Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rerere RERRRR REIMARI 2. TAUSTAA: Keski-Pohjanmaan alueella nuorten työttömien määrä on lisääntynyt, Helmikuussa 2009 työttömänä oli 465 alle 25-vuotiasta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rerere RERRRR REIMARI 2. TAUSTAA: Keski-Pohjanmaan alueella nuorten työttömien määrä on lisääntynyt, Helmikuussa 2009 työttömänä oli 465 alle 25-vuotiasta."— Esityksen transkriptio:

1 rerere RERRRR REIMARI 2

2 TAUSTAA: Keski-Pohjanmaan alueella nuorten työttömien määrä on lisääntynyt, Helmikuussa 2009 työttömänä oli 465 alle 25-vuotiasta. Näistä ammatillisen perustutkinnon oli suorittanut 274 ja lukio-opinnot 50, pelkän peruskoulun käyneistä työttömänä oli 92 alle 25-vuotiasta. Kokkolan TE-toimiston sekä työvoiman palvelukeskuksen alle 25-vuotiaat työttömät ja lomautetut hakijat koulutuskoodeittain sekä koulutusnimen mukaan (Tilanne 23.3.2009) työttömänä yhteensä 465 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä opiskelee 2438 opiskelijaa, joista erityisopiskelijoita on 350. Vuosittain Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymästä valmistuu vuosittain 650, joista keväällä valmistuu noin 500-550 opiskelijaa, erityisen tuen tarpeessa olevia valmistuu vuosittain noin 100 ja näistä keväällä noin 50. REIMARI 2

3 Lähde: Kokkolan TE-toimisto

4 Kokkolan TE-toimiston sekä työvoiman palvelukeskuksen alle 25-vuotiaat työttömät ja lomautetut hakijat ammattikoodeittain. (Tilanne 23.3.2009)

5 Kokkolan TE-toimiston sekä työvoiman palvelukeskuksen alle 25-vuotiaat työttömät ja lomautetut hakijat koulutuskoodeittain sekä koulutusnimen mukaan (Tilanne 23.3.2009)

6

7 TAUSTAA Talouden taantumatilanteessa nuorten työttömyys on lähtenyt rajuun nousuun ja on pelättävissä, että ilman nopeita ja aktiivisia toimenpiteitä nuorten ammatin jälkeinen kiinnittyminen työmarkkinoille ja omaan ammattiinsa viivästyy ja enenevä osa nuorista uhkaa syrjäytyä. Alueen työmarkkinoiden kannalta nuoret ovat ensiarvoisen tärkeä kasvun edellytys ja nuoret pitäisi saada kannateltua tulevan taantuman yli, koska työvoiman kysyntä tulee heikon talousvaiheen jälkeen kasvamaan ja kaikki nuoret tarvitaan työmarkkinoille alueen kasvun turvaamiseksi. REIMARI 2-HANKEIDEOITA

8 TAUSTAA Kokkolan TE -toimisto on yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa mukana alueellisessa ennakoinnissa. Pitkän tähtäimen ennakoinnilla tulee varmistaa, että ammatillisen koulutuksen ammattirakenne Ja vaadittava osaaminen ovat oikeita ja lyhyemmän tähtäimen ennakoinnilla tulee selvittää alueen työllisyyskehitystä ja eri toimialojen kehitystä ja tämä tiedon avulla helpottaa nuorten kiinnitymistä työmarkkinoille. TE -toimisto aktiivisena lyhyen tähtäimen ennakoijana tarjoaa ajan tasalla olevaa toimialatietoa ratkaisujen pohjaksi. (M. Sykkö) REIMARI 2-HANKEIDEOITA

9 REIMARI 2 Työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen edistäminen sekä syrjäytymisen ehkäiseminen Rahoitus L-S LH/ESR, kuntaraha Toimintalinja 2 (31.3.2009Rahoitusta myönnetään ensisijaisesti nuoriin (15-24v.) kohdistuviin toimenpiteisiin koulutuksen keskeyttämisen ehkäisemiseksi, opintoihin hakeutumiseksi ja koulutuksesta työelämään siirtymiseksi REIMARI 2-HANKEIDEOITA

10 SYITÄ NUORTEN KASVANEESEEN TYÖTTÖMYYTEEN: Määräaikaisten ja vuokratyösopimusten lopettamiset Kilpailutilanne muuttunut nuorille epäedulliseksi – löytyy valmiita osaajia Työpaikkojen kriteerit kiristyneet Kasvualoille (vene, metalli) rekrytoidut nuoret joutuneet työttömiksi Nuorten yhteiskuntatakuun tilanne huonompi kuin moneen vuoteen. (M. Sykkö) REIMARI 2-HANKEIDEOITA

