Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tavoitteeksi tuottavuushyödyt yhteisen sähköisen asioinnin avulla Tuuli Karjalainen ICT-kehittämispäällikkö Tuusulan kunta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tavoitteeksi tuottavuushyödyt yhteisen sähköisen asioinnin avulla Tuuli Karjalainen ICT-kehittämispäällikkö Tuusulan kunta."— Esityksen transkriptio:

1 Tavoitteeksi tuottavuushyödyt yhteisen sähköisen asioinnin avulla Tuuli Karjalainen ICT-kehittämispäällikkö Tuusulan kunta

2 Sähköinen asiointi on pian arkipäivää julkisella sektorilla https://www.youtube.com/watch?v=ZsQAeRGuIPM

3 Kunnan sähköinen asiointialusta  Yhtenäinen kirjautuminen kunnan omiin sähköisiin palveluihin  Hallitsee tiedot kuntalaisten sähköisestä asioinnista  Mahdollisuus rakentaa uusia sähköisiä palveluita  Integroidaan palveluväylän kautta suomi.fi – palvelunäkymään Kunnan sähköinen asiointialusta  Yhtenäinen kirjautuminen kunnan omiin sähköisiin palveluihin  Hallitsee tiedot kuntalaisten sähköisestä asioinnista  Mahdollisuus rakentaa uusia sähköisiä palveluita  Integroidaan palveluväylän kautta suomi.fi – palvelunäkymään X Y Z sähköinen palvelu Tuleva kansallinen palvelunäkymä Yhdistää julkisen sektorin eri viranomaisten sähköiset palvelut samaan ”näkymään” Kansalaiselle tarjotaan yhdellä kirjautumisella käyttöön omat rekisteritietonsa ja käytettävissä olevat julkiset sähköiset palvelut Kansallinen palvelunäkymä suomi.fi Kunnan digitaaliset palvelut Kansallinen sähköinen palveluväylä

4 Ehdotus: Tieran sähköisen asiointialustan hankinnan eteneminen KUUMA-kunnissa 4 Mitkä kunnat mukaan ja millä aikataululla? Sovitaan yhdessä hankintaan lähtevien kesken päätöksenteon ja käyttöönoton aikataulusta Kuntakohtaiset päätökset hankinnasta: kunnat, jotka aikovat ottaa käyttöön Tieran sähköisen asiointialustan vuonna 2016, tekevät kukin omat hankintapäätöksensä Mitkä kunnat mukaan ja millä aikataululla? Sovitaan yhdessä hankintaan lähtevien kesken päätöksenteon ja käyttöönoton aikataulusta Kuntakohtaiset päätökset hankinnasta: kunnat, jotka aikovat ottaa käyttöön Tieran sähköisen asiointialustan vuonna 2016, tekevät kukin omat hankintapäätöksensä Miten alustasta muodostuu ”yksi luukku” olemassa oleviin palveluihin ja portti kansalliseen palveluväylään / -näkymiin? Selvitetään, mitä yhteisiä sähköisen asioinnin kanavia hankinnan tekevissä KUUMA-kunnissa jo on (lupapiste.fi, wilma, …) Kilpailutetaan yhdessä yhteiset integraatiot, jotta alustaan saadaan liitettyä kaikkien sähköisten palvelujen kirjautuminen Kunkin kunnan ”spesiaalien” järjestelmien integrointi alustaan täytyy jokaisen kunnan kilpailuttaa itse Miten alustasta muodostuu ”yksi luukku” olemassa oleviin palveluihin ja portti kansalliseen palveluväylään / -näkymiin? Selvitetään, mitä yhteisiä sähköisen asioinnin kanavia hankinnan tekevissä KUUMA-kunnissa jo on (lupapiste.fi, wilma, …) Kilpailutetaan yhdessä yhteiset integraatiot, jotta alustaan saadaan liitettyä kaikkien sähköisten palvelujen kirjautuminen Kunkin kunnan ”spesiaalien” järjestelmien integrointi alustaan täytyy jokaisen kunnan kilpailuttaa itse Mitä uusia palveluita alustalle tulee? Käydään ensin jokaisessa kunnassa kuntakohtainen keskustelu siitä, mitä uusia sähköisiä palveluita alustalle halutaan. Apuna kunkin kunnan sisällä käytävässä keskustelussa käytetään Tieran tuottamia palvelukuvauksia. Vedetään tämän jälkeen lopputulokset yhteen. Priorisoidaan yhteiset tarpeet Tehdään hankintapäätökset uusista palveluista yhteisellä aikataululla siltä osin, kuin tarpeet yhtenevät. Sopimukset hankinnoista tehdään kuntakohtaisesti Uusiakin palveluita voidaan joutua integroimaan jo olemassa oleviin järjestelmiin. Integrointeja voidaan mahdollisesti kilpailuttaa yhdessä Mitä uusia palveluita alustalle tulee? Käydään ensin jokaisessa kunnassa kuntakohtainen keskustelu siitä, mitä uusia sähköisiä palveluita alustalle halutaan. Apuna kunkin kunnan sisällä käytävässä keskustelussa käytetään Tieran tuottamia palvelukuvauksia. Vedetään tämän jälkeen lopputulokset yhteen. Priorisoidaan yhteiset tarpeet Tehdään hankintapäätökset uusista palveluista yhteisellä aikataululla siltä osin, kuin tarpeet yhtenevät. Sopimukset hankinnoista tehdään kuntakohtaisesti Uusiakin palveluita voidaan joutua integroimaan jo olemassa oleviin järjestelmiin. Integrointeja voidaan mahdollisesti kilpailuttaa yhdessä KUUMA-johtokunnan päätös Yhteinen asiantuntijaresurssi, joka valmistelee perusteet yhteiselle hankinnalle KUUMA-johtokunnan päätös Yhteinen asiantuntijaresurssi, joka valmistelee perusteet yhteiselle hankinnalle

