Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitkä ovat työelämän edellyttämät yleiskvalifikaatiot ja miten ne tulisi mitoittaa alemmassa tutkinnossa VOKKE –SYMPOSIUM 4.11.03 Hannele Niemi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitkä ovat työelämän edellyttämät yleiskvalifikaatiot ja miten ne tulisi mitoittaa alemmassa tutkinnossa VOKKE –SYMPOSIUM 4.11.03 Hannele Niemi."— Esityksen transkriptio:

1 Mitkä ovat työelämän edellyttämät yleiskvalifikaatiot ja miten ne tulisi mitoittaa alemmassa tutkinnossa VOKKE –SYMPOSIUM 4.11.03 Hannele Niemi

2 Key Competencies for a Successful Life and Well-Functioning Society (OECD 2003) three categories of key competencies Interacting in socially heterogeneous groups Acting autonomously Using tools interactively

3 Interacting in socially heterogeneous groups The ability to relate well to others, to cooperate, and to manage and resolve conflicts particularly relevant in pluralistic, multicultural societies. Individuals need to learn how to join and function in groups and social orders whose members are from diverse backgrounds and how to deal with differences and contradictions.

4 Acting autonomously key competencies that empower individuals to manage their lives in meaningful and responsible ways by exercising control over their living and working conditions. The ability to act within the big picture or the larger context, to form and conduct life plans and personal projects, and to defend and assert one's rights, interests, limits, and needs is crucial for participating effectively in different spheres of life - in the workplace, in personal and family life, and in civil and political life.

5 Use tools interactively responds to the social and professional demands of the global economy and the modern "information society", which require mastery of socio-cultural tools such as language, information, and knowledge as well as physical tools such as computers. Using tools interactively does not simply mean having the technical skills to use a tool (e.g., read a text, use computer mouse, etc), but assumes a familiarity with the tool itself and an understanding of how the tool changes the way one can interact with the world and how the tool is used to accomplish broader goals.

6 Each of these key competencies implies the mobilisation of knowledge, cognitive and practical skills, and social and behavioural components including attitudes, emotions, and values and motivations.

7 04/09/2003 – OECD:Key Competencies for a Successful Life and a Well- Functioning Society can be ordered on- line from Hogrefe & Huber Publisher.Hogrefe & Huber Publisher

8 6 § Alemman korkeakoulututkinnon tavoitteet 1) tutkintoon kuuluvien oppiaineiden tai oppiaineisiin rinnastettavien kokonaisuuksien perusteiden tuntemus sekä edellytykset alan kehityksen seuraamiseen; 2) valmiudet tieteelliseen ajatteluun ja tieteellisiin työskentelytapoihin tai taiteellisen työn edellyttämät tiedolliset ja taidolliset valmiudet; 3) edellytykset ylempään korkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen ja jatkuvaan oppimiseen; 4) edellytykset hankkimansa tiedon soveltamiseen työelämässä, sekä riittävät viestintätaidot. Koulutus perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja alan ammatillisiin käytäntöihin.

9 7 § Alemman korkeakoulututkinnon rakenne 1) eri oppiaineiden tai niihin rinnastettavien kokonaisuuksien perusopintoja ja aineopintoja; 2) kieli- ja viestintäopintoja; 3) monitieteisiä opintokokonaisuuksia; 4) muita opintoja; sekä 5) asiantuntijuutta kehittävää harjoittelua. Oppiaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden perusopinnot: vähintään 25 opintopistettä ja aineopinnot: vähintään 60 opintopistettä (yhdessä perusopintojen kanssa). aineopintoihin sisältyy 6-10 opintopisteen laajuinen opinnäyte.

10 11 § Ylemmän korkeakoulututkinnon tavoitteet 1) pääaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden hyvä tuntemus ja sivuaineiden perusteiden tuntemus; 2) valmiudet tieteellisen tiedon ja tieteellisten menetelmien soveltamiseen tai edellytykset itsenäiseen ja vaativaan taiteelliseen työhön; 3) valmiudet toimia työelämässä oman alansa asiantuntijana ja kehittäjänä; sekä 4) valmiudet tieteelliseen tai taiteelliseen jatkokoulutukseen. Koulutus perustuu tieteelliseen tutkimukseen sekä alan ammatillisiin käytäntöihin.

11 13 § Ylemmän korkeakoulututkinnon rakenne 1) eri oppiaineiden tai niihin rinnastettavien kokonaisuuksien perusopintoja, aineopintoja ja syventäviä opintoja; 2) kieli- ja viestintäopintoja; 3) monitieteisiä opintokokonaisuuksia; 4) muita opintoja; sekä 5) asiantuntijuutta syventävää harjoittelua. Syv.opintojen laajuus on vähintään 60 opintopistettä. Tutkinnon pääaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden syventäviin opintoihin sisältyy 20 - 40 opintopisteen laajuinen opinnäyte.

12 Kasvatustieteilijän yleiskvalifikaatiot työelämää ajatellen Yhteistyövalmiudet erilaiset ryhmät monikulttuurisuus monitieteisyys moniammatillisuus Kieli- ja kommunikaatiovalmiudet taito viestiä äidinkielellä ja vieraalla kielellä taito käyttää kommunikaatiovälineitä tieteellisen viestinnän perusteet

13 Kasvatustieteilijän yleiskvalifikaatiot työelämää ajatellen Tieteenalan peruskäsitteet valmius ymmärtää kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä ilmiöitä ja jäsentää niitä käsitteellisesti Tieteenalan keskeisten tiedonhankintamenetelmien tuntemus valmius soveltaa jotain menetelmää kandidaattityössä Valmius laatia lyhyitä kokoavia katsauksia kasvatuksen tai koulutuksen kysymyksistä

14 Kasvatustieteilijän yleiskvalifikaatiot työelämää ajatellen Oppimiseen liittyvä osaaminen oman oppimisen ohjaaminen halu ja taito oppia uutta valmius tukea muiden oppimista Arvo-osaaminen kyky tunnistaa arvoja ja arvoristiriitoja valmius analysoida kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä arvoja ja arvolähtökohtia


Lataa ppt "Mitkä ovat työelämän edellyttämät yleiskvalifikaatiot ja miten ne tulisi mitoittaa alemmassa tutkinnossa VOKKE –SYMPOSIUM 4.11.03 Hannele Niemi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google