11 PITKÄAIKAISTYÖTTÖMYYDEN VISIOT Pitkäaikaistyöttömyys lisääntyy viiveellä mutta vääjäämättömästi, koska Lomautetut ja hiljattain irtisanotut imevät vähentyvät työpaikat ja pitempään työttömänä olevien työttömyysjaksot pidentyvät TEM:n strategia painottunut työvoiman saatavuuteen. Nyt haetaan uutta näkökulmaa syrjäytymisen ehkäisyyn, koska: – Yrityslähtöinen työvoimakoulutus hiipuu – Yrityksiin tukityöllistäminen hiipuu – Julkissektorin tukityötä pitää vähentää – Ohjaavaa koulutusta ei suosita Aktiivitoimenpiteiden määrärahat mitoitettu toisenlaiseen työmarkkinatilanteeseen. (M. Sykkö) REIMARI 2-HANKEIDEOITA

12 KOHDERYHMÄ Koulutusyhtymän yksiköistä ammattiin valmistuvat pitkäaikaistyöttömyys-uhan alaiset nuoret Työvoima- ja elinkeinotoimistossa lomautettuina tai irtisanoutuneina olevat, yrityksissä/työpaikoilla olevat irtisanomis- lomautusuhan alla olevat 17-24-vuotiaat Keskeyttäneet HOJKS- opiskelijat ilman paikkaa olevat alle 25-vuotiaat Peruskoulunsa päättäneet nuoret seurantajärjestelmän piirissä REIMARI 2-HANKEIDEOITA

13 OHJAUSTA KOULUTUKSEEN Valmistuneille uusia koulutusreittejä Osatutkinnot, ammattitutkinnot, oppisopimuskoulutus, työvoima- ja rekrytointikoulutus, amk-opinnot, yrittäjäkurssit, projektit Valmistuneille uusia lisäkoulutusmuotioja ammattitaidon ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi Tehostettua ohjausta REIMARI 2

14 KOULUTUSYHTYMÄN AIKUISKOULUTUSTARJONTAA AIKUISOPISTON TARJONTAA Aikuisten opintoluotsi KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄN NÄYTTÖTUTKINNOT KESKI-POHJANMAAN KULTTUURIOPISTON TARJONTAA KOKKOLAN AMMATTIOPSTON TARJONTAA KOKKOLAN KAUPPAOPISTON TARJONTAA KOKKOLAN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPISTON TARJONTAA Nuorten palvelut / työ- ja elinkeinotoimisto OPI OPPIMAAN Oppisopimus - hyvä diili! Ammattinetti REIMARI 2

15 Reimari 2 Koulutusyhtymän toimenpiteet Oppisopimus harjoittelun / työelämä- valmennuksen jatkoksi Yhteydenotto sekä työntekijään että työnantajaan. Erinomainen siirtymä työelämään. Ammattitaitoa täydentävä osaaminen; osatutkinnotosatutkinnot, ammattitutkinnot, oppisopimuskoulutus, työvoimakoulutus.ammattitutkinnotoppisopimuskoulutus,työvoimakoulutus Valmistuneille tehostettua tiedottamista jatkokoulutus-mahdollisuuksista Uusien koulutusreittien suunnittelu pt:n suorittaneille VALMISTUVIEN INFOT TE-keskuksen palvelut nuorille, KPEDU perustutkinnon jälkeen + TIEDOTE valmistuville; työnhaku, työelämävalmennus, KPEDUn aikuiskoulutus, oppisopimus, K-PAMK TyöllisyystilannekartoitusTyöllisyystilannekartoitus, tilastopatteristo KPEDU Aikuiskoulutuksen kalenteri OpinOvi-hanke

16 Työttömät ja lomautetut, alle 25-vuotiaat 22.2.2010 Työttömänä 22.2KPEDU Valm. 09KPEDU Valm. 08 Kone- ja metallialan perustutkinto283924 Sähköalan perustutkinto244453 Lab. tai kemianalan perustutkinto221723 Pintakäsittelyn perustutkinto141519 Rakennusala perustutkinto244034 Talotekniikan perustutkinto152615 Auto- ja kuljetusalan perustutkinto Liiketalouden perustutkinto459573 172 Kaikki449

17 OPPISOPIMUS Ei-tutkintotavoitteinen ammatillinen lisäkoulutus Max. 6kk, työsopimus Alan (tai alalle soveltuvan) peruskoulutuksen suorittaneelle TA saa palkkatuen (n. 550€), opiskelija työehtosopimuksen mukaisen palkan Harjoittelun jatkoksi erinomainen tapa työsuhteen jatkamiselle Tutkintotavoitteinen oppisopimus esim. ammattitutkinnon suorittamiseen takaisin