5 Hallitusohjelmassa digitalisaatio isossa tuottavuusroolissa - miten digitalisaatiosta saadaan aitoja kustannussäästöjä? Isoimmat kustannussäästöt KUUMA-kuntien alueella voisivat toteutua niissä palveluissa, joissa pystymme – Digitalisoimaan kuntalaisen asioinnin ja virtaviivaistamaan sisäisiä toimintaprosesseja – Tuottamaan palveluita alueellisesti

6 Sähköinen asiointialusta digitaalisten palvelujen tuottamiseksi Keski-Uudenmaan kunnissa ei ole vielä käytössä kuntatasoisia sähköisen asioinnin alustaratkaisuja, vaan palvelukohtaisia ratkaisuja, kuten lupapiste.fi – Tarjoavat kuntalaisille mahdollisuuden sähköiseen asiointiin rajatuilla palvelualueilla – Sähköisiin palveluihin kirjaudutaan jokaiseen erikseen – Asioinnista jää jälki kuhunkin erilliseen sähköiseen järjestelmään (ei yhtenäistä ”asiakasrekisteriä”) – Erilliset järjestelmät jouduttaisiin integroidaan tulevaisuudessa yksitellen kansalliseen palveluväylään/palvelunäkymään (hinta!) Kunnan sähköisen asioinnin ”alustan” hankkiminen lienee edessä kaikilla kunnilla – Kuntalainen saa yhdellä kirjautumisella kaikki kunnan sähköiset palvelut käyttöön – Alusta integroidaan kansalliseen palveluväylään/palvelunäkymiin kerran (integraatioita ei tarvita erikseen jokaiseen alustan päällä toimivaan erilliseen palveluun) – Alustalle rakentuu sähköisen asioinnin ”asiakasrekisteri”; mahdollistaa osaltaan ns. kokonaisvaltaisen asiakkuuden hallinnan – Alusta mahdollistaa sähköisen asioinnin rakentamisen myös sellaisille palvelualueille, joilla ei ole vielä käytössä erillistä sähköisen asioinnin järjestelmää!

7 Yhteinen alusta - yhteinen palveluiden kehitys, yhteiset palvelut? Jos tekisimme KUUMA-alueella yhtenäisen alustaratkaisun, voisimme kehittää sen päälle yhdessä sähköisiä palveluita Parhaimmillaan tavoitteena voisi olla alueellinen yhteistyö paitsi palveluiden kehittämisessä, myös palveluiden tuottamisessa – Mahdollisuus keskittää/yhdistää joitain palveluntuotannon prosesseja? Tuusula on aikeissa hankkia Tieran sähköisen asioinnin alustan, jotta pääsemme mukaan kuntien yhteiseen sähköisen asioinnin kehittämiseen – Espoo, Turku, Hämeenlinna, Vaasa ja Kajaani ovat jo alustan käyttäjiä – Kaikki alustan päälle kehitetyt palvelut ovat myös muiden alustan kuntakäyttäjien saatavilla – kuntien digitaalisen kehittämisen yhteistyö! Kuvakaappaus Beta.Suomi.fi: kansalaisen oma palvelukartta

8 Mitä palveluja alusta mahdollistaa? Tällä hetkellä Tieran tarjoama sähköinen asioinnin alusta on markkinoilla olevista alustoista teknisesti kattavin ja se mahdollistaa jo sähköisen asiointiprosessin (palvelun haku ja päätöksenteko) seuraavissa palveluissa: – Avustuspalvelukokonaisuus (nuoriso, kulttuuri-, liikunta-, taide-, jne …); näkyvyys yksittäisen toimijan/seuran kaikkiin mahdollisiin avustushakemuksiin ja myönnettyihin avustuksiin uutta hakemusta käsiteltäessä – Tilavarauspalvelut esim. seuroille – Velkaneuvontaan hakeutuminen (tulo- ja omaisuustietojen haku integraatioiden avulla verottajan, ulosottoviraston ja Kelan järjestelmistä teknisesti speksattu) – Ajanvarauspalvelut esim. nuorisoaseman palveluihin – Työttömien työkokeilu ja nuorten harjoittelupaikka - hakemukset – Opiskelijahuolto –kertomus – Minunterveyteni.fi –omahoitopalvelu (oirearvio-lomakkeet, hoidon tarpeen arviointi, sähköinen terveystarkastus, valmennusohjelmat ja muistutukset, ajanvaraus) Lähitulevaisuudessa Tieran kanssa kehitetään – Varhaiskasvatuksen asioinnin kokonaisuus – Sähköinen maksaminen ja maksujen palautukset (esim. kansalaisopiston sähköisten kurssi-ilmoittautumisten yhteydessä; mahdollisuudet muidenkin pienten maksujen sähköiseen maksamiseen esim. sähköisen ajanvarauksen yhteydessä!) – Kotihoidontuen ja kuntalisän hakemukset; integraatiot tulo- ja omaisuustietojen hakuun verottajalta, etuisuuksien automaattinen tarkastus ja haku Kelan järjestelmistä – Terveysaseman vaihto sähköisellä ilmoituksella Pidemmän aikavälin tiekartta on Tieran ja sähköisen asiointialustan asiakaskuntien kanssa tekeillä mm. hallitusohjelman painotukset huomioiden Tähän yhteiseen kehittämiseen otetaan mukaan kaikki asiointialustaa käyttävät kunnat


Lataa ppt "Tavoitteeksi tuottavuushyödyt yhteisen sähköisen asioinnin avulla Tuuli Karjalainen ICT-kehittämispäällikkö Tuusulan kunta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google