Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetushallinnon tietojärjestelmät ja kansallinen yhteistoiminta Antti Mäki 3.12.2015, OTM-hankkeen seminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetushallinnon tietojärjestelmät ja kansallinen yhteistoiminta Antti Mäki 3.12.2015, OTM-hankkeen seminaari."— Esityksen transkriptio:

1 Opetushallinnon tietojärjestelmät ja kansallinen yhteistoiminta Antti Mäki 3.12.2015, OTM-hankkeen seminaari

2 Opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) it-palvelut ja kansallinen yhteistoiminta Mikä on yhteistä Yhteistoimintaskenaarioita, miten yhteisestä päätetään? Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö Miten OTM-hanke sopii tähän? Toimintajatus (CSC:n)

3 Mikä on yhteistä? Oppijat, opettajat, tutkijat Opintohallinnon tietojärjestelmäselvityksien mukaan: Yhteinen tietosisältö päätiedoista ja palveluista o Opiskelijat o Opintosuoritukset o Koulutustarjonta o Opiskelijaksi ottaminen o Liikkuvuus o Elinikäinen oppiminen (Sektorirajat ylittävä) yhteistyö, yhteiset, valtakunnallinen Suomeen räätälöity ja edullisesti muokattava, modulaarinen kokonaisuus

4 Oppijan ja opettajan toiminta huomion kohteena Oppiminen ja opetus, ihmisten vuorovaikutus ja valinnat, ”PLE:t” Johtaminen, organisointi ja fasilitointi eli tuki ja hallinto Koulutusyhteistyö; Oppimis- ja opetusresurssit eri toimijoilta ja ohjaavilta tahoilta: suunnittelu, raha, tilat, työkalut, it-palvelut, kyvykkyydet ja osaamiset…

5 Organisaation näkökulmasta henkilökohtaiseen analytiikassa Mukaillen Siemens, G. (2011). Learning and Academic Analytics. http://www.learninganalytics.net/?p=131http://www.learninganalytics.net/?p=131 Analytiikan tyyppiAnalyysin taso tai kohdeKuka hyötyy? Oppimis- analytiikka Oppimis- ja opetus- tiedon louhinta (työkalut) Kurssi-taso: sosiaaliset verkostot, käsitteelliset mallit ja kehitys, diskurssianalyysi, “älykäs lukujärjestys” Oppija, opettajakunta (”faculty”) Yksikkötaso: ennakoiva mallinnus, onnistumisen/epäonnistumisen Oppija, opettajakunta (”faculty”) Koulutus- toiminnan analytiikka (tuokset) Instituutiotaso: oppijaprofiilit, opettajan tulokset, tieto- ja tietämysvirrat Hallinto, johto, rahoittajat, markkinointi Alueellinen (maakunta): organisaatioiden vertailu Rahoittajat, johto, hallinto Kansallinen ja kansainvälinenKansalliset hallitukset, opetushallinto bibliometriikka

6 Valtakunnalliset, yhteiset palvelut (esim. Opintopolku, HAKA, OILI) ja liitymät (kuten tietovarannot) Koulutus- ja opetusyhteistyö, yksilölliset oppimispolut

7 Opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) it-palvelut ja kansallinen yhteistoiminta Mikä on yhteistä Yhteistoimintaskenaarioita, miten yhteisestä päätetään? Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö Miten OTM-hanke sopii tähän? Toimintajatus (CSC:n)

8 Yhteistoimintaskenaarioita SkenaarioRatkaisu Markkinaehtoinen ratkaisu (riski) Hyväksytään eri valinnat Yhteinen ratkaisu (ei koske kaikkia) Konsortiopäätöksenteko Kaikkia koskeva ratkaisuLainsäädäntö tai muu pakottava syy Legitiimi ratkaisu (ei edellytä kaikkien hyväksyntää tai implementaatiota) Muodostetaan ohjausyhteistyössä, jossa verkostojen kautta kaikki edustettuina

