8 -14,1 Ydinkaupunki yhteensä 145,4 -791,3 -645,9

20 Kulut 819,4 milj. e Tilikauden tulos
Talousarvio 2017 Ydinkaupungin kulut milj. € TA 2017 Kulut 819,4 milj. e Tilikauden tulos - 8,8 milj. e Kulut 819,4 milj.€

21 Ydinkaupungin tuotot milj. €
Talousarvio 2017 Ydinkaupungin tuotot milj. € TA 2017 Tuotot 810,6 milj. e Tilikauden tulos - 8,8 milj. e Tuotot 810,6 milj.€

22 Investointiesityksen lähtökohtia
TA2017 nettoinvestoinnit 51,1 milj. € (tulot 13,7 milj.€ ja menot 64,8 milj.€) Suunnitelmakauden nettoinvestoinnit yhteensä 181,7 milj.€. Investointitaso edellisvuosia korkeampi: KOKO KAUPUNKI (M€) TA2014 TP2014* TA2015 TP2015 TA2016 Investointitulot 6,93 185,31 8,78 13,97 11,71 Investointimenot -65,41 -190,62 -51,17 -46,96 -55,29 Nettoinvestointi yht. -58,48 -5,31 -42,38 -32,98 -43,58 * Ilman yhtiöittämisten vaikutusta nettoinvestoinnit olisivat olleet -65,4 M€

23 Investointiesitykset 2017
Yhdyskuntarakentaminen Maan hankinta Koneet ja kalusto ym. Tilakeskus Kuopion Vesi Kuntatekniikka Pelastuslaitos Juankoski 20,1 milj. € 2,0 milj. € 2,9 milj. € 18,7 milj. € 11,6 milj. € 0,7 milj. € 1,2 milj. € 2,2 milj. € Investointiesitykset yhteensä 51,1 milj. €

24 Talousarvioesityksen merkittävimmät investoinnit 2017
Nilsiän terveyskeskuksen loppuun saattaminen 2,7 milj. €, (kust.arvio 7,0 milj. €) Tuomikujan uusi päiväkoti 2,0 milj. €, (kust.arvio 5,1 milj. €) Maaningan uusi päiväkoti 2,5 milj. €, (kust.arvio 2,8 milj. €) Juankosken uusi päiväkoti 2,1 milj € (kust.arvio 2,6 milj €) Pienet peruskorjauskohteet 6,5 milj. € Kumpusaarentie 4,5 milj. € Lippumäen kuplahalli 2,0 milj. € (kust.arvio 3,7 milj €) Hiltulanlahden asuntoalue 4,3 milj. € sisältäen kunnallistekniikan ja Kuopion Veden investoinnit sekä uuden alakoulun suun. aloituksen Kuopion museon perusparannus ja laajennus (suunnittelun aloitus 0,5 milj. €, kust.arvio yht. 15,0 milj. €) Lumit, uusi musiikki- ja ilmaisutaidon lukio (suunnittelu aloittaminen 0,2 milj. €; kust.arvio yht. 18,0 milj. €)

25 Ydinkaupungin investoinnit

26 Investoinnit yhteensä

27 Varhaiskasvatuksen palveluverkostoa kehitetään julkisen ja yksityisen toiminnan
yhdistelmänä (kuvassa Tuomikujan päiväkoti).

28 Juankosken päiväkoti

29 Kaupunki on selkeyttänyt yksityisten liikuntahankkeiden toteuttamisedellytyksiin liittyvät yhteistyömallit

30 Talousarvioon on varattu Suomi 100 vuotta juhlavuoden useisiin kiinnostaviin tapahtumiin.
Museo on valmistunut ja sen on suunnitellut kuopiolainen arkkitehti J.V. Strömberg.

31 Kuopio toteuttaa palveluverkoston uusimista myös
vaihtoehtoisilla investointitavoilla Jynkän koulukeskus (valm. 7/2017) Investointi 14,8 milj. €

32 Karttulan koulukeskus
(7/2018 – 10/2018) Investointi 12,3 milj. €

33 Tuloslaskelma, (sisältää liikelaitokset ja taseyksiköt sekä sisäiset erät)

34 Rahoituslaskelma, sisältää liikelaitokset ja taseyksiköt sekä sisäiset erät
Vuosikate ei riitä kattamaan investointeja. Lainamäärän lisäys 14.1 milj.euroa.

