Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012."— Esityksen transkriptio:

1 Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012

2 Toiminnan kehykset, myöhemmin perusta oppiainesisällöille Rikastuttavat lapsen tapaa toimia Kasvattajan työvälineitä Auttavat kasvattajaa hahmottamaan lapsen maailmaa

3 Perustana lapselle ominainen tapa toimia LeikkiminenLiikkuminen Tutkiminen Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen

4 Leikkiminen ”lapsi on terve, kun hän leikkii” Järjestää maailmaa Käsittelee vaikeita asioita Opettelee Leikissä kaikki on mahdollista

5 Muista, kasvattaja!! Leikki… on itseisarvoväline Tarvitsee… aikaa vapautta leikin mahdollistavan ympäristön (siellä ei voi olla leikkimättä!) toisinaan aikuisen osallistumista

6 Liikkuminen Lapsi hahmottaa ympäristöään ja kehoaan Harjoittelee jo kehittyneitä ja kehittymässä olevia taitoja

7 Muista, kasvattaja!! Lapsi tarvitsee… liikuntaa (suos. 2h/vrk) liikkumiseen kannustavan, turvallisen ympäristön Sinä saat… mahdollisuuden tehdä havaintoja kehityksestä, mielialasta onko pk:ssa liikuntaa vain liikuntasalissa tai pihalla? ”älä juokse!”?????

8 Tutkiminen ”Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa…” Miten yleensä opitaan? Mitä? Miksi? Mitä siitä seuraa? Jne Kaikki aistit ” Minkä kuulen, sen unohdan. Minkä näen, sen muistan. Minkä teen, sen ymmärrän.” kiinal. sananlasku

9 Muista, kasvattaja!! Pohtikaa ja ihmetelkää yhdessä, älä ole aina kaikkitietävä aikuinen Oppimis/toimintaympäristön pitää haastaa tutkimaan ja kokeilemaan Välineitä, järjestettyä toimintaa

10 Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen Tekeminen (prosessi) lopputulosta (tuotosta) tärkeämpi Nauttiminen Onnistumisen kokemukset

11 Muista, kasvattaja!! Unohda ”ihan kiva!”, Kiinnitä vaikka huomio yksityiskohtaan. Osoita, että olet oikeasti kiinnostunut. Hyväksymisen ilmapiiri Voiko olla pakko? Voitko vaatia huolellisempaa? Miten tuet sisäistä motivaatiota?

12 Sisällölliset orientaatiot Matemaattinen Luonnontieteellinen Historiallis-yhteiskunnallinen Esteettinen Eettinen Uskonnollis-katsomuksellinen

13 Hollolan kunnan vasussa määritelty näin…

14

15 Ryhmätehtävä A, jonka tarkoituksena on ymmärtää varhaiskasvatuksen kokonaisopetuksellisuutta. Ei siis vain ”oppiaineita”, vaan sisällölliset orientaatiot ovat mukana kaikessa toiminnassa. Lähdette päiväkodista lapsiryhmän kanssa retkelle Launeen perhepuistoon. Retkellä toteutatte tavoitteellista varhaiskasvatusta ja kaikki sisällölliset orientaatiot ovat löydettävissä retken aikana. Kertokaa miten! (Päiväkirjanomainen kuvaus retkestä… konkreettisia esimerkkejä tekemisistä ja orientaatioista yhdistettyinä) Toteutuuko retkellänne lapselle ominainen tapa toimia? Kirjatkaa sekin…

16 Ryhmätehtävä B Tutustukaa seikkailukasvatukseen… Suunnitelkaa seikkailukasvatusjuttu, jossa voidaan toteuttaa kaikkia lapselle ominaisia toimintatapoja: leikkii…jne (osaa ulkoa!!!!!!) Mitä sisällöllisiä orientaatioita löydätte valmiista suunnitelmastanne?


Lataa ppt "Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google