Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

oSallisuushanke Salli Osallisuuden jäljillä Lahti

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "oSallisuushanke Salli Osallisuuden jäljillä Lahti"— Esityksen transkriptio:

1 oSallisuushanke Salli Osallisuuden jäljillä 2011-2014 Lahti 23.9.2014
Kuva: Ninka Reittu-Kuurila oSallisuushanke Salli Salli-kuvat: Ninka Reittu-Kuurila

2 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Maakunnallinen sosiaali- ja terveyspoliittinen vaikuttaja, kehittäjä ja keskustelun herättäjä Yhdistyksen toiminnan tavoitteet Edistää paikallista, maakunnallista ja valtakunnallista vuoropuhelua sosiaali- ja terveyspolitiikassa Tukea järjestöjen toiminta- ja työllistämisedellytyksiä Vahvistaa kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia Perustettu v. 1938 Jäseninä henkilöitä ja yhdistyksiä toimialalta Seitsemän kehittämishanketta, reilut 20 työntekijää Verkkosivut: oSallisuushanke Salli

3 Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry
- Hallinnointi ja koordinointi

4 Projektin kokonaiskonteksti
Sosiaaliturvayhdistysten koordinoima Kunta osallisuuden edistäjänä – KASTE –ohjelman kuntahankkeissa Järjestölähtöinen osallisuuden edistäminen – Salli hanke (Ray) Kuntien kehittämiskokonaisuus Kehittä-mis-rakenne (STKL, SOSTE, ISO) Osallisuutta tukevat kunta-järjestö yhteistyön uudet rakenteet ja toiminta-tavat Pohjois-Karjala Etelä-Savo Keski-Suomi Pohjois-Savo Osallisuutta tukevat muodot järjestöjen toiminnassa Osallisuutta tukevat muodot osana kunnallista palvelujärjestelmää oSallisuushanke Salli

5 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Sallin tavoitteena Hankkeen päämääränä on lisätä heikossa asemassa olevien ihmisten osallisuutta sekä kuntien ja järjestöjen välistä yhteistyötä palvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Päätavoitteena on kokeilla ja kehittää toimintamalleja ja -tapoja osallisuuden edistämiseksi huono-osaisten ihmisten lähtökohdista ja heidän kanssaan heidän hyvinvointinsa parantamiseksi. Osallisuutta lisäävät toimintamallit ja –menetelmät Matalan kynnyksen kohtaamispaikkatoiminnan kehittäminen Vuoropuhelu aikuissosiaalityön ja perusterveydenhuollon kanssa Järjestö-kunta –yhteistyö Kaste-yhteistyö -> alueellisen toimeenpanosuunnitelman toteuttaminen ja vuoropuhelu Kaste-ohjelmatyössä oSallisuushanke Salli

6 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Asiakaskeskeisyyden toteutuminen julkisissa palveluissa, Sosiaalibarometri 2013: Lähde: sosiaalibarometri2013.pdf oSallisuushanke Salli

7 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Asiakaslähtöisyyden toteutuminen sosiaali- ja terveyspalveluissa – kansalaisten mielipide Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry 2011 Kansalaisbarometri Kuvio 41. oSallisuushanke Salli

8 Anne Pyykkönen

9 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Mitä on osallisuus? Kuva: Ninka Reittu-Kuurila oSallisuushanke Salli

10 Minusta osallisuus merkitsee sitä, että…
”Ei tarvitse olla yksin kotona voi mennä toisten seuraan.” ”Haluaa osallistua yhteisiin toimintoihin ja kannustaa muitakin tuttujaan mukaan” Vastaukset ”tavallisilta ihmisiltä” ”Osallisuus on hyvin monitasoinen ja –syinen tuntemisen, kuulumisen ja tekemisen kokonaisuus.”(Särkelä-Kukko 2013) Hanna Pieviläinen

11 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Osallisuus on syrjäytymisen vastavoima: syrjäytymisen prosessissa sosiaaliset siteet yhteisöön heikkenevät, osallisuuden prosessissa ne vahvistuvat Osallisuus on tunnepohjainen kokemus se voi syntyä osallistumisesta, mutta pelkkä osallistuminen ei useinkaan riitä Osallisuuden tunteen synty edellyttää yhteisön ja yksilön vastavuoroista toimintaa Yhteisö huomioi jäsenensä, yksilö tulee aktiivisesti mukaan. Lähde: Oranen, Mikko 2008: Mitä mieltä? Mitä mieltä! oSallisuushanke Salli