35 Kuopion kaupungin tunnusluvut
TP 2015 TA 2016 TPE 08/2016 TA 2017 Väkiluku n Toimintakate, milj. € - 562,7 - 582,7 - 590,8 -597,9 Verotulot milj. € 429,4 424,7 438,0 Valtionosuudet milj. € 164,2 174,5 181,4 197,0 Vuosikate, milj. € 36,7 19,9 19,6 42,2 Poistot, milj. € - 50,5 - 43,5 - 48,6 -48,8 Tilikauden yli- /alijäämä, milj. € -13,0 -20,4 -28,5 -6,4 Taseen puskuri 117,0 96,6 88,5 69,7 Vuosikate % poistoista 72,8 % 46,0 % 40,3 % 87,0 % Veroprosentti 20,5 %

36 TULOSLASKELMA 2017

37 Kuopion vuosikate, poistot ja nettoinvestoinnit 2010-2020 milj. €
Vuosikate on kunnan tuloslaskelman välitulos, joka osoittaa sen tulorahoituksen, mikä juoksevien menojen maksamisen jälkeen jää käytettäväksi investointeihin, lainojen lyhennyksiin ja sijoituksiin.

38 Talousarvio tulos Talousarvion 2017 tulos on laadittu -6,4 milj. euroa alijäämäiseksi.

39 Kuopion lainakannan kehitys
Kuopion lainakannan arvioidaan olevan 2017 lopussa 351,4 milj. e, e/asukas. Talousarviovuonna 2017 kasvu 37,3 milj. e , +11,9 % Lainakannan arvioidaan kasvavan suunnittelu-kautena vuosina vuosittain 22, milj. e. Lainakanta vuoden 2020 lopussa 401,1 milj. e, e/asukas. * Sisältää Maaningan lainakannan ** 2015 Maaningan kuntaliitos *** Ta 2016 laadintahetken ennuste **** 2017 Juankosken kuntaliitos

40 Talouden hallinta Lautakunnat kohdistavat valtuuston osoittamat määrärahat käyttösuunnitelmista päätettäessä palvelualueiden toimintaan: Säästöjen kohdentaminen on tärkeää; Kaupungin linjaus ottaa käyttöön kesken vuottakin valtion päätöksin mahdolliseksi tulevat tehtävien ja velvoitteiden purut viedään vaikutusarvioinnin jälkeen toteutukseen; Suunnitelmakauden aikana talouden tasapainottaminen edellyttää: Toiminnan toteuttamista määrärahojen puitteissa; Tuottavuustoimien onnistumista pitkäjänteisesti; Organisaation keventämistä; Kuntien tehtävien vähentämistä ja normien purkua; Kaupungin rahoituspohjan vahvistamista. TA 17 2017

41 Talousarvion toteutumisen riskit
17 2017 Verotulot ja valtionosuudet jäävät alle budjetoidun. Toimintatuotot ja myyntivoitot omaisuuden myynnistä kertyvät budjetoitua pienempinä. Palvelualueet eivät onnistu toteuttamaan menosäästöjä tuovia toimenpiteitä budjetissa olevien kohdentamattomien säästövelvoitteiden kattamiseksi. Budjettiin sisältyviä kilpailukykysopimukseen perustuvia menosäästöjä ei onnistuta täysin hyödyntämään. Erikoissairaanhoitoon budjetissa varaamamme määräraha ylittyy. Toimenpiteemme rakenne- / pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseksi tai edes kasvun hillitsemiseksi eivät ole riittäviä. Taloustilanteeseemme suhteutetun alhaisen investointitason vuoksi tärkeitä investointeja jää tekemättä ja korjausvelan määrä kasvaa. Tulevaan maakunta- ja sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen vaikutuksiin ei kyetä varautumaan etukäteen. Kuntien tulorahoituksen pienentyessä, tulorahoituksemme voi olla riittämätön toimintaamme ja velkojen maksuun. Riskien toteutuminen ja budjetin ylittyminen edellyttää välitöntä ryhtymistä korjaaviin toimenpiteisiin, jotta taloudellinen tilanteemme ei heikkene enempää.

42 Päätöksentekoaikataulu
Kaupunginhallituksen päätös v talousarvioesitykseksi Kaupunginvaltuuston periaatekeskustelu kh:n esityksestä Kaupunginvaltuuston päätöskokous Palvelualueiden käyttösuunnitelmat kaupunginhallituksen käsittelyssä Käyttösuunnitelmat kaupunginvaltuustolle tiedoksi


Lataa ppt "Kuopio kuroo umpeen alijäämäistä taloutta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google