Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen"— Esityksen transkriptio:

1 Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen juhani.kauhanen@aalto.fi

2 Esityksen sisältö  Organisaation johtamisen haasteet  Esimiehen tehtävät  Tavoiteasetanta  Suorituksen arviointi  Suunnittelu- ja kehitys- keskustelut copyright Juhani Kauhanen 2016

3 Organisaation johtamisen haasteet  Toimintaympäristön monimutkaistuminen  Kilpailun kiristyminen – toiminnan kehittämisen tarve  Kestävä kehitys  Riskien kasvu – ennaltaehkäisy ja seuranta  ICT:n hyödyntäminen  Menestyminen vaatii innovatiivisuutta, herkkyyttä, joustavuutta ja nopeutta  Henkilöstön moninaisuus copyright Juhani Kauhanen 2016

4 Organisaation johtaminen  Missio, arvot, visio  Strategiset päämäärät Taloudelliset Ulkoinen tehokkuus Sisäinen tehokkuus Kehittäminen Vaikuttavuus copyright Juhani Kauhanen 2016

5 Esimiehen tehtävät  Suunnittelu  Organisointi  Henkilöstön hankinta ja kehittäminen  Ohjaus ja johtaminen  Koordinointi  Raportointi  Budjetointi Lähde: Gulick copyright Juhani Kauhanen 2016

6 Suorituksen johtaminen  Yksilö, tiimi ja koko organisaatio tietävät Mikä on toiminnan tarkoitus? Mitkä ovat avaintavoitteet? Miten palautejärjestelmät toimivat? Mitä osaamista tarvitaan? copyright Juhani Kauhanen 2016

7 Tavoitteet  Taloudelliset (ROI, ROE, EBIT, EBITDA, kate, yksikkökustannukset, kokonaiskustannukset)  Tuloskortin (Balanced scorecard) näkökulmat: Talous Asiakas Prosessit (sisäinen tehokkuus) Oppiminen ja kasvu  Tuottavuus, vaikuttavuus  Benchmarking  Kilpailumenestys copyright Juhani Kauhanen 2016

8 Tavoiteasetanta  Mille asioille on tarkoituksen- mukaista asettaa tavoitteita?  Miten tavoitetaso määritellään?  Miten mitataan? (Mittarit)  Mikä on tavoitteiden keskinäinen painoarvo? copyright Juhani Kauhanen 2016

9 Strategiset tavoitteet  Wärtsilä Kasvu: nopeampi kuin maailman BKT Kannattavuus: EBIT 10 – 14% suhdannesyklistä riippuen Omavaraisuusaste: yli 50 %  Kone Kasvu: markkinoita nopeampi Kannattavuus: liikevoitto (EBIT) 16% Rahavirta: parantunut käyttöpääoman kierto copyright Juhani Kauhanen 2016

10 Tuloskortin näkymien painopiste Missä painopiste?  Menneisyys  Nykyisyys  Tulevaisuus copyright Juhani Kauhanen 2016

11 Menneisyys ( Esimerkkejä)  Liikevaihto, käyttökate, ROI  Myynti uusille asiakkaille  Asiakassuhteen kesto  Virheet ja korjauskustannukset  Henkilöstön vaihtuvuus (eriteltynä)  Poissaolot (eriteltynä)  Lakkopäivät copyright Juhani Kauhanen 2016

12 Nykyisyys (Esimerkkejä)  Kassavirta  Myyntisaamiset  Ostovelat  Reklamaatiot  Keskeneräinen tuotanto  Tuotevaraston arvo  Kapasiteetin käyttöaste  Prosessien aikataulun pitävyys  Kehitysideoiden lukumäärä copyright Juhani Kauhanen 2016

13 Tulevaisuus (Esimerkkejä)  Tarjouskanta  Tilauskanta  Asiakkaiden ostoennusteet  Organisaation maine (asiakkaat, potentiaalinen henkilöstö)  Auditointien havainnot  Hakijat/avoin työpaikka  Lähtöhaastattelut  Työkykyindeksi copyright Juhani Kauhanen 2016