12 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Monitasoinen ja –syinen tuntemisen, kuulumisen ja tekemisen kokonaisuus Keskeistä osallisuudessa on luottamus, sitoutuminen ja kuulluksi tuleminen Osallisuus on yksilöllinen tunne tai kokemus kuulumisesta yhteisöön ja yhteiskuntaan Englanninkielisiä vastineita Participation citizen engament inclusion co-production Involvement Lähekkäiset käsitteet Osallistuminen Osallistaminen Määritelmät perustuvat Mona Särkelä-Kukon ja Päivi Rouvinen-Wileniuksen Sallin artikkelikokokelmassa (Jämsén&Pyykkönen 2014 (toim.) oSallisuuden jäljillä julkaistuihin artikkeleihin. oSallisuushanke Salli

13 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Määritelmät perustuvat Mona Särkelä-Kukon ja Päivi Rouvinen-Wileniuksen Sallin artikkelikokokelmassa (Jämsén&Pyykkönen 2014 (toim.) oSallisuuden jäljillä julkaistuihin artikkeleihin. oSallisuushanke Salli

14 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Osallisuuden muotoja Tieto-osallisuus: olemassa olevista palveluista ja toimintamahdollisuuksista on saatavilla riittävästi ja selkeästi esitettyä tietoa Suunnitteluosallisuus: mukaan pääsy palvelujen suunnitteluun (esim. oma palvelusuunnitelma, palvelujen ja elinympäristöjen suunnittelu ja kehittäminen yleisemmin) Päätösosallisuus: mukaan pääsy päätöksentekoon (esim. palvelujen tuottamista tai asuinaluetta koskevat päätökset) Toimintaosallisuus: omatoiminen ja aktiivinen toiminta omassa ympäristössä ja yhteisöissä Lähde: Kohonen ja Tiala 2002: Kuntalaiset ja hyvä osallisuus Voidaan puhua myös esim.: palveluosallisuus, koulutusosallisuus, työelämäosallisuus, asiakasosallisuus… oSallisuushanke Salli

15 Osallisuus palvelujen kehittämisen näkökulmasta
Mahdollisuus antaa (asiakas)palautetta (palautelaatikot, asiakaspalautepäivät, kyselylomakkeet, toiminnalliset menetelmät) ”Pyöreän pöydän keskustelut”, kuulemistilaisuudet Asiakasraadit, kansalaisraadit Kehittäjäasiakkaat Kokemusasiantuntijat Kansalaisfoorumit, kuntalaisfoorumit, asukasfoorumit Palvelumuotoilu Ja niin edelleen… oSallisuushanke Salli

16 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Osallisuus lainsäädännössä, Kaste II –ohjelmassa sekä keskeisissä lainsäädäntöhankkeissa Ninka Reittu-Kuurila Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry oSallisuushanke Salli

17 Osallisuuden lainsäädäntökohtia
Perustuslaki Kuntalaki  Kuntalain uudistus käynnissä. Uusi laki voimaan 2015. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista Sosiaalihuoltolaki  Sosiaalihuoltolain uudistus käynnissä. Uusi laki voimaan 2015. Nuorisolaki Lastensuojelulaki Perusopetuslaki Lisäksi erillisiä mainintoja asiakkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin liittyen löytyy ainakin kehitysvammalaista, omaishoitolaista, kuntouttavasta työtoiminnasta annetusta laista, toimeentulotuesta annetusta laista, päivähoitolaista ja perhehoitajalaista (mm. Ilmonen 2012) oSallisuushanke Salli

18 Osallisuus Kaste II -ohjelmassa
Kaste-ohjelman tavoitteet: I Hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat II Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteet ja palvelut on järjestetty asiakaslähtöisesti Osaohjelma I: Riskiryhmien mahdollisuutta osallisuuteen, hyvinvointiin ja terveyteen parannetaan Itä- ja Keski-Suomen toimeenpanosuunnitelma: Parannetaan palvelujen asiakaslähtöisyyttä Lisätään kuntalaisten ja asiakkaiden osallistumismahdollisuuksia palvelujen kehittämiseen ja arviointiin (mm. kokemustiedon hyödyntäminen) Rakennetaan matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja ja muita osallistumismahdollisuuksia (Kuntalais- ja asiakasraadit, asukastuvat, asiakasosallisuuspäivät yhdessä järjestökentän kanssa) oSallisuushanke Salli

