Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos."— Esityksen transkriptio:

1 Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

2 Kandidaatti- ja maisterivaihe Kandidaattivaihe Opettajan perustaitojen omaksuminen ≈ kyky pitää hyviä et/filosofian tunteja; myös pidempiä jaksoja ≈ kyky toimia sijaisena tai lyhytaikaisesti opettajana Maisterivaihe Aloituspaketti muihin et/filosofian opettajilta vaadittaviin taitoihin ≈ kyky toimia vakituisena opettajana

3 Maisterivaihe Maisterivaiheessa (periodit III ja IV sekä tutkielma- seminaarin metodiosa ja suunnitteluosa periodissa II) syvennetään pedagogista ymmärtämystä perehtymällä pedagogisen toiminnan yhteiskunnallisiin reunaehtoihin (pääosin kasv. fil. hist & yk:lliset perusteet, myös AD:ssa) laaja-alaiseen opettamis-opiskelu-oppimisprosessin arviointiin (AD: palaute ja arviointi, yo-kirjoitukset, kokeet; opettajan oman toiminnan arvioinnissa ja koulutuksen arvioinnissa kytkeytyy yhteiskunnallisiin reunaehtoihin) sekä kahden edellisen pohjalta tapahtuvaan opetuksen kehittämiseen (nyt erit. uudet POPS 22.12.2014 ja LOPS 27.10.2015) opettajan toimimiseen oman työnsä tutkijana (seminaari)

4 Opetuksen arviointi ja kehittäminen kurssin tavoitteet (tutkintovaatimukset) Opiskelija ymmärtää palautteen ja arvioinnin merkityksen opetuksen, opiskelun ja oppimisen eri vaiheissa. arvioinnin erilaiset tehtävät, tavoitteet ja muodot. arviointiin liittyvät koulutuspoliittiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet. kasvatuksen yhteiskunnallisia ja filosofisia teorioita kunkin oppiaineen opettamisen ja oppimisen kannalta keskeisiin kysymyksiin. reflektion merkityksen opettajan työssä sekä teorian ja käytännön integroimisessa.

5 Tavoitteet (jatkoa) Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää opetustaan ottamalla huomioon opetussuunnitelman, oppiaineen opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen liittyvän tutkimuksen, oppiaineen tietoteoreettiset kysymykset ja monikulttuurisen ja verkottuneen yhteiskunnan haasteet. käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia opetuksen arviointimenetelmiä ja -välineitä ja arvioida kriittisesti omia ratkaisujaan. tarkastella opetuksensa ja oman opettajuutensa kehittymistä.

6 Tavoitteet (jatkoa) Opiskelijalla on valmiudet osallistua opetussuunnitelmatyöhön. tehdä yhteistyötä koulun sidosryhmien ja kotien kanssa. arvioida kriittisesti koulutuksen yhteiskunnallista vaikutusta. hyödyntää arvioinnissa tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia.

7 1. Arviointi Arviointi, yleistä Oppilasarviointi, leijonanosa kurssista Oman työn ja tuloksellisuuden arviointi Koulutuksen arviointi →

8 2. Yhteiskunta Koulujärjestelmä Moniammatillisuus Lukion (ja perusopetuksen) tehtävä ET ja filosofian opetuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus opettajan eettiset ohjeet ikäkausi ja katsomuksellinen etsintä yhteiskuntakriittisyys Monikulttuurisuus

9 3. OPS ja koulun kehittäminen Juuri nyt erittäin ajankohtainen vallankumlous filosofian didaktiikassa kunta- ja koulukohtainen OPS-työ OPS-prosessi (riippuen syksyllä opitusta, karsitaan?) OPS-ajattelun malleja suomalainen ratkaisu Käytännön OPS-työ (karsitaan pääosin) aihekokonaisuudet paikallinen OPS-työ, esim soveltavat kurssit paikallisessa OPS:issa POPS ja LOPS nyt: miten koulu ja opetus kehittyy FETOn kevätpäivät 9.4.2016

10 4. Oman työn suunnittelu ja kehittäminen OPS-pohjainen työn suunnittelu Jaksaminen

11 5. TVT Ilmeisesti käsitelty aika laajasti syksyllä Päivitystarve? Uusia verkkoaineistoja Muuta uutta, kysykää!

12 Toteutus ja työtavat (tutkintovaatimukset) Edeltävät opinnot: Ainedidaktiikan perusteet -luennot ja - ryhmä Opetuksen arviointi ja kehittäminen -opintojaksoon (8 op) kuuluu 1. luentojen 2 op (68150) lisäksi myös 2. ryhmät 5 op (68158) sekä 3. Reflektointi 1 op (68332) Opetuksen arviointi ja kehittäminen -luennot ja -ryhmät suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan, sillä ne liittyvät kiinteästi toisiinsa. Opiskelijan, jolla on kaksi opetettavaa ainetta, tulee ilmoittautua ja osallistua molempien aineiden ainedidaktiikkaan (sekä luennot että ryhmät).