9 Miten yhteisestä päätetään? Minä päätänValtio määrää Kuka tarvitsee, maksaa Kaikki maksaa Kuka pystyy, tuottaa (riski) Valtio tuottaa Omista asioistaYhteisistä asioista Monta päällekäistä ratkaisua, voivat olla hyviä Yksi ratkaisu, voi olla huono Markkinaa ei ole: liian hajanainen Markkinaa ei ole: suljettu Osaaminen hajaantuu; eriarvoistuminen Osaaminen keskittyy; tasapäistäminen Huonot ääripäät

10 Miten yhteisestä päätetään? Minä päätänSovitaan yhdessäValtio määrää Kuka tarvitsee, maksaa Mitä tarvitaan (minimi) Kaikki maksaa Kuka pystyy, tuottaa (riski) Miten tuotetaan (tehokkuus) Valtio tuottaa Omista asioistaYhteentoimivuusYhteisistä asioista Monta päällekäistä ratkaisua, voivat olla hyviä Parempaa laatua, kilpailu, innovaatio, vaihtoehtoja Yksi ratkaisu, voi olla huono Markkinaa ei ole: liian hajanainen Houkutellaan yrityksiä Markkinaa ei ole: suljettu Osaaminen hajaantuu; eriarvoistuminen Perustason ja valinnavapauden unioni Osaaminen keskittyy; tasapäistäminen Huonot ääripäät

11 Opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) it-palvelut ja kansallinen yhteistoiminta Mikä on yhteistä Yhteistoimintaskenaarioita, miten yhteisestä päätetään? Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö Miten OTM-hanke sopii tähän? Toimintajatus (CSC:n)

12 Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö

13 Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) Oppimisen ja opetuksen it-palveluiden yhteinen kehitys: mitä perustasoa taataan kaikille, mitä yhteistyössä? Opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon prosessien ja palveluiden arkkitehtuuri (yhteinen sanasto) VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuslinjaukset Sähköiset kuulustelut ja pääsykokeet, (sähköinen yo-tutkinto), koulutusten kuvaaminen, EXAM valtakunnalliseksi palveluksi Oppimisen ja opetuksen it-palveluiden yhteinen kehitys: mitä perustasoa taataan kaikille, mitä yhteistyössä? Opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon prosessien ja palveluiden arkkitehtuuri (yhteinen sanasto) VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuslinjaukset Sähköiset kuulustelut ja pääsykokeet, (sähköinen yo-tutkinto), koulutusten kuvaaminen, EXAM valtakunnalliseksi palveluksi

14 Että mikä KOOTuki?! Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden yhteistyöverkosto AAPA - Ammattikorkeakoulujen tietohallintojohtajien yhteistyöverkosto OHA-forum - Yliopistojen opintohallintojohtajien yhteistyöverkosto FUCIO - yliopistojen tietohallintojohtajien yhteistyöverkosto Opetushallitus Synergiaryhmä eli korkeakoulujen opintohallinnon ja tietohallinnon asiantuntijoiden yhteistyöverkosto 14

15 Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT- ohjausryhmä Kokonaiskuva https://extras.csc.fi/ict/ICT_ohjaus.html https://extras.csc.fi/ict/ICT_ohjaus.html Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tulevaisuuden trendien kartoitus Tulevaisuuden ja kehittyvien palveluiden vaatimuksien selvittäminen tuottajaorganisaatioiden suhteen ja niiden konsolidaatio KTPO-CSC –sopimusneuvottelut, säästövaatimukset valtakunnallisten paveluiden tuottajille Korkeakoulujohdon ICT-kokouksen järjestäminen Kokonaiskuva https://extras.csc.fi/ict/ICT_ohjaus.html https://extras.csc.fi/ict/ICT_ohjaus.html Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tulevaisuuden trendien kartoitus Tulevaisuuden ja kehittyvien palveluiden vaatimuksien selvittäminen tuottajaorganisaatioiden suhteen ja niiden konsolidaatio KTPO-CSC –sopimusneuvottelut, säästövaatimukset valtakunnallisten paveluiden tuottajille Korkeakoulujohdon ICT-kokouksen järjestäminen

