Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarja-Leena Hakala Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
EPORTFOLIO - TILANNEKATSAUS 2015
2
MIKSI EPORTFOLIO? ePortfolio tarjoaa väljän, mutta ohjaavan rakenteen osaamisen kokoamiselle, tunnistamiselle, kehittämiselle ja siitä kertomiselle. Asiantuntijuuden kehittymistä tukeva ympäristö, jossa keskiössä oppija.
3
Työelämäosaaminen rakentuu koko opintojen ajan Lähtötilanne: laaja- alainen koonti osaamisesta ja kokemuksesta Prosessi: osaamisen täydentämisen tarpeet ja opintojen suunnittelu Tavoite: työelämässä tarvittava osaaminen Tallenna työ-, opiskelu- ja harrastushistoriasi työportfolioon 1 Pohdi työelämätavoitteitasi ja tarvitsemaasi työelämäosaamista Osaaminen-välilehdellä 2 Käytä osaamismatriisia opintojesi suunnittelun apuvälineenä 3 Kerro osaamisestasi työnantajalle näyteportfolion avulla 4
4
Toimintamallit Pilotit ja tutkimus Sovelluksen kehittäminen Käytön tuki ja viestintä Henkilöstön kouluttaminen Kurssirakenteet Prosessi ja yhteys hopsaukseen ja työelämä/ asiantuntijuusopintoihin Tehtävät ja toiminta Ohjaus ja tuki Arviointi Musiikkitiede: kandidaatinportfoliot, maisterivaiheen opiskelijat Kielten laitos: kieliasiantuntijat, kandidaatinportfoliot Taiku (2012-2013) maisteriopiskelijoiden lyhytkurssi Muita, ei varsinaisia pilottikäyttäjiä Helppokäyttöisyys Tarkoituksenmukaisuus ja käyttökelpoisuus Mm. osaamismatriisi, työportfolion lisätiilet, näyteportfolion toiminnot, käytettävyyskorjaukset ja parannukset, portfolioiden selailutoiminto Jakaminen, export, ohjaajien oikeudet ePortfolio-esittelyvideo Materiaalipankki (ennen blogi) Tukisivusto: malliportfoliot, ohjevideot, prosessikuvaukset, ohjaajan ohjeet, posterit Ulkoinen ja sisäinen näkyvyys: konferenssit, seminaarit, Yammer HOPS- ohjaajakoulutus ITP:n seminaarit YPE Laitoskäynnit Jatkuva palaute ja havainnointi kehittämistyön tukena Kysely valmistuville kandeille/maistereille 2015
5
VUOSI 2015 Tukisivusto ja uutta, visuaalista materiaalia, tukivideot Uudistuneet toimintamallit YPEssä osana eEducationia Kv-aspekti: englanninkieliset materiaalit ja ohjeiden täydentyminen Sovelluskehitys: mm. näyteportfolioden haku- ja selailutoiminto Tutkimus ja arviointi: kyselyinstrumentti ja opiskelijapalaute musiikin laitokselta Esittelyvideo (valmistuu tällä viikolla) Syksyllä 2015 Tutkimus: tulokset piloteista kielten laitoksen osalta, raportointi – täydentäminen? Toimintamallien arviointi ja uudistaminen (kielet, musiikki) Osaamisen tunnistamisen työkalut Tukisivuston täydentäminen (mm. ohjauksen prosessit, jatko-opiskelijoiden ohjeistukset) Sovelluksen käyttö opiskelijoiden valmistuessa – helpompi export; IDM-kehityksen myötä käyttöoikeus valmistumisen jälkeen ja ohjaajien mahdollisuus tarkastella tavoitteita ja osaamista
6
KV-ULOTTUVUUS Mukana ePortfolion kehittämisessä alusta saakka Englanninkielinen käyttöliittymä ja ohjeistus Esitysmateriaaleja ja posteri englanniksi Tukisivuston englanninkielinen versio Käytössä kv-opiskelijoilla ja englanninkielisessä YPEssä Palautetta myös Erasmus Staff Exchange –viikolla Kv-kokemuksen kirjaaminen ePortfolioon Kielitaito + kv-kokemus (entinen kielikokemus) työportfoliossa Osaamismatriisi Tukisivustolle erillinen osio kv-osaamisen kirjaamisesta ja näkyväksi tekemisestä, keskusteltu Annan kanssa tarpeista
7
TUTKIMUKSELLISUUS Tutkimuksellinen tausta Mm. pedagogiset ratkaisut, oppijalähtöinen oppimisympäristösuunnittelu Jatkuva palaute ja havainnointi kehittämistyön tukena Kysymykset, palaute työpajoista, palaute sovelluksesta, käytön havainnointi, palaute YPEssä Kysely valmistuville kandeille/maistereille 2015 Musiikki n=30 kevät 2015 Kielet n=4 lisää tänä syksynä Käyttäjätilastot Google Analytics Ohjaajien haastattelut? Syvempi seurantatutkimus?