18 Ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot (aikuiskoulusta) Suoritetaan näyttötutkinnoin pääsääntöisesti valmistavan koulutuksen yhteydessä. Oppilaitos järjestää valmistavan koulutuksen ja näytöt pyritään järjestämään työpaikoilla aidoissa työympäristöissä. Ammatillinen perustutkinto sopii alalle tulevalle uudelle työntekijälle tai työntekijälle, jolla ei ole alan ammatillista koulutusta. Näyttötutkintona suoritettava perustutkinto vastaa ammatillisessa koulutuksessa suoritettavaa tutkintoa (120 ov). Perustutkinnon näyttötutkintona suorittaneella on yleinen jatko- opintokelpoisuus ammattikorkeakouluun. Ammattitutkinto sopii kokeneelle alan työntekijöille. Ammattitaitovaatimukset on määritelty siten, että niiden saavuttaminen edellyttää yleensä alan aikaisempaa ammatillista koulutusta ja noin kolmen vuoden työkokemusta. Ammattitutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua vastaavan alan ammattikorkeakouluopintoihin oppilaitoksen ohjeiden mukaan. Erikoisammattitutkinto sopii henkilölle, joilla on alan pitkä työkokemus. Tutkinnoissa opiskelija osoittaa hallitsevansa alan vaativimmat työtehtävät. Ammattitaitovaatimukset on määritelty siten, että niiden saavuttaminen edellyttää alan aikaisempaa ammatillista koulutusta sekä noin viiden vuoden työkokemusta. Erikoisammattitutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua mm. vastaavan alan ammattikorkeakouluopintoihin oppilaitoksen ohjeiden mukaan. Rahoitus koulutuksen järjestäjä – ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitus, opiskelija – opintotuki, jos opinnot päätoimisia (3op/kk tai 25h /viikko) muutoin työmarkkinatuki. takaisin

19 Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat Tutkinnon osa toisesta perustutkinnosta, joka täydentää omaa ammatillista osaamista ja edesauttaa työllistymistä. Rahoitus koulutuksen järjestäjä – ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitus opiskelija – opintotuki, jos opinnot päätoimisia (3op/kk tai 25h /viikko) Sivutoimisiin opintoihin voi säilyttää oikeuden työmarkkinatukeen. Vain yli 25 –vuotiaat voivat saada päätoimiseen opiskeluunsa työmarkkinatukea. takaisin

20 Työvoimakoulutus Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus (työvoimakoulutus) on työ- ja elinkeinohallinnon rahoittamaa koulutusta, joka on opiskelijoille maksutonta. Työvoimakoulutus on suunniteltu ensi sijassa työttömille työnhakijoille ja työttömyyden uhkaamille 20 vuotta täyttäneille henkilöille. Tietyin edellytyksin myös muut henkilöt kuten työssä olevat ja työvoiman ulkopuolella olevat voivat osallistua koulutukseen. Koulutuksen sisältö vastaa yleensä muun aikuiskoulutuksen, esimerkiksi omaehtoisen aikuiskoulutuksen, opetussisältöjä. Usein koulutus on ammattitutkintoon tai sen osaan tähtäävää. Työvoimakoulutuksen tavoitteena on antaa koulutusta, joka parantaa työhön sijoittumisedellytyksiä, siihen sisältyy useimmiten työssä oppimista. Työ- ja elinkeinohallinto ostaa työvoimakoulutuksen ammatillisilta aikuiskoulutuskeskuksilta, muilta ammatillisilta oppilaitoksilta, korkeakouluilta tai yksityisiltä koulutuksen järjestäjiltä. Koulutuksen hankkiminen tapahtuu kilpailuttaen koulutuksen järjestäjiä. Koulutukseen osallistuvalle työnhakijalle maksetaan koulutuksen ajalta sitä työttömyysetuutta (ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea), johon hänellä on oikeus työttömänä olleessaan sekä lisäksi ylläpitokorvausta. takaisin

21 TYÖHALLINNON HENKILÖ Työhallinnon henkilö toimii verkoston keskellä analysoimalla kohderyhmän tarpeita ja kehittämällä heille täsmäpalveluita, ohjaamassa kohderyhmää mutta myös jalkautumalla yrityksiin ja etsimällä hyviä harjoittelupaikkoja työhallinnon sisäpiiritietojen perusteella. Työ- ja elinkeinotoimiston henkilöiltä odotetaan hyvää verkostotuntemusta ja halua kenttätyöskentelyyn ja yrityksiin jalkautumiseen. Työntekijän ei tarvitse osallistua kohderyhmän normaaleihin työvoimapalveluihin, koska ne hoidetaan muutenkin. Lisäarvoa siis haetaan ja pirstaleisen projektikentän mahdollisuuksien hyödyntämistä. Tälle kohderyhmälle voidaan ja täytyy ostaa palveluja, joita ei tarvitse rahoittaa projektin varoin. Kohderyhmä on myös työhallinnolle strategisesti tärkeä kohderyhmä, jolle työhallinto on valmiita ostamaan palveluja. REIMARI 2