19 Sote-järjestämislain esitysluonnos
30 § Asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Sosiaali- ja terveysalueen ja tuottamisvastuussa olevan kunnan ja kuntayhtymän on kerättävä alueensa asukkaiden näkemyksiä väestön hyvinvoinnin ja terveyden tilasta sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen laadusta ja toimivuudesta. Asukkaiden näkemykset on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon laadittaessa sosiaali- ja terveysalueen järjestämispäätöstä sekä sosiaali- ja terveysalueen ja tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien vuotuisissa toimintasuunnitelmissa. Asukkaiden osallistumista ja vaikuttamista tulee edistää esimerkiksi: 1) järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä kansalaisraateja; 2) selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ja keräämällä palautetta ennen päätöksentekoa; 3) valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia eri toimielimiin; 4) suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä niiden käyttäjien kanssa; sekä 5) tukemalla asukkaiden, järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua. Lakiehdotuksen perusteluista: Pykälässä säädetään asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksista. Pykälän tarkoituksena on ottaa huomioon alueen asukkaiden osallistumisen tarpeet ja edistää vaikutusmahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollossa ja siihen liittyvissä ratkaisuissa. Valmistelussa ja päätöksenteossa hyödynnettäisiin alueen asukkaiden käyttäjä- ja kokemuslähtöistä tietoa, samalla lisättäisiin asukkaiden ja viranomaisten välistä vuorovaikutusta, keskustelua ja valmistelun ja päätöksenteon avoimuutta. Asukkaiden tulee voida vaikuttaa ja osallistua ei vain tuottamisvastuussa olevan kunnan ja kuntayhtymän, vaan laajemmin koko sosiaali- ja terveysalueen toimintaa koskevaan päätöksentekoon. Tavoitteena on osaltaan lieventää kunnista ja yhteistoiminta-alueilta sosiaali- ja terveysalueille siirtyvästä järjestämisvastuusta johtuvaa päätöksenteon etääntymistä kuntalaisista. Samalla pyritään vahvistamaan kansanvaltaisuutta sekä asukkaiden toimintamahdollisuuksia, jotta eri osa-alueiden asukkaiden ja asukasryhmien tarpeet tulisivat näkyviksi. oSallisuushanke Salli

20 Osallisuuden edistäminen Sallissa
Kansalaisten osallisuus palvelujen kehittämisessä – uudet kokeilut eri toimijoiden kanssa Matalankynnyksen (kohtaamispaikka)toiminnan kehittäminen kunta-järjestöyhteistyön näkökulmasta Kunta- järjestöyhteistyön uudet työvälineet Kuvat: Ninka Reittu-Kuurila oSallisuushanke Salli

21 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Asiakkaan äänellä – Sosiaalitoimistojen asiakaspalautepäivät Toteutettiin Pohjois-Karjalassa 2012 ja 2013 (Joensuu, Kontiolahti, Lieksa) ja Etelä-Savossa 2013 (Mikkelin Seudun sosiaali- ja terveystoimen alue) pääasiassa aikuissosiaalityön palveluissa Yhteistyö Karelia AMK:n ja Mikkelin AMK:n kanssa  opiskelijat ideoimassa ja toteuttamassa palautteenkeruuta Palautetta kerättiin kyselylomakkeella ja erilaisilla toiminnallisilla menetelmillä Palautepäivien yhteydessä kerättiin palautetta yhteensä 462 asiakkaalta Asiakaspalautepäivistä ja muista asiakaspalautteen keräämisen piloteista kerättyjen kokemusten pohjalta laadittiin Asiakkaan äänellä –menetelmäopas asiakaspalautteen keräämiseen sosiaalityössä ja Asiakkaan äänellä –koulutuspaketti Asiakkaan äänellä –koulutuksia toteutetaan syksyn 2014 aikana ainakin Jyväskylässä 4.9, Joensuussa ISOn verkostoissa 26.9 ja 30.9 ja Mikkelissä ja Savonlinnassa 15.10 oSallisuushanke Salli

