Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 73270 Hypermedian perusteet Hypermedia ja tiedonhallinta 20.11.2002 Tuija Helokunnas.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 73270 Hypermedian perusteet Hypermedia ja tiedonhallinta 20.11.2002 Tuija Helokunnas."— Esityksen transkriptio:

1 1 73270 Hypermedian perusteet Hypermedia ja tiedonhallinta 20.11.2002 Tuija Helokunnas

2 2 Sisältö Tiedonhallinnan laitos Mitä tietoyhteiskunta, tietämyksenhallinta ja tieto ovat? Tiedon ominaisuudet tietoturvan kannalta Tavoitteet tietoon vaikutettaessa

3 6/29/2015 TTKK Tiedonhallinta 3 Tiedonhallinnan laitoksen painopistealueet Sähköinen liiketoiminta Tiedon johtaminen liiketoiminnassa Tietoturvallisuuden johtaminen Ohjelmisto- liiketoiminta Digitaalisen median sisällöntuotanto Yrityksen tietojärjestelmät

4 4 Tiedon ja osaamisen merkitys Tieto ja osaaminen ovat nousseet perinteisten tuotannontekijöiden rinnalle Taustalla tieto- ja viestintäteknologian tarjoamien palveluiden nopea kehittyminen –Tietoyhteiskunta ei ole toimiva ilman tietoverkkoa –Tietoyhteiskunnassa toimiminen edellyttää osaamista

5 5 Tietoyhteiskunnan ulottuvuudet Teknologia – Internet, langaton viestintä Talous - sähköinen liiketoiminta Tuotantorakenne - ohjelmistoteollisuus Maantiede - paikkaan perustuvat palvelut Kulttuuri - englannin kielen hallitseva asema Poliittinen filosofia - liberaali yhteiskunta Uskonnollisia säätö- ja viestintä- järjestelmiin (kybernetiikka) liittyviä uskomuksia - New Age musiikki (partly http://web.inter.nl.net/users/Paul.Treanor/is.def.html, visited August 15,2002)

6 6 Tietämyksenhallinta Knowledge Management – Tietojohtaminen Keskittyy yksilöiden tietämyksen jakamisen ja tallentamisen menetelmiin tavoitteena osaamisen, nopeuden, tehokkuuden ja tuottavuuden paraneminen (www.ibm.com) Tietämyksenhallinta on sosiaalinen prosessi, jossa tieto yhdistyy kokemukseen (Aaltonen & Mutanen 2001)

7 7 Tiedon portaat Tietämys KnowledgePerusteltu tosiuskomus (Platon) Analysoitua, suhteutettua ja ymmärrettyä informaatiota Informaatio InformationData kiinnitettynä asiayhteyteen Data DataFaktaa ilman asiayhteyttä (osittain Thierauf 2001) Tietämys Data Informaatio

8 8 Esimerkki Seminaarin ohjelmassa on kokoontuminen klo 11, jotta osallistujilla on hyvin aikaa siirtyä seminaaritiloihin Tietämys Informaatio Data 14.03.2002Seminaarin ohjelma 11.0012.0012.15 Seminaarin ohjelma: 11.00Kokoontuminen 12.00Avaus …...

9 9 Muita tietoon liittyviä käsitteitä Totuus ThruthYhdenmukaisuus faktan tai todellisuuden kanssa FyysinenPhysicalAistimisen tapahtuma ja sen jälkeinen prosessi process oleellisen tiedon erottelu ja merkintä TIETÄMYS Viisaus WisdomKyvykkyys perusteellisiin arviointeihin pitkän ajan kuluessa Näkemys IntelligenceSyvällinen ymmärrys tärkeistä yhteyksistä (osittain Thierauf 2001, Waltz 1998 ) Osaaminen CompetenceTietoa sovelletaan tehtävän suorittamiseksi (Ståhle & Grönroos 1999)