8
PILOTEISSA SYNTYNYTTÄ Toimintamalleja ja prosesseja
9
EPORTFOLIO OHJAUKSESSA Tukee osaamisen ja asiantuntijuuden pitkäjänteistä kehittämistä Tarjoaa rakenteen työelämäorientaation jäsentämiselle Kokoaa eri elämänalueilta peräisin olevan osaamisen samaan paikkaan kokonaisuudeksi, jota tarkastella Auttaa hahmottamaan osaamisen kehittämistä jatkumona ja suhteessa työelämätavoitteisiin Mahdollistaa osaamisesta ja aiemmista opinto- ja työkokemuksista kertomisen kerrosteisesti, rakenteisesti ja tarinana: mistä tulen, minne olen menossa, missä olen nyt, mikä kertoo osaamisestani Toimii hyvin sekä yksilö- että vertaistyöskentelyn pohjana: tekee näkyväksi sellaista, johon on vaikea päästä käsiksi Mitä kokonaisvaltaisemmin nivotaan ohjaukseen, sen toimivampaa – toisaalta vaatisi tiiviimpiä työskentelyjaksoja
10
ESIMERKKI 1: KANDIPORTFOLIO TAI ASIANTUNTIJUUSPORTFOLIO Osaamisen kokoaminen ja tunnistaminen 1.vuosi Osaamisen kehittäminen ja tavoitteiden jäsentyminen 2. vuosi Osaamisen näkyväksi tekeminen 3. vuosi Ura- ja työelämäopinnot, asiantuntijuuskurssit Ohjaus, hopsaus Vertaistyöskentely, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, palaute, arviointi
11
Aloitus Periaatteet, tavoitteet Tavoitteen- asettelu Aiemmat kokemukset, tausta ja osaaminen HOPS ePortfolio tukee ja taustoittaa HOPS- keskustelua Näyte- portfolio 1 Palautetta osaamisesta Tieto sivuaineista ryhmässä (opintojen ohjaus) Osaamisen kehittä- minen Työpajoja, tapaamisia, itsenäistä työskentelyä Kv-osaamisen jäsentäminen Näyte- portfolio 2 Palautetta osaamisesta ja sen jäsentämisestä Mahdollisuus nähdä miten muilla HOPS Tavoitteet- osaaminen – ovatko linjassa? Miten osaamista voi kehittää? Osaamisen näkyväksi tekeminen Työpajoja, tapaamisia, itsenäistä työskentelyä Kandi- portfolio Palaute, jatko- työstäminen ESIMERKKI 1: KANDINPORTFOLIOPROSESSI Portfolio toimii kokoavana kehyksenä opeille ja omalle kehittymiselle: täydentyy jatkuvasti Ura- ja työelämäopinnot, asiantuntijuuskurssit, alumnitapaamiset, oppiaineista saadut opit, työnäytteet, oman ajattelun kehittyminen Portfolio toimii kokoavana kehyksenä opeille ja omalle kehittymiselle: täydentyy jatkuvasti Ura- ja työelämäopinnot, asiantuntijuuskurssit, alumnitapaamiset, oppiaineista saadut opit, työnäytteet, oman ajattelun kehittyminen
12
ESIMERKKI 2: JATKO-OPISKELIJAN EPORTFOLIO Opiskelija voi koota jatko-opintonsa ja suorituksensa portfolioonsa ensimmäisestä vuodesta alkaen: seuranta Mahdollisuus tehdä näkyväksi tieteellistä toimintaa, tutkimusaiheeseen liittyvää opetusta, koulutusta, muuta asiantuntijuuteen liittyvää Tavoitteenasettelu esimerkiksi tulevalle vuodelle Sekä yleisen työelämäosaamisen kehittymisen seuranta että esimerkiksi tutkijan taitojen erittely osaamismatriisissa Näyteportfolio ikkunana ohjaajalle: kaikki dokumentit yhden linkin päässä
13
MITÄ TIEDÄMME KÄYTTÄJISTÄ Pilottilaitoksilla (pl. Taiku) vakiintunutta toimintaa; uusia ohjaajia ja opiskelijoita vuosittain Terveystieteiden asiantuntijuuskurssit, kaikille käyttöön 2015-2016 YPE kevät/syksy + engl. YPE Musiikin kv-maisteriohjelmat (2014-2016) Kasvatustieteen kv-maisteriopiskelijat (Jari Rantamäki) Kasvatustieteen laitos YFIssä portfoliot OPSiin Kauppakorkeakoulu?