22 Jyväskylän nuorten aikuisten ääni –ryhmä
Ryhmä koostuu palvelujärjestelmän kehittämisestä kiinnostuneista nuorista aikuisista, joilla itsellään on kokemusta mm. sosiaalitoimen, Kelan ja TE-toimiston palveluista. Nuorten aikuisten ääni -ryhmän toiminta käynnistyi 2012, kun Salli-hanke ja Jyväskylän yliopiston PalKo-hanke kutsuivat nuoria aikuisia keskustelemaan kokemuksista palvelujärjestelmän toimivuudesta. Tilaisuudet olivat avaus nuorten aikuisten, päättäjien ja viranomaisten vuoropuhelulle Jyväskylässä. Yhteistyö Jyväskylän Katulähetys ry:n ylläpitämän Nuortentalo Katutason ja Jyväskylän Nuorten taidetyöpajan kanssa Kuva: Ninka Reittu-Kuurila Anne Pyykkönen

23 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Jyväskylän nuorten aikuisten ääni –ryhmä Ryhmä järjesti vuonna 2013 keskustelutilaisuuksia (3 kpl), joissa nuoret aikuiset tapasivat viranomaisia, kansanedustajia ja paikallisia päättäjiä. Nuoret aikuiset halusivat jatkaa vuoropuhelua eri toimijoiden kesken myös vuonna Nuorten aikuisten suunnittelema keskustelutilaisuus järjestettiin Kansalaistoiminnankeskus Matarassa. Näkyvyyttä mediassa, mm. Keskisuomalainen, YLE Keski-Suomi Eduskuntavierailu  nuorten viesti kansanedustajille. Tuotoksena ”TÄÄ EI NYT VAAN TOIMI” – Nuoret aikuiset palvelujärjestelmän asiantuntijoina –kooste oSallisuushanke Salli

24 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Arki-infot ja toimeentulotuen kyselytunnit Arki-infot Joensuun Kansalaistalolla ja Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä Tietoiskuja erilaisista arkeen liittyvistä aiheista, mm. talous- ja velkaneuvonta, arjen säästövinkkejä, muistin huoltoa työikäisille, perustietoa maahanmuutosta, kierrätys ja lajittelu, sosiaalihuollon asiakkaan oikeudet Alustus ja aikaa keskustelulle Vierailijoina järjestöjen ja kuntapalveluiden edustajia Toimeentulotuen kyselytunnit Joensuun Kansalaistalolla Infoa toimeentulotukeen liittyvistä asioista Aikaa kysymyksille ja keskustelulle Keskustelijoina Joensuun kaupungin sosiaalityöntekijät ja etuuskäsittelijät oSallisuushanke Salli

25 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Vertaistoimintaa Joensuun alueella –opas Kuntien ja järjestöjen yhteistyön välineenä oSallisuushanke Salli

26 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
OSALLISTU! VAIKUTA! –teematapahtuma järjestetään järjestöjen, Joensuun kaupungin ja Karelia AMK:n yhteistyönä YK:n kansainvälisenä demokratiapäivänä Vuonna 2013 tapahtuma kesti koko viikon, nyt yhtenä päivänä. Tapahtumassa mm. esitellään alueen järjestö-, vapaaehtois- ja vertaistukitoimintaa, kerrotaan asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksista kaupungin asioihin. Asukkailta kerätään turvallisuuteen liittyviä kokemuksia, epäkohtia ja kehittämisehdotuksia syksyllä 2014 päivitettävää Joensuun kaupungin turvallisuussuunnitelmaa varten  40 Karelia AMK:n opiskelijaa jalkautuu tapahtumapaikoille ja palveluyksiköihin keräämään asukkaiden kokemuksia. oSallisuushanke Salli

27 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Osallistu! Vaikuta! 15.9 oSallisuushanke Salli

28 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Osallisuus henkilöstön osaamisena Kuopiossa Yhteistyösopimus Kuopion kaupungin hyvinvoinnin edistämisen palvelualueen ja Sallin välillä Osallisuus- ja järjestökoulutusmateriaalin kokoaminen koulutuspaketiksi (3h) Osallisuusvastaavien verkoston kokoaminen Kuopion kaupungin palvelualueiden henkilöstöstä Osallisuuskoulutusten toteuttaminen kaupungin henkilöstölle, alkaen palvelualueiden johtoryhmät 27.5 Syksyllä palvelupäälliköt ja osallisuusvastaavat (9 koulutusta) Koulutusmateriaali myös muualla hyödynnettävissä oSallisuushanke Salli