16 Valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä VIRTA-opintotietopavelun tiedon laadun varmistaminen Korkeakoulukierros keväällä 2016 VIRTA-julkaisutietopalvelun ORCID- keskuksen käynnistäminen, tutkijan tietovirrat (kilpailtu rahoitus, avoin tiede) Yksilöimisen, roolien hallinnan ja tunnistamisen ratkaisut sekä VTJ:n hyödyntäminen korkeakouluissa Korkeakoulujen henkilöstö- ja roolitietovaranto VIRTA-opintotietopavelun tiedon laadun varmistaminen Korkeakoulukierros keväällä 2016 VIRTA-julkaisutietopalvelun ORCID- keskuksen käynnistäminen, tutkijan tietovirrat (kilpailtu rahoitus, avoin tiede) Yksilöimisen, roolien hallinnan ja tunnistamisen ratkaisut sekä VTJ:n hyödyntäminen korkeakouluissa Korkeakoulujen henkilöstö- ja roolitietovaranto

17 Korkeakoulujen johdon ICT-kokous Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT-palveluiden ohjausyhteistyön kehittäminen: kokonaiskuva 27.5.2015 esitetyn mallin vahvistaminen 2016 kevään kokouksessa CSC:n osakkeiden luovuttaminen korkeakouluille Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tulevaisuuden trendien arvioiminen ICT-palveluiden johtamisen linjausten pohjaksi Mahdollisten Suurten Linjausten tekeminen: ei esityksiä Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT-palveluiden ohjausyhteistyön kehittäminen: kokonaiskuva 27.5.2015 esitetyn mallin vahvistaminen 2016 kevään kokouksessa CSC:n osakkeiden luovuttaminen korkeakouluille Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tulevaisuuden trendien arvioiminen ICT-palveluiden johtamisen linjausten pohjaksi Mahdollisten Suurten Linjausten tekeminen: ei esityksiä

18 Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö

19 Miten yhteisestä päätetään? Minä päätänSovitaan yhdessäValtio määrää Kuka tarvitsee, maksaa Mitä tarvitaan (minimi) Kaikki maksaa Kuka pystyy, tuottaa (riski) Miten tuotetaan (tehokkuus) Valtio tuottaa Omista asioistaYhteentoimivuusYhteisistä asioista Monta päällekäistä ratkaisua, voivat olla hyviä Parempaa laatua, kilpailu, innovaatio, vaihtoehtoja Yksi ratkaisu, voi olla huono Markkinaa ei ole: liian hajanainen Houkutellaan yrityksiä Markkinaa ei ole: suljettu Osaaminen hajaantuu; eriarvoistuminen Perustason ja valinnavapauden unioni Osaaminen keskittyy; tasapäistäminen Huonot ääripäät

20 Opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) it-palvelut ja kansallinen yhteistoiminta Mikä on yhteistä Yhteistoimintaskenaarioita, miten yhteisestä päätetään? Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö Miten OTM-hanke sopii tähän? Toimintajatus (CSC:n)

21 Miten OTM-hanke sopii tähän? (tai Perusrekisteri/Pakki-hanke tai Oodi-konsortio jne.) OTM-hankkeen asiantuntijat osallistuvat Synergiaryhmän työhön o Yhteiset työpajat, etäkokoukset ja iskuryhmät o Asiantuntijaryhmät (kuten KV-VIRTA, viranomaistiedonkeruut) o VIRTA-yhteyshenkilökokoukset, Opintopolku- ja OILI-infot Kommentoivat, opponoivat KOOTuelle yhdessä valmisteluja esityksiä o VIRTA-jatkokehityslinjat o Opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon prosessit (viitearkkitehtuuri) Harjoittaa päättäjiä keskustelemaan näistä digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen asiaoista 21

22 Valtakunnalliset, yhteiset palvelut (esim. Opintopolku, HAKA, OILI) ja liitymät (kuten tietovarannot) Yhdessä päättämisen ytimessä on ”nuolet”: yhteentoimivuus

23 Järjestelmähankkeista kokonaisuuden hallintaan WinOodi WebOodi Oodi Pa- laute Oodi Hops Esim. EXAM VIRTA Kiinteät järjestelmä- kokonaisuudet Osista koostuvat kokonaisuudet Paikalliset tietovarannot Yhteiset tietovarannot OILI Valtakunnal- linen palvelu täydentävä vaihtoehtoisia peruspalveluita OILI EXAM paikalliset profiilikohtaiset portaalit Toimintaa tukevat palvelut, vaihtoehtoisia

