Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAino Halonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen juhani.kauhanen@aalto.fi
2
Esityksen sisältö Organisaation johtamisen haasteet Esimiehen tehtävät Tavoiteasetanta Suorituksen arviointi Suunnittelu- ja kehitys- keskustelut copyright Juhani Kauhanen 2016
3
Organisaation johtamisen haasteet Toimintaympäristön monimutkaistuminen Kilpailun kiristyminen – toiminnan kehittämisen tarve Kestävä kehitys Riskien kasvu – ennaltaehkäisy ja seuranta ICT:n hyödyntäminen Menestyminen vaatii innovatiivisuutta, herkkyyttä, joustavuutta ja nopeutta Henkilöstön moninaisuus copyright Juhani Kauhanen 2016
4
Organisaation johtaminen Missio, arvot, visio Strategiset päämäärät Taloudelliset Ulkoinen tehokkuus Sisäinen tehokkuus Kehittäminen Vaikuttavuus copyright Juhani Kauhanen 2016
5
Esimiehen tehtävät Suunnittelu Organisointi Henkilöstön hankinta ja kehittäminen Ohjaus ja johtaminen Koordinointi Raportointi Budjetointi Lähde: Gulick copyright Juhani Kauhanen 2016
6
Suorituksen johtaminen Yksilö, tiimi ja koko organisaatio tietävät Mikä on toiminnan tarkoitus? Mitkä ovat avaintavoitteet? Miten palautejärjestelmät toimivat? Mitä osaamista tarvitaan? copyright Juhani Kauhanen 2016
7
Tavoitteet Taloudelliset (ROI, ROE, EBIT, EBITDA, kate, yksikkökustannukset, kokonaiskustannukset) Tuloskortin (Balanced scorecard) näkökulmat: Talous Asiakas Prosessit (sisäinen tehokkuus) Oppiminen ja kasvu Tuottavuus, vaikuttavuus Benchmarking Kilpailumenestys copyright Juhani Kauhanen 2016
8
Tavoiteasetanta Mille asioille on tarkoituksen- mukaista asettaa tavoitteita? Miten tavoitetaso määritellään? Miten mitataan? (Mittarit) Mikä on tavoitteiden keskinäinen painoarvo? copyright Juhani Kauhanen 2016
9
Strategiset tavoitteet Wärtsilä Kasvu: nopeampi kuin maailman BKT Kannattavuus: EBIT 10 – 14% suhdannesyklistä riippuen Omavaraisuusaste: yli 50 % Kone Kasvu: markkinoita nopeampi Kannattavuus: liikevoitto (EBIT) 16% Rahavirta: parantunut käyttöpääoman kierto copyright Juhani Kauhanen 2016
10
Tuloskortin näkymien painopiste Missä painopiste? Menneisyys Nykyisyys Tulevaisuus copyright Juhani Kauhanen 2016
11
Menneisyys ( Esimerkkejä) Liikevaihto, käyttökate, ROI Myynti uusille asiakkaille Asiakassuhteen kesto Virheet ja korjauskustannukset Henkilöstön vaihtuvuus (eriteltynä) Poissaolot (eriteltynä) Lakkopäivät copyright Juhani Kauhanen 2016
12
Nykyisyys (Esimerkkejä) Kassavirta Myyntisaamiset Ostovelat Reklamaatiot Keskeneräinen tuotanto Tuotevaraston arvo Kapasiteetin käyttöaste Prosessien aikataulun pitävyys Kehitysideoiden lukumäärä copyright Juhani Kauhanen 2016
13
Tulevaisuus (Esimerkkejä) Tarjouskanta Tilauskanta Asiakkaiden ostoennusteet Organisaation maine (asiakkaat, potentiaalinen henkilöstö) Auditointien havainnot Hakijat/avoin työpaikka Lähtöhaastattelut Työkykyindeksi copyright Juhani Kauhanen 2016
14
SMART-kriteeristö Spesifinen, yksilöity ja riittävän tarkka Mitattava Ajallisesti määritelty Realistinen, toteutettavissa oleva Tunnustettu, hyväksyttävissä oleva copyright Juhani Kauhanen 2016
15
Tavoitetason määrittely Liiketoimintastrategia, - suunnitelma Edellinen periodi Suhdannevaihe Muoti Suhteutus toimialan kehittymiseen Benchmarking (vertailu parhaaseen) copyright Juhani Kauhanen 2016
16
Suorituksen arviointi Arvioidaan työssä suoriutumista, ei henkilöä Kriteerit etukäteen määritelty ja tiedossa Annetaan rehellistä palautetta, yleensä kahden kesken Toiminnan tempo määrittelee arvioinnin tiheyden Suoriutumisen ja palkitsemisen välillä on kytkentä copyright Juhani Kauhanen 2016
17
Suorituksen arviointitahot Henkilö itse Esimies/projektipäällikkö Alaiset Kollegat Asiakkaat (sisäiset/ulkoiset) Yhteistyökumppanit (sidosryhmä/verkosto) Ulkopuolinen taho (esim. mystery shopping) Tietojärjestelmä copyright Juhani Kauhanen 2016
18
Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun vaiheet Valmistautuminen (sama informaatio molemmilla osapuolilla) Keskustelun avaus Tulosten seuranta ja arviointi Työskentelyedellytysten kehittäminen (esteiden poistaminen) Tehtävän ja vastuiden määrittely (toimenkuva) copyright Juhani Kauhanen 2016
19
Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun vaiheet (jatkuu) Tavoitteiden asettaminen Resursseista sopiminen Kehittymis- ja kasvupolku- keskustelu Välitarkastelun ajankohdasta sopiminen Yhteenveto Lopetus copyright Juhani Kauhanen 2016
20
Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun elementit Tuloskeskustelu (palaute, suorituksen arviointi, keskustelu onnistumisen esteistä) Suunnittelu- ja tavoitekeskustelu (tavoitteet, mittarit, painoarvot, välitarkastelut) Kehittymiskeskustelu (osaamisen kehittäminen ja kasvupolut) Suunnittelu- ja kehityskeskustelu- järjestelmän on oltava osa organisaation johtamisjärjestelmää copyright Juhani Kauhanen 2016
21
Keskustelujärjestelmän kehittäminen Ensin tiimin kanssa, sitten yksitellen? Kolmas henkilö mukana? (HR:n edustaja, ulkopuolinen konsultti, esimiehen esimies) Keskustelujen tiheys? Organisaation toiminnan luonne määrittelee! Eri keskusteluissa eri teemat? Keille tiedot keskustelusta? (esimiehen esimies, HR/HRD-yksikkö jne.) copyright Juhani Kauhanen 2016
22
Esimiehen tärkein tehtävä Esimiehen tärkein tehtä- vä on luoda henkilöstöl- leen onnistumisen edelly- tykset Esimiehen vahvuus on tuntea henkilöstönsä copyright Juhani Kauhanen 2016
23
Lähteet Kauhanen, Juhani: Esimies palkitsijana. Helsingin kauppakamari, 2015. Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen. SanomaPro 11. uudistettu painos 2012. Nyk. Talentum. Laamanen, Kai: Johda suorituskykyä tiedon avulla. Laatukeskus 2. p. 2008. Laamanen, Kai: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona – ideasta käytäntöön. Laatukeskus 8.p. 2009. Ulrich, Dave – Brockbank, Wayne: The HR Value Proposition. Harvard Business School Press 2005. copyright Juhani Kauhanen 2016
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.