29 Koulutussuunnitelma henkilökunta
Toukokuu 2014 johtoryhmät (poissa olleiden täydentävä koulutus määritellään tarpeen mukaan). Osallisuusvastaavien nimeäminen keväällä 2014 (JORYT). Verkosto näkyvissä ajantasaisena projektityöverkosto-alustalla ja Santrassa. Olemassa oleva osaaminen käyttöön. Syksyn henkilöstö-koulutusten yhteydessä. Elokuun 2014 viikko 34 osallisuusvastaavien yhteistapaaminen. Palvelualueiden syventävä osallisuuskoulutus syys-lokakuu 2014. Osallisuus-vastaavat, palvelupäälliköt.

30 Henkilökunnan koulutuksen
TAVOITTEET Luoda henkilökunnalle monipuolinen näkemys osallisuudesta. Antaa ajatuksia siitä, miten osallisuuden toteutumista voi edistää. Innostaa kehittämään osallisuuden mahdollistavia työtapoja omassa toimintaympäristössään. SISÄLTÖ Mitä on osallisuus Kunta osallisuuden edistäjänä Järjestöt osallisuutta tukemassa Osallisuus Kuopiossa Kokemuksia ja toimintamalleja Tukirakenteet Ryhmätyöskentelyä TOTEUTUS Syksyn 2014 aikana koulutetaan yksiköiden palvelupäälliköt sekä osallisuusvastaavat. Koulutus järjestetään palvelualuepareittain. Koulutustilaisuus kestää kolme tuntia.

31 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Salli ja Pohjois-Karjalan sote-palvelujen alueellinen järjestämismalli? Pohjois-Karjalaan yksi sote-palvelujen tuotantoalue Valmistelu käynnissä, ehdotus valmiiksi mennessä (PKSSK ja alueen kunnat vastaavat valmistelusta) Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry mukana valmistelussa Valmistelussa nimetty 5 työryhmää, joissa mm. palvelutuotantotyöryhmä ja sote-kunta -rajapintatyöryhmä. Salli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa kansalaisten ja järjestöjen kanssa käytävää vuoropuhelua palveluiden järjestämiseen liittyen marras-joulukuussa 2014 yhteistyössä valmistelutyöryhmien kanssa  palvelujen asiakkaiden (=kuntalaisten) ääni valmisteluun mukaan. Sallille haettu jatkohankkeeksi SULOa, jossa kehitetään kuntien henkilöstön osallisuus-osaamista järjestö- ja kansalaistoiminnan ja kuntapalveluiden näkökulmista sekä vauhditetaan uusien asiakasosallisuuden toimintamallien käyttöönottoa osana uudistuvia sosiaali- ja terveyspalveluja. oSallisuushanke Salli

32 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Johtolankoja osallisuuteen Osallisuuden kokemus syntyy yhteisöissä. Matalan kynnyksen toiminta luo mahdollisuuksia eri lähtökohdista tulevien ihmisten osallistumiselle ja vaikuttamiselle. Kuulemalla ihmistä voi saada uusia näkökulmia. Ennakko-olettamukset voivat osoittautua vääriksi. Ihmisten arkiympäristöihin jalkautumalla voi tavoittaa enemmän ihmisiä. Samalla mahdollistuu ihmisten tasa-arvoisempi kohtaaminen. Tieto on osallisuuden edellytys. On tärkeää, että ihmisillä on mahdollisuus saada selkeästi esitettyä ja helposti löydettävää tietoa osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksista ja tarjolla olevista palveluista. Osallisuuden edistäminen on kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja valtion viranomaisten yhteinen asia. Voimien, osaamisen ja ihmisten tavoittamisen kanavien yhdistäminen kannattaa. Ihmisten välinen luottamus on osallisuudessa olennaista. Luottamus rakentuu arvostavassa kohtaamisessa. Kuva: Ninka Reittu-Kuurila oSallisuushanke Salli

33 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Sallin julkaisut: ”Tää ei nyt vaan toimi” – nuoret aikuiset palvelujärjestelmän asiantuntijoina Asiakkaan äänellä –menetelmäopas asiakaspalautteen keräämiseen sosiaalityössä oSallisuuden jäljillä –artikkelikokoelma Verkossa osoitteessa oSallisuushanke Salli