13 Toteutus ja työtavat (tutkintovaatimukset) Opetuksen arviointi ja kehittäminen -opintojakso on suoritettava kokonaisuudessaan joko ennen syventävää harjoittelua tai sen aikana: puutteelliset opinnot estävät harjoitteluun pääsyn. Toteutus ja työtavat Luennot: 16 tuntia Tentti: 3 tuntia (FI/ET:ssä joinain vuosina/osin korvattu esseillä → työmäärä sinne) Ryhmät 28 tuntia Reflektion on melko itsenäinen kokonaisuus, josta esim. weboodissa tiedotetaan erikseen.

14 Toteutus ja työtavat (arki 1) Luennoilla ja ryhmillä pääosin samat osallistujat → sisältöjä voidaan siirtää joustavasti, mutta luennot ja ryhmät arvostellaan erikseen. Melko paljon pieniä tehtäviä, jotka käydään läpi myöhemmässä ryhmäopetuksessa (yo:t, kokeet ym.) Sisällön jakautuminen fi+et opiskelijoiden ja aitojen 2 aineen harjoittelijoiden välillä. 2 aineen opiskelijat voivat korvata kirjallisuutta 50 % suuremmalla osanotolla.

15 Kirjallisuus Kirjallisuus jakautuu kolmeen osaan 1. Ryhmäopetuksessa erikseen mainittavat tekstit (esim. Salmenkivi 2013, niin & näin). Tämä ilmoitetaan erikseen ryhmäopetuksessa. 2. Yhteisesti luettava materiaali, jota suoritetaan osana muita tehtäviä Vain tämä käsitellään tässä! 3. Korvaava kirjallisuus opiskelijoille, jotka suorittavat 2 op ja 5 op pelkällä fi tai pelkällä et. Tämä käsitellään erikseen ko. opiskelijoiden kanssa (2 viimeistä diaa tässä).

16 Yhteinen kirjallisuus (tenttiin) Salmenkivi E. Ylioppilastutkinnon rakenne- ja reaalikoeuudistusten vaikutuksia: miten lisääntynyt valinnaisuus ohjaa lukiolaisia, Kasvatus ja Aika, 2013/3. Lisäksi FF: Honkala – Salmenkivi 2005, 148 – 175 Lisäksi ET: Vuorio-Lehti, M. Valkolakin hohde – Keskustelua ylioppilastutkinnon merkityksestä Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kasvatus ja Aika, 2007/1. Oheislukemistona (ei tenttiin): Elo – Honkala – Salmenkivi 2004

17 Korvaava kirjallisuus/filosofia (tenttiin) Honkala, S. & Salmenkivi, E. (toim.) 2005. Hyvän opettamisen kaksi vuosikymmentä. Feto 20 vuotta. Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajien vuosikirja 2005. Helsinki: Feto. Lipman, M. 2003. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi. Salmenkivi, E: Ylioppilastutkinnon filosofian ainereaalikoe ja lukion opetussuunnitelman perusteet, niin & näin 1/13 (Moodlessa)

18 Korvaava kirjallisuus/ET (tenttiin) Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.) 2006. Kaikki virtaa – Elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämishankkeen elämänkatsomustiedon osuuden perusaineisto ja Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n vuosikirja 2006. Helsinki: Feto, Opetushallitus, Suomen Humanistiliitto. Lipman, M. 2003. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi.

19 Kurssin arviointi Arvioinnissa sovelletaan kurssilla käsiteltyjä arviointikriteerejä, kuten Bloomin taksonomiaa ja SOLO- mallia. Ryhmäopetusarvioinnissa käytetään seuraavalla dialla esitettyä taulukkoa.

20

21 Etiikka Olennaista arvioinnissa ovat eettiset periaatteet. Tutustu Opettajan eettisiin ohjeisiin OAJ:n sivuilla, arvoihin ja periaatteisiin.OAJ:n sivuilla arvoihinperiaatteisiin Tutustu myös Helsingin yliopiston opetuksen ja opiskelun eettisiin periaatteisiin.periaatteisiin

22 Tehtävä 1. Arvioi edellä esitettyä ryhmäopetuksen arviointikaavaketta sekä eettiseltä kannalta että muuten. 2. Laadi siitä muunnelma omaan opetukseesi lukiossa tai perusopetuksessa. Tehtävä palautetaan ja käsitellään 2.2. Huom: palautat kirjallisen osan (jos se on käsin kirjoitettu ennen purkua), joten varaa myös itsellesi muistiinpanopohja, josta näet vastauksesi ja johon voit tehdä purun kuluessa merkintöjä.


Lataa ppt "Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google