14 SMART-kriteeristö  Spesifinen, yksilöity ja riittävän tarkka  Mitattava  Ajallisesti määritelty  Realistinen, toteutettavissa oleva  Tunnustettu, hyväksyttävissä oleva copyright Juhani Kauhanen 2016

15 Tavoitetason määrittely  Liiketoimintastrategia, - suunnitelma  Edellinen periodi  Suhdannevaihe  Muoti  Suhteutus toimialan kehittymiseen  Benchmarking (vertailu parhaaseen) copyright Juhani Kauhanen 2016

16 Suorituksen arviointi  Arvioidaan työssä suoriutumista, ei henkilöä  Kriteerit etukäteen määritelty ja tiedossa  Annetaan rehellistä palautetta, yleensä kahden kesken  Toiminnan tempo määrittelee arvioinnin tiheyden  Suoriutumisen ja palkitsemisen välillä on kytkentä copyright Juhani Kauhanen 2016

17 Suorituksen arviointitahot  Henkilö itse  Esimies/projektipäällikkö  Alaiset  Kollegat  Asiakkaat (sisäiset/ulkoiset)  Yhteistyökumppanit (sidosryhmä/verkosto)  Ulkopuolinen taho (esim. mystery shopping)  Tietojärjestelmä copyright Juhani Kauhanen 2016

18 Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun vaiheet  Valmistautuminen (sama informaatio molemmilla osapuolilla)  Keskustelun avaus  Tulosten seuranta ja arviointi  Työskentelyedellytysten kehittäminen (esteiden poistaminen)  Tehtävän ja vastuiden määrittely (toimenkuva) copyright Juhani Kauhanen 2016

19 Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun vaiheet (jatkuu)  Tavoitteiden asettaminen  Resursseista sopiminen  Kehittymis- ja kasvupolku- keskustelu  Välitarkastelun ajankohdasta sopiminen  Yhteenveto  Lopetus copyright Juhani Kauhanen 2016

20 Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun elementit  Tuloskeskustelu (palaute, suorituksen arviointi, keskustelu onnistumisen esteistä)  Suunnittelu- ja tavoitekeskustelu (tavoitteet, mittarit, painoarvot, välitarkastelut)  Kehittymiskeskustelu (osaamisen kehittäminen ja kasvupolut) Suunnittelu- ja kehityskeskustelu- järjestelmän on oltava osa organisaation johtamisjärjestelmää copyright Juhani Kauhanen 2016

21 Keskustelujärjestelmän kehittäminen  Ensin tiimin kanssa, sitten yksitellen?  Kolmas henkilö mukana? (HR:n edustaja, ulkopuolinen konsultti, esimiehen esimies)  Keskustelujen tiheys? Organisaation toiminnan luonne määrittelee!  Eri keskusteluissa eri teemat?  Keille tiedot keskustelusta? (esimiehen esimies, HR/HRD-yksikkö jne.) copyright Juhani Kauhanen 2016

22 Esimiehen tärkein tehtävä  Esimiehen tärkein tehtä- vä on luoda henkilöstöl- leen onnistumisen edelly- tykset  Esimiehen vahvuus on tuntea henkilöstönsä copyright Juhani Kauhanen 2016

23 Lähteet  Kauhanen, Juhani: Esimies palkitsijana. Helsingin kauppakamari, 2015.  Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen. SanomaPro 11. uudistettu painos 2012. Nyk. Talentum.  Laamanen, Kai: Johda suorituskykyä tiedon avulla. Laatukeskus 2. p. 2008.  Laamanen, Kai: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona – ideasta käytäntöön. Laatukeskus 8.p. 2009.  Ulrich, Dave – Brockbank, Wayne: The HR Value Proposition. Harvard Business School Press 2005. copyright Juhani Kauhanen 2016


Lataa ppt "Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google