Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007."— Esityksen transkriptio:

1 Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007

2 Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa, http://www.kirjastot.fi. http://www.kirjastot.fi

3 Verkkotietopalvelu Kysymys lähetetään WWW-lomakkeella, http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu, lapsilla oma lomake http://www.kirjastot.fi/lapsille/kysy. http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu http://www.kirjastot.fi/lapsille/kysy Vastaus lähetetään kysyjän sähköpostiin.

4 Historiaa Kokeilu aloitettiin 1998. Palvelu tässä muodossa alkoi 1999 (kysymyslomake, vastausylläpitoliittymä, julkinen arkisto). Ylläpitojärjestelmä uusittu 2002, 2005.

5 Kolmella kielellä Suomeksi, ruotsiksi, englanniksi http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu http://www.biblioteken.fi/fraga_bibliotekarien http://www.libraries.fi/ask_librarianhttp://www.libraries.fi/ask_librarian.

6 Vastaajat 2007 vuoden vaihteessa mukana 39 yleistä kirjastoa, 14 erikoiskirjastoa/tietopalvelua ja 1 korkeakoulukirjasto. Vastaajakirjastot http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/vastaaja kirjastot. http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/vastaaja kirjastot Kaikki maakuntakirjastot mukana.

7 Tulevaisuus Kysy kirjastonhoitajalta –palveluun lisää vastaajakirjastoja (erit. erikoiskirjastot, oppilaitosten kirjastot). Chat-tietopalvelu (Chatista, Kirjastoala, verkkotietopalvelu, Chat-tietopalvelu). Digi-tv.

8 Kysymysten määrä 1999 vastauksia 1332 2000 2438 2001 2649 2002 2550 2003 2928 2004 3514 2005 n.4000 20065028

9 Kuinka nopeasti vastaus saadaan? Vastaus luvataan 3 työpäivän sisällä. Useimmiten vastaus lähetetään nopeammin (samana päivänä).

10 Tietopalvelu Kysy kirjastonhoitajalta on nimenomaan ”perinteinen” tietopalvelu. Vastauksena viitteitä lähteisiin. Kaikkiin kysymyksiin vastataan.

11 Esimerkki 1 Kysymys: Onko kivaa olla kirjastonhoitaja?

12 Esimerkki 1 Vastaus: Kiitos kysymästä! Kirjastonhoitajan työ on oikein monipuolista ja hauskaa. Kirjastossa näkee kaikki uusimmat kirjat, lehdet, videot ja levyt, kuitenkaan vanhoja hyviä unohtamatta. Asiakkaatkin ovat mukavia. Tervetuloa siis kirjastoon!

13 Arkistot Kysymys-vastausparit tallennetaan pääsääntöisesti julkiseen arkistoon Arkistot myös kolmella kielellä http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.asp x http://www.biblioteken.fi/fraga_bibliotekarien/ arkivet.aspx http://www.libraries.fi/ask_librarian/archive.a spxhttp://www.libraries.fi/ask_librarian/archive.a spx.

14 Perusajatus Kysymys kohtaa ”asiantuntijan” = se, joka parhaiten uskoo kykenevänsä vastaamaan, vastaa. Erikoiskirjastojen mukaan tulo lisää edellytyksiä tähän.

15 Arjen käytäntö Asiakas ilmoittaa asuinkuntansa tai valitsee valikosta kirjaston, jonka haluaisi vastaavan kysymykseen. Vastaajakirjastot löytyvät palvelussa annetusta listasta.

16 Arjen käytäntö Vastaajakirjastot sitoutuvat seuramaan, että oman kunnan alueelta saapuneisiin tai omaan kirjastoon osoitettuihin kysymyksiin vastataan kolmen päivän sisällä. ”Muu kunta” –kysymyksiin vastaavat kaikki.

17 Arjen käytäntö Vastaajakirjastoissa valvojat, valtakunnallinen toimittaja, Kirjastot.fi-toimitus.

18 Kuka vastaa? Kysymykseen saa siis vastata se, joka haluaa. Paikallisiin kysymyksiin odotetaan jonkin aikaa paikalliskirjaston vastaavan. Vastaajakunnat velvollisia seuraamaan alueensa kysymyksiä.

19 Kirjastot.fi vastaa lisäksi Arkistosta, palvelun teknisestä toimivuudesta ja kehittämisestä.

20 Tärkeät arvot Luottamuksellisuus, nopea palvelu, laatu, tasa-arvo.

21 Yleistä tietoa verkkopalveluista Yleistietoa verkkotietopalvelusta http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/verkkotiet opalvelu. http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/verkkotiet opalvelu Pohjoismaisista http://www.biblioteken.fi/biblioteksbransch en/digital_referenstjanst. http://www.biblioteken.fi/biblioteksbransch en/digital_referenstjanst


Lataa ppt "Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google