22 TYÖMUOTOJA Valmistuneille harjoittelupaikkoja: etsintää ja ohjaamista oppisopimus harjoittelun jatkona Valmistuneille uusia koulutusreittejä, esim: osatutkinnot tehokkaammin käyttöön jo tutkinnon suorittaneiden osalta ammattitaidon laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi. Valmistuneille erityistä tukea tarvitseville uusia palkkatukipaikkoja. Yritysten etsintä niille aloille, joilla vaikea työllisyystilanne, etujen selventäminen ja mahdollisuuksien kartoittaminen. REIMARI 2

23 TYÖ- JA ELINKEINOTOIMISTON ANTI Kokkolan TE- toimisto tarjoaa hankkeelle laajan kontaktipinnan alueen yrityksiin ja siellä avautuviin työmahdollisuuksiin. Ovat myös aktiivisesti mukana monissa hankkeissa ja projekteissa ja voivat ohjata nuoria ammattiin valmistuneita hyödyntäen kaikkia alueellisen verkoston mahdollisuuksia. Nuoret ovat tärkeä strateginen kohderyhmä TE -toimistolle ja siksi he ovat valmiita kohdentamaan kaikkia käytettävissä olevia akttivitoimenpiteitä hankkeen kohderyhmälle ja tässä uudessa tilanteessa ostamaan tämän lisäksi kohderyhmälle uusiakin palveluja. Kokkolan TE -toimisto on verkoston keskeisenä toimijana avainasemassa ohjamaan verkoston yhteistyötä tulokselliseen suuntaan ja kohdentamaan verkoston tietämystä, osaamista ja resursseja optimaalisella tavalla. Koska nuoret ovat samanaikaisesti TE -toimiston normaaleja asiakkaita avautuu heille tätä kautta käyttöön koko TE -toimiston palveluvalikoima. TE -toimisto rekrytoi hankkeeseen kokeneen henkilön, jolla on URA-järjestelmän käyttöoikeus ja hyvä näkemys alueen verkostoista ja valmius jalkautuvaan yritystyöhön. Yritykset tulevat olemaan hankkeen tärkein kumppani. ms REIMARI 2

24 Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet Osaamisen kehittämisen kautta työelämään suuntautuvat NUORTEN OSASTO Työllistyminen avoimille työmarkkinoille edellyttää osaamisen arviointia ja urasuunnittelua tai koulutusta Ostopalvelut: Työnetsijä >harjoittelupaikat, Nuorten työnhakuklinikka, työhönvalmentaja (LUOTSI), työvoimakoulutus Kehitellään lisää ostopalveluita ja teemapäiviä Nuorten palveluiden kehittäminen (palvelutarvearviointi, verkostotyö) Ammattitutkinto/ Erikoisammatti-tutkinto Suoraan työelämään suuntautuvat HENKILÖPALVELU-YKSIKKÖ Työllistymisen edellytykset suoraan avoimille työmarkkinoille Työelämään kuntoutuvat TYÖVOIMAN PALVELUKESKUS, KUNTOUTUS-NEUVOJA Työllistymisen turvaamiseen tarvitaan monisektorista palvelua. Harlekiini-hanke Oma Polku-hanke Trappan-hanke Step Up- hanke