10 10 Tietämyksen perustyypit Hiljainen tietämys, tacit knowledge –know-how –Mentaalisia malleja, uskomuksia, havaintoja –“Tiedämme enemmän kuin voimme kertoa" Ulkoinen tietämys, explicit knowledge –Formaalia ja systemaattista –Esitetään sanoin ja numeroin (M. Polanyi 1966: The Tacit Dimension) Kulttuurinen tietämys, cultural knowledge –Rakenteet joiden varassa organisaation jäsenet selittävät, ymmärtävät ja arvioivat organisaation todellisuutta –Organisaation toimintaan liittyvät oletukset ja uskomukset (Choo 1998)

11 11 Tietopääoma – ulkoinen näkymä tietoon Strateginen reservi - Tietämys, ideat, keksinnöt, innovaatiot Aineeton pääoma - Tietovarastot: Data, informaatio, tietämys - Teollisuusoikeudet Inhimillinen pääoma - tietämys, osaaminen - motivaatio & sitoutuminen (osittain Ståhle & Grönroos 1999)

12 12 Miten uusi tietämys syntyy? Ylin johto: Visio, Strategia Keskijohto: Strategian toteuttaminen Arviointi, innovaatioiden kehittäminen Hiljaisen tiedon jakaminen, ideointi Työntekijät: Hiljaisen tiedon jakaminen, ideointi

13 13 Mistä ja miten tietämys löytyy? Kodifiointi -Tietotekniikkaa hyödynnetään organisaatiomuistien rakentamisessa Personointi -Tietotekniikkaa hyödynnetään vuorovaikutuksessa, kommunikoinnissa ja yhteistoiminnassa. (Osittain Hansen et al. 1999)

14 14 Organisaatiomuisti Asiakassuhteiden hallintajärjestelmä –Vianhallintajärjestelmä –Ongelmien selvitysjärjestelmä

15 15 Tietämyksenhallintaa tukevia työvälineitä ulkoinen tietämys hiljainen tietämys synkrooninenasynkrooninen web-sivut yritysportaalit tietämyksen hakuohjelmistot ryhmätyö- ohjelmistot kalenteri sähköposti videokokous puhelinkokous kokousohjelmistot virtuaaliympäristöt

16 16 Tiedon ominaisuudet tietoturvan kannalta Luottamuksellisuus, confidentiality –Tiedot ovat vain niihin oikeutettujen henkilöiden saatavilla Eheys, integrity –Tiedot ovat totuuden mukaisia Saatavuus, availability –Tiedot ja niiden muodostamat palvelut ovat saatavilla oikea-aikaisesti (Waltz 1998)

17 17 Infrastruktuuri ja kriittiset kohteet Infrastruktuuri/ Turvalli- Julkis- KorkeaICT Pankki Korkeak. Välittömästi suusvir. hallinto teknologia kriittiset kohteet Energia xxxxxx Liikennejär. x Rahaliikenne x Tietoverkko xxxxxx Vesi- ja ruoka xxxxxx Tuotantolaitoksetx

18 18 Tietoon vaikuttaminen 1 Yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin toiminnot Kriittinen tieto TIETOVERKKO VAIKUTTAJA tiedon hankintavaikuttaminen Väestö

19 19 Tietoon vaikuttaminen 2 Tavoittena tiedon luottamuksellisuuden, eheyden tai saatavuuden rikkominen –Ihmisten mielikuvamuodostukseen vaikuttaminen –Refleksiivinen kontrolli: ihminen reagoi halutulla tavalla tietämättään –Infrastruktuurin lamauttamalla kriittisten kohteiden toiminnan haittaaminen ja estäminen Keinoina tiedon salaus, harhautus ja tuhoaminen

20 20 Yhteenveto Data, informaatio, tietämys Hiljainen, ulkoinen ja kulttuurinen tietämys Tiedon luottamuksellisuus, eheys ja saatavuus Tietoon vaikuttamisen tavoitteena on ihmisen mielen muuttaminen


Lataa ppt "1 73270 Hypermedian perusteet Hypermedia ja tiedonhallinta 20.11.2002 Tuija Helokunnas."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google