Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetuksen suunnittelu ja toteutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetuksen suunnittelu ja toteutus"— Esityksen transkriptio:

1 Opetuksen suunnittelu ja toteutus
HOS Tutkinnon osa x Työelämän tarjoamat mahdollisuudet Henkilökohtaiset tavoitteet Työtehtävät a Työtehtävät b Työtehtävät c Oppimisympäristöt Lähiopetus eri muodoissaan Verkko-opinnot Työpaikka NY- ja osuuskuntatoiminta

2 Tutkinnon osien pelikenttä
Lähtökohtana ovat työelämän toimintakokonaisuudet ja työelämälähtöiset oppimistehtävät  tutkinnon osat puretaan työtehtäviksi (= mitä tekemällä tavoiteltavana oleva osaaminen voidaan saavuttaa?) ja niiden ympärille rakennetaan oppimistehtävät. Tutkinnon osakohtainen toteutus suunnitellaan yhteistyössä työelämän kanssa – selvitettävä, mitä työtehtäviä voidaan tehdä missäkin ja millä tavalla? (vrt. dia 3) Opetusyksiköissä on tarjolla työelämälähtöisiä harjoitusympäristöjä ja työelämälähtöistä valmennusta eri muodoissaan (esim. tiimioppiminen, sulautuva opetus, ongelmalähtöinen oppiminen, tutkiva oppiminen, kognitiivinen oppipoikamalli) täydentämässä ympäröivän työelämän tarjoamia mahdollisuuksia. Lisäksi tarjotaan opiskelijalle mahdollisuuksia NY-ja osuuskuntatoimintaan sekä verkko-opiskeluun. Muitakin toimintamalleja on mahdollista innovoida ja pilotoida (ks. dia 8 yrityskylä). Näytöillä osoitetaan osaaminen ja näytöt suoritetaan pääosin työpaikoilla.

3 TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN OPPIMISEN LAADUN ELEMENTIT
1. Opiskelijan tai tutkinnon-suorittajan oppimistarpeen kartoitus 2. Työpaikan mahdollisuuksien kartoittaminen 3. Oppimisen ja ohjauksen suunnittelu 4. Oppimisen etenemisen varmistaminen ja tukeminen 5. Osaamisen arviointi 6. Seuranta, arviointi ja kehittäminen Tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset Yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden osaamistavoitteet Oppimisen etenemisen varmistaminen ja tukeminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajat

4 Pelikentän kuvaus juoksuratoineen
HOS Tutkinnon osa x Työelämän tarjoamat mahdollisuudet Henkilökohtaiset tavoitteet Työtehtävät a Työtehtävät b Työtehtävät c Oppimisympäristöt Lähiopetus eri muodoissaan NY- ja osuuskunta-toiminta Verkko-opinnot Työpaikka/-ympäristö huolto-piste Tutkinnon osa X huolto-piste Työpaikat/-ympäristöt Verkkoympäristö Lähiopetuksen eri muodot NY- ja osuuskuntatoiminta Opiskelijalla on mahdollisuus useamman kerran toiminta-/lukuvuoden aikana mahdollisuus aloittaa tutkinnon osa X Radalle voi hypätä joustavasta ja tarvittaessa vaihtaa rataa

5

6 Opetuksen suunnittelu
Yhteiset vuosisuunnittelun ja henkilöstöresursoinnin periaatteet tutkintoon johtavassa koulutuksessa Tutkintokohtaiset opintojen juoksutuksen mallit HOS Opiskelijan opintojen suunnittelu tavoitteet, aikataulu, opinnot (tutkinnonosat ja osa-alueet) ja opiskelun muodot Tutkinnon osien ja osa-alueiden valinta Tutkinnonosakohtainen tarjotin Opiskelija tekee valinnat sekä ohjatusti että itsenäisesti Wilmassa (joko tarjottimien tai eHopsin avulla) Lisäksi valitaan tapa, jolla tutkinnonosat ja osa-alueet suoritetaan: lähiopetus, top, verkko-opinnot, NY-/osuuskuntatoiminta Toimintavuoden opetuksen suunnittelu opetusyksiköissä Opettajien kiinnittäminen – työjako ja roolit Toteutuksen suunnittelu opetusyksiköissä - toteutussuunnitelmat Opintojen tarkempi aikatauluttaminen ja muut käytännön järjestelyt

7

8


Lataa ppt "Opetuksen suunnittelu ja toteutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google