25 Yhteistyötä ja toiminnan kokeilua nuorten osalta Olli Pelttarin toimesta STEP UP LAAJA KOHDERYHMÄ PROJEKTITYÖNTEKIJÄT Sirpa Salo puh 044 725 0884 Merja Forslund puh 044 725 0850 Rekrytointineuvoja Pia Särkijärvi puh 050 396 1646 KOHDERYHMÄ Kaikki uudet työnhakijat ( 0-6 kk työttömänä olleet ensisijainen ryhmä) työvoimakoulutuksista työttömäksi jääneet äitiyslomilta/hoitovapailta tulevat muutosturvahakijat+ toistaiseksi lomautetut työnhakijat, joilla koulutus jäänyt kesken ja tarve saattaa ne loppuun TOIMINNASTA LYHYESTI Step Up -projektissa kehitetään työllistymistä ja koulutusta tukevaa työvoiman syöttöliikennettä yhteistyössä Te-toimistojen, alueen muiden projektien, ammatillisten kouluttajien ja yritysten kanssa. Tavoitteena on tukea työnhakijan suoraa työllistymistä sekä hyödyntää erilaisia koulutusväyliä työllistymisen edistämiseksi. Toimiva ja ennakoiva työvoiman syöttöliikenne palvelee myös alueen yrityksiä ja turvaa osaavan työvoiman saatavuuden. Hanketta toteutetaan Kokkolan ja Kaustisen seutukunnassa 31.12.2011 asti. OHJAAMINEN Annetaan aikavaraus ohjauskeskusteluun Sirpalle tai Merjalle.(Merkitään asiakaskorttiin.) Molemmille on 4 aikavarausta viikoittain TE-toimiston kokoushuoneessa 3. Ohjeistetaan esitietolomakkeen täyttämiseen netissä+ suostumuslomakkeeseen otetaan allekirjoitus tai pyydetään asiakasta tulostamaan se netistä ja ottamaan mukaan keskusteluun. Lomakkeet löytyvät netistä osoitteesta http://www.mol.fi/toimistot/kokkola/kpakk/stepup.html Linkki Y:asema/Step Up projekti URA-MERKINNÄT - Kirjaa asiakkaan suunnitelmaan ja sovittuihin toimiin Step Up in haastattelu. - Työnhaun voi laittaa voimaan keskusteluun asti. ( Pia uusii työnhaun haastattelun jälkeen) (tapauskohtaisesti pidempäänkin, mutta ei välttämätön, koska keskustelun jälkeen käyvät Pialla)

26 0 – 6 kk6 – 24 kk Yli 500 pv STEP UP LAAJA KOHDERYHMÄ Pia Särkijärvi NUORTEN TYÖNHAKU- KLINIKKA Anette Törmänen OPPISOPIMUSN EUVOJA Anu Haapasalo REIMARI 2 HARJOITTEL U- PAIKAT Risto Alakorpi TELMA Anne Nissinen TRAPPAN Nina Koivisto Asiakasohjauksen työkalupakki TYÖVOIMA N TYÖVOIMA N PALVELUK ESKUS Ajankohtaiset infot ym. Yhteistyötahoja ja Risto Alakorpi, joka etsii harjoittelupaik- koja nuorille te- toimisto palkannut, mutta suunnittelusta vastannut Reimari 2 Anette REIMARI 1 Marika Ahola

27 Oppisopimusneuvoja Anu Haapasalo Hankkeen aikana kokeilut oppisopimusneuvojan sijoittamista te-toimistoon OPPISOPIMUSNEUVOJAN KÄYNNIT Hänelle voi ohjata asiakkaat, jotka haluavat tietää yleisesti oppisopimuksesta, ja sitten myös sellaisia, joilla on jokin tietty ala/tutkinto mielessä, niin Anu voi selvittää valmiiksi koulutuskuviot ym. ennen asiakastapaamista. Yhteydenotot anu.haapasalo@kpedu.fi.anu.haapasalo@kpedu.fi Sovitut käyntipäivät: TI 29.9. TI 27.10. TI 1.12. Oppisopimusneuvojan ajanvarauskalenteri

28 Reimari 1 käytäntö Tätä jatketaan edelleen ja toimii hyvänä yhteistyömuotona. Tehostettu ohjauspalvelu Erityistä tukea tarvitseville nuorille siirtymävaiheessa koulutuksesta työelämään Työllistymisen kannalta oleellinen tieto siirtyy työvoimatoimeen. Palveluiden räätälöinti ilman viiveitä. Työvoimatoimen yhteistyö opiskelijahuolto- henkilöstön kanssa. Moniammatillinen verkostoyhteistyö Yksilökohtainen neuvonta ja ohjaus Työvoimaneuvoja Marika Ahola, p. 044 725 0157, marika.ahola@mol.fi

29 Nuorten työnhakuklinikka Anette Törmänen Puh. 050 396 1651 Tämä kehitetty hankkeen aikana, te- toimisto maksaa KOHDERYHMÄ Alle 30-vuotiaat ammattin valmistuneet nuoret TOIMINNASTA LYHYESTI Nuorille suunnattua työnhakukoulutusta. Palvelun tavoite: tehdään tiivis toimintasuunnitelma, tavoitteena edistää asiakkaan työllistymistä ja oikeasti haetaan - työelämän pelisäännöt - työnhakusuunnitelma - sähköisten palveluiden käytön opettelu ja CV- nettiesittelyn laatiminen - työhakemus ja miten valmistautua työpaikkahaastatteluun - konkreettinen työharjoittelu-, työpaikan/koulutuspaikan haku Syksyn 2009 aikana järjestetään 5 ryhmää syyskuusta alkaen. Kesto 5 työpäivää. Osallistumispäiviltä 8 € ylläpitokorvaus. OHJAAMINEN Toimiston nuorten palvelumalliin kuuluu, että jossain vaiheessa nuoret osallistuvat työnhakuklinikkaan. Voi ohjata myös juuri työttömäksi tulleita nuoria eli työttömyyden kestolla ei ole merkitystä. Linkistä löydät listat, joihin tiedot merkitään ja kutsu annetaan samalla asiakkaalle. AJANKOHDAT Syksyn 2009 aikana järjestetään 5 ryhmää syyskuusta alkaen. Kesto 5 työpäivää. Osallistumispäiviltä 8 € ylläpitokorvaus. Syyskauden 2009 ryhmien ajankohdat: Viikko 3921.-25.9. Viikko 4319.-23.10. Viikko 469.-13.11. Viikko 4823.-27.11. Viikko 507.-11.12. LINKKI ILMOITTAUTUMISLISTAAN >>>> ESITE ASIAKKAALLE