34 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Osallisuustietopankki Kuva: Ninka Reittu-Kuurila oSallisuushanke Salli

35 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Sallin onnistumisia I Kehittämisen teema on ollut ajankohtainen – osallisuuden edistämisestä ja osallisuutta edistävien toimintamuotojen kehittämisestä ollaan oltu kiinnostuneita niin kunta- kuin järjestökentällä (kansallisten ohjelmien ja lakiuudistusten vaikutus). Hanke rakennettiin Kaste-vuoropuheluun alusta alkaen – yhteistyö Kaste-verkostossa on tuonut hankkeelle näkyvyyttä ja avannut tiettyjä ovia kuntayhteistyöhön. Hanke on löytänyt kehittämiseen sitoutuneita yhteistyökumppaneita, erityisesti sosiaalityö, perusterveydenhuolto, oppilaitokset ja matalan kynnyksen kohtaamispaikat (Joensuun Kansalaistalo, Jyväskylän Kansalaistoiminnankeskus Matara ja Jyväskylän Nuorten Katutaso) oSallisuushanke Salli

36 Sallin onnistumisia II
Osallisuuden käsitettä ja kehittämistyön tavoitteita onnistuttiin konkretisoimaan oikealla tavalla kentän tarpeita kuunnellen– alkuperäinen hankesuunnitelma antoi mahdollisuuksia (liian) moneen Iso neljän maakunnan kokoinen hankealue on mahdollistanut erilaisiin toimintakulttuureihin tutustumisen ja tuonut vertailukohtaa osallisuuden edistämisen tilanteeseen eri alueilla. Myös hyväksi todettujen käytäntöjen kokeileminen eri alueilla on mahdollistunut, kun hankkeessa on mukana useita maakuntia. Hankkeessa on henkilöstövaihdoksista huolimatta onnistuttu pitämään yllä hyvä kehittämisen meininki, ”Sallin henki”. Henkilöstön vaihtuvuus on avannut myös uusia mahdollisuuksia ja uudet ihmiset ovat tuoneet tuoreita ideoita kehittämiseen. oSallisuushanke Salli

37 Sallin onnistumisia III
Vaikka kohderyhmän tavoittaminen ei kaikilla alueilla ole toteutunut odotetulla tavalla, on kohderyhmän ääni saatu kuuluviin ja toiminnalla on ollut vaikutuksia projektiin osallistuneiden ihmisten elämään: ”On ehkä ollu se suurin asia, mikä mulla on jääny päällimmäisenä niin kun itteni kohalla. Kasvu Ehkä mää sitten oon kasvanu aikuiseksi. Mutta siis tää on niin ku antanu mahdollisuuden siihen. Päässy tavallaan sellasiin tilanteisiin, missä on voinu avata suuta.” (Nuori) Kuva: Ninka Reittu-Kuurila oSallisuushanke Salli

38 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Sallin haasteita Osallisuus -käsitteen monimuotoisuus  erilaiset tulkinnat, toiveet ja odotukset, on vaatinut konkretisoimista Iso hankealue  kehittämisen vaikeus ”etänä”, paljon matkustamista, hallittavuus, henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden sitoutuminen Vähäiset henkilöstöresurssit  on jouduttu tekemään rajauksia ja valintoja sen suhteen, mihin aika ja resurssit riittävät isolla alueella STKL:n purkaminen ja SOSTEn syntyminen  vaikutukset alueellisten sosiaaliturvayhdistysten rooliin ja elinvoimaisuuteen alueilla ja sitä kautta vaikuttanut myös yhdistysten sitoutumiseen hankkeeseen. Valtakunnallinen tuki jäi puuttumaan STKL:n purkamisen jälkeen (2011 lopussa). Kohderyhmän tavoittaminen ei ole onnistunut odotetulla tavalla – vain osassa kehittämispilotteja suoraan hankkeen kautta ( toimittu enemmän rakenteissa ammattilaisten kanssa) (”ilkeät ongelmat”  vaativuus, pitkäjänteisyys, jalkautuminen, sitoutuminen) oSallisuushanke Salli

39 oSallisuushanke Salli 23.9.2014
Salli oSallisuus! Kuva: Ninka Reittu-Kuurila Kiitos! oSallisuushanke Salli


Lataa ppt "oSallisuushanke Salli Osallisuuden jäljillä Lahti"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google