Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteiskehittäjäryhmän työpaja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteiskehittäjäryhmän työpaja"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteiskehittäjäryhmän työpaja 31.5.2017
OHJELMA Tervetuloa, Mikä on yhteiskehittäjäryhmä, Anna-Maria Isola, THL Asiakkaiden osallistumisen kärkihanke pähkinäkuoressa, Juha Luomala, STM Kokemuksia kokemusasiakkaan mukanaolosta Helsingin kaupungin sosiaalineuvonnan kehittämisessä, Helsingin kaupunki, Fattaluuta – toiminta, Anri Viskari-Lojamo, Helsingin kaupunki, Raisa Saraniemi Stophuumeille (Fattaluuta), Janne Gustafsson, vertaistyöntekijä Työpajan tavoitteet ja johdatus työskentelyyn, Merja Lyytikäinen/ Sinikka Sihvo, THL Työryhmätyöskentelyä Yhteiskeskustelu teemoista Ryhmätöiden purku - Päästiinkö tavoitteisiin? - Syntyikö uusia ideoita? Ryhmän jatkotyöskentely, Anna-Maria Isola, Merja Lyytikäinen, Sinikka Sihvo, Juha Luomala

2 Yhteiskehittäjäryhmän työpaja 31.5.2017
”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja osallistuvat siihen oman osaamisensa tai asiantuntijuutensa pohjalta. Samalla kun ymmärrys kehitettävästä asiasta muuttuu, myös eri tahot voivat joutua muuttamaan tai jalostamaan omia käsityksiään kehitettävästä asiasta. Innopajassa kaikki näkökulmat ovat samanarvoisia. ” (Innopajan periaatteita)

3 Työpajan tavoite: Hahmotella yhdessä, miten asiakas pääsee parhaiten kehittämään ja vaikuttamaan oman osallistumisen kautta sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen ja arviointiin. Ideoida sisältöjä ja prosessia ”Asiakkaiden osallistumisen toimintamallin”

4 Työskentely I VAIHE (45 min)
Jakaudutaan 3 ryhmään (Siniset, Oranssit ja vihreät) (Sininen ryhmä on 5 hlö + etäosallistujat) Kukin ryhmä pohtii yhtä kysymystä Ryhmässä on puheenjohtaja sekä kirjuri, joka kirjaa ylös ryhmän tuotokset Vastauksia voi miettiä omien kokemusten kautta sekä hyödyntää asiakasprofiileita ja miettiä osallistumista heidän kauttaan. II VAIHE (10-15 min) Vieraillaan muiden ryhmissä ja rikastetaan tuotoksia lisäideoilla

5 Saku 40 vuotta Saku on satunnainen terveyskeskuksen asiakas joka on huomannut palveluissa parantamisen varaa. Onkin osallistunut alueella järjestettyyn tilaisuuteen, jossa kysyttiin ideoita uuden hyvinvointikeskuksen laboratoriopalveluihin. Tilaisuuden jälkeen ei ole kuullut asioiden etenemisestä. Haaveet: Saku haaveilee kesänviettopaikasta lähellä järven rannalla Harrastukset: Saku harrastaa perheen kanssa retkeilyä. Hän lenkkeilee säännöllisesti. Perhe: Sakun perheeseen kuuluu vaimo Riina ja 4- vuotias Emma ja 10- vuotias Oskari. Elämänmotto: ”Asioilla on tapana järjestyä ”

6 Mirja 68 vuotta Mirjalla on paljon kokemuksia terveyspalveluista ja aikaisemmin työttömyyden ajoilta myös sosiaalihuollosta. Hän sairastaa mm. sydänsairautta, verenpainetta, diabetesta ja ylipainoakin on vuosien varrella kertynyt. Mirja sairasti rintasyövän 15 vuotta sitten. Parannuttuaan hän toimi aktiivisesti syöpäsairaiden vertaistukihenkilönä ja ikäihmisten digi-asiakasraadissa Haaveet: Yhteinen loma lasten ja lastenlapsien kanssa Harrastukset: Mirja tapaa ystäviään muutaman kerran kuukaudessa ja pitää heihin tiiviisti yhteyttä puhelimitse. Perhe: Mirja asuu kaksin miehensä kanssa. Aikuiset lapset asuvat perheineen ulkomailla. Lapset ja lapsenlapset ovat Mirjalle tärkeitä. Yhteyttä pidetään skypen välityksellä. Elämänmotto: ”Menneisyys on oppitunti. Nykyhetki lahja. Tulevaisuus syy jatkaa”.

7 Ritu 35 vuotta Ritu on työkyvyttömyyseläkkeellä oleva mielenterveyskuntoutuja. Hän on käynyt kokemusasiantuntijakoulutuksen ja tuosta opiskeluryhmästä on muodostunut hänelle henkireikä. Käynyt pari kertaa kertomassa kokemuksistaan alan opiskelijoille, mutta viime aikoina keikkoja ei ole ollut. Haluaisi edelleen kovasti päästä mukaan vaikuttamaan palveluiden kehittämiseen. Haaveet: Ritu haaveilee New Yorkin matkasta ja miesystävästä Harrastukset: Ritu harrastaa lukemista ja tietokonepelejä. Hän tapaa kokemusasiantuntijakoulutuksessa saamiaan ystäviä kerran pari kuukaudessa. Perhe: Ritu on sinkku ja asuu yksin kerrostalokaksiossa yhdessä kaupungin lähiöistä. Ritun äiti asuu samassa kaupungissa. Ritun isä kuoli 15 vuotta sitten. Elämänmotto: ”Eteenpäin, sanoi mummo lumihangessa”

8 Kysymys 1. Osallistumisen tavat ja menetelmät (Sininen ryhmä)
Mitä ovat ne osallistumisen tavat, joilla asukas /asiakas voi osallistua alueensa palvelujen kehittämiseen eri vaiheissa prosessia? Tavat voivat olla tuttuja hyväksi koettuja tai ihan uusia ideoita - Hyödynnä valmiiksi pöytään annettua materiaalia ja listaa osallistumisen tavoista. - Tarkastele kysymystä omien kokemustesi pohjalta ja annetun profiilikortin henkilön näkökulmasta

9 Kysymys 2. ”Haluan seurata, miten asia etenee, miten
Kysymys 2. ”Haluan seurata, miten asia etenee, miten?” (Violetti ryhmä) Kun asiakas on osallistunut uuden palvelun ideointiin tai palveluiden kehittämiseen asiakasraadissa tms. miten hän pystyisi parhaiten seuraamaan, miten projekti etenee/mitä asialle tapahtuu prosessin eri vaiheissa? - Tarkastelkaa kysymystä omien kokemusten pohjalta ja annetun profiilikortin henkilön näkökulmasta

10 Kysymys 3. ”Kun kaikki meni niin kuin piti” (Vihreä ryhmä)
Onnistuneen asiakasosallisuuden kriteerit? - Mistä asioista tunnistaa että, asiakkaiden osallistuminen on toiminut? - Listatkaa tunnusmerkkejä onnistuneelle asiakkaiden mukaanotolle. Aihetta voi tarkastella asiakkaan, ammattilaisen, päätöksentekijän näkökulmasta - Hyödyntäkää asiakasprofiileja

11 Yhteiskeskustelua työskentelyn tuloksista
Ryhmätyöskentelyn purku Mitä uusia ideoita heräsi? Päästiinkö tavoitteisiin?


Lataa ppt "Yhteiskehittäjäryhmän työpaja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google