30 Reimari 2 harjoittelupaikat Risto Alakorpi Hankkeen keksinto KOHDERYHMÄ Ensisijainen kohderyhmä alle 25-vuotiaat ammattiin valmistuneet nuoret. Myös alle 30-vuotiaita vastavalmistuneita voi ohjata harjoittelupaikkoihin ja työnhakukoulutukseen. Harjoittelupaikat on tarkoitettu asiakaspalvelussa työskentelevien neuvojien työkaluksi, ei muissa projekteissa jo olevien asiakkaiden sijoittamiseen. OHJAAMINEN Anette Törmänen ja Risto Alakorpi tekevät yrityskäyntejä ja hankkivat harjoittelupaikkoja. Paikat kirjataan URA-järjestelmään ja me ovat käytettävissä asiakastilanteissa työkaluna. Suurin osa työnantajista ei hakua paikkoja julkiseen hakuun. Neuvojat ohjaavat sopivia nuoria ottamaan yhteyttä työnantajaan. Paikkaan toivotaan useampia ehdokkaita, joista työnantaja valitsee soveltuvimman. URA-MERKINNÄT Paikoista tiedottamiset merkitään osoituksiksi seuraavasti: Kun katsot asiakkaan kanssa harjoittelupaikkoja urasta ja asiakas kiinnostuu jostakin paikasta: 1. Ota harjoittelupaikasta ensin tuloste, jonka annat asiakkaalle. 2. Laita sen jälkeen hakija ehdolle ko. paikkaan -> osoita -> henkilökohtaisesti, ei tarvitse tulostaa osoitusta. Näistä "osoituksista" ei seuraa työttömyysturvan menetystä, mikäli asiakas ei jostain syystä otakaan yhteyttä ko. paikkaan. Myös reimari-paikkoihin voi reilusti tehdä osoituksia, työantaja tekee sitten valinnan.

31 Työvoiman palvelukeskus Tärkeä yhteistyökumppani KOHDERYHMÄ - Kokkolalaiset -Työnhakijat, joiden arvioidaan hyötyvän verkostoyhteistyöstä -Erityisesti alle 30-vuotiaat TOIMINNASTA LYHYESTI Työvoiman palvelukeskuksessa työskentelee työvoimahallinnon sekä kaupungin perusturvan virkailijoita. Toiminnassa on mukana myös KELA, jonka virkailija on mukana tapaamisissa tarpeen mukaan. Toiminta on verkostotyötä eri yhteistyökumppaneiden, palveluntuottajien ja asiantuntijaorganisaatioiden kesken. Käytössä on palvelukeskuksen ostopalveluja joita ostetaan eri palvelujentuottajilta. Palvelujen kautta asiakas saa apua esim. arjenhallintaan, työpaikan etsintään, terveydentilan selvittämiseen, työkyvyn arvioimiseen, päihdekuntoutustarpeen arvioimiseen jne. OHJAAMINEN -Asiakkaalle voi esitellä palvelua, mutta ei luvata asiakkuutta. Valinta tehdään TYP:ssä työhallinnon ja kaupungin työntekijöiden kesken -Ohjauksia tulee myös muilta yhteistyökumppaneilta -Ohjaus virkailijan muistilistalle - Lohtajalla ja Kälviällä asuvat ohjataan ensisijaisesti Harlekiiniin /Anne Buddakselle, p.050 466 5137. ASIAKKAAN PALAAMINEN TYPISTÄ TE- TOIMISTOON -Loppuarvio näkyy Uran kartoitus näytöllä ->TYPin loppuarvio -Jos asiakas palautuu työn, koulutuksen, palkkatukityön kautta, niin ei välttämättä löydy tarkkoja tietoja. Tällöin yhteys TYPPIIN AJANKOHTAISTA Syksyllä 2009 palautuu vanhoja asiakkaita TE- toimistoon, näin voidaan ottaa uusia asiakkaita palveluun. Uusia asiakkaita voidaan ottaa hiljalleen pitkin syksyä 2009. ESITE ASIAKKAALLE TYP esite asiakkaalle TYP esite asiakkaalle TYP esite asiakkaalle, ruotsi

