Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011."— Esityksen transkriptio:

1 3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011

2 Nuoruusiän kehityspiirteitä Ajattelun kehitys: –Formaalisten operaatioiden taso: Nuori kykenee abstraktiin ajatteluun ja päättelyyn –Egosentrismi nuoruuden ajattelun piirteenä: Omaan kokemusmaailmaan keskittyminen ”Mielikuvayleisö”/ miltä näytän ulospäin Aikuisen tutkijan tulkintaongelmat: –Vrt Piaget: ”ymmärtävä metodi” –Nuoruuteen liittyvät stereotypiat

3 Aikuistumisen psykologiset kriteerit (Laufer) Muutos suhteessa omiin vanhempiin Muutos suhteessa ikätovereihin Muutos suhteessa omaan itseen

4 Nuoruusiän kehityspiirteitä Persoonallisuuden kehitys: Identiteetti prosessina ( Grotevant, 1987) –Lapsuus: identifikaatio, samaistuminen ohjaa identiteetin rakentumista –Nuoruus: identiteettityö; yksilöllisten ominaisuuksien ja kulttuuristen vaatimusten työstämistä pyrkimyksenä rakentaa elämästä oma tarina

5 Nuoruusiän hyvin - ja pahoinvointi Suomessa Polarisaatio –Suurin osa nuorisostamme voi erittäin hyvin –Pieni osa voi aikaisempaan tilanteeseen verrattuna erittäin huonosti’ Emotionaalinen subjektiivinen hyvinvointi –Päivittäin riittävästi ilon, tyytyväisyyden ja kiitollisuuden tunteita, vähän pelkoja, turhautumista, ahdistuneisuutta ja masennusta Subjektiivinen kognitiivinen hyvinvointi –Tyytyväisyys elämänlaatuun ja vahva itsetunto

6 Koulu-uupumus 1.Emotionaalinen ylikuormitus –Väsymys, voimavarojen loppuminen 2. Kyynisyys ja välinpitämättömyys – Koulun ja työtehtävien laiminlyönti 3. Riittämättömyyden ja kyvyttömyyden tunteet - Korostunut kielteisyys itseä ja omia suorituksiaan kohtaan (Salmela- Aro;Kiuru,Leskinen, Nurmi, 2009)

7 Henkilökohtaiset projektit nuoruusiällä (Marttinen, 2010) 1.Varallisuuteen suuntautuneet nuoret (40 %) - rahaa ja elintasoa tavoittelevat 2.Ammattiin suuntautuneet nuoret (24%) –Työelämässä menestyminen, onnellinen elämäntapa 3.Ihmissuhteisiin ja koulutukseen suuntautuneet nuoret (23 %) –Ystävyyssuhteet, seurustelu, perhe, tuleva koulutus 4.Itseen suuntautuneet nuoret (13 %) –Sisäänpäin suuntautuneet (märehtivä itsen etsiminen) –Eniten kyynisyyttä, koulu-uupumusta

8 Yhteisöön liittymisen kehityshaasteet (Nurmi, 2004) Nuoret keskittyvät kahteen elämän osa- alueeseen samanaikaisesti 1.Yhteiskunnalliseen tuottavuuteen osallistuminen –Koulutus, työ, varallisuus, ura 2.Ihmissuhteet ja lisääntyminen –Parisuhde, perhe, lapset Kehityshaasteet ovat universaaleja ja näkyivät nuorten henkilökohtaisissa projekteissa

9 Nuoren kehityksen tukeminen Elämänkulun siirtymävaiheet kriittisiä –Koulutukselliset siirtymät –Opinnoista työelämään siirtyminen Psykososiaalisen turvaverkoston merkitys –Perheen, kavereiden tuki –Opettajan ja koulun herkkyys kriisien tunnistamisessa Henkilökohtaiset elämänhallintakeinot – sisäinen motivaatio, ongelmanratkaisutaidot,

10 Nuorisokulttuurin psykologinen merkitys -Tarjoaa suojan ja turvan valtakulttuurin pyrkimyksiä vastaa -Tarjoaa mahdollisuuden käsitellä ja ilmaista oman kehityksen kannalta tärkeitä aiheita

11 Agression psykologia Agressio elämänvoiman ja tahdonvoiman ilmentäjänä –Kyky mobilisoida agressio käyttövoimaksi –Hyväksyä agression osaksi omaa minuutta Väkivaltainen käyttäytyminen –Mobilisaation epäonnistuminen Impulsiivinen väkivalta Harkittu väkivalta (psykopatia)

12 Agression kasvatuksellinen hallinta Varhainen puuttuminen –Aikuisten vastuulla –Rajojen asettaminen; ”rajojen tulisi hengittää” Yhteiskunnan vastuu –Yhteiskunnallisten mahdollisuuksien ja realiteettien tarjoaminen ja osoittaminen Ongelmia: -Fyysinen koskemattomuus -ylipsykologisointi


Lataa ppt "3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google