24 Opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) it-palvelut ja kansallinen yhteistoiminta Mikä on yhteistä Yhteistoimintaskenaarioita, miten yhteisestä päätetään? Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ITC:n ohjausyhteistyö Miten OTM-hanke sopii tähän? Toimintajatus (CSC:n)

25 Toiminta- ajatus Arkki- tehtuuri Analy- tiikka Yhteen- toimi- vuuden ratkaisut Digi- resurssit Paikallisesti hankittavat ratkaisut Yhteiset ratkaisut Valtakunnallinen Henkilökohtainen Arkkitehtuurin, analytiikan ja yhteentoimivuuden ratkaisujen kokoaminen osaksi omia ja muiden tuottamia digiresursseja Se on opiskelun, opetuksen ja tutkimuksen digitalisointia Oppijaa, opettajaa ja tutkijaa varten sovelluksia, palveluita Organisaatioiden kannalta järkevällä tavalla

26 VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Skenaario A: Rajattu, eräsiirtoon perustuva, tiedon välitykseen tarkoitettu tietovaranto (kopiotietovaranto) Skenaario B: Korkeakoululaitoksen yhteiset ydintiedot tallentava, reaaliaikainen tietovaranto (perustietovaranto) SWOT-analyysi kummastakin skenaariosta

27 Rajattu, eräsiirtoon perustuva, tiedon välitykseen tarkoitettu tietovaranto (kopiotietovaranto) 27 Vahvuudet Tietosisältö yhteisen tietomallin mukaista ja yhteismitallista Koko palvelu ministeriön hallinnassa Yhdenmukainen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurinäkemyksen kanssa Heikkoudet Tieto ei ole ajantasaista ja muunnoksista ja kopioista voi johtua tiedon laadun haasteita Eri lähdejärjestelmät eriyttävät arkkitehtuurit korkeakoululähtöiseen ja yhteiseen Hallintamallin raskaus ja hidas muutostarpeisiin vastaaminen korkeakoulukohtaisissa kysymyksissä Mahdollisuudet Tietovarannon päälle voidaan rakentaa julkisia palveluita, joissa tiedon ei tarvitse olla reaaliaikaista Uhat Operatiivisten palveluiden tarpeisiin kehitetään rinnakkaisia tiedonvälitys- ratkaisuja Ei mahdollista oppijalähtöistä tai kolmannen osapuolen tuottamaa integroitua palvelukehitystä

28 Korkeakoululaitoksen yhteiset ydintiedot tallentava, reaaliaikainen tietovaranto (perustietovaranto) 28 Vahvuudet Tieto reaaliaikaista, ”master dataa” Tiedot käytettävissä helposti sovellus- ja organisaatiorajoista riippumatta Korkeakoulut voivat räätälöidä tietovarannon sisältöä omiin tarpeisiinsa Heikkoudet Kehittäminen ja muutoksenhallinta on jäykempää kokonaan paikalliseen kehitykseen verrattuna Semanttinen yhteentoimivuus voi kärsiä, kun korkeakoulut laajentavat tietovarantoa omiin tarpeisiinsa OKM ylläpitäjänä on korkeakoulujen toiminnan ytimen kanssa tekemisissä Mahdollisuudet Laajempi yhteinen tietosisältö helpottaa korkeakoulujen yhteistyötä, yhteisten palvelujen rakentamista ja opiskelijoiden sujuvaa liikkumista Sähköinen pysyvä säilyttäminen Laajempi analytiikka Uhat Yhteisen palvelun ylläpidon ja muutoksen hallinnan kustannustehokkuus kärsii byrokratiasta Paikallinen kehitys eriytyy ja korkeakoulujen yhteistyön merkitys vähenee


Lataa ppt "Opetushallinnon tietojärjestelmät ja kansallinen yhteistoiminta Antti Mäki 3.12.2015, OTM-hankkeen seminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google