32 SEURANTAA PERUSKOULUNSA PÄÄTTÄNEET KESKI- POHJANMAAN NUORET KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄN ALOITUSPAIKAT 778 ENSISIJAISET HAKUTOIVEET AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN 955 NEGATIIVISESTI KESKEYTTÄNEET 2,5 HOJKS KESKEYTTÄNEET 40 TOISEN ASTEEN AMMATIILLINEN TUTKINTO SUORITTETU TYÖTTÖMÄNÄ 274/3.3.2009 REIMARI 2

33 SEURANTAJÄRJESTELMÄ Jukka Vehviläinen DiaLogin tutkija Jukka Vehviläisen kehittämän seurantajärjestelmän kokeileminen Keski-Pohjanmaan alueella. Tavoitteena on luoda nuorten seurantajärjestelmä, jonka avulla pystytään tehostamaan nuorten saamaa ohjausta ja palvelujärjestelmän toimintaa. Seurantajärjestelmä koostuu useista eri osista. Ensinnäkin tulisi rakentaa järjestelmä, jossa seurataan peruskoulun päättäneiden nuorten sijoittumista jatko-koulutukseen ja työelämään. Järjestelmän avulla pystytään seuramaan nuorten sijoittumista ja tavoittamaan ne nuoret, jotka jäävät koulutus- ja ohjauspalveluiden ulkopuolelle. (Jukka Vehviläinen) REIMARI 2

34 Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola 31.3.2010 Jukka Vehviläinen / DiaLoog

35 Mitä nuorten seurannan kehittämiseksi on tehty, tehdään ja tullaan tekemään? Keväällä 2009; selvitys peruskoulun päättäneiden nuorten seurantajärjestelmästä Vuosina 2009-11: seurantajärjestelmän paikallinen mallintaminen Kokkolassa (Reimari2-hanke) ja Kokemäellä Keväällä 2010: monialainen yhteistyö & seuranta sektoritutkimuksen neuvottelukunnan (esi) selvityksessä Yhteyshenkilöitä näihin hankkeisiin: Kokkola (jukka.vehvilainen@dialoog.fi, anne.etelaaho@kpedu.fi), Kokemäki (sari.pitkanen@sosiaalikehitys.com,riitta.hirsikoski@satakola.fi) Ammattistartin valtakunnallinen seuranta 2010 (Keski- Pohjanmaan koulutusyhtymä) >>>HALLITUKSEN ESITYS NUORISOLAIN MUUTTAMISESTA (kesä 2010)

36 HALLITUKSEN ESITYS NUORISOLAIN MUUTTAMISESTA (kesä 2010) Monialaisen yhteistyön lakisääteistäminen Kokonaisvaltaisen tiedon kerääminen nuorten elinoloista ”Etsivä nuorisotyö” nuorten tavoittamisen ja ohjaamisen menetelmänä Paikallisten ja seudullisten palvelukarttojen rakentaminen Tiedonsiirtokäytäntöjen uudistaminen

37 Miten seurantajärjestelmä tulisi ymmärtää? Seurantajärjestelmä osana yhteiskuntatakuuta Orwellmaisesta painajaisesta ohjaukselliseen visioon Seuranta on vain väline, ei itsetarkoitus Tiedonkeruun, -käsittelyn, -välittämisen ja –hyödyntämisen prosessit Seurantajärjestelmän tasot: -nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta -”asiakastyytyväisyys” ja ohjaustarpeet -palvelujärjestelmän kehittävä arviointi -taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit -yhteys lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämiseen

38 Seurantajärjestelmän tasot PERUSKOULUN PÄÄTTÄNEIDEN SIJOITTUMINEN (määrällinen tieto, pudokkaiden tavoittaminen, henkilöseuranta) ELINOLOT JA OHJAUSTARPEET PALVELUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄVÄ ARVIOINTI TALOUDELLISEN JA MÄÄRÄLLISEN ARVIOINNIN MALLIT LAPSI- JA NUORISOPOLITIIKAN KEHITTÄMINEN

39 Nuorten seurantajärjestelmän yleistävä mallinnos

40 Jatkokehittämisen kysymyksiä Kohdistamisen, toteuttamisen ja tulkinnan laatupolitiikka Lakiesitys korostaa pilottien merkitystä Monialaisen yhteistyön kolme tehtävää a) kerätä tietoa b) käyttää tietoa c) välittää tietoa

