Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutuksen laadun kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutuksen laadun kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Koulutuksen laadun kehittäminen
Antti Liljaniemi, Metropolia Liisa Vanhanen-Nuutinen, HAAGA-HELIA

2 Koulutuksen laadun kehittäminen 26.5.2010
Osallistujien esittely Kertaus kehittämisverkostosta Teemaryhmän tavoitteet ja tuotokset Keskustelua mitä on laatu koulutuksessa? Miten projekti tästä jatkuu, seuraavat tapaamispäivämäärät

3 Koulutuksen laadun kehittäminen –teemaryhmän tavoite
Vetovoiman lisääminen Laadunvarmistusjärjestelmän implementoituminen ammattikorkeakouluihin

4 Teemaryhmän tuotokset
Laadunvarmistusjärjestelmän mentorointimalli ja sen toteuttaminen Seurantatutkimus opiskelijan valmiuksista, työelämän odotuksista ja opettajien osaamisesta (kehittämisen/ johtamisen YAMK)

5 Mentorointimalli ja sen toteuttaminen
Mitä mentorointi on? Mentorointi-termin juuret löytyvät antiikin Kreikan mytologiasta - Homeroksen eepoksesta Odysseia. Ithakan kuningas Odysseus jätti talonsa luotettavan ystävänsä Mentorin hoitoon sillä aikaa kun hän itse oli Troijan sodassa. Mentor seurasi erityisesti Odysseuksen pojan Telemakhoksen elämää ja oli mukana hänen matkoillaan. Itse asiassa Mentor oli yksi jumalatar Athenen monista hahmoista. Hän ottaa kertomuksen edetessä useita kertoja vanhan, viisaan miehen Mentorin hahmon ja äänen. Tämä muinainen taru yhdistää naiseuden ja miehisyyden Mentorin hahmossa. Myös mentorin perustehtävät näkyvät hänen toiminnassaan. Mentor kertoo Telemakhokselle olevansa hänen ystävänsä. Hän antaa nuorukaiselle neuvoja, ohjeita ja kehotuksia sekä rohkaisee, kannustaa ja vastaa kysymyksiin, jopa antautuu väittelyynkin hänen kanssaan.

6 Mentorointimalli ja sen toteuttaminen
Kokemuksen välittämistä ja vuorovaikutusta Mentorointia voidaan tarkastella prosessina tai sitten tiettyyn tavoitteeseen tähtäävänä tehtävänä. Yritysmentoroinnissa korostuu tavoite- ja tehtäväkeskeinen mentorointi, kun taas koulutustoimintaan sovelletussa mentoroinnissa prosessi sinänsä eri vaiheineen on merkittävä kasvun mahdollisuus ohjattavalle ja mentorille. Mentorointi on kokemusten, näkemysten ja osaamisen siirtämistä ja välittymistä henkilöltä toiselle. Mentorointi tarkoittaa sellaista ohjausta ja tukea, jota osaava, kokenut ja arvostettu senioriasemassa toimiva henkilö antaa kehityshaluiselle ja -kykyiselle nuoremmalle henkilölle. Mentor on vanhempi ammattilainen ja luotettava neuvonantaja, jonka tehtävä on seurata, tukea, rohkaista ja opastaa esim. juuri työyhteisöön tullutta kollegaansa.

7 Mentorointimalli ja sen toteuttaminen, esimerkki
Jokin esimerkki mentorointimallista???

8 Seurantatutkimus OPETTAJA -osaaminen? TYÖELÄMÄ -odotukset? OPISKELIJA
-valmiudet?

9 Teemaryhmän toimintatavat
Kehittämisverkosto järjestää teemaryhmätapaamisia ja seminaareja sekä laatii julkaisuja toiminnan tuloksista Teemaryhmät kokoontuvat  4-5  kertaa vuodessa  käsittelemään teeman aiheita, keskustelemaan hyvistä käytännöistä ja jakamaan kokemuksiaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kehittämistyöstä Teemaryhmien toiminnasta vastaavat vetäjäparit, jotka ohjaavat toimintaa Teemaryhmävetäjät suunnittelevat teemaryhmätoimintaa ja jakavat asiantuntijuutta keskenään yhteisissä tapaamisissaan Projektipäällikkö ohjaa ja tukee teemaryhmävetäjien toimintaa

10 Aikataulu 1. tapaaminen 26.5. 2. tapaaminen 14.9. 3. tapaaminen ?
2011: 2012: Voisiko Aija täydentää nämä…?

11 Toiminnan eteneminen 2010 Mentorointimallin luominen
Seurantatutkimusten suunnittelu 2011 Mentorointimallin jalkauttaminen, toteuttaminen Seurantatutkimukset, niiden toteuttaminen 2012 Mentorointimallin jatkokehitys saadun palautteen perusteella Arviointikriteeristön kehittäminen palautteen perusteella Yhteenveto seurantatutkimuksista, käyttö mm. laadun parantamisessa


Lataa ppt "Koulutuksen laadun kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google