14
KÄYTTÄJÄMÄÄRÄT LV 2013-14, 14-15
16
KEVÄT 2015 (TAMMI-TOUKO)
17
KYSELYN TULOKSIA Musiikkitiede, maisterit ja kandit
18
Portfoliotyö on auttanut minua hahmottamaan itseäni kiinnostavia tehtäväaloja. Portfoliotyö on ohjannut ajattelemaan opintojeni työelämäyhteyttä.
19
Opin tunnistamaan omaa osaamistani. Opin ymmärtämään työelämässä tarvittavia taitoja aiempaa paremmin.
20
Opin hahmottamaan opintojeni tuomaa asiantuntijuutta. Oli hyödyllistä jakaa kokemuksia ja mielipiteitä toisten opiskelijoiden kanssa.
21
MIKÄ ON TÄRKEIN KURSSILLA OPPIMASI ASIA Oman osaamisen huomaaminen. Oman osaamisen tunnistaminen ja sen markkinoiminen on työelämässä todella tärkeää. Oman osaamisen tunnistaminen. Oman osaamisen jäsentäminen. Opin tunnistamaan omaa osaamistani ja jäsentämään opinto- ja harrastuskokemuksieni tuomaa osaamista. Opin jäsentelmään erilaista kokemusta, niin työ- kuin harrastuskokemusta. Kokonaisuuden hahmottamiseen. (7) Portfolion laatiminen yleensä, lienee pakollista tulevaisuudessa kuitenkin. Portfolion tekeminen. Ehkä halu tehdä verkkoportfolio jossain vaiheessa. Opin hahmottamaan ja hyödyntämään digitaalisia mahdollisuuksia esitellä omaa osaamistani. Kuinka teen portfolion niin, että se korostaa osaamistani ja tuo sen nopeasti ja helposti myös työnantajan huomioon. (5) Harrastusten antamat tiedot ja taidot ovat olennaisempia työelämän kannalta, kuin luulin. Kurssin aikana on pitänyt tasaisin väliajoin reflektoida omaa osaamista. Tämä on auttanut hahmottamaan entistä selkeämmin mitä osaan, missä on parannetavan varaa ja mitä haluan osata. Toki näitä asioita on tullut miettittyä muutenkin opintojen edetessä. Sain pikemminkin oivalluksen siitä, että maisteriopintojen alussa minun olisi pitänyt tarkemmin miettiä sivuainetta, joka tukisi musiikkitieteen opintoja ja kiinnostuksen kohteitani. Tiivistämisen taito
22
MITÄ TOIVOTTIIN LISÄÄ ePortfolio-sovellukselta Visuaalisuutta Muokattavuutta Helppokäyttöisyyttä (lähinnä työportfolion ja näyteportfolion välillä) Ohjaukselta ja kurssilta Esim. tulevaisuuden potentiaalisten työnantajien pitämiä luentoja, rekryammattilaisten pitämiä workshoppeja. Työelämäopintoihin sopisivat hyvin esim. alumnien vierailut tai erilaiset ekskursiot ja työpaikkavierailut. Olisin siis halunnut kurssilla vielä enemmän tietoa musiikkitieteilijän erilaisista työllistymismahdollisuuksista. Tiiviimpää aikataulua (x5) Muidenkin portfoliosoftien tai palvelujen esittelyjä (x4) Keskustelu ryhmässä. Kuulee jokaisen omia pohdintoja opinnoista, osaamisesta ja työelämään liittyvistä kokemuksista. (x2) Esimerkkiportfolio Olisin voinut itse työskennellä päämäärätietoisemmin, jotta olisin saanut kasaan vielä paremman portfolion työnhakua ajatellen.
23
AVOIMIA KYSYMYKSIÄ ePortfolion jalkauttaminen – laitoskierrokset? Kuka vastaa tuesta jatkossa? Kehitystyön koordinointi Mitä tuloksista raportoidaan ja missä muodossa, kenelle? Täydennetäänkö tutkimusta?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.