41 Kokkolan seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä Määrällinen tilastotieto (nuorten polut peruskoulun jälkeen) Ilmoitukset sijoittumisesta ja ”pudokkuudesta” Tulee täydentää paikallisesti sovittavilla sopimuksilla ohjaus- ja ilmoituskäytännöistä Toimii www-kyselyjärjestelmän kautta; linkitetty www- sivulle (jatkuvasti voimassa) Ilmoitukset ja tiedonkoonti: peruskoulun keväällä 2010 päättäneet, toisen asteen koulutuksen aloittaneet, ilman koulutuspaikkaa jääneet nuoret (kesä), yksittäisten nuorten muuttuneet tilanteet (esim. keskeyttäminen, projektin aloitus)

42 Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä monialaisena ja koordinoituna yhteistyönä Koordinaattori (tietokanta) (esim. www.nuortenpolut.fi) Perusopetus Ammatillinen koulutus Ohjauspalvelut Työllistäminen Sosiaali- ja terveys LukioKoti

43 Kokkolan pilotointi vuonna 2010 Peruskoulun päättävien tietojen kerääminen ”perustietokantaan” (opot, tietojärjestelmät?) Toisen asteen opinnot aloittavien ilmoittaminen Keskeiset pudokasryhmät (yhteishaussa hakemattomat, ilman koulutuspaikkaa jääneet, toisen asteen opinnot keskeyttäneet Palvelukartan rakentaminen ja asiakkuuksien määrittely; missä kaikkialla nuori voi olla, minne kaikkialle hänet voidaan ohjata ja millainen tieto on olennaista? Paikalliset ohjaus- ja yhteistyökäytännöt; kuka koordinoi, millainen pyörä pyörähtää, kuka, mikä ja missä meillä toimii ”etsivänä nuorisotyönä”? Ilmoitus sijainnista vai tuen tarpeesta? (vrt. lakiesitys)

44 Kokkolan pilotointi vuonna 2010 Peruskoulun päättävien tietojen kerääminen ”perustietokantaan” (opot, tietojärjestelmät?) Toisen asteen opinnot aloittavien ilmoittaminen Keskeiset pudokasryhmät (yhteishaussa hakemattomat, ilman koulutuspaikkaa jääneet, toisen asteen opinnot keskeyttäneet Palvelukartan rakentaminen ja asiakkuuksien määrittely; missä kaikkialla nuori voi olla, minne kaikkialle hänet voidaan ohjata ja millainen tieto on olennaista? Paikalliset ohjaus- ja yhteistyökäytännöt; kuka koordinoi, millainen pyörä pyörähtää, kuka, mikä ja missä meillä toimii ”etsivänä nuorisotyönä”? Ilmoitus sijainnista vai tuen tarpeesta? (vrt. lakiesitys)

45 Jatkokehittämisen kysymyksiä (ilmoitusjärjestelmä) Tietosuoja ja lupa-asiat? (lakiesitys?) Kuka vastaa ja johtaa seurantaa sekä monialaista yhteistyötä? Sijainti ja tuentarve: kaksi eri asiaa Yli 18-vuotiaiden seuranta, etsiminen ja ohjaaminen; ei ole pakko osallistua, mutta kunnalla on velvollisuus tarjota palveluja Seurantatiedolla pitää olla a) linkki palveluiden kehittämiseen, ja b) sen pitää tukea koulutukseen ja työelämään sijoittumista Mitään tietoa ei kerätä vain ”tiedon” vuoksi

46 REIMARI 2

47 Seurantajärjestelmä KPEDUn koordinaattori Tiedot KPEDUssa opiskelevista Opistot, ammattistartti-aloittaneet, keskeyttäneet Kokkolan koulutoimi - Peruskoulun päättävien tiedot ? Access –tietokanta Liikkuvuuden seuranta -raportteja sijoittumisesta - Jos nuori eroaa jostain oppilaitoksesta, odotetaan hänestä tietoa koordinaattorille joltain muulta taholta Kokkolan yläkoulut, kymppiluokka OPO/ KOULUTA? -mihin hyväksytty opiskelemaan Alueen lukiot - aloittaneet, keskeyttäneet, tieto mihin ohjattu Kokkotyösäätiö asiakkaat SAATTORI (paikka kaikille) Alueellinen yhteistyöfoorumi esim. marraskuussa Jos vastaanottotietoa ei tule, ETSIVÄT nuorisotyö Työkkäri, nuorten osasto > 17v.

48 TYÖLLISYYSTILANNE KARTOITUKSIA REIMARI 2-HANKEIDEOITA

49 REIMARI 2

50


Lataa ppt "Rerere RERRRR REIMARI 2. TAUSTAA: Keski-Pohjanmaan alueella nuorten työttömien määrä on lisääntynyt, Helmikuussa 2009 työttömänä oli 465 alle 25-vuotiasta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google